Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-12-2022
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn pc, de laatste tijd word mijn gpu rond de 79 graden celsius en mijn cpu 81 graden, ik heb al wat hier over opgezocht en dit is volgens mij toch wel veel te hoog.

Componenten:
Rtx 3080 ti (zotac amp holo)
Ryzen 7 3800x met de wraith prism cooler die er bij zat
Msi b450 tomahawk max
Aerocool aero-1000 case met 2 120mm fans aan de voorkant en 1 120mm fan aan de achterkant.

Wanneer ik het zijpaneel van mijn pc er af haal daalt de temperatuur met bijna 10 graden. Maar tegen het stof lijkt me het niet handig om deze er altijd af te laten. Verder heb ik in deze case niet veel mogelijkheden om meer of betere fans te plaatsen.
Wat kan im het beste doen?

Met vriendelijke groet,

Marek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
79 graden voor je gpu zou ik me niet al te druk over maken.
Je cpu wordt wel te heet.
Hoe zijn je fans nu ingedeeld?
2x voorkant inlaat
1x achterkant uitlaat?

Zo ja dan valt daar ook niet veel meer te winnen.
misschien kijken op welke snelheid de intake draait.
Wellicht draaien ze op 50% en valt daar nog wat te winnen.
Anders een andere betere cpu koeler.
Zijn deze temps al zo vanaf het begin? of heb je de set net gebouwd.
Checken of je cpu koeler er wel goed opzit en er voldoende maar niet teveel pasta opzit, heb je neem ik aan al gedaan
Dit is eigenlijk het eerste wat je standaard doet.

Edit; Zijn deze temps trouwens onder load?
Spel of iets dergelijks?
Zo niet en dit zijn de temps idle dan is er wel iets serieus fout.

[ Voor 35% gewijzigd door Elmo_b op 01-09-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Marek02 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:51:
Wanneer ik het zijpaneel van mijn pc er af haal daalt de temperatuur met bijna 10 graden.
Lijkt te wijzen op slechte luchtstroom, wat al gevraagd is: hoe blazen de fans?

en 81 graden is op zicht geen drama, cpu max temp is 95 volgens de specs.

Hoe waren de tems eerder?
Hoe zijn de temps als de pc alleen aanstaat?
Hoe meet je de temps? (als in welke software gebruik je daarvoor)
De standaard koeler is niet echt geschikt voor hoge belasting van deze cpu

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 01-09-2021 18:57 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Hallo,

Dankjewel voor je reactie, ja, de 2 fans aan de voorkant zijn intake en achter is uitlaat, het was wel onder het gamen, maar het spel wat ik speelde was niet erg zwaar en de cpu liep (volgens msi afterburner) rond de 25 tot 30%.
Ik merkte het toen ik hoorde dat mijn pc heel luid was, dit was me eerder nog niet zo opgevallen omdat ik altijd met een headset speel. Ook heb ik laatst mijn ssd moeten vervangen omdat deze het niet meer deed, zou dit kunnen komen omdat mijn pc te warm wordt? Te veel warmte is volgens mij ook slecht voor een ssd, dus ik denk dat dit misschien een oorzaak kan zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stofvrij maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:17
Volgens mij is de wraith prism cooler ook niet een hele goede cooler.
Ik zou voor een andere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik heb laatst met het vervangen van de ssd ook mijn pc even schoon gemaakt en de thermal paste vervangen dus er zit op dit moment nog geen stof wat een probleem kan zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zowel de 3800x en de 3080ti worden erg heet van zichzelf. De temperaturen waar je over spreekt zijn niet heel dramatisch. Voor je CPU kan een goede koeling helpen, bijvoorbeeld een Dark Rock Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:23

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Marek02 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:00:
Ik heb laatst met het vervangen van de ssd ook mijn pc even schoon gemaakt en de thermal paste vervangen dus er zit op dit moment nog geen stof wat een probleem kan zijn, denk ik.
Waren de temperaturen daarvoor ook al zo hoog, of zijn ze sindsdien hoger?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Dankjewel, ik had het nog niet vermeld, maar mijn kast zelf word ook gloeiend heet in de buurt van de uitlaat fan aan de achterkant en de componenten in de buurt van de gpu en cpu worden ook behoorlijk warm, zou dit ook een reden kunnen zijn voor het kapot gaan van mijn ssd zoals hierboven aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heb je de hd-bay's tray's er uit gehaald of blokkeren die de intake ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik weet niet of het hiervoor ook al zo erg was, ik heb het nooit zo opgemerkt omdat ik het niet eerder heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ja, de bays zijn er uit, dit was ook nodig voor de ruimte voor de gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lees temps uit met Ryzen Master, en niet met speccy. Valt allemaal nog wel mee. Ja de Prism is niet geweldig voor 3800X, maar ook niet bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Dankjewel, ik ga zo even gamen en dan kijk ik even of ik wat kan spelen met de fanspeed en lees ik even de temps af via ryzen master. Dank jullie allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marek02 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:13:
Dankjewel, ik ga zo even gamen en dan kijk ik even of ik wat kan spelen met de fanspeed en lees ik even de temps af via ryzen master. Dank jullie allemaal.
en kijk even of achter wel exhaust is. (zuigt uit de kast) anders boven nog exhaust maken als je zelf voelt dat er voldoende intake is(voor), en te weinig exhaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
En wat ik ook niet helemaal begrijp waarom een mooie en duur systeem, helemaal met een 3080ti erin, proppen in een kastje van 6 a 7 tientjes.
Ik zie het helaas wel vaker. mooie systemen met brakke goedkope voedingen en brakke goedkope kasten.
Ik wil je er niet op aanvallen maar een kastje van rond de 60 euro is tegenwoordig low end.
Je hoeft niet meteen een kast van 300+ aan te schaffen maar met een mooi systeem zoals de jouwe hoort toch zeker een kast van 100 tot 150 euro, en niet voor de looks (waar je uiteraard ook voor betaald) maar voornamelijk voor de vaak veel beter uitgedachte indeling en hogere kwaliteit van de onderdelen waar je vaak dit soort problemen mee voorkomt.

Er zijn wel een aantal kasten van rond de 60 euro waar de koeling goed in uitgedacht is maar in 90% van de gevallen is dat niet het geval.

Nou ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig welke voeding je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Haha, dankjewel, ik heb een coolermaster 850W gold rated fully modulair psu, die zit wel goed, ik zal inderdaad nog even naar een andere case kijken, ik heb trouwens nu de fanspeed aangepast en nu is de cpu temp in ryzen master rond de 77 graden, dus al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:49
Marek02 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:10:
ik heb een coolermaster 850W gold rated fully modulair psu, die zit wel goed,
Wat is het exacte model. toch niet de MWE Gold V2 hoop ik?

Maar eh... een videokaart van 1500 piek in een behuizing van 5 tientjes met een niet al te beste airflow. Ergens gaat er iets mis in de balans van het systeem. Feit dat er 10 graden vanaf gaat zonder zijpaneel zegt al genoeg. Zou het minimaal in iets als pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance stoppen.

• Marek02
Ik weet het model niet zo, maar dit was in ieder geval een goed beoordeeld psu, dus ik denk het niet.
Ik zal nog even naar een andere case kijken.

Ik wil graag iedereen nog even bedanken voor de hulp, kom zo denk ik wel een heel eind verder.
Pagina: 1