Geachte lezers,
Al een tijdje een probleem met mijn pc die zichzelf afsluit, normaal na een uur of 14-15 draaien.
Dit was altijd een goed seintje om wat anders te gaan doen, nou afgelopen week haalt het de 14-15 uur niet meer. ook gewoon netjes shut down, als er een bestand openstaat kan ik de aflsuiting annuleren en bestand opslaan.
Natuurlijk heb ik als eerst de cpu pasta vervangen en pc schoongemaakt etc.
Hw monitor heeft al die tijd de cpu en gpu temps gewoon netjes onder de 80 graden gedraaid onder load.
enige wat opviel was de cputin en systin in idle zijn extreem hoog, maar als je dat googled zeggen meeste mensen negeer dit en kijk naar je core temps.
Nou heb ik denk ik het probleem gevondenm de p67 chipset heatsink is het enige wat warm is.
Als ik mn vinger er tegenaan houdt is de blauwe omcirkelde heatsink warm. (zie foto)
volgens de handleiding zit hier de p67 intel chip onder.
Betreft de asus p8p67-M
cpu i5-2500k
gpu 970 windforce
psu 800w plat
Mijn vraag is, kan ik dit erafhalen en koelpasta vervangen? of kan ik die hele chip uitzetten?
Of andere oplossingen/suggesties worden ook gewaardeerd!
Heb er gewoon een goede gpu inzitten (voor de rest van het systeem)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dIRtEz4TQ1qLgU6gr77nHkJQ.png?f=user_large)
Alvast bedankt voor alle moeite!
Sebas
Al een tijdje een probleem met mijn pc die zichzelf afsluit, normaal na een uur of 14-15 draaien.
Dit was altijd een goed seintje om wat anders te gaan doen, nou afgelopen week haalt het de 14-15 uur niet meer. ook gewoon netjes shut down, als er een bestand openstaat kan ik de aflsuiting annuleren en bestand opslaan.
Natuurlijk heb ik als eerst de cpu pasta vervangen en pc schoongemaakt etc.
Hw monitor heeft al die tijd de cpu en gpu temps gewoon netjes onder de 80 graden gedraaid onder load.
enige wat opviel was de cputin en systin in idle zijn extreem hoog, maar als je dat googled zeggen meeste mensen negeer dit en kijk naar je core temps.
Nou heb ik denk ik het probleem gevondenm de p67 chipset heatsink is het enige wat warm is.
Als ik mn vinger er tegenaan houdt is de blauwe omcirkelde heatsink warm. (zie foto)
volgens de handleiding zit hier de p67 intel chip onder.
Betreft de asus p8p67-M
cpu i5-2500k
gpu 970 windforce
psu 800w plat
Mijn vraag is, kan ik dit erafhalen en koelpasta vervangen? of kan ik die hele chip uitzetten?
Of andere oplossingen/suggesties worden ook gewaardeerd!
Heb er gewoon een goede gpu inzitten (voor de rest van het systeem)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dIRtEz4TQ1qLgU6gr77nHkJQ.png?f=user_large)
Alvast bedankt voor alle moeite!
Sebas