Toon posts:

Nieuw balkon maken

Pagina: 1
Acties:

• Diepie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-09 15:17
Ik woon sinds 4 jaar in een leuk huisje op het platteland met aan onze slaapkamer een klein balkonnetje van 2.20m x 0,60m. De vorige eigenaar heeft (dat vertellen onze buren tenminste) dat balkon even vlug vlug d'r aangebouwd tijdens de verbouwing omdat zijn vrouw dat perse wilde. Gevolg is dat je niet kunt leunen op de balustrade omdat je anders beneden ligt (niet vast aan de muur) en de onderkant van het balkon is zo verrot als een malle omdat er geen fatsoenlijke afvoer is gemaakt in de vloer.

Vorige week heb ik de stoute schoenen aan getrokken en heb ik het balkon gesloopt, was 5 minuten werk. De leuning bleek niet alleen niet vast aan de muur te zitten maar de onderkant stond volledig los op de onder plaat van het balkon. Het geheel zat met een laagje epdm aan elkaar vastgekit aan 4 L balken die uit de woning komen. Gelukkig lagen de vloerplanken op de L balken waardoor dat geen gevaar op leverde

Nu is het tijd om er iets nieuws op te bouwen, nothing fancy maar wel stevig en duurzaam.
Ik dacht zelf aan een basis van hardhout. Aan de voorkant en zijkant hardhouten balk tegen het metaal (groen op de foto). Daar op plaats ik dan op alle vier de hoeken een stevige paal (10x10 oid, rood op de foto). De palen aan de kant van de muur vastzetten met een paar kozijnpluggen. Tussen de palen een hekwerkje, patroon nog te bepalen ;) . De onderkant (groen) aftimmeren met een mooie geschaafde plank in verstek. Op het metaal vlonderplanken en onder het metaal aftimmeren met geschaafd hout, alles met wat tussenruimte zodat het water weg kan. De zijkant en balustrade worden uiteindelijk ook nog geschilderd. onderkant wilde ik onbewerkt laten.

Ik zit alleen nog te dubben over hoe maak ik de staande balken vast op de liggende balken zonder gebruik te maken van zo'n lelijke paalhouder, ideeën? Daarnaast, kan dit? Of zie ik dingen over het hoofd? Ik ben een beginnend klusser dus wellicht kan het allemaal veel slimmer ;)

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 10:04
waarom maak je hem niet meteen wat groter?
2,5 bij 2,5 of 3x3?

dan kun je er fatsoenlijk zitten en eronder kun je een mooi plekje maken.

en dan twee kokers of douglas palen naar onderen waar die op draagt.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23:42
Hoe komen die uitstekende balken daar dan? Als die door diezelfde 'handige' man gebouwd zijn dan zou ik daar niet per se fiduci in hebben.

Ben wel benieuwd naar de rest van de gevel. Zoals hierboven ook gesuggereerd wordt zou je ook gewoon iets op verticale palen kunnen bouwen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Diepie
Rofdof schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:10:
waarom maak je hem niet meteen wat groter?
2,5 bij 2,5 of 3x3?

dan kun je er fatsoenlijk zitten en eronder kun je een mooi plekje maken.

en dan twee kokers of douglas palen naar onderen waar die op draagt.
Het balkon hangt aan de zijkant van het huis en is geen plek om te gaan zitten, bovendien kom ik dan in de knoei met mijn schuur die eronder zit en dan zit ik boven de plek waar m'n kliko's staan. Tel daarbij op dat ik ook vanaf dat balkon rechtstreeks in de slaapkamer van de buren kan kijken dus al met al niet een plek om te zitten. Daarnaast wordt het prijskaartje dan ook ineens heel anders.
Het is puur voor het zicht en om af en toe op te staan om een kleedje uit te kloppen.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Waarom slijp je die meuk er niet af, bestel je online een frans-balkon-frame en dat schroef je er tegenaan. Kun je mooi op je slaapkamer allebei de deuren openzetten om het een beetje te laten luchten en klaar. Ga je nu echt op dat balkonnetje zitten met je vrouw met een bakkie koffie? Je geeft zelf aan dat je op het platteland woont dus ik ga er gemakshalve even vanuit dat je dan ook een tuin hebt... Hier (op het platteland) staan wel wat huizen met een balkon, daar zit nooit iemand omdat de mensen allemaal achtertuinen hebben van 500m²+...

Edit: ik zie dat je zojuist postte dat je ook niet echt van plan was om daar te gaan zitten; dan zou ik zeker voor een Frans balkon gaan. Die dingen kun je online gewoon op maat bestellen, paar gaten in de muur boren en dat ding eraan maken met een paar keilbouten en klaar...

[Voor 25% gewijzigd door Harrie_ op 31-08-2021 14:39]

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Diepie
Freeaqingme schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:34:
Hoe komen die uitstekende balken daar dan? Als die door diezelfde 'handige' man gebouwd zijn dan zou ik daar niet per se fiduci in hebben.

Ben wel benieuwd naar de rest van de gevel. Zoals hierboven ook gesuggereerd wordt zou je ook gewoon iets op verticale palen kunnen bouwen?
De balken zitten in een nieuw aangebouwd stuk van het huis en zijn dus niet later geplaatst. Ze zitten stevig dus daar twijfel ik niet over.
Harrie_ schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:37:
Waarom slijp je die meuk er niet af, bestel je online een frans-balkon-frame en dat schroef je er tegenaan. Kun je mooi op je slaapkamer allebei de deuren openzetten om het een beetje te laten luchten en klaar. Ga je nu echt op dat balkonnetje zitten met je vrouw met een bakkie koffie? Je geeft zelf aan dat je op het platteland woont dus ik ga er gemakshalve even vanuit dat je dan ook een tuin hebt... Hier (op het platteland) staan wel wat huizen met een balkon, daar zit nooit iemand omdat de mensen allemaal achtertuinen hebben van 500m²+...

Edit: ik zie dat je zojuist postte dat je ook niet echt van plan was om daar te gaan zitten; dan zou ik zeker voor een Frans balkon gaan. Die dingen kun je online gewoon op maat bestellen, paar gaten in de muur boren en dat ding eraan maken met een paar keilbouten en klaar...
Ik heb geen enorme tuin maar meer dan voldoende om lekker te zitten dus nee ik heb het zeker niet nodig om te zitten.

Zeker geen slecht idee maar ik twijfel of daarmee het aanzicht van het huis niet erg veranderd. Hieronder een foto van google maps hoe het oude balkon er uit zag. En hoe krijg ik die balken er netjes vanaf zodat er niets meer van te zien is?

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Diepie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:49:
[...]
Zeker geen slecht idee maar ik twijfel of daarmee het aanzicht van het huis niet erg veranderd. Hieronder een foto van google maps hoe het oude balkon er uit zag. En hoe krijg ik die balken er netjes vanaf zodat er niets meer van te zien is?

[Afbeelding]
Mooi huis wel... Zo te zien is het huis helemaal gekeimd, dus je kunt die stukken er afslijpen, daarna insprayen met rustoleum of een ander anti-roest middel en het gewoon weer afsmeren met keim. Daarna evt. de kopse kant van je huis schilderen.

Lijkt een hoop werk, maar ik denk dat het minder werk en minder geouwehoer is dan een compleet nieuw balkon maken...

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Diepie
Harrie_ schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Mooi huis wel... Zo te zien is het huis helemaal gekeimd, dus je kunt die stukken er afslijpen, daarna insprayen met rustoleum of een ander anti-roest middel en het gewoon weer afsmeren met keim. Daarna evt. de kopse kant van je huis schilderen.

Lijkt een hoop werk, maar ik denk dat het minder werk en minder geouwehoer is dan een compleet nieuw balkon maken...
Ik mag graag klussen dus of het meer of minder werk is, is van ondergeschikt belang. Het moet er leuk uitzien aan het eind en niet als een tang op een varken slaan. Het lijkt me op zich wel een goeie optie dus ik ga het zeker meenemen en natuurlijk even overleggen met de vrouw ;)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-09 22:14
Diepie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:49:
De vorige eigenaar heeft (dat vertellen onze buren tenminste) dat balkon even vlug vlug d'r aangebouwd tijdens de verbouwing omdat zijn vrouw dat perse wilde.
Diepie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:49:
De balken zitten in een nieuw aangebouwd stuk van het huis en zijn dus niet later geplaatst. Ze zitten stevig dus daar twijfel ik niet over.
Diepie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:49:
Ik zit alleen nog te dubben over hoe maak ik de staande balken vast op de liggende balken zonder gebruik te maken van zo'n lelijke paalhouder, ideeën? Daarnaast, kan dit? Of zie ik dingen over het hoofd? Ik ben een beginnend klusser dus wellicht kan het allemaal veel slimmer ;)
Dus aan de ene kant weet je dat het een rush job is geweest, dat je nauwelijks ervaring hebt met klussen maar je bent er wel van overtuigd dat het een veilige constructie is omdat het wel stevig voelt.

Dat Franse balkon lijkt me veruit het beste idee.

• Diepie
leecher schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:42:
Dus aan de ene kant weet je dat het een rush job is geweest, dat je nauwelijks ervaring hebt met klussen maar je bent er wel van overtuigd dat het een veilige constructie is omdat het wel stevig voelt.
Wat stevig voelt, zijn de balken die uit de muur steken. Deze zitten stevig in de constructie van de aanbouw. Toen de aanbouw klaar was, moest daar nog even een balkon op gezet worden en dat is vlug vlug gedaan. Mijn huidige buurman heeft geholpen bij de bouw en heeft mij dit verteld.

Inmiddels even overlegd met de vrouw en we gaan toch voor een normaal balkon en ik ga het helemaal van hout maken.
Ik zoek dus een manier om de staande palen onzichtbaar te fixeren op de liggende balken zonder gebruik te maken van paalhouders oid. Daarnaast sta ik nog steeds open voor andere tips hoe dit aan te pakken.

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10:06

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Diepie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:10:
[...]

Wat stevig voelt, zijn de balken die uit de muur steken. Deze zitten stevig in de constructie van de aanbouw. Toen de aanbouw klaar was, moest daar nog even een balkon op gezet worden en dat is vlug vlug gedaan. Mijn huidige buurman heeft geholpen bij de bouw en heeft mij dit verteld.

Inmiddels even overlegd met de vrouw en we gaan toch voor een normaal balkon en ik ga het helemaal van hout maken.
Ik zoek dus een manier om de staande palen onzichtbaar te fixeren op de liggende balken zonder gebruik te maken van paalhouders oid. Daarnaast sta ik nog steeds open voor andere tips hoe dit aan te pakken.
Hoeft niet zo moelijk te zijn toch? Een lange ijzerboor, boor gaten vanaf onderkant van die stalen liggers, door naar boven tot het hout. Dan overgaan op een houtboor om zo cm of 20 in het hout te boren. Lange (30-40cm) tellerkopschroeven erin. De balken er boven op zorgen ook voor extra stevigheid dat ze bijv niet om kunnen buiten.

Klaar ben je ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:43
NeFoRcE schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:28:
[...]

Hoeft niet zo moelijk te zijn toch? Een lange ijzerboor, boor gaten vanaf onderkant van die stalen liggers, door naar boven tot het hout. Dan overgaan op een houtboor om zo cm of 20 in het hout te boren. Lange (30-40cm) tellerkopschroeven erin. De balken er boven op zorgen ook voor extra stevigheid dat ze bijv niet om kunnen buiten.

Klaar ben je ;)
Je schroeft dan in kops hout toch? Dat lijkt me niet het meest stevig. Niet dat het loskomt, maar je wil dat zo'n ballustrade ook een piekbelasting (als je een keer struikelt met het uitkloppen van je kleedje) kan weerstaan, dan is het misschien wel een beetje tricky.

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10:06

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

MJV schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:32:
[...]

Je schroeft dan in kops hout toch? Dat lijkt me niet het meest stevig. Niet dat het loskomt, maar je wil dat zo'n ballustrade ook een piekbelasting (als je een keer struikelt met het uitkloppen van je kleedje) kan weerstaan, dan is het misschien wel een beetje tricky.
Maar doordat er liggers bovenop liggen, zit het weer vast toch? Denk niet dat er veel mee kan gebeuren dan als die liggers in de muur vast zitten. Grote jongen die dan die 10x10cm kapot trapt ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

• lmno31
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:13
Is het niet handiger om de kolommen van het hekwerk aan ze zijkant tegen de stalen liggers aan te zetten. Ze gaan dan door de bovenkant van het balkon heen. Dan kan je daar meteen de afwerking van de kopse kant van het balkon tegen aan schroeven.

D50|Sigma 18-50|Sigma 70-300-APO

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-09 10:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik zou denk ik het volgende doen:

Planken overdwars op stalen binten. Aan de uiteinden (links en rechts) een balk onder de planken en tegen de kopse kant van die balk de opstaande balk schroeven.

Dus eigenlijk maak je van balken een U vorm voor links en rechts. planken eroverheen om alles vast te schroeven. Wellicht ook nog 1 in het midden voor de stevigheid.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 10:45
Ik heb hier beroepsmatig nog wel eens mee te maken.
De wetgever eist dan ook gewoon dat het hekwerk een bepaalde belasting kan hebben. Bij een privébalkon moet je op ieder willekeurig van het balkon met een bepaalde kracht kunnen duwen. Let op... De wetgever kijkt daarbij niet naar de gehele constructie, maar naar een fragment. Als vervangingswaarde voor het berekenen wordt vaak 150 kg gepakt dat je tegen een willekeurig punt van de bovenkant aan moet kunnen zetten. Het moment dat hieruit ontstaat moet de vloerbevestiging kunnen opvangen.

Aangezien dit redelijk nieuw is, ben je verplicht:
- Het hekwerk ten minste 1 meter boven de vloer te hebben.
- In het horizontale vlak maximaal 10 cm openingen aan te houden (het zogenaamde kinderhoofdje)
- In het verticale vlak maximaal 5 cm openingen aan te houden (het zogenaamde kindervoetje)
- Je tussen de 20 en 70 cm boven de vloer geen punten mag hebben waarop je kunt gaan staan om eroverheen te klimmen.

Ik ben een tegenstander van een hek koud op de grond zetten... Puur vanwege vuil- en vochtophoping. Je wilt graag dat de planken kunnen ventileren. Liever een paar centimeter ruimte. Als je dit hek winddicht maakt heb je te maken met windbelasting, dat geldt ook als je bijvoorbeeld 5 cm open hebt eronder.

In het bouwbesluit gaat het overigens over een vloerafscheiding.

Houd je trouwens ook rekening met de vergunning? Diverse gemeenten zijn erg strikt hierin en staan slechts bepaalde uitstralingen toe.

Als je meer wilt weten, moet je maar even een PM sturen.

Ik google even op afbeeldingen:

Dit mag dus niet, want dit is een klimrek en voldoet niet aan de max. 10 cm eis.

http://www.metaforge.nl/pages/product/sier/poort_en_hek/balkonhek_met_kruizen.jpg
En ook van deze ben ik geneigd te zeggen dat dit niet mag. Zowel qua klimmen als qua 10 cm. Wat je in de foto van @Harrie_ ziet is dat er een glasplaat/plexiglasplaat aan de kant van de deur zit. Daarmee is klimmen effectief onmogelijk gemaakt.

Dit zou weer wel mogen.

[Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 01-09-2021 12:09]

• Diepie
NeFoRcE schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:28:
[...]

Klaar ben je ;)
[...]

NeFoRcE schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:35:
[...]
Maar doordat er liggers bovenop liggen, zit het weer vast toch? Denk niet dat er veel mee kan gebeuren dan als die liggers in de muur vast zitten. Grote jongen die dan die 10x10cm kapot trapt ;)
De palen aan de muurzijde worden ook bevestigd aan de muur met een paar flinke kozijnpluggen. Tussenin een kant en klaar hekwerk (zie foto) en bovenop tussen alle staanders nog een ligger van een cm of 3 a 4. Alles bij elkaar moet dit toch aardig wat stevigheid opleveren denk ik.
lmno31 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:41:
Is het niet handiger om de kolommen van het hekwerk aan ze zijkant tegen de stalen liggers aan te zetten. Ze gaan dan door de bovenkant van het balkon heen. Dan kan je daar meteen de afwerking van de kopse kant van het balkon tegen aan schroeven.
Is op zich ook nog een optie, alleen hangt elke kolom dan aan zijn eigen bevestiging als ik je goed begrijp?
Mike2k schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:41:
Ik zou denk ik het volgende doen:

Planken overdwars op stalen binten. Aan de uiteinden (links en rechts) een balk onder de planken en tegen de kopse kant van die balk de opstaande balk schroeven.

Dus eigenlijk maak je van balken een U vorm voor links en rechts. planken eroverheen om alles vast te schroeven. Wellicht ook nog 1 in het midden voor de stevigheid.
Het is vast een goed idee alleen begrijp ik het niet helemaal?
Het laatste voorbeeld is ongeveer zoals ik het van plan ben, alleen wil ik bovenop nog een ligger leggen. Denk je dat het met wat ik zojuist omschreven heb stevig genoeg wordt?

• Pizza_Boom
Diepie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:05:
Het laatste voorbeeld is ongeveer zoals ik het van plan ben, alleen wil ik bovenop nog een ligger leggen. Denk je dat het met wat ik zojuist omschreven heb stevig genoeg wordt?
Onmogelijk te zeggen op basis van jouw beschrijving, je gebruikt allemaal nikszeggende termen. Flinke kozijnbouten... Wat? Als ik tegen een timmerman die dakkapellen aangeleverd krijgt zeg dat ik een flinke kraan meestuur, denkt hij aan een 70 of 100 tonnertje, in plaats van de gebruikelijke 40 tons kraan. Als ik tegen iemand bij Tata's OSF2 zeg dat ik een flinke kraan meestuur, denkt hij aan een kraan van 600 of 750 ton in plaats van de 500 tonner.

Je bent totaal niet concreet en je hebt volgens mij geen idee waar je het over hebt. Wat is een kozijnbout. En hoe denk je dat vast te krijgen in de muur?
Hoe ga jij garanderen dat jouw paaltje niet afknapt als je over de drempel struikelt terwijl jouw vrouw er al tegenaan leunt? Waaraan ga jij überhaupt jouw paaltjes vastmaken?

Ik weet niet of je wel eens hebt gezien hoe een gemiddelde vloerafscheiding wordt getest? Dat gaat met een zogenaamde zandzakslingerproef:

• Diepie
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:18:
[...]
Onmogelijk te zeggen op basis van jouw beschrijving, je gebruikt allemaal nikszeggende termen. Flinke kozijnbouten... Wat? Als ik tegen een timmerman die dakkapellen aangeleverd krijgt zeg dat ik een flinke kraan meestuur, denkt hij aan een 70 of 100 tonnertje, in plaats van de gebruikelijke 40 tons kraan. Als ik tegen iemand bij Tata's OSF2 zeg dat ik een flinke kraan meestuur, denkt hij aan een kraan van 600 of 750 ton in plaats van de 500 tonner.

Je bent totaal niet concreet en je hebt volgens mij geen idee waar je het over hebt. Wat is een kozijnbout. En hoe denk je dat vast te krijgen in de muur?
Hoe ga jij garanderen dat jouw paaltje niet afknapt als je over de drempel struikelt terwijl jouw vrouw er al tegenaan leunt? Waaraan ga jij überhaupt jouw paaltjes vastmaken?

Ik weet niet of je wel eens hebt gezien hoe een gemiddelde vloerafscheiding wordt getest? Dat gaat met een zogenaamde zandzakslingerproef:
[YouTube: Doorvalveiligheid Glaswanden atrium testen met 'Zandzakslingerproef']
Ik heb kozijnbout even voor je gegoogled aangezien ik de indruk krijg dat je niet weet wat het is. Conlusie; google weet het ook niet! Kozijnpluggen daarentegen kent hij wel en laat dat nou de dingen zijn die ik ga gebruiken! Om precies te zijn 3x 135x10 mm per balk en een balk van 50x100mm die ook met met een laag montagekit bevestigd zal worden.
Als ik niet concreet genoeg ben, kun je ook op een normale manier vragen wat ik dan van plan om te gebruiken ipv een dergelijk denigregerend te geven. Ik vraag om advies, niet om afgezeken te worden.

• Pizza_Boom
Diepie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:47:
Ik heb kozijnbout even voor je gegoogled aangezien ik de indruk krijg dat je niet weet wat het is. Conlusie; google weet het ook niet! Kozijnpluggen daarentegen kent hij wel en laat dat nou de dingen zijn die ik ga gebruiken! Om precies te zijn 3x 135x10 mm per balk en een balk van 50x100mm die ook met met een laag montagekit bevestigd zal worden.
Als ik niet concreet genoeg ben, kun je ook op een normale manier vragen wat ik dan van plan om te gebruiken ipv een dergelijk denigregerend te geven. Ik vraag om advies, niet om afgezeken te worden.
Succes ermee, dit is niet denigrerend, dit is het benoemen van feiten, de harde waarheid zonder poespas. Dat kan hard zijn ja. Maar op de grond vallen van 1 hoog omdat je balkonhek niet voldoet is ook hard.
Over denigrerend gesproken, ik plaats een posting met waaraan je hekwerk moet voldoen, wat wel en niet mag, waar je rekening mee moet houden en met tips en jij komt met een zin als vraag terug+een verwijzing naar een vage beschrijving van een antwoord op een andere user. Als je het over fatsoen gaat hebben, dan was het fatsoenlijk geweest daar op een nette manier op-in te gaan of aan te geven dat je dat later doet (of gewoon zeggen dat je dingen niet begrijpt, dat is ook prima, je bent er immers niet dagelijks mee bezig).
Maargoed, jij bent degene die naar beneden valt als het niet goed is en bij eventuele verkoop een claim van verborgen gebrek aan zijn broek krijgt wegens ondeugelijke bevestiging, niet ik. ;w

Zoals ik al schreef, je hebt geen idee waar je het over hebt en het gaat hier om een veiligheidsvoorziening. Het feit dat je een simpel montageonderdeel niet bij de juiste naam kunt noemen, zegt daarin al genoeg. Daar ben je zelf ook achter gekomen. Misschien heb je het niet in de gaten, maar fouten maken hierin kunnen dodelijk zijn. In juli is er in Den Haag nog iemand naar beneden gevallen.

Je reageert op je gevoel en redeneert vanuit je gevoel. Je denkt dat iets wel voldoende stevigheid op zal leveren. Enige constructieve onderbouwing lever je niet. En gezien je vraagstelling hier heb je geen 20 jaar ervaring dat je op gevoel dit echt kan zeggen. En dat is ook niet erg, jij bent in andere dingen goed. Bovendien, die ervaring heb ik ook niet, dus ik reken nog alles netjes uit en consulteer bij vragen een constructeur.

Of het uiteindelijk zo'n vaart zal lopen is moeilijk te zeggen. Het kan, het hoeft niet. Echter, met veiligheidsvoorzieningen lul je niet. Het is veilig of het is het niet. Kan je boos worden dat ik harde woorden gebruik, maar je vergeet dat ik hier in mijn dagelijkse werkzaamheden met enige regelmaat mee te maken heb. Als dit dan verkeerd gaat, heb ik een gerechtelijk onderzoek aan mijn broek. Ik wil geen dooie op mijn geweten hebben.

Je vraagt om advies, maar legt niet uit wat je precies wilt. Want wat ik al eens heb genoemd, hoe ga je het aan de voorkant vastzetten, heb je nog altijd niet beantwoord. Je komt met precies niks anders dan een plaatje en zoiets wil ik ongeveer doen. Geen details hoe je het aan de voorkant gaat doen, geen details hoe je het aan de zijkanten gaat doen, geen eens een beschrijving van hoe je de vloer vast gaat zetten.

Want nogmaals: Hoe ga jij garanderen dat het niet afknapt op de voorkant op het moment dat je daar tegenaan valt? Of je vrouw daartegenaan leunt? Die muuraansluiting is niet zo spannend, 3x M8/M10 houtfret met een plug houdt dat ook wel. Je belast hem, als het goed is, immers niet op trek, maar met een afschuifbelasting. En meestal nog wisselend ook (wind en je staat niet continue te leunen). Die afwerklaag op de buitenmuur kan spannend worden, als deze te dik is, maar dat is een kwestie van even proefboren en anders die plug dieper erin jassen.

Je hebt het over paalhouders die je niet mooi vindt. Dat is begrijpelijk, dat zijn ze ook niet. Maar heb je er al over nagedacht dat wanneer je deze vast zet op een plank, die plank ook weer ergens aan vast moet zitten? Op een losse plank ga je namelijk gewoon die plank torderen.

[Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-09-2021 10:26]

• Diepie
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:19:
[...]
Succes ermee, dit is niet denigrerend, dit is het benoemen van feiten, de harde waarheid zonder poespas. Dat kan hard zijn ja. Maar op de grond vallen van 1 hoog omdat je balkonhek niet voldoet is ook hard.
Over denigrerend gesproken, ik plaats een posting met waaraan je hekwerk moet voldoen, wat wel en niet mag, waar je rekening mee moet houden en met tips en jij komt met een zin als vraag terug+een verwijzing naar een vage beschrijving van een antwoord op een andere user. Als je het over fatsoen gaat hebben, dan was het fatsoenlijk geweest daar op een nette manier op-in te gaan of aan te geven dat je dat later doet (of gewoon zeggen dat je dingen niet begrijpt, dat is ook prima, je bent er immers niet dagelijks mee bezig).
Maargoed, jij bent degene die naar beneden valt als het niet goed is en bij eventuele verkoop een claim van verborgen gebrek aan zijn broek krijgt wegens ondeugelijke bevestiging, niet ik. ;w

Zoals ik al schreef, je hebt geen idee waar je het over hebt en het gaat hier om een veiligheidsvoorziening. Het feit dat je een simpel montageonderdeel niet bij de juiste naam kunt noemen, zegt daarin al genoeg. Daar ben je zelf ook achter gekomen. Misschien heb je het niet in de gaten, maar fouten maken hierin kunnen dodelijk zijn. In juli is er in Den Haag nog iemand naar beneden gevallen.

Je reageert op je gevoel en redeneert vanuit je gevoel. Je denkt dat iets wel voldoende stevigheid op zal leveren. Enige constructieve onderbouwing lever je niet. En gezien je vraagstelling hier heb je geen 20 jaar ervaring dat je op gevoel dit echt kan zeggen. En dat is ook niet erg, jij bent in andere dingen goed. Bovendien, die ervaring heb ik ook niet, dus ik reken nog alles netjes uit en consulteer bij vragen een constructeur.

Of het uiteindelijk zo'n vaart zal lopen is moeilijk te zeggen. Het kan, het hoeft niet. Echter, met veiligheidsvoorzieningen lul je niet. Het is veilig of het is het niet. Kan je boos worden dat ik harde woorden gebruik, maar je vergeet dat ik hier in mijn dagelijkse werkzaamheden met enige regelmaat mee te maken heb. Als dit dan verkeerd gaat, heb ik een gerechtelijk onderzoek aan mijn broek. Ik wil geen dooie op mijn geweten hebben.

Je vraagt om advies, maar legt niet uit wat je precies wilt. Want wat ik al eens heb genoemd, hoe ga je het aan de voorkant vastzetten, heb je nog altijd niet beantwoord. Je komt met precies niks anders dan een plaatje en zoiets wil ik ongeveer doen. Geen details hoe je het aan de voorkant gaat doen, geen details hoe je het aan de zijkanten gaat doen, geen eens een beschrijving van hoe je de vloer vast gaat zetten.

Want nogmaals: Hoe ga jij garanderen dat het niet afknapt op de voorkant op het moment dat je daar tegenaan valt? Of je vrouw daartegenaan leunt? Die muuraansluiting is niet zo spannend, 3x M8/M10 houtfret met een plug houdt dat ook wel. Je belast hem, als het goed is, immers niet op trek, maar met een afschuifbelasting. En meestal nog wisselend ook (wind en je staat niet continue te leunen). Die afwerklaag op de buitenmuur kan spannend worden, als deze te dik is, maar dat is een kwestie van even proefboren en anders die plug dieper erin jassen.

Je hebt het over paalhouders die je niet mooi vindt. Dat is begrijpelijk, dat zijn ze ook niet. Maar heb je er al over nagedacht dat wanneer je deze vast zet op een plank, die plank ook weer ergens aan vast moet zitten? Op een losse plank ga je namelijk gewoon die plank torderen.
Goed, we hebben een ander beeld van wat denigrerend is, dat is vastgesteld. Ik ga ook verder niet verzanden in een discussie over fatsoen en waar ik wel en niet een idee van heb. Tuurlijk wil ik dat het veilig wordt, daarom ben ik hier ook om wat advies te krijgen. En dat zoek ik nog steeds, als ik exact zou weten wat ik wil, zou ik geen advies meer nodig hebben. Ik zal proberen zo concreet mogelijk te omschrijving wat ik wel weet/wil.

- Er steken 4 stalen L profielen uit de woning
- Links, rechts en aan de lange zijde buitenkant wil ik een hardhouten balk plaatsen van 5x15 of 10x15 tegen het staal, vastzetten met rvs bouten/moeren door en door.
- De staanders komen op die hardhoutenbalken. Niet op de vloerplanken.
- Tegen de muur aan wil ik twee staande balken van ongeveer 1m hoog, 5x10, bevestigen met montagekit en 3x kozijnplug 135x10, dat betekent dat ze 85 mm de muur in gaan.
- De staande balken aan de buitenzijde wil ik 10x10 maken, 1m hoog, hoe te bevestigen is dus mijn vraag.
- Tussen de staande balken het hekwerk op een eerder geplaatste foto, een kader van 4,8cm en spijlen van 18x95mm, hoogte 90cm, ik plaats deze 5 cm boven de 'grond'.
- De staanders wil ik infrezen zodat het hekwerk erin 'schuift' met houtlijm (titebond). Hier komen de krachten niet op te staan.
- De staanders wil ik onderling verbinden met een balk boven het hekwerk maar wel tussen de staanders, 4x6 o.i.d. alleen hoe deze vast te zetten, daar is een advies nodig.
- Bovenop de regel tussen de staanders komt een afwerkplank die over de staanders heen komt. De plank waar je uiteindelijk daadwerkelijk op leunt. Ik dacht iets van 2,8x14,5.
- de vloerplanken worden vlonderplanken van 4,8 dik en komen rechtstreeks op de profielen en schroef ik vast met rvs schroeven.
- rondom de onderkant komt nog een afwerkplank om het netjes af te werken.

Ik hoop dat dit concreet genoeg is.

• Bas.013
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 22-09 18:28
Bij het lezen van de openingstopic was mijn idee gelijk aan de reactie van pizza-boom.
Mijn advies, als je het goed wilt doen zoals je aangeeft, schakel een ter zake deskundige in voor het ontwerp (tekenaar en constructeur). Vervolgens kun je de afweging maken of je het zelf uitvoert, of door een aannemer laat doen.
En vergeet de omgevingsvergunning niet aan te vragen + de buren te informeren over jouw plannen.

• Diepie
Bas.013 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:43:
Bij het lezen van de openingstopic was mijn idee gelijk aan de reactie van pizza-boom.
Mijn advies, als je het goed wilt doen zoals je aangeeft, schakel een ter zake deskundige in voor het ontwerp (tekenaar en constructeur). Vervolgens kun je de afweging maken of je het zelf uitvoert, of door een aannemer laat doen.
En vergeet de omgevingsvergunning niet aan te vragen + de buren te informeren over jouw plannen.
Deskundige heb ik al eerder ingeschakeld, meerdere zelfs en bij de goedkoopste was de offerte 3700 euro ex en de duurste vroeg maar liefst 5100 ex. Vandaar dat ik heb besloten het zelf uit te voeren.

De gemeente is hier niet zo streng. De buren maken zeker geen problemen, ik woon in een klein dorp waar iedereen elkaar kent en niemand daar een probleem van zal maken.

• Pizza_Boom
Diepie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:59:
[...]

Deskundige heb ik al eerder ingeschakeld, meerdere zelfs en bij de goedkoopste was de offerte 3700 euro ex en de duurste vroeg maar liefst 5100 ex. Vandaar dat ik heb besloten het zelf uit te voeren.

De gemeente is hier niet zo streng. De buren maken zeker geen problemen, ik woon in een klein dorp waar iedereen elkaar kent en niemand daar een probleem van zal maken.
Voor dat tarief komen ze het ook plaatsen en gebruiken ze gouden schroeven ofwat? 8)7 8)7

Je schrijft in je eerste posting L profielen alias hoeklijnen. Hoe liggen/staan die?
Diepie schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:39:
- Er steken 4 stalen L profielen uit de woning
Doe eens een paar plaatjes hoe dat zit?
- Links, rechts en aan de lange zijde buitenkant wil ik een hardhouten balk plaatsen van 5x15 of 10x15 tegen het staal, vastzetten met rvs bouten/moeren door en door.
Ik zou voorboren en behandelen met menie of zinkverf. Sowieso, als ik het zo zie, is een kleine conservatieronde van je metaal geen overbodige luxe. En schilder meteen de muur op deze punten, mocht je dat plan hebben. Je kan er nu goed bij.
Let erop dat je het voorboren overmaats doet. Als je een M12 pakt, boor je minstens 14. Je kan ook 16 of 18 boren en een carrosseriering pakken in plaats van een sluitring. Ringen gebruik je altijd.
- De staanders komen op die hardhoutenbalken. Niet op de vloerplanken.
- Tegen de muur aan wil ik twee staande balken van ongeveer 1m hoog, 5x10, bevestigen met montagekit en 3x kozijnplug 135x10, dat betekent dat ze 85 mm de muur in gaan.
- De staande balken aan de buitenzijde wil ik 10x10 maken, 1m hoog, hoe te bevestigen is dus mijn vraag.
- Tussen de staande balken het hekwerk op een eerder geplaatste foto, een kader van 4,8cm en spijlen van 18x95mm, hoogte 90cm, ik plaats deze 5 cm boven de 'grond'.
Schets dit eens uit op papier. Ik kan je aardig volgen, maar wil zeker weten dat wij hetzelfde denken.
- De staanders wil ik infrezen zodat het hekwerk erin 'schuift' met houtlijm (titebond). Hier komen de krachten niet op te staan.
Helaas. Het moet wel de krachten kunnen hebben, het ligt in zone A.
- De staanders wil ik onderling verbinden met een balk boven het hekwerk maar wel tussen de staanders, 4x6 o.i.d. alleen hoe deze vast te zetten, daar is een advies nodig.
- Bovenop de regel tussen de staanders komt een afwerkplank die over de staanders heen komt. De plank waar je uiteindelijk daadwerkelijk op leunt. Ik dacht iets van 2,8x14,5.
Waarom dit niet eroverheen jassen en met een paar 5-8mm schroeven vast zetten? Of eventueel een verzinkte hoek aan de onderkant?

[qutoe]- de vloerplanken worden vlonderplanken van 4,8 dik en komen rechtstreeks op de profielen en schroef ik vast met rvs schroeven.[/quote]Zou ik niet direct daarop vastzetten.
- rondom de onderkant komt nog een afwerkplank om het netjes af te werken.

Ik hoop dat dit concreet genoeg is.
Het begint wat te worden. (y)

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:01
Ik ben het eens met de ts dat de toon onnodig hard gevoerd wordt. Anderzijds is/was ts op een aantal cruciale punten erg vaag / onduidelijk.

3700 voor een constructie berekening voor een balkon is absurd duur. Ik was ex BTW voor ons nieuwbouwhuis (hele woning) 1500 euro kwijt.

Kun je lassen?

Indien ja, als ik het balkon voor mezelf zou maken zou ik het volgende doen:

- Las een hoeklijn van 5mm (of overeenkomend met de dikte van de huidige profielen) staal aan de voorzijde op de uitstekende profielen. Om deze aan elkaar te koppelen.
-Las daar een aantal recht omhoog staande koker profielen (5mm wanddikte) op/aan waar je uiteindelijk de houten staanders van jou hekwerk overheen schuift.
- Alles van metaal vervolgens netjes blank maken, in de zinkspray zetten en daarna aflakken.
- De houten staanders aan de gevel zijde zet je vast met een aantal draadeinden in combinatie met een chemisch anker. 4x M10 / M12 8.8 per zijde is meer dan sterk zat.
- Het houten hek maak je dmv een deuvel of pen gat of dominoverbinding en lijm je met D4 houtlijm aan elkaar. Borgt dit met een schroef door het langs hout van de regel in het kopshout van de stijl.
- Aan de bovenzijde een afwerk lat er overheen om inwateren te voorkomen.
- Verder timmer je de boven en onderkant van de vloer gewoon af zoals je eerder aangaf.

Hou die 3700 euro verder lekker in je zak en koop voor een paar tientjes wat struiken voor een zachte landing (in het geval dat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen , mars net verkeerd staat en jou vrouw door de toegenomen zwaartekracht alsnog door het hekwerk heen huppelt..)

• EJonk
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:03
Woody179 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:51:
Ik ben het eens met de ts dat de toon onnodig hard gevoerd wordt. Anderzijds is/was ts op een aantal cruciale punten erg vaag / onduidelijk.

3700 voor een constructie berekening voor een balkon is absurd duur. Ik was ex BTW voor ons nieuwbouwhuis (hele woning) 1500 euro kwijt.

Kun je lassen?

Indien ja, als ik het balkon voor mezelf zou maken zou ik het volgende doen:

- Las een hoeklijn van 5mm (of overeenkomend met de dikte van de huidige profielen) staal aan de voorzijde op de uitstekende profielen. Om deze aan elkaar te koppelen.
-Las daar een aantal recht omhoog staande koker profielen (5mm wanddikte) op/aan waar je uiteindelijk de houten staanders van jou hekwerk overheen schuift.
- Alles van metaal vervolgens netjes blank maken, in de zinkspray zetten en daarna aflakken.
- De houten staanders aan de gevel zijde zet je vast met een aantal draadeinden in combinatie met een chemisch anker. 4x M10 / M12 8.8 per zijde is meer dan sterk zat.
- Het houten hek maak je dmv een deuvel of pen gat of dominoverbinding en lijm je met D4 houtlijm aan elkaar. Borgt dit met een schroef door het langs hout van de regel in het kopshout van de stijl.
- Verder timmer je de boven en onderkant van de vloer gewoon af zoals je eerder aangaf.

Hou die 3700 euro verder lekker in je zak en koop voor een paar tientjes wat struiken voor een zachte landing (in het geval dat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen , mars net verkeerd staat en jou vrouw door de toegenomen zwaartekracht alsnog door het hekwerk heen huppelt..)
Dit, Ik zou geen pluggen of kozijnbouten willen gebruiken hier. Neem inderdaad chemische ankers met draadeinden in RVS of gegalvaniseerd staal.

Let wel, netjes zo'n korf plug/injectiehuls(?) gebruiken, zeker als je holle stenen hebt.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Pizza_Boom
EJonk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:35:
[...]

Dit, Ik zou geen pluggen of kozijnbouten willen gebruiken hier. Neem inderdaad chemische ankers met draadeinden in RVS of gegalvaniseerd staal.

Let wel, netjes zo'n korf plug/injectiehuls(?) gebruiken, zeker als je holle stenen hebt.
Als je onderdeel trekbelasting voor zijn kiezen krijgt zou ik je gelijk geven, maar dit onderdeel krijgt afschuifkrachten. Er wordt, als het goed is, nooit in de lengterichting van de bout/het anker getrokken. Daarmee is een chemisch anker of een anker met hiltikit erin jassen redelijk overdreven. Als TS zich er echter beter bij voelt, moet ie dat vooral doen. Paar capsules met chemische troep kosten de kop niet. Wel opletten dat je je ankerstang schuin afgezaagd hebt (anders draai je hem er zo weer uit).

• Diepie
Pizza_Boom schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:45:
[...]
Voor dat tarief komen ze het ook plaatsen en gebruiken ze gouden schroeven ofwat? 8)7 8)7

Je schrijft in je eerste posting L profielen alias hoeklijnen. Hoe liggen/staan die?

[...]
Doe eens een paar plaatjes hoe dat zit?

[...]
Ik zou voorboren en behandelen met menie of zinkverf. Sowieso, als ik het zo zie, is een kleine conservatieronde van je metaal geen overbodige luxe. En schilder meteen de muur op deze punten, mocht je dat plan hebben. Je kan er nu goed bij.
Let erop dat je het voorboren overmaats doet. Als je een M12 pakt, boor je minstens 14. Je kan ook 16 of 18 boren en een carrosseriering pakken in plaats van een sluitring. Ringen gebruik je altijd.

[...]
Schets dit eens uit op papier. Ik kan je aardig volgen, maar wil zeker weten dat wij hetzelfde denken.

[...]
Helaas. Het moet wel de krachten kunnen hebben, het ligt in zone A.

[...]
Waarom dit niet eroverheen jassen en met een paar 5-8mm schroeven vast zetten? Of eventueel een verzinkte hoek aan de onderkant?

Zou ik niet direct daarop vastzetten.

Goed idee om het eerst even goed te behandelen alvorens het te bedekken. De muur gaan we inderdaad eerst opnieuw in de verf zetten voordat ik aan de slag ga. En een carrosseriering ipv sluitring is ook een goeie, ga ik ook meenemen.

Ik heb geprobeerd te schetsen, niet mijn grootste talent, dat is duidelijk :

Ik wil aan de buitenkant dus een u-profiel van hout maken om de stalen profielen heen als het ware. Op de hoeken van het houten u-profiel komen dan de staanders met daar tussen het hekwerk. Tussen de staanders boven het hekwerk wilde ik nog een extra regel plaatsen voor stevigheid. Verzinkte hoek is wel een idee alleen wil ik zoveel mogelijk proberen verbindingen blind te maken, indien mogelijk natuurlijk.

Je zou de vloer niet direct op de stalen balken bevestigen? Wat zou je er tussen doen dan?

• Diepie

Kun je lassen?
Dat is niet voor de berekening maar voor het plaatsen van het balkon.

Ik begin redelijk bedreven te geraken in houtbewerking maar lassen kan ik helaas niet.

Het hek is wellicht mooi met pen gat vast te maken, je borging begrijp ik alleen niet helemaal.
En is die afwerklat de daadwerkelijke leuning of is dat een extra lat boven op het kader van het hekwerk?

Geld overhouden ga ik zeker, ik denk dat ik ruim binnen de 1000 euro moet kunnen blijven voor materiaal.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:06

Yariva

Power to the people!

@Diepie Ik wist niet dat je nu al was gestart! https://www.nu.nl/288917/...e-ingestorte-balkons.html

;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Diepie
Ik mag toch hopen dat mijn constructie dit bespaard mag blijven ;)

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:50
Doe jezelf een plezier en zoek even een constructeur, voor die paar centen heb je een deugdelijk advies.

Als ik het zo zie, lopen er hoekstalen de vloer in, maar je weet niet precies hoe ver, “aardig ver” is voor het aantonen van veiligheid niet genoeg.
De houten balkjes onder de hoekstalen, lopen die ook de gevel in?
Verder eens met de opmerkingen hierboven, een balkon is geen sinecure….
Oh ja, montage kit op een stuclaag heeft constructief niet veel waarde

Als je met rvs schroeven en staal aan de gang gaat, pas dan op met (galvanische) corrosie.

Vwb de omgevingsvergunning, doe je zelf een lol verdiep je er even in, misschien is een melding al genoeg of zat het in het bouwplan van de verbouwing. Dat je gemeente nu gemakkelijk is, zegt niets over de toekomst. Als je nu meldt/aanvraagt, voorkom je misschien een hoop geklooi in de toekomst

[Voor 29% gewijzigd door htca op 02-09-2021 18:36]

• Woody179
  • Laatst online: 09:01
htca schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:13:
Vwb de omgevingsvergunning, doe je zelf een lol verdiep je er even in, misschien is een melding al genoeg of zat het in het bouwplan van de verbouwing. Dat je gemeente nu gemakkelijk is, zegt niets over de toekomst. Als je nu meldt/aanvraagt, voorkom je misschien een hoop geklooi in de toekomst
Waarom zou een omgevingsvergunning nodig zijn?
- Er zat al een balkon, deze was rot en wordt hersteld.
- Hij zit aan de zijkant van de woning, meer dan 2 meter achter de voorgevel.
- Formaat blijft globaal genomen hetzelfde.
- De functie blijft hetzelfde.
- Aan de dragende constructie (metalen profielen in de gevel) wordt niks veranderd.

Als men bezwaar had tegen dat balkon hadden ze daar met de originele aanvraag wel wat aan gedaan. Geen slapende honden wakker maken en opknappen dat ding.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-09 22:14
htca schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:13:
Doe jezelf een plezier en zoek even een constructeur, voor die paar centen heb je een deugdelijk advies.

Als ik het zo zie, lopen er hoekstalen de vloer in, maar je weet niet precies hoe ver, “aardig ver” is voor het aantonen van veiligheid niet genoeg.
Ik snap wel dat ze daar €3700 voor willen vangen. Welke constructeur gaat een handtekening zetten onder een vage constructie van buurman&buurman (lol letterlijk :+ ) met L profielen wat op zich al een rare keus is, en verder geen enkel zicht op hoe het zooitje in elkaar steekt. Je wil dan een en ander gaan testen of open maken anders weet je niks.

Ik ga hem gewoon callen mensen. Dit is een deathtrap hobbybob balkon waar ik mijn cavia nog niet overheen zou laten lopen. Sloop dat zooitje er gewoon uit en laat mensen die verstand en geen haast hebben een echt balkon bouwen, of doe een mooi Frans ding.

• htca
Woody179 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:49:
[...]

Waarom zou een omgevingsvergunning nodig zijn?
- Er zat al een balkon, deze was rot en wordt hersteld.
- Hij zit aan de zijkant van de woning, meer dan 2 meter achter de voorgevel.
- Formaat blijft globaal genomen hetzelfde.
- De functie blijft hetzelfde.
- Aan de dragende constructie (metalen profielen in de gevel) wordt niks veranderd.

Als men bezwaar had tegen dat balkon hadden ze daar met de originele aanvraag wel wat aan gedaan. Geen slapende honden wakker maken en opknappen dat ding.
Formeel is een vergunning nodig bij een balkon dat je aan een bestaande constructie bouwt. Het kan zijn dat met de nieuwe omgevingswet wel meer mag (gaat veel meer uit van “ja mits” dan van “nee tenzij”). Maar het zou zonde zijn als je nu veel werk moet gaan verzetten en dan op je vingers getikt wordt. Er zijn gemeentes waar je dan gewoon de boel er af kan halen. Helaas is dat wel willekeur (lees niet alle gemeentes handhaven of handhaven pas na melding)
leecher schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:07:
[...]

Ik snap wel dat ze daar €3700 voor willen vangen. Welke constructeur gaat een handtekening zetten onder een vage constructie van buurman&buurman (lol letterlijk :+ ) met L profielen wat op zich al een rare keus is, en verder geen enkel zicht op hoe het zooitje in elkaar steekt. Je wil dan een en ander gaan testen of open maken anders weet je niks.

Ik ga hem gewoon callen mensen. Dit is een deathtrap hobbybob balkon waar ik mijn cavia nog niet overheen zou laten lopen. Sloop dat zooitje er gewoon uit en laat mensen die verstand en geen haast hebben een echt balkon bouwen, of doe een mooi Frans ding.
3.7k€ was voor een verbouw klus en niet voor een constructieve check. Wellicht heeft de buurman foto’s (of de voormalige bewoners) om een inschatting te maken. Nieuw bouwen op bestaande onderdelen kan prima, maar dan moet je wel meer weten van de oorspronkelijke/huidige constructie. Ik heb geen cavia, maar die zou ik er ook niet overheen laten lopen, maar meer omdat het beoogde hekwerk hem niet tegen vallen zal beschermen :).

htca zet zijn constructeurspet op:
Hoekstalen zijn geen ongebruikelijke profielen, maar de vraag is wel hoe ze verankerd zijn (en waarom ze gebruikt zijn, daar kan best een uitvoeringsreden voor zijn, ik ben gekkere dingen tegengekomen). Gezien het geringe overstek verwacht ik dat de profielen an sich wel zullen voldoen, maar dat valt of staat wel met hoe ze aan of in het huis vast zitten. Wat je er vervolgens opzet moet voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit en vastgelegd is in Eurocode 1990 (grondslag constructief ontwerp) en Eurcode 1991 (belastingen constructies) en natuurlijk de eisen aan voor wat betreft staal en/of hout.
Feitelijk is het zelfs zo dat het gaat om een bestaande constructie en is in dat geval NEN 8700 voor bestaande constructies van toepassing is en mag er met lagere belasting factoren gerekend worden vwb sterkte (minimaal verbouw niveau).

• Diepie
Jullie zullen vast en zeker de beste intenties hebben maar de vraag of er een vergunning of constructeur voor nodig is, is niet aan de orde. En die cavia is uberhaupt niet welkom dus of je hem wel of niet over het balkon durft te laten lopen, is ook niet aan de orde.

Het hout wat onder die L-profielen zat, is inmiddels weg. Dat waren vuren balkjes die de vorige eigenaar geplaatst heeft om de afwerking van de onderkant tegenaan te plaatsen. Ik ga hier nieuwe hardhouten balken voor terugzetten.

De rvs schroeven die ik ga gebruiken zijn verzinkt, dat zou de corrosie tegen moeten gaan

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan je er geen stalen 'kooi' constructie aan vast lassen, verankeren in/aan de muur en met (hard)houd bekleden ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• bug53
  • Niet online
als je even de palen naar het maaiveld wegdenkt is dit volgens mij ongeveer wat je wil. Een stevig kader om je uitstekende balken waar de verticale balken om het hek in op te hangen tegenaan geschroefd worden.

lurkt sinds 1999, account sinds 2019

• Diepie
bug53 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:53:
als je even de palen naar het maaiveld wegdenkt is dit volgens mij ongeveer wat je wil. Een stevig kader om je uitstekende balken waar de verticale balken om het hek in op te hangen tegenaan geschroefd worden.

[Afbeelding]
Dit komt inderdaad aardig overeen! Ik ben alleen van plan om de paalbevestiging aan de onderkant te verbergen met een geschaafde plank, beetje mooie randjes aan geven met de frees. En bovenop nog een ligger. Owh en een stuk kleiner ;) hij wordt maar 200x60 dus een fractie van wat je hier ziet.

• Pizza_Boom
htca schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:13:
Formeel is een vergunning nodig bij een balkon dat je aan een bestaande constructie bouwt. Het kan zijn dat met de nieuwe omgevingswet wel meer mag (gaat veel meer uit van “ja mits” dan van “nee tenzij”). Maar het zou zonde zijn als je nu veel werk moet gaan verzetten en dan op je vingers getikt wordt. Er zijn gemeentes waar je dan gewoon de boel er af kan halen. Helaas is dat wel willekeur (lees niet alle gemeentes handhaven of handhaven pas na melding)
Ik zou het, vanwege mijn ervaringen beroepsmatig, niet riskeren. Best veel gemeenten zijn erg vervelend bij dit soort zaken. Amsterdam, Almere, Den Haag, Delft, etc., om er zomaar eens een paar te noemen.
3.7k€ was voor een verbouw klus en niet voor een constructieve check. Wellicht heeft de buurman foto’s (of de voormalige bewoners) om een inschatting te maken. Nieuw bouwen op bestaande onderdelen kan prima, maar dan moet je wel meer weten van de oorspronkelijke/huidige constructie. Ik heb geen cavia, maar die zou ik er ook niet overheen laten lopen, maar meer omdat het beoogde hekwerk hem niet tegen vallen zal beschermen :).
Cavia's zien ook slecht diepte, dus dat is een tweede argument.
htca zet zijn constructeurspet op:
Hoekstalen zijn geen ongebruikelijke profielen, maar de vraag is wel hoe ze verankerd zijn (en waarom ze gebruikt zijn, daar kan best een uitvoeringsreden voor zijn, ik ben gekkere dingen tegengekomen). Gezien het geringe overstek verwacht ik dat de profielen an sich wel zullen voldoen, maar dat valt of staat wel met hoe ze aan of in het huis vast zitten. Wat je er vervolgens opzet moet voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit en vastgelegd is in Eurocode 1990 (grondslag constructief ontwerp) en Eurcode 1991 (belastingen constructies) en natuurlijk de eisen aan voor wat betreft staal en/of hout.
Feitelijk is het zelfs zo dat het gaat om een bestaande constructie en is in dat geval NEN 8700 voor bestaande constructies van toepassing is en mag er met lagere belasting factoren gerekend worden vwb sterkte (minimaal verbouw niveau).
Het balkon was er des tijds nieuw tegenaan gezet. Naar mijn mening spreek je dan van nieuwbouw en moet je de richtlijnen die op dat moment geldig waren, toepassen. Als hier al 100 jaar een balkon gehangen had had je de oude regelgeving mogen gebruiken, maar ik ben van mening dat dat hier niet meer het geval is.

Staal is inderdaad vaak niet het probleem, dat ligt hem eerder in de rest van de constructie. Het hout vind ik ook nog steeds een lastige, ik zit nog steeds te broeden hoe ik dat nou precies moet inbeelden.

• htca
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:27:
Het balkon was er des tijds nieuw tegenaan gezet. Naar mijn mening spreek je dan van nieuwbouw en moet je de richtlijnen die op dat moment geldig waren, toepassen. Als hier al 100 jaar een balkon gehangen had had je de oude regelgeving mogen gebruiken, maar ik ben van mening dat dat hier niet meer het geval is.
Het balkon was nieuw maar de (hoofd)constructie van het hele pand was oud. Simpel gezegd zou je dan een hogere veiligheid eisen voor een klein onderdeel aan een oude constructie. Volgens het bouwbesluit is dat niet nodig.

Back to topic @ts:
Ok, point taken… geen constructeur/vergunningsdiscussie. Ik probeerde je alleen te waarschuwen net als @Pizza_Boom
Voor wat betreft de constructie is genoeg gezegd. Succes
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee