Vloerverwarming oplossing (erg lage opbouw-hoogte)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste forum,

Voor een klus in mijn woning heb ik een prangende vraag. Op de begane grond ben ik van plan een vloerverwarmingssysteem aan te leggen. Nu ligt er in de hal + keuken een betonnen vloer (10cm) met daaronder 40cm kruipruimte. In de woonkamer ligt een houten balklaag, die deze week verwijderd wordt. Aankomende week zal de woonkamer kruipruimte gevuld worden met beton (met daarin EPS-achtig spul) ter isolate.

Mijn probleem is als volgt: bij de hal + keuken heb ik maar 3cm ruimte voor de opbouw van de vloerverwarming (incl. afwerklaag). Afwerklaag is pvc (3mm). Is er een oplossing om ook hier vloerverwarming aan te leggen in binnen de marge te blijven van de opbouwhoogte? (met bijvoorbeeld droogbouw / variokomp)

Zo ja, moet ik in dat geval per se hetzelfde systeem doorleggen in het woonkamer deel - of kan ik hier kiezen voor natbouw? De reden hiervoor is dat bijvoorbeeld een variokomp systeem aanleggen over de hele begane grond een bak geld kost die ik momenteel in huis beter aan iets anders wil besteden als het niet per se nodig is.

Ik hoor graag of jullie slimme ideeën hebben om dit op te lossen. Ter illustratie voeg ik de plattegrond van de begane grond toe. De muur tussen keuken/woonkamer is inmiddels verwijderd en ook de muur tussen hal en keuken is er uit gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6mwL6-9vuWTfuVJmPvVLvAEdPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i5LiZGxJ3cVjRlnOXkpKgtrh.png?f=user_large

Groet,
Phyrixx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Dus in 3cm moet je isolatie krijgen, en vloerverwarming en vloerafdekking... niet aan beginnen.
Heb je vloerverwarming nodig in de hal? Schrap die al, en kijk als je in de keuken echt vloerverwarming wil hoe je voldoende isolatie er onder krijgt; het heeft weinig zin om warmte in de aarde onder je huis te pompen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Bij mijn schoonzus hebben we deze vloerverwarming gebruikt:
https://www.warp-systems.nl/systeemkeuze/vloerverwarming/
Deze heeft een opbouwhoogte van 15mm, dus dat moet passen. Het is echt eenvoudig te leggen en werkt al een paar jaar naar volle tevredenheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 16:50
Je kan de leidingen toch prima infrezen in het beton van de keuken/hal? Heb je gelijk een mooie grote thermische massa om warmte vast te houden.

Is deze vloer (keuken/hal) al goed geïsoleerd in de kruipruimte? Dit is wel nodig, en kan misschien een uitdaging worden met ~40cm ruimte over in de kruipruimte.

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Dank voor de reacties! Ik denk dat het nog steeds moet lukken.

Ik heb goed nieuws, de kruipruimte onder keuken/hal is iets dieper dan verwacht (55cm). Ik overweeg nu vloer en/of bodemisolatie onder keuken/hal en te werken met een variokomp systeem. Ivm keuken zal de netto oppervlakte van te verwarmen vloer 11 a 12m2 zijn.

In dat geval ga ik het woonkamerdeel vullen met beton (met daarin eps isolatie) en natbouw vloerverwarming. Die wil ik dan combineren met het (kleinere) andere variokomp deel.

Wat vinden jullie van deze oplossing?

Groet,
Phyrixx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Zoals variokomt zelf zegt: als infrezen niet handig is ==> zijn er redenen om niet in te frezen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:43

Seafarer

XXX

Maarce schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:57:
Bij mijn schoonzus hebben we deze vloerverwarming gebruikt:
https://www.warp-systems.nl/systeemkeuze/vloerverwarming/
Deze heeft een opbouwhoogte van 15mm, dus dat moet passen. Het is echt eenvoudig te leggen en werkt al een paar jaar naar volle tevredenheid...
Dit is als hoofd verwarming uitgevoerd? En nog steeds tevreden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Seafarer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Dit is als hoofd verwarming uitgevoerd? En nog steeds tevreden.
Inderdaad als hoofdverwarming geinstalleerd, met boven radiatoren. Ik heb zelfs in de koude periodes alleen maar positieve punten gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:43

Seafarer

XXX

Maarce schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Inderdaad als hoofdverwarming geinstalleerd, met boven radiatoren. Ik heb zelfs in de koude periodes alleen maar positieve punten gehoord.
Bedankt voor je bericht.
Ik kan weinig gebruikservaring vinden over dit dunne type vloerverwarming op tweakers.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:23
Dus je hebt de muur tussen woonkamer en keuken (+hal gedeelte) er tussenuit gehaald,
en je gaat alleen in de woonkamer een nieuwe vloer storten?
Waarom heb je niet in de keuken en hal ook die oude vloer eruit gehaald, zodat je net zoals in de woonkamer kruipruimte kunt opvullen, vullen met isolatie en een nieuwe, doorlopende vloer aan een stuk kunt laten storten??

Lijkt me vragen om problemen om in één ruimte twee totaal verschillende vloeren aan elkaar te storten (eentje met isolatie, eentje met halve isolatie…twee verschillende diktes, twee verschillende vloerverwarmingssystemen, dus twee verschillende temperaturen, geen mogelijkheid om de vloeren met wapening goed aan elkaar te maken…).. Gaat geheid scheuren. Misschien nog wel erger…
Ik zou het echt gewoon meteen goed doen, en die hal en keukenvloer er ook uithalen…
Kun je die ook meteen goed isoleren.

Daarnaast: “beton met daarin EPS-achtig spul” ??
Dat klinkt als een ramp om het in de toekomst ooit te recyclen… Zijn dat EPS bolletjes vermengd met de beton dan of zo? (Dat kan nooit als schoon puin afgevoerd worden, want er zit dan piepschuim in…)
Waarom niet gewoon EPS platen en daarop de beton? Lijkt me vast ook nog zelfs goedkoper dan zo’n mixproduct, niet? (en een hogere isolatiewaarde halen)
(Als vraag dan even: wat kost dat “beton met Eps spul” per kuub als ik vragen mag?
En wat doet dat qua isolatie per dikte-eenheid?)

[ Voor 4% gewijzigd door BrainCrash op 03-01-2023 09:45 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^ Daarvoor dienen uitzetvoegen; en bij verschillende vloeren tegen elkaar moet die zeker voorzien worden.

Pagina: 1