Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07 08:20
Ik zou heel graag met tabellen willen werken, dat ik via kolommen netjes bedragen kan invullen. Dit is vooral om overzicht te houden op uitgaven van de kinderen oa kleding etc. Nu schrijf ik het allemaal in een tekstverwerker wat niet zo netjes overzichtelijk is. Ik heb geen kennis van excel dus zelf kan ik het niet maken. Kan iemand mij helpen zodat ik bedragen kan invullen en wat ik over houd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Excel is echt onwijs makkelijk, geen zin om je daarin te verdiepen?

Of gewoon iets van een app zoals Grip van de ABN daarin alles automatisch gaat en je kan zien hoeveel je in totaal in kledingwinkels uitgeeft per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04

Tazzios

..

Tazzios schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:10:
Kasboek maken:
  1. Exporteer je bankdata naar 1 tabel (gebruik daarbij de 'opmaak als tabel' functie!)
  2. Voeg een extra kolom toe 'categorie'.
  3. Klik de tabel aan en klik op 'invoegen> draaitabel'
  4. categories op rijen en datum op kolomen, bedrag op waarde
Kasboek gebruiken:
  1. maak een export van je bank en plak deze onder de tabel erbij.
  2. Voer bij elke transactie een categorie in (boodschappen, hypotheek o.i.d. wat je wil.)
  3. ververs draaitabel
Zelf een paar sommen.als maken op basis van de omschrijving op je bank export is nou niet heel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
President schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:21:
Excel is echt onwijs makkelijk, geen zin om je daarin te verdiepen?

Of gewoon iets van een app zoals Grip van de ABN daarin alles automatisch gaat en je kan zien hoeveel je in totaal in kledingwinkels uitgeeft per maand?
Ja daar heb ik ook van gehoord, ik houd er eigenlijk niet van dat alles online komt, weet niet hoe dat zit met grip Ik wil eigenlijk maar een paar zaken noteren bijv kleding dus niet alles weet niet of dat kan met grip..Banktrans heb ik wel eens gebruikt deze is fijn en kan ook offline gebruikt worden, maar het moet simpel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Excel is echt de allersimpelste oplossing hiervoor. Je hoeft er geen kennis van te hebben behalve SUM() om dingen op te tellen..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:41

g0tanks

Moderator CSA
henry70 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:12:
Ik heb geen kennis van excel dus zelf kan ik het niet maken.
Gelukkig is er online heel veel gratis lesmateriaal te vinden. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
henry70 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:12:
Ik heb geen kennis van excel dus zelf kan ik het niet maken. Kan iemand mij helpen zodat ik bedragen kan invullen en wat ik over houd?
Als je dit door iemand gaat laten doen gaat 't je wel gewoon geld kosten. Het 'laagste' wat je kunt verwachten is https://www.studentaanhuis.nl/ bijvoorbeeld.

Je kunt beter gewoon met een simpele cursus Excel aan de gang gaan. Het is echt niet moeilijk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
Het probleem is een beetje dat er op tweakers van je verlangd wordt dat je zelf onderzoek doet. Heb je Excel? Ja, probeer het eens.

Welke waarden heb je bijvoorbeeld en waar wil je op uit komen?
Je noemt kleding?
Vul dan die bedragen van boven naar beneden in.
Zet op de bovenste cel bijvoorbeeld "uitgave" en die daarnaast "bedrag". Uiteraard beide zonder " ".

Onder uitgave zet je dus wat het was. Kleding, boodschappen, noem maar iets en daarnaast onder bedrag het bedrag van het item.
Helemaal onderaan kun je de cel aanklikken en dan typen =som(A2:A10) als voorbeeld.
Waarbij A2 de eerste cel is met een bedrag en A10 de laatste.

En zo ga je eigenlijk verder.
Excel klinkt heel moeilijk, maar de basis is vrij makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Er bestaat al best veel, je bent natuurlijk niet de eerste met die probleem.
Ik zou zoeken op "huishoudboekje Excel", een paar resultaten proberen en dan de versie kiezen die je zelf prettig vindt.
Zelf iets bouwen kan natuurlijk als je er verstand van en lol in hebt. Iets op maat laten maken is alleen aan te raden als je een bijzondere situatie hebt en ervoor wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zoek eens op kasboek in Google....daar vind je precies wat je zoekt....en ook dat kan je eventueel aanpassen naar wens

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-07 15:50
Excel, of anders als je een gratis alternatief zoekt LibreOffice. Wat ik ook erg makkelijk vind is Google Sheets. Gewoon online in je browser en je kan er heel veel dingen in die in Excel ook kunnen. Iets als een kasboek/huishoudboek kan je daar makkelijk in maken.

Zie bijvoorbeeld deze pagina https://voucheralarm.com/...ak-je-een-huishoudboekje/ voor instructies (voor zowel Excel als Google Sheets)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@henry70 Bij het openen van dit topic kreeg je ene format die je in kon vullen. Het waren slechts 3 korte vragen waar je antwoord op mocht geven.

De eerste heb je gedaan de andere twee heb je overgeslagen.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Dat is wel een heel belangrijke. Nu laat je zien dat je nog niks hebt geprobeerd. Dat je geen verstand hebt van excel is een excuus, ergens verstand van krijgen kan tegenwoordig op heel veel YouTube kanalen of websites die op beginners gericht zijn. Het is allemaal niet zo ingewikkeld wat je wilt. Ga er mee stoeien, kijk waar je vastloopt en zoek dan naar een bron van informatie waar je over datzelfde probleem leest/ziet. Alles wat je wilt kan prima met excel, je kunt het zelfs zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Tip: begin eenvoudig.

Ow, en kasboeken in excel formaat zijn ook wijdverspreid te vinden op het internet, zelfs in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
Arunia schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:48:
Het probleem is een beetje dat er op tweakers van je verlangd wordt dat je zelf onderzoek doet. Heb je Excel? Ja, probeer het eens.

Welke waarden heb je bijvoorbeeld en waar wil je op uit komen?
Je noemt kleding?
Vul dan die bedragen van boven naar beneden in.
Zet op de bovenste cel bijvoorbeeld "uitgave" en die daarnaast "bedrag". Uiteraard beide zonder " ".

Onder uitgave zet je dus wat het was. Kleding, boodschappen, noem maar iets en daarnaast onder bedrag het bedrag van het item.
Helemaal onderaan kun je de cel aanklikken en dan typen =som(A2:A10) als voorbeeld.
Waarbij A2 de eerste cel is met een bedrag en A10 de laatste.

En zo ga je eigenlijk verder.
Excel klinkt heel moeilijk, maar de basis is vrij makkelijk.
Ik wil simpel boven een kolom budget, en daaronder allemaal cellen met namen kledingstukken of schoenen, daarnaast een kolom met de prijzen ook allemaal cellen onder elkaar, belangrijk is nu dat beneden aan het overige kleding saldo komt te staan. Als je het weet is het erg gemakkelijk, en anders gaat er veel tijd overheen voor zo iets simpels. Misschien heeft iemand nog een linkje waar zo'n uitleg staat, zelf ga ik ook aan de slag wil niet te lui zijn, maar daar zal wel tijd overheen gaan, tot die tijd maar even op de oude manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:07
Het nieuwe jaar begint weer. In de buurthuizen wordt een heleboel georganiseerd op dat gebied. Meld je aan voor zo’n beginnerscursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
henry70 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:00:
Ik wil simpel boven een kolom budget, en daaronder allemaal cellen met namen kledingstukken of schoenen, daarnaast een kolom met de prijzen ook allemaal cellen onder elkaar, belangrijk is nu dat beneden aan het overige kleding saldo komt te staan.
Moet het allemaal automatisch gaan of wil je er zelf tijd in steken en hou je het handmatig bij?

Je kunt het restbedrag volgens mij op twee manieren doen.

Zelf zou ik een cel reserveren waarin je het vaste budget invult, bijvoorbeeld B15. Dan een andere cel onderaan de rij uitgaven waar je het totaal uitgaven weergeeft, bijvoorbeeld B14. In die cel typ je dan een som, volgens mij is dat =som(B2:B13) dan krijg je dus het totaal van de waardes in cellen B2 t/m B13. Vervolgens gebruik je een cel (B17 bijvoorbeeld) om het restbedrag weer te geven, daar typ je dan =B15-B14.

Je moet dan handmatig de uitgaven invoeren, de som wordt dan automatisch gemaakt.

Als je geen totaal wilt van de uitgaven, maar alleen het restbedrag, typ je in cel B17 =B15-(som(B2:B13))

De cellen kun je natuurlijk zelf kiezen, wil je budget bovenaan, dan verander je B15 voor B1 en begin je vanaf B3 of B4 met de uitgaven.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 01-09-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:00
Ik werk zelf bedrijfsmatig met het boekhoud programma 'Wave', wat in beginsel gratis is. Ik zou Excel overslaan en deze tool eens proberen. Je kunt je transacties importeren en vervolgens alle transacties toekennen aan verschillende kosten posten (accounts) die je zelf kan configureren. Vervolgens kan je diverse rapportages draaien die je zeker niet zomaar uit Excel tovert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
@pieter.a normaal een goed idee, maar voor zoiets simpels zou ik niet met allerlei programma's werken. Zeker als je het hebt over importeren en accounts.

Succes met uitleggen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:56

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wegens gebrek aan inzet én ontbreken discussiewaarde, gaat deze op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.