Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig bij aanschaf PC

Pagina: 1
Acties:

• luca98
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-09-2021
Hallo! Ik ben van plan binnenkort mijn allereerste desktop aan te schaffen, maar heb hier weinig verstand van. Ik heb mijn hele leven voor games en studie laptops gebruikt, maar in oktober start ik met een nieuwe baan en ik vind dit een mooi moment om over te stappen naar desktop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga mijn PC gebruiken voor werk, waarbij ik verschillende grote datasets moet kunnen openen en bewerken en data verwerkingsprogrammas moet gebruiken. Ik weet nog niet precies welke programmas, het zal allemaal niet heel erg zwaar zijn maar ik wil wel gewoon dat ik er snel en prettig mee kan werken. Verder houd ik ook erg van gamen, spelletjes zoals Skryim, Subnautica, Minecraft speel ik vaak maar ik zou ook graag nog redelijk in staat zijn wat zwaardere games te runnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik heel weinig ervaring hiermee heb, weet ik slecht wat een beetje realistische prijzen zijn.. Mijn budget voor de PC ligt ongeveer rond de 1000 euro, met een max rond de 1500 euro in totaal.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik moet echt alles nog hebben, inclusief monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen idee van wat ik nodig denk te hebben. Wat ik wel heb gehoord is dat videokaarten op dit moment erg slecht aan te komen zijn en daardoor heel erg duur. Dus ik zat te denken, stel dit is echt het duurste component van de PC dan zou ik eventueel op dit moment nog een stuk goedkopere kunnen kopen en later, als de markt weer wat beter is, een wat betere videokaart kunnen aanschaffen? Maar ik weet niet of dat slim is of juist een slecht idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een redelijk stille PC aangezien hij in dezelfde ruimte staat als waar geslapen wordt.

Ga je overklokken?
Ik weet niet wat dit betekent.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou het super fijn vinden als jullie mij kunnen helpen met eventueel tips over hoe ik mijn keuze moet maken. Ik ben echt nieuw met alles, dus adviezen zoals 1. zelf bouwen of compleet aanschaffen? 2. budget besparende tips 3. waar ik moet zoeken of het liefst 4. specifieke aanraders van geschikte PCs voor wat ik er mee wil doen, dat zou echt super zijn!

Alvast enorm bedankt!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Ik zou dan op zoek gaan naar een PC met een CPU met ingebouwde graphics. Iets zelf bouwen levert je dan iets als dit, mocht je een videokaart overwegen dan is een wat zwaardere voeding beter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 253,50€ 253,50
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 46,90€ 46,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 65,53€ 65,53
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 94,73€ 94,73
Totaal€ 632,43

Een kant en klaar systeem met deze CPU wordt duurder, het voornaamste verschil in specs is dat deze wifi heeft, maar ook een kleinere SSD
HP EliteDesk 800 G8 MT (2V6F7EA)

Voor monitoren kun je naar de BBG kijken: https://tweakers.net/revi...-guide-februari-2021.html

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• luca98
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-09-2021
Bedankt voor de reacties, excuses voor het niet naleven van de richtlijnen. Ik heb nu een opzetje, en zat zelf aan zoiets te denken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 202,07€ 202,07
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 116,99€ 116,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 442,04€ 442,04
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 46,90€ 46,90
1MonitorenAcer Nitro VG240Y Zwart€ 125,-€ 125,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 95,95€ 95,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 139,90€ 139,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 94,67€ 94,67
Totaal€ 1.316,29

Maar weet hierbij niet of dit logsiche keuzes zijn, of dat iemand misschien tips heeft van welke onderdelen onnodig duur zijn en in welke ik dan juist beter kan investeren. Ook weet ik eigenlijk niet of ze uberhaubt op/bij elkaar passen. Ik ga voor het bouwen denk ik iemand vragen me te helpen die hier meer ervaring mee heeft.

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 13:27
processor en moederbord gaan niet samen. Dit moederbord is voor de AMD-processoren. Met dit moederbord zou je een 5600X kunnen nemen, wel iets duurder maar ook iets sneller.

iRacing Profiel

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
  • Start met een CPU met ingebouwde graphics,een videokaart is voor lichte games en videobewerking nier nodig, pas als je hele zware dingen doet wordt dat belangrijk. Koop liever een zwaardere CPU met meer cores zoals de Intel Core i7-11700
  • De Intel ondersteunt tot 3200 MT/s geheugen, bv. Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 heeft ook nog een lagere CAS latency.
  • De procesorkoeling is zwaar, neem iets goedkopers zoals een Arctic Freezer 34 eSports DUO.
  • Naast dat het moederbord voor AMD Ryzen's is past het ook niet in de kast - die is voor micro ATX moederborden gemaakt, niet voor ATX formaat borden
Pagina: 1