Data kabel naast een kabel voor de zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMaarten
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-03 20:18
Mijn vraag
ik heb 3 data kabels vanaf de zolder naar de meterkast gelegd maar op een klein stuk ongv 30cm zit ook de stroomkabel van de zonnepanelen zal dit problemen opleveren of valt dat wel mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
de data kabel is CAT6 UTP.
de zonnepanelen kabel is 5x6.

het gaat over een 1gb connectie naar mijn computer en twee netwerk camera's.

Beste antwoord (via DaMaarten op 01-09-2021 13:15)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Een netwerkkabel zal geen enkele invloed ondervinden van storing van buiten tenzij andere netwerkkabels in een bundel.
Elke invloed van buiten wordt geneutraliseerd door een exact gelijke invloed maar dan negatief door de twist in de aderparen.
Een aderpaar is een gebalanceerde lijn dus storingen van buiten worden zeer effectief geneutraliseerd.
Dus ook krachtstroom doet helemaal niets op een netwerkkabel, ook niet bij inschakelen van een zware elektromotor

Dat er geen netwerkkabel in dezelfde buis als elektriciteitskabel mag liggen komt door de veiligheidsvoorschriften van het elektriciteitsnet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zolang de kabels maar niet allemaal in 1 buisje zitten moet dat normaliter geen probleem zijn.
Als ze over de hele lengte strak tegen de stroomkabel aan liggen kan dat wel problemen gaan geven.

Die 5x6 is is dat een losse YMvK kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMaarten
ja dat is 1 kabel, de drie data kabels zitten voor het grootste gedeelte in een 19mm pvc buisje maar bij het punt waar ze de meterkast in gaan (dus ook waar de zonnepanelen kabel zit) daar voor 30 cm ligt het tegen de kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Die 30cm zal niet zoveel uitmaken. Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.

In jouw geval ligt het al, maar als je de keus had, zou ik adviseren om een shielded S/UTP kabel of foiled F/UTP kabel te gebruiken. Hier zijn veel varianten op, van goedkoop tot heel duur, maar overdrijf niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 01-09-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:57

killercow

eth0

Fairy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:29:
Die 30cm zal niet zoveel uitmaken. Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.

In jouw geval ligt het al, maar als je de keus had, zou ik adviseren om een shielded kabel of foiled F/UTP kabel te gebruiken.
En die aan 1 kant te grounden, niet twee.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

killercow schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:30:
[...]

En die aan 1 kant te grounden, niet twee.
Uiteraard, anders krijg je een aardlus door je netwerkkabel, maar dat is redelijk common practice tegenwoordig dacht ik toch?

Beste is boven ook een wandpaneeltje te monteren waar je UTP outlets op zet.

PS. probeer ook harde bochten te voorkomen. Een plotselinge knik in een UTP kabel kan serieus rare problemen geven.

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 01-09-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Voor zover ik weet kan je, zolang het geen krachtstroom is, kabels probleemloos naast elkaar leggen. Dankzij de twist in UTP kabel wordt beïnvloeding van buitenaf tegengegaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

lier schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:35:
Voor zover ik weet kan je, zolang het geen krachtstroom is, kabels probleemloos naast elkaar leggen. Dankzij de twist in UTP kabel wordt beïnvloeding van buitenaf tegengegaan.
5x6mm² is 3 fase, dus krachtstroom. Hoe dan ook, of het nu 1 fase of 3 fase is, in beide gevallen ligt er wisselspanning en zal dit effect kunnen hebben.

Het is niet zo dat een 1 fase kabel er naast leggen geen problemen zal geven. Als de lengte maar lang genoeg is waarin ze naast elkaar liggen gaat dat problemen geven, krachtstroom of niet.

De belasting van de kabels is ook nog een ding. PV is heel stabiel, maar een grote 3 fase electromotor kan op de kabels een flinke puls geven die door de kabel een grote elektromagnetische storing kan geven. Dus dan zou je netwerkverbinding kunnen uitvallen bij het inschakelen van een grote motor, maar dat is hier niet aan de orde.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 01-09-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Fairy In de praktijk geeft het hoogst zelden problemen zelfs met veel meer vermogen door de kabels en over een veel langere afstand naast elkaar. Blijft natuurlijk dat je altijd pech kan hebben maar in huis hoef je echt niet bang te zijn hiervoor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een netwerkkabel zal geen enkele invloed ondervinden van storing van buiten tenzij andere netwerkkabels in een bundel.
Elke invloed van buiten wordt geneutraliseerd door een exact gelijke invloed maar dan negatief door de twist in de aderparen.
Een aderpaar is een gebalanceerde lijn dus storingen van buiten worden zeer effectief geneutraliseerd.
Dus ook krachtstroom doet helemaal niets op een netwerkkabel, ook niet bij inschakelen van een zware elektromotor

Dat er geen netwerkkabel in dezelfde buis als elektriciteitskabel mag liggen komt door de veiligheidsvoorschriften van het elektriciteitsnet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-04 21:34
Ben(V) schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:47:

Vanwaar kom jij toch altijd met die onwaarheden? Je post slaagt (weeral) nergens op en is compleet fout. Tuurlijk zorgt (kracht)stroom voor interferentie op een netwerkkabel, feit dat je het niet ziet komt vaak doordat UTP werkt met foutcorrectie wat het probleem maskeert of doordat er te weinig interferentie is omdat de kabels maar voor korte afstand naast elkaar liggen of er weinig stroom door de kabel gaat.

Alles hierboven (buiten de post van Ben(V)) klopt, thuis ga je niet rap te maken krijgen met interferentie, zeker niet als de UTP maar voor een korte afstand tegen de stroomkabel ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-05 17:28
Tha Render_2 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:00:
[...]
Vanwaar kom jij toch altijd met die onwaarheden? Je post slaagt (weeral) nergens op en is compleet fout.
Hoewel ik geen andere posts van Ben(V) heb gelezen, klopt zijn post hier wel voor 100%. Er is niets zo effectief voor het neutraliseren van mogelijke storingen als het gebruik van differentiele signalen in combinatie met twisted pairs. Zelfs beter dan shielding.
...doordat UTP werkt met foutcorrectie wat het probleem maskeert
Aperte onzin. UTP behoort tot de physical layer en heeft geen foutcorrectie. Het hangt af van de transport layer
of er foutcorrectie plaatvindt of niet. TCP heeft bv. wel foutcorrectie maar UDP niet.

De grootst mogelijke stoorbron bij zonnepanelen is in mijn ervaring niet zozeer de belasting of de stroomsterkte, maar vaak de omvormer. Omvormers schakelen grote vermogens met een hoop noise, die soms via de bedrading naar buiten komt.
De schakelfrequenties van omvormers liggen echter in een veel lager deel van het spectrum dat dan van UTP kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Tha Render_2
Onzin je heb duidelijk geen enkel verstand van netwerk bekabeling.

@ReneK
Dat omvormers kunnen storen op netwerken komt veel meer doordat slechte omvormers zonder goede filters rotzooi op je elektriciteitsnet kunnen brengen die weer via de voedingen netwerkapparatuur kunnen storen.

Slecht afgeschermde omvormers kunnen ook het wifi signaal storen, net als wanneer de kabels naar de panelen niet netjes naast elkaar liggen maar uit elkaar en zo een antenne lus vormen.

Maar op netwerkkabels heeft ook dat geen enkele invloed.

[ Voor 73% gewijzigd door Ben(V) op 01-09-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
@ReneK
Dat omvormers kunnen storen op netwerken komt veel meer doordat slechte omvormers zonder goede filters rotzooi op je elektriciteitsnet kunnen brengen
Precies, goedkope hardware waar op bezuinigd is, of gewoon een slecht ontwerp.
...die weer via de voedingen netwerkapparatuur kunnen storen.
Vind ik wat vergezocht. Vrijwel alle elektronika gebruikt tegenwoordig schakelende voedingen, en die vormen op zich al een flinke bariere voor dit soort storingen, vooral in het frequentiegebied waarin omvormers werken.
Storing door omvormers verwacht ik eerder bij bv. audio aparatuur met analoge voedingen.
Slecht afgeschermde omvormers kunnen ook het wifi signaal storen, net als wanneer de kabels naar de panelen niet netjes naast elkaar liggen maar uit elkaar en zo een antenne lus vormen.
Een antennelus gevormd door kabels genereert voornamelijk H-veld storing. WiFi antennes ontvangen eigenlijk alleen maar E-veld, en zullen vrijwel ongevoelig zijn voor H-veld storingen.

Los daarvan: het spectrum van stoorsignalen uit een omvormer beperkt zich meestal tot een paar honderd kHz. Knappe omvormer die harmonischen weet te genereren in de 2.4 of 5.0 GHz band.
Maar op netwerkkabels heeft ook dat geen enkele invloed.
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMaarten
ReneK schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:31:
[...]
De grootst mogelijke stoorbron bij zonnepanelen is in mijn ervaring niet zozeer de belasting of de stroomsterkte, maar vaak de omvormer. Omvormers schakelen grote vermogens met een hoop noise, die soms via de bedrading naar buiten komt.
De schakelfrequenties van omvormers liggen echter in een veel lager deel van het spectrum dat dan van UTP kabels.
Ik weet niet tot hoe ver dit uit maakt maar ik heb micro omvormers dus elke paneel heeft zijn eigen omvormer 17stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
DaMaarten schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:00:
[...]
Ik weet niet tot hoe ver dit uit maakt maar ik heb micro omvormers dus elke paneel heeft zijn eigen omvormer 17stuks.
Ik zou me voor je netwerk bekabeling niet zoveel zorgen maken over je omvormers.

Bovendien: als je aparte omvormers gebruikt voor ieder paneel, zullen de storingen waarschijnlijk
meer uitgesmeerd worden over het frequentiespectrum, waardoor je er i.h.a. minder last van hebt
dan bij één grote omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ReneK schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:04:
[...]

Ik zou me voor je netwerk bekabeling niet zoveel zorgen maken over je omvormers.

Bovendien: als je aparte omvormers gebruikt voor ieder paneel, zullen de storingen waarschijnlijk
meer uitgesmeerd worden over het frequentiespectrum, waardoor je er i.h.a. minder last van hebt
dan bij één grote omvormer.
Of dat laatste waar is kan ik je niet zeker zeggen, maar mijn ervaring is anders. Toen ik nét begon met zonnepanelen had ik een 3e hands setje met een hele berg Soladin 120 stekkers die ik heb moeten reviseren samen met mijn vader destijds.

Die dingen stoorden als een malle op het stroomnet en niet alleen daar, maar ook sisten ze hoorbaar bij elke piek of dip in het stroomnet. Zette je een lamp aan of uit of een apparaat met een motor, dan zoemden die dingen keihard mee.

Moderne micro invormers zullen ongetwijfeld veel beter zijn, maar of het minder storing geeft dat een stringomvormer zou ik niet zonder meer durven stellen.
Pagina: 1