Kwalitatief niets eigenlijk. De kleurruimte is een concept wat ik zelf ook niet 100% machtig ben. Je kunt kleurruimte in elk geval niet vergelijken met megapixels of bitrate (bij muziek/film).
Je hebt diverse kleurruimten. sRGB, Adobe RGB en Prophoto RGB zijn de bekendste in de fotografie. Ik dacht dat een grotere kleurruimte feitelijk meer saturatie betekent, dus groen is groener, rood roder en blauw blauwer, maar dat klopt niet helemaal volgens mij. Wanneer je namelijk een geschikt beeldscherm hebt, die de grotere kleurruimte goed kan weergeven en deze is gekalibreerd, zie je eigenlijk geen verschil tussen een foto in de Adobe RGB ruimte en dezelfde foto omgezet naar sRGB. Bekijk je die foto's echter op een beeldscherm wat de grotere kleurruimte niet ondersteund (of in een programma wat er niet mee overweg kan), dan zie je dat de kleuren van de adobe RGB foto wat soberder zijn.
Een RAW bestand (bij Nikon dus NEF), heeft dacht ik de maximale kleurruimte (gelijk aan Prophoto RGB).
Ik kan het niet helemaal plaatsen wat er bij jou is gebeurd. Enerzijds vermoed ik dat er bij het opnieuw opslaan van de jpg toch iets is gebeurd met de kleurruimte. Voorvertoning kan daar niet goed mee overweg, waardoor het kleurverschil ontstaat (hoewel de bestandsinfo dat eigenlijk niet aangeeft). In dat geval vermoed ik dat de foto die wat meer saturatie heeft, de echte kleuren weergeeft.
Het is wat vaag, maar dat komt omdat ik zelf te weinig van kleurruimten begrijp om het goed uit te kunnen leggen.
Het beste kan ik het laten zien met een voorbeeldje;
Tegenwoordig kan bijna elk programma wel overweg met andere kleurruimtes dan sRGB. De tweakers foto-uploader lijkt er echter nog niet mee overweg te kunnen (de foto's openen vanuit de hdd in dezelfde webbrowser, toont geen verschillen namelijk).
Ter vergelijking heb ik even jouw screenshot van jouw eerste post gepakt. Ik heb een uitsnede gemaakt van de linker foto en deze de adobeRGB kleurruimte toegewezen. Vervolgens heb ik deze opgeslagen met de adobeRGB kleurruimte en een kopie met de sRGB kleurruimte. Je ziet dan het volgende verschil:
Dat lijkt toch verdacht veel op hetgeen waar jijzelf tegenaan liep. Oftewel, na het opnieuw opslaan, moet het sRGB profiel toegewezen zijn.
[
Voor 17% gewijzigd door
LA-384 op 02-09-2021 21:16
]