Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06
Binnenkort betrekken wij andere koopwoning met een royaal plat dak.
We zijn daarom voornemens om in 2022 zonnepanelen te gaan leggen.
Grofweg ergens tussen de 10 en 20, ik moet even zien hoeveel we er kwijt kunnen maar laten we gokken op +/-15 stuks. Ik wil de boel bij voorkeur zelf inkopen en zelf leggen.
Binnenkort loopt ons energiecontract af en kan er een nieuw contract afgesloten worden, op mijn naam of die van mijn partner.
Zelf maak ik al gebruik van de KOR, mijn partner is echter in loondienst.
Ik ben me vanavond aan het inlezen in zonnepanelen icm KOR maar het kwartje wil maar niet vallen hoe het werkt of misschien ben ik te moe...

Concrete vraag: wanneer je zoals ik al de KORl gebruikt dan kun je de btw over de panelen toch ook niet terugvragen?
Is het in dat geval beter de boel op naam van mijn partner te zetten en haar aan te melden als ondernemer?
Hoe pak je dat dan aan, zou in dit geval mijn partner de panelen moeten kopen en het nieuwe energiecontract alvast op haar naam moeten zetten, dan BTW over de panelen terugvragen en daarna pas de KOR vrijstelling aanvragen?

Als het allemaal teveel gedoe is administratief gezien (heb daar sowieso een broertje aan dood) is het ook een optie de btw teruggaaf te laten schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan de btw wel terug vragen maar als je omzet te hoog is kan je geen vrijstelling krijgen voor het aangiften
doen. dus je moet dan elke kwartaal belasting afdragen over de teruggeleverde stroom.

de makkelijkste manier is energie contract op naam vriendin zetten en daarop aanvragen dan is het appeltje eitje het hele systeem is daarop ingericht.

btw aangifte is niet verplicht meer (althans volgens mij is dat al ingegaan), maar als energiecontract en factuur van de panelen op de juiste naam staan en je niet boven de 10.000 Wp komt is het allemaal echt niet moeilijk of veel werk

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 31-08-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
twain4me schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:49:
je kan de btw wel terug vragen maar als je omzet te hoog is kan je geen vrijstelling krijgen voor het aangiften
doen.
Het idee van de KOR is toch juist dat je geen btw betaalt maar het ook niet kunt terugvragen?
Hoe kan je dan de btw van de panelen terugkrijgen?

Ik heb op zich nog even tijd om e.e.a. uit te zoeken maar binnenkort moet wel de keuze gemaakt worden of het nieuwe energiecontact op mijn naam of dat van mijn partner moet, vandaar dat ik vast wil voorsorteren.

Dit bedoel ik dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0svBzI8cSX26Jlxeo4XWa-psE_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJWoOke3mI5W6AdH1WvfBEA8.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 31-08-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ASW1 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Het idee van de KOR is toch juist dat je geen btw betaalt maar het ook niet kunt terugvragen?
Hoe kan je dan de btw van de panelen terugkrijgen?

Ik heb op zich nog even tijd om e.e.a. uit te zoeken maar binnenkort moet wel de keuze gemaakt worden of het nieuwe energiecontact op mijn naam of dat van mijn partner moet, vandaar dat ik vast wil voorsorteren.
nee je vraagt ontheffing voor het aangifte doen nadat je de btw hebt terug gevraagd daarom kan je ook niet na een jaar nog een keer btw terug vragen voor de uitbreiding.. ;) doe het gewoon simpel

naam van je vriendin op het energie contract en op de factuur dingentje invullen en alles gaat vanzelf.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 31-08-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
twain4me schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

nee je vraagt ontheffing voor het aangifte doen nadat je de btw hebt terug gevraagd daarom kan je ook niet na een jaar nog een keer btw terug vragen voor de uitbreiding.. ;)
Maar dat is precies wat ik bedoel; ik kan die btw dus niet terugkrijgen omdat ik die KOR al heb blijkbaar.
De volgorde is dus eerst aanmelden als ondernemer, dan btw over de panelen terugvragen en pas daarna de KOR inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ASW1 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:00:
[...]

Maar dat is precies wat ik bedoel; ik kan die btw dus niet terugkrijgen omdat ik die KOR al heb blijkbaar.
De volgorde is dus eerst aanmelden als ondernemer, dan btw over de panelen terugvragen en pas daarna de KOR inzetten?
stop met nadenken (niet lullig bedoeld, maar je zoekt problemen op)

Het hele idee is dat een partikulier hier gebruik van kan maken, en dat ben je niet, dus wordt het lastiger (dat wil je zelf niet) of zelfs onmogelijk. En dus neem je de partikulier die je wel in je huishouden hebt wonen. dan gaat alles vanzelf. :)
.
edit: nog een tip sommige energie leveranciers kunnen de naam op het contract tijdens het lopende contract veranderen (bv Greenchoice)

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 31-08-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dus samenvattend ik kan überhaupt geen btw terugkrijgen, maar mijn partner wel en daarom moet het nieuwe energiecontract op haar naam komen te staan ipv op mijn naam?

Ik bedacht me trouwens net dat mijn KOR pas op 1-1-2022 ingaat. Waarschijnlijk heb ik over 2021 weinig of geen omzet, is het dan een idee de boel vast aan te schaffen en in de garage te leggen? Of kan ik de btw niet terugvragen wanneer ik nu ook geen btw afdraag?

Sorry het wordt meer een belastingtechnische vraag zo dan iets anders.
Wellicht is het beter om het simpel te houden om mijn partner alles te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
twain4me schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:01:
[...]

stop met nadenken (niet lullig bedoeld, maar je zoekt problemen op)

Het hele idee is dat een partikulier hier gebruik van kan maken, en dat ben je niet, dus wordt het lastiger (dat wil je zelf niet) of zelfs onmogelijk. En dus neem je de partikulier die je wel in je huishouden hebt wonen. dan gaat alles vanzelf. :)
Prima, doen we dat. Nieuw energiecontract gaat binnenkort op naam partner en dan regelen we de rest in 2022 wel. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
@ASW1 In principe kan je op eigen naam alles doen, zolang de factuur maar een datum in 2021 heeft kan je die voorbelasting gewoon terugvragen. Nadeel van die constructie is dat mocht jij ooit uit de KOR gezet worden omdat je teveel omzet hebt je ook direct BTW plichtig wordt voor teruggeleverde energie.
Pagina: 1