Honeywell VC8615 en BDR91, maar dan mijn pomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 19:32
Hallo,

Mijn situatie is als volgt. Ik ga aan de slag in mijn nieuwe (verbouwde) huis. Op de BG en 1e verdieping krijg ik vloerverwarming. Mijn setup zou er als volgt uit zien:

Begane grond
- 1 zone
- Afgesloten met een VC8615 22mm klep
- Aangestuurd door een BDR91 naar evohome paneel
- losse pomp op vloerverwarmingverdeler

1e verdieping
- 5 zones
- aangesloten op een HCE80
- communiceert via een HRA80 naar evohome paneel
- pomp van verdeler aangesloten op de HCE80

Mijn vraag gaat over de begane grond, want ik wil de pomp ook schakelen. Als ik het zo snel lees, kan ik een losse BDR91 aansluiten als relais op mijn pomp. Klopt dat? En kan ik dan eea in de evohome zo programmeren dat deze 2 BDR91's schakelt op het moment dat er op de BG om warmte wordt gevraagd? Hoe schakel je normaliter een losse pomp, zonder er gelijk een volledig HCE systeem tussen te zetten? Ik lees ook oplossingen om een HR92 knop op de hoofdkraan van de verdeler te zetten als afsluiten, maar dat klinkt niet ideaal, en dan zit ik alsnog met de uitdaging om de pomp te schakelen.

Een ander idee was het volgende. de VC8615 beschikt over de mogelijkheid om vervolgregeling aan te sluiten. Op onderstaande afbeelding zien jullie dit als kabels 4,5 en 6 (je kiest draad 4 of 6 afhankelijk van of je een NO of NC klep hebt, draad 5 is de nuldraad). Kan ik hier een ander honeywell relais aan schakelen dat de pomp inschakelt als de klep wordt geopend? En is dit dan ook weer een BDR91?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVW4cau-YdyfTzHSzDpGxb5SgXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osT9rrCmIFy7A47KWEgQYfI1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het laatste stukje van de puzzel die heet Honeywell Evohome, hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Ik schakel mijn pomp via deze pompschakelaar, die meet de aanvoertemperatuurbuis en schakelt in bij het bereiken van de ingestelde aanvoer temperatuur.

Geen idee of een pomp ook geschakeld kan worden via een BDR91 en of deze dan ook direct de pomp uitzet. Maar in geval van de HY-02 pompschakelaar blijft de pomp nog even doorlopen als er nog warmte in het systeem zit wat ik op zich wel een fijn idee vind. Daarbij hij heeft ie ook een zomercyclus, wanneer een tijdje de pomp niet gedraaid heeft start hij een paar minuten om vastlopen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Check. Ik heb zon zelfde soort pompschakelaar, maar ik dacht dat die nooit warm water gaat voelen als de klep dicht staat. Maar terwijl ik dat zo tik bedenk ik me natuurlijk dat als de zone verwarmt moet worden, mijn evohome de klep opent, het warme water eraan komt, en dan zou de voeler dus moeten kunnen merken dat er warm water doorheen loopt en de verdeelpomp inschakelen

Klopt mijn denkrichting op deze manier?

[ Voor 4% gewijzigd door nielsl op 01-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
nielsl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:45:
Check. Ik heb zon zelfde soort pompschakelaar, maar ik dacht dat die nooit warm water gaat voelen als de klep dicht staat. Maar terwijl ik dat zo tik bedenk ik me natuurlijk dat als de zone verwarmt moet worden, mijn evohome de klep opent, het warme water eraan komt, en dan zou de voeler dus moeten kunnen merken dat er warm water doorheen loopt en de verdeelpomp inschakelen

Klopt mijn denkrichting op deze manier?
Dat lijkt me wel, de pompschakelaar zal iets later aangaan dan je klep omdat de buizen nog moeten opwarmen. Misschien nog wel even rekening houden met of je koperen buis krijgt of kunststof. Koper geleid beter en zal sneller warm zijn.

• nielsl
Remcor2000 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 06:48:
[...]

Dat lijkt me wel, de pompschakelaar zal iets later aangaan dan je klep omdat de buizen nog moeten opwarmen. Misschien nog wel even rekening houden met of je koperen buis krijgt of kunststof. Koper geleid beter en zal sneller warm zijn.
Top, en het laatste stukje is koper ipv kunststof, dus daar kan ik perfect de temperatuursensor van de pompschakelaar opzetten. Thanks voor het meedenken!