Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fedoraforlife
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08-2021
Door persoonlijke omstandigheden is het mij nooit gelukt om een studie af te ronden. Ik ben van het VWO naar VMBO-TL gedaan, dit heb ik afgerond. Ik ben vervolgens een MBO-4 studie Expert IT Systems & Security gaan doen. Ik ben hier echter na 6 maanden al mee gestopt. Ik heb in 2017 een zwaar auto ongeluk gehad en ben depressief geworden. In 2019 ben ik gestart aan een HBO-bachelor Informatica opleiding (middels een 21+ toets). Hier ben ik ook na enkele maanden al mee gestopt omdat ik het heel erg moeilijk vond om naar school te gaan en te studeren, dit had nog steeds te maken depressieve klachten.

Eind 2020 heb ik met een coach mijn leven weer proberen op te pakken en de lat laag gelegd. Ik werk nu bijna 1 jaar in een magazijn als orderpicker. Het werk heeft me flink geholpen. Ik ben flink afgevallen, mijn rug klachten zijn minder geworden (wonder) en ik ben van al 1 jaar vrij van depressieve klachten.

Ik ben mijn hobby voor ICT nooit verloren en wil graag iets in de ICT gaan doen. Een simpele baan in de ICT zou ik echt geweldig vinden. Terug naar school of lange thuisstudie is voor mij geen optie. Door mijn ADD en autisme heb ik heel veel moeite met concenstreren op school. Thuis en op werk lukt prima.

Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste thuis leren wat de meeste baangarantie biedt voor mensen zonder opleiding zoals ik? Ik hoop over 1-2 iets in de ICT te kunnen doen. Al is het als klantenservice medewerker bij een ICT bedrijf.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 08:46
fedoraforlife schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:19:
Door persoonlijke omstandigheden is het mij nooit gelukt om een studie af te ronden. Ik ben van het VWO naar VMBO-TL gedaan, dit heb ik afgerond. Ik ben vervolgens een MBO-4 studie Expert IT Systems & Security gaan doen. Ik ben hier echter na 6 maanden al mee gestopt. Ik heb in 2017 een zwaar auto ongeluk gehad en ben depressief geworden. In 2019 ben ik gestart aan een HBO-bachelor Informatica opleiding (middels een 21+ toets). Hier ben ik ook na enkele maanden al mee gestopt omdat ik het heel erg moeilijk vond om naar school te gaan en te studeren, dit had nog steeds te maken depressieve klachten.

Eind 2020 heb ik met een coach mijn leven weer proberen op te pakken en de lat laag gelegd. Ik werk nu bijna 1 jaar in een magazijn als orderpicker. Het werk heeft me flink geholpen. Ik ben flink afgevallen, mijn rug klachten zijn minder geworden (wonder) en ik ben van al 1 jaar vrij van depressieve klachten.

Ik ben mijn hobby voor ICT nooit verloren en wil graag iets in de ICT gaan doen. Een simpele baan in de ICT zou ik echt geweldig vinden. Terug naar school of lange thuisstudie is voor mij geen optie. Door mijn ADD en autisme heb ik heel veel moeite met concenstreren op school. Thuis en op werk lukt prima.

Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste thuis leren wat de meeste baangarantie biedt voor mensen zonder opleiding zoals ik? Ik hoop over 1-2 iets in de ICT te kunnen doen. Al is het als klantenservice medewerker bij een ICT bedrijf.
Ik zou me gezien je historie niet richten op baangarantie, maar op waar je energie uit kunt halen. Er zijn genoeg beheers functies die relatief veilig zijn. Je zou ook kunnen starten met een baantje in een winkel met IT producten of diensten, sluit iets beter aan bij je huidige werk.

Wil je garantie? Dan zou ik zeggen programmeren, iets van C of Python. Dat blijft veelal de basis van allerlei applicaties, en is altijd wel vraag naar. Je moet het natuurlijk wel leuk vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
Het probleem is gewoon dat de dingen met de meeste baangarantie nu net de moeilijke shit zijn waar je uit eigen beweging mee gestopt bent. Ik ben het dus eens met @Zebby ; ik zou als ik jou was vooral gaan kijken naar "hou ik dit 5 jaar vol"-garantie.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Door mijn ADD en autisme heb ik heel veel moeite met concenstreren op school. Thuis en op werk lukt prima.

Gaat jouw autisme samen met een baan als klantenservicemedewerker? Ik heb zelf als helpdeskmedewerker (interne IT-helpdesk) gewerkt toen ik in de IT startte en je hebt het al gauw over 50+ telefoontjes per dag. Al vond ik het redelijk relaxed. Het zijn veel telefoontjes maar je doet altijd maar 1 ding tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08
Tester, dat past wellicht bij je persoonlijkheid, is goed aan te leren en kun je enigszins laagdrempelig in starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43
Thuis leren, bedoel je dan een officiële studie thuis doen?

Ik zou namelijk wat huiverig zijn om iemand aan te nemen die 2x een studie gestopt is en zegt dat hij het dan wel weet omdat hij een keer een boek gelezen heeft.

Dit bedoel ik niet flauw maar ook in de ICT is opleiding toch wel belangrijk voor de meeste interessante banen. Zeker als je er met een vlekje op je CV probeert tussen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
De meeste baangarantie krijg je bij banen die echt hier gedaan moeten worden en niet makkelijk geautomatiseerd kan worden. Bijvoorbeeld hardware installatie of complexe B2B sales.

Al het andere kan van de ene op de andere dag naar elders worden verplaatst. Zoals iemand anders al zegt, focus niet te veel op baangarantie en ga doen wat je leuk vindt. En blijf jezelf continu ontwikkelen. Dat is de beste garantie voor altijd werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik zou zeggen kleine stapjes. Probeer eens iets zoals dit (als programmeren bij je past)

https://www.ou.nl/-/ib1102_objectgeori%C3%ABnteerd-programmeren

Dat is een cursus van een paar weken (waar je ook langer over kunt doen) waar alles zeer duidelijk schriftelijk wordt uitgelegd, geeft je een oficieel certificaat voor op je CV. Het is vrij pittig omdat je nauwgezet en secuur moet zijn. Als dit sterkte kanten van je zijn en hier ligt je interesse, moet het gezien je VWO basis intelligentie goed te doen zijn. Ik neem ook aan dat je er al iets van weet.

Als dat je lukt, kun je er nog meer doen. Je kunt ook kijken naar iets vergelijkbaars op HBO niveau. Als je er meer hebt, kun je eens ergens proberen te solliciteren. Mooiste is als je bij je huidige werkgever door kan groeien en ze je cursussen betalen. Dat zou mijn eerste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het ligt er ook wel aan hoe oud je bent. Dat haal ik niet echt uit je post.
De ict als hobby zien is iets wat al heel lang niet meer geldt (voor mij dan).

Je geeft ook aan dat je klachten minder geworden zijn door een fysieke baan. Ben je niet bang dat die klachten meteen weer terug komen als je de hele dag achter een scherm zit terwijl je (vaak) onder druk moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 12:26
Gezien je autisme en je gebrek aan opleiding zou ik gaan boor tester

Grote te korte, mensen met verschillende opleidingen worden na korte interne opleidingperiode (enkele weken) klaar gemaakt voor het testen.

Het testen daarin tegen, vergt iemand die gestructureerd is en die vast kan houden aan relatief constante acties.

Daarnaast betaald het redelijk goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12

Ik sluit me aan bij de commentaren zie zeggen dat je niet teveel op de arbeidsmarkt moet focussen maar primair op je eigen passie. Nu is je eigen gemoedstoestand meerdere malen in het verleden de reden geweest om met een opleiding te breken. Datzelfde zou in theorie ook kunnen gebeuren met een baan. Geen energie meer, depressie, thuisblijven, ziek, einde contract, werkloos.

Je hebt dus een bepaalde kwetsbaarheid en daar moet je voorzichtig mee omspringen. Dus niet dansen naar de pijpen van iets externs zoals de arbeidsmarkt. Kies voor jezelf.

Heb je wel eens een capaciteitentest gedaan? Het is namelijk het best als je iets kunt vinden wat je leuk vindt, en waar je nog goed in bent ook. Dan volgt de rest vanzelf. Als je bij de beste X% zit in welk beroep dan ook, dan zal er altijd wel werk voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr33bo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-08-2024
Ik zeg tester, daarbinnen kun je als je affiniteit hebt met software development je nog richting testautomatiseerder ontwikkelen. (of testautomatiseerder met lowcode oplossingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Door mijn ADD en autisme heb ik heel veel moeite met concentreren op school. Thuis en op werk lukt prima.
Dat iets veel moeite kost, hoeft niet meteen een reden zijn om het op te geven. Probeer eens een cursus te volgen, hoeft niet meteen een hele studie te zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_xavier
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04-2023
Tester of DevOps, functies die komende jaren belangrijk gaan worden imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 17:36

Yucon

*broem*

Ik weet nou niet of zowel tester als developer helemaal handig is voor iemand met add. Het lastige is dat bij veel IT banen ofwel autisme, ofwel add flink in de weg kan zitten. Is een van de twee factoren voor jou veel sterker aanwezig dan de andere?

Autisme is wel een heel breed kapstokbegrip. Het hoeft bij jou natuurlijk niet eens echt in de weg te zitten, zeker er ook al overlap met add is maar dan is het wel niet echt de vorm waar mensen bij het woord direct aan denken.

[ Voor 31% gewijzigd door Yucon op 07-10-2021 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:27
Frame164 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:43:
De meeste baangarantie krijg je bij banen die echt hier gedaan moeten worden en niet makkelijk geautomatiseerd kan worden. Bijvoorbeeld hardware installatie of complexe B2B sales.

Al het andere kan van de ene op de andere dag naar elders worden verplaatst. Zoals iemand anders al zegt, focus niet te veel op baangarantie en ga doen wat je leuk vindt. En blijf jezelf continu ontwikkelen. Dat is de beste garantie voor altijd werk.
Ja, dat is nog een ambiguïteit aan het woord 'baangarantie'. Er is een verschil tussen 'de meeste kans op een baan na afronden van een opleiding' en 'de meeste kans op een baan na die reorganisatie die samenvalt met je tweede hartoperatie op je 57e'.

Als je de voorkeur geeft aan het tweede soort baangarantie kun je beter niet de techniek in gaan, of iets aanverwants aan techniek doen: management, sales, misschien zelfs recruitment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 16:13
Je kan waarschijnlijk nu direct ook al starten ergens als ICT servicedesk medewerker oid en je daar omhoog werken(als je daar dus energie en tijd in kan en wil steken). Zo heb ik een vriendin van mij ook geholpen aan een IT baan, die was hondentrimmer en 0 ICT affiniteit en inmiddels 3 jaar later change coordinator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorentzXL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-11-2021
Natuurlijk is iedereen zijn situatie anders, maar ik kon mij wel vinden in het verhaal.

Zelf HBO studie gedaan en gestopt door omstandigheden. Passie in IT overstap gedaan naar MBO IT (Dat was 4 jaar geleden en was toen 30). BBL bij een ICT servicedesk (voor de ervaring) nu aan de slag als Systeembeheerder bij een ander bedrijf. In mijn geval was een klein IT bedrijf de opstap plaats aangezien je problemen flink moet doorgronden. Bij een groter bedrijf kom je hier minder snel in aanmerking voor. Maar als je meer de behoefte hebt aan structuur dan mogelijk een groter bedrijf beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 15:06
Uit je verhaal haal ik dat je eigenlijk wel ambities hebt, maar niet graag studeert. Houdt in gedachten dat je in ICT meestal wordt geacht je kennis op peil te houden. Bij sommige organisaties is dat heel strikt, maar andere organisaties is één cursus per jaar voldoende.

Je verhaal is voor mij wel herkenbaar. In mijn "jeugd" was ik met andere dingen bezig en ben ook een lange tijd depressief geweest vanwege een relatie en fysieke klachten. Mijn advies zoek naar een functie als skilled servicedeskmedewerker. Ik heb dit 2,5 jaar gedaan en heb hier ontzettend veel van geleerd. Als je goed presteert kun je vaak doorgroeien naar andere functies zoals applicatie- of systeembeheerder.

Probeer wel een skilled servicedesk functie te vinden. Vaak heb je dan wat meer vrijheid om complexere of langdurigere taken op te lossen. Aandachtspunt is wel dat je goed moet kunnen omgaan met werkdruk. Maar dat verschilt natuurlijk ook per organisatie.

Mocht je toevallig woonachtig zijn in omgeving Tilburg/Eindhoven, stuur me dan een berichtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

In de ICT moet je je vaak juist erg goed kunnen concentreren en iemand die geen structuur heeft loopt snel tegen problemen aan.

Verder moet je je ook afvragen of je wel echt gelukkig gaat worden van +- 8 uur per dag naar een scherm staren, veel vergaderen over zaken die er vaak niet echt toe doen, documenteren, lang nadenken over complexe problemen waar je niet snel een oplossing voor hebt en bijvoorbeeld deadlines.

Aangezien je al twee opleidingen niet hebt afgemaakt zou ik eens wat breder gaan kijken dan alleen de ICT. Er is een groot tekort aan vakmensen in andere sectoren waar je waarschijnlijk sneller aan de slag kan gaan.

-Edit- zie nu dat het topic al een paar maanden oud is en de TS nooit meer wat heeft gepost, hoop dat hij zijn draai gevonden heeft.-

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 07-10-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat zijn de gevolgen van dat auto ongeluk? Als je te maken hebt met hersenschade, bijvoorbeeld, dan is het een heel ander verhaal dan fysieke klachten. Niet dat die minder of meer zijn, maar ze zijn heel anders van aard.
Fijn :) En goed bezig! Veel mensen doen je dat niet na, heb ik gezien na mijn eigen revalidatie van een zwaar ongeluk. Andere patiënten om mij heen waren lang niet altijd gemotiveerd of zelfs in staat om iets te ondernemen.
Heb je affiniteit voor programmeren, testen, of (UX of UI) designen? Dat zijn allemaal opties die veel worden gezocht in de ICT waarvoor je alles gratis en voor niets online kan leren.
Front-end web developer, zeg ik als iemand die dat zelf is. Ik heb nooit een opleiding gedaan (want ik zou het toch niet afronden) én ik heb ook te maken met de gevolgen van een zwaar ongeluk. Ondanks dat verdien ik best aardig (na 20+ jaar werkervaring, maar alles als autodidact, en ik verdiende eigenlijk praktisch altijd wel een mooi salaris).

Software tester is ook een optie: handmatige testers worden nog altijd gevraagd. Automatisch testen is redelijk simpel te leren.

Als je geen affiniteit hebt voor grafisch vormgeven kan je altijd nog kijken naar het technischere User Experience design waar meer onderzoek/gebruikersonderzoek en toepassing van best practices belangrijk is, hierna gooit een User Interface designer er een mooi sausje overheen.

Of je gaat voor back-end development, waar je niet de grafische voorkant maakt maar vooral tegen servers, databases, etc. praat en jouw code een front-end voorziet van de nodige data.

Programmeren en testen kan je in principe altijd wel remote doen (thuiswerkend), designers doen dat veel minder omdat die meer met eindgebruikers in aanraking komen.

Een andere optie is ook om te kijken naar CI/CD en devops taken, waar jij leert hoe je bijvoorbeeld software uitrolt op een cloud service zoals AWS, Azure, Google Cloud, etc. en zorgt dat alles goed samenwerkt en stabiel blijft draaien. Helaas kom je dan wel terecht in een sector waar certificaten waarde hebben...
Pagina: 1