Koppelen remote's [Ziggo & Samsung] beide kanten op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 22:52
Wat heb ik voor producten, opstelling?

Televisie: Samsung Q90T 2020
Mediabox: Arris, Mediabox next

Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/JL5vYzVM/samsung-q90-q90t-qled/design-medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccGehPDTo9eUS9e2kdz5fM1e55E=/656x/filters:strip_icc()/i/2002875200.jpeg?f=imagenormal

Wat is de huidige situatie
Televisie signaal komt via coax kabel binnen bij de Arris Mediabox next. Vervolgens gaat het via een hdmi kabel naar mijn televisie. Ik moet nu gebruik maken van twee verschillende afstandsbedieningen (hierna remotes) genoemd. Voor het switchen van de kanalen van mijn Arris next de Ziggo remote en voor alles op de telvisie mijn samsung remote.

Ik kan met mijn Ziggo remote wel het geluid harder en zachter zetten op mijn televisie maar ik kan niet op mijn televisie met mijn ziggo remote in bijvoorbeeld de youtube app een ander filmpje kiezen. Dan moet ik dus weer mijn samsung remote pakken. Omgekeerd kan ik met mijn Samsung remote wel naar het Ziggo kanaal maar daar kan ik vervolgens niet een zender omhoog of omlaag.

Wat is de gewenste situatie (2 kanten op)
Gewenste situatie is dat ik met beiden remote's alles kan doen. De televisie is nog "nieuw" en naar mijn mening "high end" en de mediabox heb ik pas een paar dagen. Lijkt mij niet raar. Helaas is het allemaal nog niet zo "plug en play".

Gewenst 1) met mijn Ziggo remote ook in app bediening op mijn Samsung TV
Gewenst 2) met mijn Samsung remote ook op het Ziggo / hdmi 1 kanaal switchen van kanalen

Wat heb ik al gedaan
1) gevraagd in het Samsung topic, helaas nog geen fix
2) https://community.ziggo.n...ing-Samsung-TV/td-p/93382 dit geprobeerd, heb zowel als naam Arris gekozen en als naam pace, beide werken niet
3) gechat met een ziggo medewerker, nou dat heeft heel weinig toegevoegd, kwam uiteindelijk met het idee om een nieuwe Ziggo remote te sturen. Ja dat voegt weinig toe..

Ziggo chat
Ik kan er verder ook niks over vinden wat ik nog met je zou kunnen proberen om het probleem op te lossen.
Je hebt zelf alles al gedaanIk kan je wel een nieuwe toe sturen en kijken of het daar dan wel mee lukt
Betaal in totaal bijna 100 per maand aan Ziggo maar dit is de ondersteuning 8)7

wat moet ik nu doen, jullie tips?
Ik zit nu even "vast" ik weet niet meer hoe ik verder kom. Ik zou het al heel leuk vinden om te beginnen als ik één van de twee remotes zo kan instellen dat hij alles bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De ziggo next/remote geeft maar een beperkt aantal commando's door via ARC CEC, daarnaast zijn alleen de basis functies (zoals je zelf al hebt ontdekt) via IR beschikbaar.
Omgekeerd heb je het probleem dat de next niet via IR werkt maar via RF dus dat ga je met je tv remote ook niet redden.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 01-09-2021 11:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49

FeaR

In GoT we trust

MetalSonic schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:55:
Betaal in totaal bijna 100 per maand aan Ziggo maar dit is de ondersteuning 8)7
Ik vind het nog netjes dat ze überhaupt support leveren op dit soort verzoeken. HDMI CEC (wat je naar mijn weten gebruikt in deze opzet) is fabrikant eigen om te implementeren en hoeft niet altijd samen te werken. Als Ziggo stelt dat ze alle merken ondersteunen omdat hun remote die RF/IR signalen uitzendt is het anders.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
DukeBox schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:58:
De ziggo next/remote geeft maar een beperkt aantal commando's door via ARC, daarnaast zijn alleen de basis functies (zoals je zelf al hebt ontdekt) via IR beschikbaar.
Omgekeerd heb je het probleem dat de next niet via IR werkt maar via RF dus dat ga je met je tv remote ook niet redden.
ARC is interactie systeem van mijn televisie? Heb die afkorting / naam wel eens eerder gezien.

Dit betekent dus dat de Ziggo remote goed gekoppeld is met de televisie maar dat er gewoon niet meer dan dit kan via de Ziggo remote qua commando's. Nou dan is dus één van de twee subvragen al beantwoord/ opgelost. Hoopte uiteraard dat ik via juiste instellingen met de Ziggo remote alles op de tv kon doen maar het is zoals het is natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24
Denk dat hij CEC bedoelt, dat is anynet+ bij samsung. ARC is Audio Return Channel.

Heb zelf de next nog steeds in doos liggen, ging er eigenlijk vanuit dat CEC zou werken. Misschien toch maar eens aansluiten, kijk eigenlijk lineaire tv via de CI+.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MetalSonic schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:38:
ARC is interactie systeem van mijn televisie? Heb die afkorting / naam wel eens eerder gezien.
Ik bedoelde CEC i.p.v. ARC (tnx @FeaR ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
DukeBox schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:58:
De ziggo next/remote geeft maar een beperkt aantal commando's door via ARC CEC, daarnaast zijn alleen de basis functies (zoals je zelf al hebt ontdekt) via IR beschikbaar.
Ik begrijp nog niet zo goed waarom ik op de Ziggo next mediabox niet van kanaal kan wisselen met mijn Samsung remote. Ik lees CEC, ik lees IR maar wat houdt dit in? En kan ik hier nog iets aan doen qua instellingen of moet ik het accepteren zoals het nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

MetalSonic schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:19:
Ik lees CEC, ik lees IR maar wat houdt dit in?
CEC is het doorgeven van commando's via bijv. HDMI en DP (1.3+), dit is een standaard die echter lang niet altijd goed werkt. Regelmatig hebben fabrikanten er hun eigen sausje over gegoten waardoor het net niet lekker werkt bij verschillende merken. Zelfs bij verschillende bouwjaren loop je hier tegenaan. Het is wel zo dat bij modernere apparatuur het over het algemeen wel goed/steeds beter werkt.

IR (infra rood) is een AB (afstandsbediening) die gebruik maakt van lichtsignalen, een AB met RF (radio frequency) maakt gebruik van radio signalen. Dit zijn compleet andere technieken. De oude ziggo horizon box kon overigens met beide overweg.
En kan ik hier nog iets aan doen qua instellingen of moet ik het accepteren zoals het nu is?
Als je alles al geprobeerd hebt wat er in jouw gelinkte topic langs kwam dan denk ik dat er niet veel aan te doen is zonder een 3rd party oplossing maar ik denk dat met name het RF deel van de next een lastige blijft.

Pagina: 1