Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTTP
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 18:21
Ik wil dia's gaan scannen. De scanner die ik heb kan dat, heb ik al veel negatieven me gescand.

Hoe kan je te weten komen wat de boven- en onderkant van een dia in een raampje is?
M.a.w. als de dia gescand wordt, dan zal één kant naar boven in de scanner het correcte beeld opleveren en de andere kant een spiegelbeeld.
Staat er een bekende afbeelding op of één met tekst dan is dat altijd wel te herkennen en te corrigeren.
Maar wat nu als er zulke aanknopingspunten niet zijn, welke zijde van de dia moet dan boven?

Ik heb pakweg 180 dia’s uit 1974 ze zitten in raampjes van GEPE Agfa Color en Olympus 35.
Deze drie typen raampjes hebben één ding gemeen: merk tekst staat alleen aan één zijde.
Als ze destijds door een bedrijf geraamd zijn, kan ik er dan van uit gaan dat dat consequent met dezelfde zijde (emulsie / gladde) aan dezelfde van het raampje gedaan is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
De zijde met emulsie zou je als je erlangs kijkt naar het licht moeten kunnen herkennen. De hele gladde zijde is de achterkant, die met enige structuur de emulsie/ voorzijde.

De dia frames die ik had waren trouwens altijd wit voor, donker achter.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:49
Ik gok dat de merkjes op de raampjes op de kant staan vanaf welke je de dia bekijkt, maar ik kan dat niet garanderen. Zoals Robert al aangeeft is dat vaak de lichte (witte) kant, welke naar de lamp toe zit in de projector. Als beide kanten wit zijn heb je daar natuurlijk niet heel veel aan. Zitten de dia's nog in dozen of diahouders? Dan staan ze vaak al de goede kant op. Zoals je aangeeft, als een bedrijf ze heeft ingeraamd zitten ze consequent op dezelfde manier in de raampjes, dus je hoeft maar één dia met een aanknopingspunt te hebben om te weten wat de juiste zijde is.

In mijn ervaring is het juist de gladde zijde die de voorkant is, of de kant die je wilt bekijken/scannen. De achterkant heeft een ietwat matte look, deze zit in de projector van de lamp af.

Je kan natuurlijk altijd nog achteraf je afbeeldingen flippen in de nabewerking en de meeste scansoftware laat je ook de orientatie aanpassen tijdens het scanproces. Kijk ook even goed of je scanner een bepaalde orientatie verwacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Archer_VC10 op 03-09-2021 10:49 ]

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Wat ik nog weet is dat de achterkant vaak de lelijke kant van het diaframe was, de donkere kant waar je de sluitingen zag....

Verder is het wel een puzzel als je dat niet weet. Staan er nergens bekende plaatsen of personen op die je kan identificeren omgekeerd?

Het maakt niet heel veel uit je kan alles weer keren in de computer trouwens maar ik begrijp dat je graag correcte weergave leuker vindt. Ik ga er zeker vanuit dat de tekst consequent op een voor of achterzijde staat en dat niet steeds wisselt, daar moet je wat mee kunnen lijkt me.