Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wampa-one
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-04 17:01
Beste Tweakers.

Iets minder als 2 jaar geleden kochten wij een 55 inch Philips pus7304.
De tv vertoonde na een maand of 9 verticale strepen in het beeld, het paneel is onder garantie toen vervangen.

Een week of 3 geleden is het weer opnieuw begonnen. De tv vertoont dus voor de 2de keer binnen 2 jaar tijd verticale strepen.

Op het moment staat de tv bij de reparateur die zich erover gaat buigen dus ik ga er vanuit dat het gemaakt wordt.

Nu rest mij de vraag. De tv heeft binnen de garantie periode 2x hetzelfde mankement.
Stel nu, de tv komt terug en de garantie periode is verlopen in december, waar kan ik dan nog aanspraak op maken als het mankement zich weer voor doet? 2x in 16 maanden tijd geeft weinig hoop dat het probleem niet meer terug komt.

Ik snap dat er een economische levensduur is, echter slaat dit op een werkend product? De tv heeft het ten alle tijden gedaan wat dan een discussie punt is mocht het zich eigen voor doen.

Voor de beeldvorming. Er zitten een aantal zwarte strepen in die constant zwart zijn. Er zitten meerdere strepen in die van kleur verspringen. Het zit hem met name in de aansturing van de sub-pixels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb1Phb0V7qKmJR1LbmEYK6vqwV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23BQpxHvBOatVEL7WWP0sjq6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nederland heeft een vrij ruimhartige garantiewet en die zegt dat je gedurende de gehele economische levensduur rechts hebt op garantie. Nu staat niet in de wet wat de economische levensduur is, maar Uneto VNI heeft een tabel opgesteld. Uneto VNI behartigt de belangen van de electronicahandel, niet de consument, dus wat in die tabel staat moet je niet zomaar als waarheid accepteren, maar laten we de tabel even als waarheid aannemen. Ik schat dat je voor de televisie zo'n 700 euro betaald hebt en dat leidt volgens de tabel tot een economsiche levensduur en dus garantie van 5 jaar.

Als men dus moeilijk gaat doen over "garantie verlopen", dan moet je deze kaart trekken, als ze moeilijk doen ze formeel ingebreke stellen en als dat niet helpt de koopovereenkomst ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Technisch gezien, als ik naar de foto's kijk: Omdat de donkere delen van het beeld nog verlicht zijn, denk ik dat we hier niet te maken hebben met defecte verlichting. Philips-televisies hebben nogal eens last van lenzen op de lampjes, waarvan de lijm loslaat. Ik denk dat dit wel eens zo'n gevalletje kan zijn. Er zijn Tweakers die hun televisie met succes konden repareren door de lenzen weer vast te plakken.

Voor garantie is het natuurlijk het probleem van de fabrikant, maar mocht je zonder garantie komen te zitten, altijd nuttig als je je zelf kunt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wampa-one
Dit heb ik in het verleden wel eens aangehaald. Echter is de garantie termijn wettelijk bepaald en zijn overige bepaling meer richtlijnen waarbij er vanuit coulance gehandeld wordt lijkt mij?

Daarnaast is het zo dat de tv het feitelijk gezien nog doet, dus dan ontstaat er een discussie punt of het op dat moment een deugdelijk product is. Hij werkt immers.

Dit terzijde. Ik heb deze discussie eerder gehad over een nieuwe auto van 6 maanden oud waarbij je het druk lager van de koppeling duidelijk hoorde tikken. Volgens de garage was dit "normaal" en "werkt het toch?".

Het probleem met de lenzen kan ook veroorzaken dat van een aantal strepen de sub pixels van kleur verspringen?
De foto is misschien niet heel duidelijk? De pixels zelf lijken de juiste kleur aan te geven.

Misschien handig om dit eens bij de rechtsbijstand voor te leggen? Er is nog geen probleem ontstaan dus verwacht niet dat ze er nu überhaupt na kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Coulance is een term waar vaak mee gegooid worden, maar je heb in Nederland gewoon recht op harde garantie gedurende de gehele economische levensduur. De elektronicabranch zelf zegt dat die 5 jaar is, dus hebben ze wat dit betreft geen poot om op te staan.

Wel is het inderdaad waar dat apparaten slechter worden naarmate ze ouder worden en te verwachten slijtage geeft geen recht op garantieaanspraak.

Als het echter een kwestie met lenzen die er afvallen is betreft, dan is dat gewoon een defect en geen te verwachten slijtage. Zowieso valt wat mij betreft wat op de foto's te zien is niet onder te verwachten slijtage van LCD's. Wat bijvoorbeeld wel normale slijtage is, is dat de lampjes naar verloop van tijd minder fel gaan branden en de televisie helderheid verliest.

Het lenzenprobleem veroorzaakt geen kleurenproblemen, als de lenzen er afvallen kunnen er delen van het beeld te donker of te licht worden, maar de kleuren blijven goed.

• wampa-one
Oké top. Bedank voor je inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsWappert
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Hier ongeveer hetzelfde probleem, alleen ziet het er iets anders uit (zie hieronder). Twee jaar geleden dezelfde tv gekocht, vorig jaar september voor de eerste keer het paneel laten vervangen onder garantie en nu hebben we weer precies hetzelfde probleem. Deze week komt er weer een reparateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caUxMEBgcxcxpqbIGiCwCleKl7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4WBCSDYO54Q3KGCxxDm7owc.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor ook een Philips tv gehad waarvan de lensjes van de backlights loslieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wampa-one
En ik maar denken dat ik het slecht had.

Onze tv staat inmiddels ~2 weken bij het reparatie centrum, verwacht niet dat hij deze week al terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
ItsWappert schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:54:
Hier exact hetzelfde probleem, alleen ziet het er iets anders uit (zie hieronder).
Dat is dus niet exact hetzelfde probleem, waar @wampa-one een TV had met een werkend paneel een probleem in de verlichting ervan, functioneert bij jou de verlichting wel en het paneel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsWappert
@dmantione Je hebt gelijk. Ik bedoelde dezelfde situatie wat betreft garantie, dezelfde tv en de korte tijd tussen de defecten.

• wampa-one
Tv is terug gekomen vandaag.
Volgens de werk order is, alweer, het LCD paneel vervangen en de bekabeling.

Hopen dat die nu iets langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsWappert
Hier ook het paneel vervangen. De monteur zei dat het een ander paneel was t.o.z. van de vorige twee, dus hopelijk blijven de problemen nu uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wampa-one
Oke die informatie heb ik niet gekregen. Ik heb wel het idee dat het beeld veel helderder is, als in meer licht. Ervaar je ook zoiets of zit het tussen mijn oren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wampa-one
Ter update aan o.a. mezelf, feitelijke informatie in dit soort gevallen is altijd handig.

Het paneel wat toen der tijd vervangen had rond januari 2022 hetzelfde probleem.

Hierop is er in maart 2022 door de reparateur besloten om niet te repareren en de set te vervangen voor een nieuwe PUS8506/12. Deze kwam ook in de doos geleverd door de reparateur zelf

Inmiddels zijn we een maand of 10 verder en zie ik sinds vorige week weer exact dezelfde strepen op nagenoeg dezelfde plaats(links onderin het paneel).

• wampa-one
De tv die geleverd is door de reparateur kunnen zij niet repareren door een gebrek aan onderdelen of economische redenen.

Zij bieden een coulance aan van 196 euro met een verwijzing naar de uneto tabel.

Echter ben ik van mening dat de tv zijn economische levensduur niet over die tijd berekend kan worden aangezien dit de 4de keer is met exact hetzelfde probleem vanaf 11-2019.

Zij verwijzen mij nu terug naar de winkel waar ik de oorspronkelijke tv gekocht heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wampa-one
De winkel bleef bij hun standpunt en wouden de tv enkel vervangen onder de voorwaarde: 196 euro korting op een nieuw die ik via hun dan zou kopen.

Contact gehad met de ACM en zij gaven aan dat ik recht had op vervanging of reparatie, kostenloos. Als zij dat niet zouden willen had ik het recht om de koop te ontbinden en het aankoop bedrag terug.
Toen hun de informatie gaf van de gesprekken met de winkel gaven zij aan dat ik dat recht moet halen.
Zij gaven ook aan, gezien de informatie, dat er voldoende signalen zijn om de melding door te zetten naar afdeling 2, die gaat beoordelen of verder onderzoek nodig is.

In de tussentijd had ik zelf ook de rechtsbijstand er al achter gezet, echter duurde dat vrij lang voor zij contact opnamen.

De conclusie is uiteindelijk. Volgens de wet, de ACM en de rechtsbijstand heb (en dmantione) ik gelijk en zijn zij wettelijk verplicht dit kosteloos op te lossen, echter verzuimen zij dat. Hun advies was officeel in gebreke stellen.
Uiteraard had ik dat allang gedaan en was de 2 weken termijn afgelopen vrijdag verlopen. Dat was ook het moment dat ik ze belde, dus konden zij direct de melding doorpakken.
Nu is een zaak opstarten een dure aangelegenheid maar ga ik, waarschijnlijk op de korte termijn, wel het aankoop bedrag terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als dit voor komt verwacht ik dat dit min of meer een hamerstuk voor de rechter gaat komen (meestal druipen ze echter af voor dat gebeurt). Dit kan evenwel heel vervelend voor de winkel worden, want je hebt de koopovereenkomst ontbonden. Dat betekent dus televisie terug naar de winkel en aankoopbedrag terug naar jou. Rechters waren in het verleden ongevoelig voor waardeverlies door gebruik, dus het gehele aankoopbedrag moet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wampa-one
De rechtsbijstand moet ook ergens van betaald worden en zij zijden al dat die 196 waarschijnlijk aangenomen wordt, en het restbedrag aangevuld wordt door hun.

Echter kom je dan uit op een morele kwestie en die heb ik ze ook voorgelegd.
Feitelijk gezien is een proces van een jaar niet winstgevend (aldus de rechtsbijstand)

Stel nou, de winkel wist dit al? Dat ze "afkocht" zouden worden...Dan loont "misdaad" dus wel degelijk.

Naar wie de tv terug moet dat durf ik niet te zeggen. De tv die in april als vervanging hier neer is gezet, is hier neergezet door de reparateur onder het mom van coulance. Maar hij staat netjes op zolder en hier hangt nu Samsung 65q70. Wie hem dan wil hebben is niet mijn zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat er vaak gebeurt is dat zodra het juridisch wordt de winkel met een advocaat gaat praten, die advocaat ziet dat het kansloos is en de winkel uitlegt dat een proces peperduur wordt, met een kleine kans van slagen. De winkel druipt dan alsnog af en gaat bijna altijd door de knieën. Voor de advocaat is het prima, die kan een paar uurtjes schrijven zonder dat hij veel moeite hoefde te doen.

Maar kennelijk nu dus de omgekeerde situatie: Rechtsbijstandverzekering die om economische redenen niet durft te blaffen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wampa-one
Zover ik het begrepen heb durven ze wel te blaffen. Alleen is het per saldo de 450 euro niet waard, en is het dus goedkoper om dat rechtstreeks aan mij te betalen.

De kosten zijn nooit 100% op de tegenpartij te verhalen en zeker niet in zon zaak. Veelal worden de gemaakte uren dan geschat en is het niet rendabel voor hun.

Het kost de rechtsbijstand dan meer geld dan die 450 euro dus deze oplossing is praktischer
Pagina: 1