Omzetten Samsung 4TB SSD van USB naar SATA - data weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-05 07:05
Ik heb een 4TB Samsung 870 SSD gekocht voor data opslag (niet de bootdrive).
Via een USB enclosure heb ik de schijf aangesloten en één GPT partitie gemaakt. Daarop heb ik alle data van 2 stuks oude HDD's van 2TB gekopieerd. Dat werkte prima.
Daarna heb ik de 2 interne HDD's van 2TB verwijderd en de SSD intern aangesloten op de vrijgekomen SATA poort. Na het booten is de schijf niet beschikbaar, maar ziet Schijfbeheer alleen de eerste 2 TB (zie plaatje)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ5Z6_mIXaZ8UHgXDGNxyCAa94k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xidcc5yzVFJgytFN9kv6Q6OH.png?f=fotoalbum_large.
Wie weet hoe ik de schijf aan de gang kan krijgen?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Na enig proberen heb ik de schijf opnieuw geformatteerd. Ben de data van de HDD's nu opnieuw aan het kopieren, maar dan andersom (dus de SSD op de SATA en de HDD's via de USB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:22

Bene

list incomprehension

Oei. Je was al begonnen met een GPT partitie, dus dat zal hem niet zijn. De 2tb grens is ook een generatie lang een bios limiet geweest, waarvoor later updates verschenen. Zijn er recentere versies van je BIOS beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:34
Je had op die nieuwe disk enkel een 2GB gpt partitie staan zonder bestandsysteem (geen NTFS aanwezig).
Je had een 4GB gpt partitie aan moeten maken, hem NTFS formateren en dan de data van de oude disken er heen moeten kopieren.

Heb je soms een diskcopy tool gebruikt om de data naar die nieuwe ssd te kopieren toen hij nog via USB was aangesloten?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
@Bene Ik heb net gekeken en mijn BIOS is volledig up-to date. Hij zou al vanaf het begin tot 6Gb schijven moeten aankunnen volgens de specs op https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/

@Ben(V) Ik had een 4GB GPT partitie aangemaakt op de USB drive en die met NTFS geformatteerd. Toen ik die in de PC inbouwde is het ineens een 2GB GPT partitie geworden. Zeer vreemd.

Ik ben dus opnieuw begonnen maar andersom: de 4TB SSD in GPT partitie in mijn PC en de oude HDDs in de USB enclosure. Alles overkopieren (6 uur wachten) en alles leek nu te werken.

Totdat ik vanochtend ineens een hele slome PC had met veel SSD lees/schrijfacties en na een paar reboots zag dat mijn afbeeldingen folder (als laatste gekopieerd) was verdwenen en is veranders in een 0 bytes grote file (ipv een folder).

Ik begin er nu toch ernstig aan te twijfelen of er iets mis is met de SSD schijf zelf... Gelukkig heb ik de oude HDDs nog dus ben ik geen materiaal (alleen veel tijd) kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:03
Moriaty schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:05:
@Ben(V) Ik had een 4GB GPT partitie aangemaakt op de USB drive en die met NTFS geformatteerd. Toen ik die in de PC inbouwde is het ineens een 2GB GPT partitie geworden. Zeer vreemd.
Nee, het was een 2 TB partitie van de protective MBR, juist niet GPT.

Er gaat blijkbaar iets mis met de GPT waardoor je systeem enkel nog de protective MBR ziet. MBR kon niet groter dan 2 TB, dus daarom beslaat deze maar de halve disk.

Wat er vaak misgaat met externe enclosures is dat ze een afwijkende sector size gebruiken (4096 vs. 512) waardoor de partitietabel niet meer klopt als je wisselt tussen de enclosure en native SATA. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat hier ook de oorzaak is - ik weet niet hoe Windows dan de GPT interpreteert - maar vermoed van wel.

Over een slome PC: je SSD gebruikt QLC flash, dat levert goedkope SSDs op maar is nogal desastreus voor sommige workloads: ze kunnen heel erg slecht tegen sustained sequential writes (zoals bij het kopieren van een hele disk) en dan zakt de write performance door de grond.

Afbeeldingslocatie: https://blog.synology.com/wp-content/uploads/2020/06/Full-Drive-Test-1MB-Blocks-Sequential-Write-Until-Full-MB_s-at-Fill-4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
@Thralas
Nee, het was een 2 TB partitie van de protective MBR, juist niet GPT.
Ik weet er het fijne niet van en jij lijkt er meer verstand van te hebben dan ikzelf, maar Win10 schijfbeheer noemt het in mijn geuploade plaatje een "beschermde GPT-partitie".
Ik ga er inmiddels zelf ook van uit dat het de afwijkende sector size is die me een paar uur tijdsverspilling heeft opgeleverd :)
Over een slome PC: je SSD gebruikt QLC flash, dat levert goedkope SSDs op maar is nogal desastreus voor sommige workloads: ze kunnen heel erg slecht tegen sustained sequential writes (zoals bij het kopieren van een hele disk) en dan zakt de write performance door de grond.
Daar ben ik me van bewust, vandaar dat vooral de foto's kopieren niet echt lekker ging. Samsung noemt het een QVO disk, wat volgens hun staat voor Quality and Value Optimized. Eufemisme voor langzaam geheugen, maar voor een storage schijf niet heel erg.

Het probleem van vanochtend is echter anders van aard (want ik had alle bestanden gistermiddag al gekopieerd) met als gevolg dat ik nog wél ca 1 TB aan foto ruimte op de schijf heb ingenomen maar níet de foto's meer kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:34
Windows schijfbeheer ziet inderdaad enkel een 2TB gpt partitie en echt geen MBR partitie zoals in het plaatje te zien is.
Een gpt disk heeft ook een MBR layout die een mapping van de disk (tot 2TB) maakt zodat een operating systeem die alleen MBR snapt ook met de disk overweg kan, dat heet de protective MBR.
Dat is hier niet het geval want Windows 10 kan gewoon met GPT disken overweg en ziet ook een GPT disk anders zou hij dat niet zeggen.

Je kun het op de commandline nogmaals controleren met diskpart
Start diskpart op de commandline en geeft dan het commando
list disk

Een 4TB partitie die ineens in een 2TB partitie verandert is niet zo heel waarschijnlijk, als de partitie informatie corrupt raakt is het niet erg waarschijnlijk dat het dan ineens een halve disk wordt.
Ik vrees dat je eerst de partitionering niet goed gedaan hebt en die 2TB partitie was ook niet geformatteerd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:33
Zoals al aangegeven is het probleem waarschijnlijk ontstaan door gebruik van de USB enclosure.
Hier beschreven:
Superuser: USB hard drive moved to internal, now shows GPT Protective Partition
Het beste is om de drive alleen intern te gebruiken en helemaal opnieuw te wissen (diskpart/clean).
Daarna gewoon partitioneren via schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:45
In mijn studietijd kwamen "in het floppy-tijdperk" de eerste 10 en 20 MB harddisks op: "idioot, die ga jij nooit vol krijgen"!
Bij mij komen ook herinneringen bovendrijven van de oude 2 GB limiet die een flinke tijd geleden óók parten speelde bij harddisks, met dezelfde problematiek als hier nu wordt genoemd.
Zouden we ooit nog tegen een 2 PB-limiet aan gaan lopen? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:03
Moriaty schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:43:
Ik weet er het fijne niet van en jij lijkt er meer verstand van te hebben dan ikzelf, maar Win10 schijfbeheer noemt het in mijn geuploade plaatje een "beschermde GPT-partitie".
Ja, dat is MBR partition type 0xee. Dit stukje op Wikipedia legt het hoe-en-wat aardig uit.

Anders dan hierboven wordt beweerd is het echt een MBR-partitie, geen GPT (ondanks de naam).

[ Voor 9% gewijzigd door Thralas op 03-09-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:52
Iets ouder topic, toch wil ik even reageren.
Ik heb ditzelfde een paar maanden geleden meegemaakt met mijn eerste 4TB HDD. Daarin gebeurde deels hetzelfde als de TS. Ik ben er toen achter moeten komen dat ik voor meer dan 2TB GPT-indeling moest gebruiken. Extern 4TB GPT gecreerd en daarna werd intern niets herkend. Alles opnieuw moeten doen :) Aan je SSD ligt het dus niet.

Verder, en dat is mijn reden om te reageren, wil ik sterk adviseren de Windows schijfmanager voor dit soort zaken niet te gebruiken. Ik gebruik hier Paragon Hard Disk Manager voor, die veel geavanceerder en duidelijker in gebruik is. Er zijn ongetwijfeld meerdere vergelijkbare 3rd-party software programma's die hier beter in zijn dan de Windows schijfmanager. Dan denk ik echt, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

@Moriaty Goed, ik neem aan dat je probleem inmiddels opgelost is en je SSD intern prima werkt? Geen data meer kwijtgeraakt?
Pagina: 1