Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleuteltje
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-12-2023
Hallo,

Ik zou graag een waterorgel willen maken, zoiets als hier te zien is: YouTube: My DIY Fountain Show 2016 ft. Lindsey Stirling

Ik wil de pompen en led lampen aansturen via DMX. Nou heb ik alleen begrepen dat als ik gewoon een DMX dimmer op een waterpomp zet, dat deze dan zal doorbranden. Nou vraag ik mij af welke pompen hier wel geschikt voor zijn, en als deze veel te duur zijn, hoe snel ik dan mag verwachten dat een normale waterpomp door zal branden?

Heeft iemand goede ideeën / resources om me op weg te helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm is het normaal niet dat er met kleppen word gewerkt en een pomp met overdruk bypass.
Pomp continu op 100% laten werken en de overdrukklep zorgt dat de pomp niet kapot draait.
En als je een water straal wilt stuur je gewoon een klep aan, dat is veel simpeler dan telkens een pomp aansturen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleuteltje
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-12-2023
Gebruikelijk is dat de waterpomp zelf aangestuurd word indien het professionele waterorgels betreft heb ik me door 2 bedrijven laten vertellen die tienduizenden+ euro kostende waterorgels maken voor attractieparken en hotels. Maar dat ligt dan ook mijn buiten mijn budget. 1 video elvan een diyer liet ook zien dat ie de pompen zelf regelt dmv een DMX dimmer.

Ik heb gedacht aan valves te draaien met een Servo motor, maar het leek me dat ik dan niet snel genoeg van 100% naar bv 30% kan en dat dat systeem juist alles een stuk ingewikkelder maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hangt er vanaf wat voor servomotor je hebt. Tegenwoordig kan je ze met gemak tot 0.05 sec over 60 graden verdraaiing vinden.

Maar in de reacties van de youtube video geeft de maker aan een tutorial te willen maken, even zoeken? Of gewoon de maker even vragen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Wat jij zoekt is een pomp die continue aangestuurd kan worden met een automatische overstort. Alternatief daarvoor is een hydrofoorpomp waarbij je een tank op druk houdt dmv een membraam en lucht. Kleppen die snel kunnen schakelen zijn zgn Solenoid Valves. Die worden in de industrie op grote schaal toegepast voor hydrauliek en ze zijn er ook voor water. Die laatsten worden gebruikt om bijvoorbeeld de douches op campings uit te schakelen na x minuten.