Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-08 16:11
Hey

Ik heb een Dell Inspiron 3531 die nog perfect werkt wanneer hij opstart.
Windows 10 staat er al een tijdje op en heb die op een 6-tal zelfde laptops ook geïnstalleerd staan zonder problemen.
Maar bij het opzetten (1 ste maal na connecteren stroomadapter) wacht hij vaak een minuutje of langer alvorens te starten met booten (oplichten scherm en DELL-logo tonen). Wanneer je vanuit Windows reboot, duurt het ook enkele minuutjes: hij sluit proper af en dan blijft het een tijd gewoon stil.
Men is geneigd om dan tussendoor ook al eens op startknop te duwen, maar of dat effect heeft, is de vraag.

Ik heb de accu al verwijderd, diagnostics meermaals gedaan, CMOS-batterij vervangen en boot sequence en manier (Secure,...) ook eens gewijzigd, maar ik vind hetgeen de boot uitstelt niet...
Firmware upgraden lukt jammer genoeg niet: foutmelding 'mislukt'.

Anyone?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de specs van het systeem? Cpu, ram en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SSD er in ipv HDD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
Celeron Dual Core2.1 Ghz4 GB DDR3 RAM
Meer specs o.a. op:
https://www.91mobiles.com...ptop-price-in-india-65916

Ik heb er reeds SSD ingestoken van 128 GB en daarmee werken alle 6 anderen perfect.
Ook deze laptop werkt prima, het is enkel het booten waarmee hij (meer dan minuut) wacht om vervolgens in 15 seconden op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4gb is het minimum voor 32 bit windows 10. Samen met de celeron zal ie dus niet heel snel zijn, ondanks de ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:08:
4gb is het minimum voor 32 bit windows 10. Samen met de celeron zal ie dus niet heel snel zijn, ondanks de ssd.
Op het punt waar hij hangt is dat nog geen issue.

Is je BIOS up to date? Heb je optimized defaults geladen? Boot prio gechecked (misschien gaat hij stiekem van het netwerk proberen te booten eerst).

Wel geprobeerd? dubbelcheck of je de juiste files hebt, hoe probeer je het ?

[ Voor 29% gewijzigd door 418O2 op 31-08-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
@Verwijderd Bedankt, maar niet van toepassing aangezien het over het booten gaat.
En als 2de of derde gezinslaptop voor een 9-jarige om wat te surfen, schoolwerk, YouTube, Bingel enzovoort te doen, is dat zeker voldoende qua kracht en snelheid

@418O2 Biosupdate rechtstreeks van website Dell na een system detect zodat het zeker de juiste is. Deze update voer je in Windows uit en vervolgens reboot hij. Maar de update mislukt elke keer. Misschien doordat ie bij reboot in de fout gaat. Boot prio is UEFI SSD 128 GB, secure boot (of zelfs zonder) , dus da's correct.
Optimised default denk ik reeds geprobeerd, maar ik kijk het nogmaals na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Probeer eerst een oudere versie van het BIOS te updaten alvorens je de meest recente pakt. Op de website van Dell is versie A02 ook nog beschikbaar.

Het lijkt er op dat iets niet lekker gaat bij de POST. Controleer eens de Smart van je schijf , je RAM en je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
@Baardhaas
Good thinking: heb SSD eens gewisseld, maar zonder resultaat.
Accu heb ik verwijderd, maar ook dat biedt geen soelaas.
BIOS update naar A03 of A02 geeft zelfde foutboodschap: Decompress Failed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcoS2kmpysm9mnffN3YyuTWyjKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNOoiKZB97hUY9GFRfFhollp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1