Mac user wil de overstap naar Windows PC maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsumi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-08 17:28
Beste Tweakers, zoals de titel zegt wil deze Mac user graag de overstap naar een Windows PC maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga binnenkort een studie software development volgen en heb hiervoor een nieuwe PC nodig aangezien mijn huidige Mac redelijk oud is (Late 2013). De reden waarom ik graag een Windows PC wil is omdat ik ook graag PC games wil spelen en dit op een Mac amper (zeg maar gerust niet) mogelijk is. Op het begin graag nostalgische games uit het Xbox 360 tijdperk (COD2, Prey 2006, Oblivio, etc.) en later moderne PC games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer rond de €1200/1300 voor nu.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik echt mee kan nemen op dit moment is randapparatuur. Ik heb een toetsenbord, muis en een monitor (Samsung LU28R552UQRXEN 28 inch).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 338,99€ 338,99
1MoederbordenMSI Z590-A PRO€ 188,11€ 188,11
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 96,09€ 96,09
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 84,95€ 84,95
1MonitorenSamsung Odyssey Gaming Monitor G5 C27G55 Zwart€ 237,25€ 237,25
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,95€ 34,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 137,90€ 137,90
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 101,90€ 101,90
Totaal€ 1.315,14

Dit heb ik voor nu. Ik wil later upgraden naar een RTX 3060 (zodra de prijzen een beetje gekalmeerd zijn). Aangezien ik eerst veel oudere games ga spelen wil ik gebruik maken van de ingebouwde Intel UHD graphics van de processor. De Samsung Oddysey ga ik later aanschaffen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk niet echt alleen graag wel een processor van Intel. Dit omdat ik gehoord heb dat deze toch beter zijn voor software development. Mocht iemand hier meer verstand van hebben mag die me gerust corrigeren want ik ben nog redelijk groen op dit gebied. Verder heb ik niet bepaald een merk voorkeur.

Qua systeemvoorkeuren wil ik wel dat het systeem voldoende gekoeld is. Ik woon op de bovenste verdieping en je raad het al, zomers kunnen verschrikkelijk warm zijn. Mede hierdoor zit ik te twijfelen over extra koeling in de rig. Wel graag eentje die in de kast past samen met de RTX3060 (die later nog gaat komen)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid stoort me niet echt aangezien ik toch wel altijd muziek op heb staan of een headset op heb. Grootte maakt ook niet echt uit, verder heb ik niks met het uiterlijk ofzo dus alle toeters en bellen hoeven ook niet.
Wel wil ik echt graag dat het systeem koel is (zoals ik hierboven heb uitgelegd).

Ga je overklokken?
Hier durf ik mezelf nog niet echt aan te wagen voor nu. Wie weet over een paar jaar als ik echt verstand heb van Windows systemen maar ik denk het niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag willen horen of dit systeem een beetje bij elkaar past of dat ik er compleet naast zit. Graag zou ik ook willen horen of er misschien wel betere opties zijn (met name voor het moederbord, voeding en vooral de koeling) en welke koeler ik het beste kan gebruiken voor het complete systeem (in verband met warme zomers).

Bedankt! :) :)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
Als je niet gaat overklokken voldoet een B560 moederbord, bv. ASRock B560 Steel Legend. De CPU koeler is wat licht voor een i7, neem bv. een Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit). De voeding is voor een i7/RTX3060(Ti?) zwaar, en de kwaliteit kan beter, neem bv. Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. De CPU ondersteunt tot 3200 MT/s geheugen, neem een set met CAS latency 16.
Overklokken levert niet heel veel winst, maar als je het wel wilt proberen neem dan deze processor met een K aan het eind van de naam, een 650 Watt voeding, en houdt het MSI moederbord

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Als je betere koeling wilt kan je of de meshify 2 of de 500 dx (wit, want zwart is duur) pakken. (Bij die witte meshify dan een leuke witte xpu koeler ^^.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tatsumi schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:52:
[...]
Dit heb ik voor nu. Ik wil later upgraden naar een RTX 3060 (zodra de prijzen een beetje gekalmeerd zijn). Aangezien ik eerst veel oudere games ga spelen wil ik gebruik maken van de ingebouwde Intel UHD graphics van de processor.
Ik ben niet zo op de hoogte van de gpu power van de ingebouwde gpu van Intel, maar dat zou wel eens een uitdaging kunnen worden. Het is moeilijk in GPU land om een fatsoenlijke GPU tegen een normale prijs te krijgen, dat weet ik, maar ik zou persoonlijk als ik een spelletje wil spelen niet op de interne gpu vertrouwen :)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk niet echt alleen graag wel een processor van Intel. Dit omdat ik gehoord heb dat deze toch beter zijn voor software development. Mocht iemand hier meer verstand van hebben mag die me gerust corrigeren want ik ben nog redelijk groen op dit gebied. Verder heb ik niet bepaald een merk voorkeur.
[...]
Dit lijkt mij persoonlijk niet op waarheid te berusten. Ook na wat googlen is er volgens mij geen enkele reden om voor Intel i.p.v. AMD te gaan voor software ontwikkeling.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 18:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je voor een studie niet veel liever een laptop?

Voor nostalgische games is het al snel goed genoeg en persoonlijk vindt ik het irritant om op twee apparaten m'n gehele workflow/toolchain aan te maken en bij te houden.

• Tatsumi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-08 17:28
martyw schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:03:
Als je niet gaat overklokken voldoet een B560 moederbord, bv. ASRock B560 Steel Legend. De CPU koeler is wat licht voor een i7, neem bv. een Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit). De voeding is voor een i7/RTX3060(Ti?) zwaar, en de kwaliteit kan beter, neem bv. Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. De CPU ondersteunt tot 3200 MT/s geheugen, neem een set met CAS latency 16.
Overklokken levert niet heel veel winst, maar als je het wel wilt proberen neem dan deze processor met een K aan het eind van de naam, een 650 Watt voeding, en houdt het MSI moederbord
Hmmm helemaal niet bij stilgestaan dat je ook moet kijken naar je processor ivm RAM. Ik heb mijn lijst aangepast na jouw feedback. Ben toch voor de 11700K gegaan aangezien het prijsverschil nog redelijk beperkt is en mocht ik toch gaan OC'en dan ben ik blij dat ik deze gehaald heb. Ik heb wel besloten om toch voor 750watt te gaan voor het geval dat ik nog extra uitbreidingen ga aanschaffen! Ik heb de nieuwe lijst onderaan deze comment gepost.
99ruud99 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:07:
Als je betere koeling wilt kan je of de meshify 2 of de 500 dx (wit, want zwart is duur) pakken. (Bij die witte meshify dan een leuke witte xpu koeler ^^.
Ik ben voor de Meshify 2 gegaan aangezien deze iets meer ruimte biedt voor uitbreidingen en deze toch een extra USB slot aan de voorkant heeft. Een hele mooie case qua design ook, thanks!
TTLCrazy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:14:
[...]

Ik ben niet zo op de hoogte van de gpu power van de ingebouwde gpu van Intel, maar dat zou wel eens een uitdaging kunnen worden. Het is moeilijk in GPU land om een fatsoenlijke GPU tegen een normale prijs te krijgen, dat weet ik, maar ik zou persoonlijk als ik een spelletje wil spelen niet op de interne gpu vertrouwen :)

[...]

Dit lijkt mij persoonlijk niet op waarheid te berusten. Ook na wat googlen is er volgens mij geen enkele reden om voor Intel i.p.v. AMD te gaan voor software ontwikkeling.
Ik was eerst ook sceptisch bij de gedachte, maar er zijn toch een aantal gevallen op Youtube bijvoorbeeld waar mensen gewoon X360 era games zoals Black Ops 2 spelen op de ingebouwde GPU van Intel en de game loopt vloeiend.

YouTube: Call Of Duty: Black Ops 2 Multiplayer & zombies Intel Core I3 10100 ...

Het is ook maar een tijdelijke oplossing, laten we hopen dat de prijzen snel weer een beetje normaal worden maar ik ben er bang voor van niet. Nu is het voor mij in principe niet zo'n super probleem aangezien ik voor games nog altijd een console heb om op terug te vallen maar het zou toch wel fijn zijn om de PC exclusives te kunnen spelen...
Accretion schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:08:
Heb je voor een studie niet veel liever een laptop?

Voor nostalgische games is het al snel goed genoeg en persoonlijk vindt ik het irritant om op twee apparaten m'n gehele workflow/toolchain aan te maken en bij te houden.
Het is een thuisstudie naast een fulltime baan! ik dacht dat ik dat opgeschreven had maar blijkbaar heb ik dat in mijn gedachten gedaan :P Ik ben in principe sowieso niet echt een laptop persoon, al helemaal niet nu smartphones zover gekomen zijn.

Dit is de new and improved versie van mijn build (minus de monitor en GPU)

1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenMSI Z590-A PRO€ 188,11€ 188,11
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 96,09€ 96,09
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart€ 132,25€ 132,25
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,15€ 39,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 132,90€ 132,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 111,75€ 111,75
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB€ 101,90€ 101,90
Totaal€ 1.187,15

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben zelf van een iMac 27" late 2015 overgestapt naar de volgende configuratie.

De i5 K versie, want geen prijsverschil zonder de K toen en ik vond een i7 een overkill. CPU staat ook in de top 5 van best prijs/performance op dit moment. (Naast de M1 van Apple, die op 1 staat). Is die 80 euro meer het waard / heb je het nodig?

De monitor, gewoon omdat ik deze mooiste vond, 165Hz en IPS. Ik had een beetje de schik erin dat ik teveel ging inleveren qua 5k iMac scherm.

En met behulp van een mede-tweaker, de Best Buy Guide dus tot onderstaande gekomen. Is het perfect? Nee, vast niet, maar sinds ik heb hem al 100% rock-stable, snel en doet wat ie moet doen. Met de onboard Intel 750 ga je op normale FullHD nog best wel wat kunnen spelen uit die oude tijden.

De Logitech MX Keys en MX Master 3, een verademing om mee te werken.

Het moederbord had ik gekozen vanwege de Bluetooth / WiFi en hij zag er goed uit (en heb altijd een voorkeur voor Asus)

1ProcessorsIntel Core i5-11600K Boxed€ 265,-€ 265,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 149,04€ 149,04
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,90€ 64,90
1MonitorenGigabyte Aorus FI27Q-P (DisplayPort 1.4 High Bit Rate 3) Zwart€ 539,-€ 539,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34€ 24,45€ 24,45
1ToetsenbordenLogitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)€ 89,54€ 89,54
1MuizenLogitech MX Master 3 Grafiet€ 79,-€ 79,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 72,71€ 72,71
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 111,75€ 111,75
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 1.490,29

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
Ik zou zelf nooit van een Mac naar Windows wisselen voor software development. Al zal het misschien mijn persoonlijke voorkeur (en ervaring) zijn, ik vind MacOS of Linux echt veel fijner om op te developen dan een windows machine.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
De i7-11700K is nog veel stroomhongeriger dan de niet K, zonder overklok - met volle boost trekt ie 251 Watt uit het stopcontact, stevig overgeklokt zelfs 283 Watt (bron). Omdat je een warme omgeving hebt zou ik dan bij deze CPU wel een nog iets betere koeler zoeken - bv. be quiet! Dark Rock Pro 4 of zelfs een waterkoeler als je overklokken echt serieus wilt kunnen, bv. Fractal Design Celsius+ S36 Dynamic Water Cooling Unit

(en de Arctic Freezer 34 is een mindere koeler dan de Arctic Freezer 34 DUO - de laatste zou ik op een non-K i7 schroeven, de eerste hooguit op een i5)

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 02-09-2021 21:41 ]

Pagina: 1