4K monitor niet meer dan 30Hz via dock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag een HP 840 G7 laptop aangesloten op een HP USB-C/A Universal Dock G2. De monitor betreft een LG 43UN700-B, welke 2x een HDMI ingang heeft die 60Hz ondersteunt, én DisplayPort. De resolutie is 4k.

De weergave via de dock komt niet verder dan 30Hz. De laptop kan 4k60 aan evenals de monitor (werkt ook via direct USB-C), en zou zou de hub dit ook moeten. Sterker nog, de hub is volgens specificaties zelfs in staat 5k60 en 2x4k60 aan te sturen.

De drivers kwamen mee via Windows Update én via de site van DisplayLink is dat ook voldoende. (ik kan nu geen andere drivers installeren i.v.m. beheerrechten).

Ik heb al verschillende kabels geprobeerd, verschillende USB-C-poorten op de laptop en verschilende HDMI-ingangen op het scherm. Hub, laptop en scherm al uit- en aangezet. Ik krijg niet meer dan 30hz.

[ Voor 11% gewijzigd door Eagle Creek op 01-09-2021 10:35 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Eagle Creek schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:33:
Beste Tweakers,

Vandaag een HP 840 G7 laptop aangesloten op een HP USB-C/A Universal Dock G2. De monitor betreft een LG 43UN700-B, welke 2x een HDMI ingang heeft die 60Hz ondersteunt, én DisplayPort. De resolutie is 4k.

De weergave via de dock komt niet verder dan 30Hz. De laptop kan 4k60 aan evenals de monitor (werkt ook via direct USB-C), en zou zou de hub dit ook moeten. Sterker nog, de hub is volgens specificaties zelfs in staat 5k60 en 2x4k60 aan te sturen.

De drivers kwamen mee via Windows Update én via de site van DisplayLink is dat ook voldoende. (ik kan nu geen andere drivers installeren i.v.m. beheerrechten).

Ik heb al verschillende kabels geprobeerd, verschillende USB-C-poorten op de laptop en verschilende HDMI-ingangen op het scherm. Hub, laptop en scherm al uit- en aangezet. Ik krijg niet meer dan 30hz.
30hz op 4K betekend dat hij niet via HDMI 2.0 verbind. Heb je de Displayport ook geprobeerd op het Dock?

Als je HDMI kabel geen HDMI 2 ondersteund kan dat het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Je laptop heeft een HDMI 1.4 poort. Dus dat verklaart waarom dit niet op 60hz werkt rechtstreeks.
Daarnaast is je laptop USB-C 3.2 gen 1, dus die zal niet werken met HDMI 4K 60hz.

Je hebt meer kans dat het gaat werken met Displayport. ( zou dat proberen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:37:
[...]

30hz op 4K betekend dat hij niet via HDMI 2.0 verbind. Heb je de Displayport ook geprobeerd op het Dock?

Ik heb de DP op de dock niet geprobeerd omdat ik geen DP-kabel heb liggen (alleen mini-DP). Maar omdat de dock uitdrukkelijk ook HDMI op 4K moet ondersteunen hoopte ik dat het daar niet aan zou liggen.

Aansluiten via DP wil ik eigenlijk nog wel graag proberen maar dan moet ik vanmiddag even een kabel scoren.

De HDMI-kabels zijn nieuw en volgens de specs geschikt voor 8k60 (UGREEN HDMI Kabel 2.1).
corporalnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:45:
Je laptop heeft een HDMI 1.4 poort. Dus dat verklaart waarom dit niet op 60hz werkt rechtstreeks.
Daarnaast is je laptop USB-C 3.2 gen 1, dus die zal niet werken met HDMI 4K 60hz.

Je hebt meer kans dat het gaat werken met Displayport. ( zou dat proberen )
Ik sluit de laptop aan op de dock via usb-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Eagle Creek schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb de DP op de dock niet geprobeerd omdat ik geen DP-kabel heb liggen (alleen mini-DP). Maar omdat de dock uitdrukkelijk ook HDMI op 4K moet ondersteunen hoopte ik dat het daar niet aan zou liggen.

Aansluiten via DP wil ik eigenlijk nog wel graag proberen maar dan moet ik vanmiddag even een kabel scoren.

De HDMI-kabels zijn nieuw en volgens de specs geschikt voor 8k60 (UGREEN HDMI Kabel 2.1).

[...]

Ik sluit de laptop aan op de dock via usb-c.
Klopt maar omdat je laptop USB-C gen 1 is, wordt de USB-C niet ineens gen 2.

Zou het proberen met Displayport daar heb je denk meer succes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
corporalnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:49:
[...]

Klopt maar omdat je laptop USB-C gen 1 is, wordt de USB-C niet ineens gen 2.

Zou het proberen met Displayport daar heb je denk meer succes mee.
Maar als ik de USB-C van mijn laptop direct aansluit op de monitor, zonder dock, werkt het wél op 4k60.

Of volg ik je nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Eagle Creek schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:50:
[...]

Maar als ik de USB-C van mijn laptop direct aansluit op de monitor, zonder dock, werkt het wél op 4k60.

Of volg ik je nu niet.
Oh dat stukje heb ik gemist, dat is wel vreemd. Zou verwachten dat USB-C 3.2 Gen1 dat niet red i.v.m. transferspeed. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

corporalnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:57:
[...]

Oh dat stukje heb ik gemist, dat is wel vreemd. Zou verwachten dat USB-C 3.2 Gen1 dat niet red i.v.m. transferspeed. Maar ik kan het mis hebben.
Buiten USB 3.2 Gen 1 is het ook een TB3 poort. Daarmee zou de bandbreedte meer dan genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
@Eagle Creek

Heb gelezen dat er bij bepaalde type laptops een bios setting in combinatie met een docking:

https://support.hp.com/vn-en/document/c06575423

"Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP a lot mode dock."

Wellicht is dit bij jou ook? ( de G7 stond er niet tussen, maar wellicht iets om voor de zekerheid te checken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
corporalnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:09:
@Eagle Creek

Heb gelezen dat er bij bepaalde type laptops een bios setting in combinatie met een docking:

https://support.hp.com/vn-en/document/c06575423

"Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP a lot mode dock."

Wellicht is dit bij jou ook? ( de G7 stond er niet tussen, maar wellicht iets om voor de zekerheid te checken )
Als dat zo is, zou ik de laptop moeten omruilen. Bij uitrol hebben ze iets fout gedaan waardoor een random BIOS password is gezet, dat men niet heeft opgeslagen. Dus daar zijn geen wijzigingen meer in aan te brengen.

Dank in ieder geval voor de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:37:
[...]

Ik heb toch een DP-kabel gevonden om te testen. Helaas geen verschil.
Dit is laptop > usb c (TB3) > dock > dp > schern.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xrcexwcyp-iESK6m7vWlhkYalI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OBV5KnzJm8MowEjnE2SYDZMU.jpg?f=user_large
Met HDMI dus hetzelfde resultaat.

Zie hier, direct via USB-c (TB3) > monitor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpzNPmnYwoaLWi-2pLydsCTgLFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PjgCceFM2Wob4xtvfts6oYpZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:14
Heb je meerdere schermen aangesloten op het dock toevallig? als ik https://h20195.www2.hp.co...nt.aspx?docname=c04168358 zzo lees lijkt het voor te kunnen komen als er meer displays aangesloten zijn op het dock

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Puc van S. schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:00:
Heb je meerdere schermen aangesloten op het dock toevallig? als ik https://h20195.www2.hp.co...nt.aspx?docname=c04168358 zzo lees lijkt het voor te kunnen komen als er meer displays aangesloten zijn op het dock
Nee, uitsluitend één scherm op het dock.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Aah, ik weet het al. Het probleem is inderdaad je laptop.

USB-C 3.2 Gen1 kan geen 4K 60hz weergeven.

TB3 kan WEL 4k 60hz weergeven. Je scherm ondersteund TB3, dus zodra de verbinding tussen de laptop en scherm direct is, is het ondanks de USB-C formfactor, een thunderbolt verbinding.

Je dockingstation ondersteund geen TB3, enkel USB C.

2 oplossingen:
-Laptop vervangen voor een laptop met USB-C Gen2
-Dock vervangen voor een Thunderbolt dock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Dat de dock geen TB ondersteunt verbaast mij eerlijk gezegd maar daar lijk je gelijk in te hebben. Ik zal eens kijken of ik aan een andere dock kan komen dan. Jammer!

Wat ik alleen niet begrijp: hoe kan men de dock claimen met 2x 4k60? De dock lijkt óok geen usc-c gen2 te ondersteunen namelijk...

pricewatch: HP USB-C dock G5 (5TW10AA)
USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c
https://www.hp.com/us-en/...usb-c-a-universal-dock-g2
[3] Three 4K displays supported only on Thunderbolt™- or USB-C™-with-video-enabled notebooks. Supports three displays including the notebook screen.
https://www.bechtle.com/n...ng-station-g5--4374035--p
(Max.) resolutie: 3.840 x 2.160 pixels bij 60 Hz
https://www.displaylink.c...b-c-universal-dock-g2-147
Triple 4K display connectivity comes via a hybrid integration of the DisplayLink DL-6950 chipset for dual 4Kp60 and DP-Alt-Mode (for equipped Type-C notebooks) offering a third 4K display.

[ Voor 255% gewijzigd door Eagle Creek op 01-09-2021 13:32 ]

Pagina: 1