Asus p8p67-m p67 heatsink verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasdeto
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-01-2023
Geachte lezers,

Al een tijdje een probleem met mijn pc die zichzelf afsluit, normaal na een uur of 14-15 draaien.
Dit was altijd een goed seintje om wat anders te gaan doen, nou afgelopen week haalt het de 14-15 uur niet meer. ook gewoon netjes shut down, als er een bestand openstaat kan ik de aflsuiting annuleren en bestand opslaan.

Natuurlijk heb ik als eerst de cpu pasta vervangen en pc schoongemaakt etc.
Hw monitor heeft al die tijd de cpu en gpu temps gewoon netjes onder de 80 graden gedraaid onder load.
enige wat opviel was de cputin en systin in idle zijn extreem hoog, maar als je dat googled zeggen meeste mensen negeer dit en kijk naar je core temps.

Nou heb ik denk ik het probleem gevondenm de p67 chipset heatsink is het enige wat warm is.
Als ik mn vinger er tegenaan houdt is de blauwe omcirkelde heatsink warm. (zie foto)
volgens de handleiding zit hier de p67 intel chip onder.

Betreft de asus p8p67-M
cpu i5-2500k
gpu 970 windforce
psu 800w plat

Mijn vraag is, kan ik dit erafhalen en koelpasta vervangen? of kan ik die hele chip uitzetten?
Of andere oplossingen/suggesties worden ook gewaardeerd!
Heb er gewoon een goede gpu inzitten (voor de rest van het systeem)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGXd4D6NQRAQKVVZZd7c_pdIQeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dIRtEz4TQ1qLgU6gr77nHkJQ.png?f=user_large

Alvast bedankt voor alle moeite!
Sebas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Aangezien er sprake is van een net afsluitproces waarbij je nog de kans hebt om je bestanden op te slaan lijkt hier sprake van een software- en niet hardwarematige oorzaak. De enige hardwarematige oorzaak die ik kan bedenken is dat je powerknop contact maakt (door per ongeluk indrukken of slijtage) en je besturingssysteem dat beschouwt als een seintje om af te sluiten.

Ik zie werkelijk geen enkele aanleiding om een willekeurig component op het moederbord te verdenken. Sterker nog: wanneer een heatsink warm wordt betekent dat juist dat ie goed contact maakt en dus zijn werk doet. Laat die chip eronder dus maar met rust.

Wat zegt het windows logboek over de situatie? Als het goed is staat daar wel de aanleiding in voor het onbedoelde afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasdeto
Dankje Xyrr voor het meedenken, zodra ik thuis ben duik ik even in de windows logs.
Hier heb ik nog niet naar gekeken, had ik misschien als eerst moeten doen ja....

Powerknop gebruik ik eigenlijk nooit, dus zal die kabel gewoon uit m'n moederboard halen om helemaal zeker te zijn indien in de logs staat dat een normale afsluitingen zijn.

Na nog een keer lezen is de info een beetje gering in de OP.

Waarom denk ik dat het met die chip te maken heeft en de warmte ervan:

Nadat de pc zichzelf afsluit, probeert hij zichzelf opnieuw op te starten maar geen output naar beeldscherm.
Fans gaan even aan maar herstart zichzelf weer na 5 seconden, dit probeert hij oneindig lang totdat ik psu knop omlaag gooi zodat hij geen stroom meer krijgt. (dan probeert de pc het nog een keer, hoor een klik en fans gaan 0,1 sec aan van wat reststroom (?))

Tevens deed bij mij de HW monitor de cputin en systin het nooit, geen gegevens of een staties getal.
Na een nieuwe ssd gekocht te hebben en windows opnieuw geïnstalleerd zijn deze temps opeens wel zichtbaar + er zit beweging in de temps. en die schieten nu ook omhoog.

Nou staat in de handleiding alleen p67 intel dus dacht 1 en 1 is 2, ik zal een update geven later op de avond!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit:
Logboek The system firmware has changed the processor's memory type range registers (MTRRs) across a sleep state transition (S4). This can result in reduced resume performance. vond ik de frapanste.

Dus rest van het internet gekeken:
Fast turn on uitgeschakeld en auto sleep mode uitgezet.

Hopelijk is dit de oplossing, nogmaals bedankt voor de tip en het lezen!

[ Voor 16% gewijzigd door sebasdeto op 31-08-2021 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasdeto
Even een update voor als iemand dit tegenkomt op google:

Niks bovenstaand had geholpen, kwam de oplossing ook al een paar keer tegen op het internet.
Deze oplossing leek mij alleen zo ver gezocht dat ik het in eerste instantie niet had geprobeerd.

De aan/uit knop uit je moederboard halen want deze maakt soms kortsluiting

Ja je leest het goed, sinds ik de aan/uit knop + reset knop uit mijn moederboard heb gehaald is het probleem compleet verholpen. Pc draait gewoon weer makkelijk 48 uur achter elkaar zonder opnieuw op te starten!

Sebas,