Wat als de netbeheerder de stroom uitzet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-09 22:36
Mijn vraag
Liander gaat maandag van 08:30-16:00 uur werken aan het stroomnet. Er is net een nieuw krachtstroom station bij ons voor de deur neergezet en deze gaan ze dus maandag aansluiten. Onze nieuwe huizen zitten nu nog op de oude kabel. Wat wij begrepen van Liander is dat wij momenteel "geknepen" worden. Voor de toekomst zitten wij straks weer helemaal top. Zet ik die van tevoren uit? Of laat ik het gewoon gebeuren. Boem en we zitten in het "donker"? :|

Beste antwoord (via cwrm63 op 31-08-2021 16:33)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Alles uit zetten. Van tevoren hoeft niet per se, het licht gaat toch wel uit. :+ Uiteraard mag dat wel.

Maar wel belangrijk: zorg dat alles uit staat voordat de stroom terug komt. Bij het inschakelen kunnen nog wel eens wat spanningspieken optreden omdat de volle belasting van de meeste mensen er nog aan hangt. Het is beter als je je eigen groepen een voor een inschakelt.

Verder niet druk om maken, komt helemaal goed. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Wat is nu exact je vraag?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:37

StarWing

Huh ?!?

Bij het afschakelen zou ik het zo laten, maar nadien de zekering bij je thuis afschakelen. Indien je merkt dat alles terug onder spanning staat, zet dan je eigen zekering terug aan.

Dit om eventuele spanningspieken te vermijden. (of een fuckup van de netbeheerder)

Page intentionally left blank.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Alles uit zetten. Van tevoren hoeft niet per se, het licht gaat toch wel uit. :+ Uiteraard mag dat wel.

Maar wel belangrijk: zorg dat alles uit staat voordat de stroom terug komt. Bij het inschakelen kunnen nog wel eens wat spanningspieken optreden omdat de volle belasting van de meeste mensen er nog aan hangt. Het is beter als je je eigen groepen een voor een inschakelt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:46
Heb je post gekregen dat de stroom er af gaat? Je netbeheerder kan een soms een hoop onder spanning doen,

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:16
Hier heb ik bij de laatste werkzaamheden alleen mijn twee NASsen en mijn Raspberry Pi's uitgezet omdat die slecht tegen een powerfailure kunnen, de rest gaat vanzelf uit en weer aan.

Intussen staat er trouwens een UPS tussen die de shutdowns regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwrm63
Freeaqingme schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:23:
Heb je post gekregen dat de stroom er af gaat? Je netbeheerder kan een soms een hoop onder spanning doen,
Netjes een brief van Liander gehad. Zodra de stroom eraf gaat zet ik dus alle zekeringen uit, omvormers ook maar gewoon uitdoen en wachten tot de stroom daadwerkelijk terug is. Daarna een voor een alles weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Hoe ga je dat dan merken dat de spanning er weer is, ga je tegen de tijd dat het
donker is naar de overburen staan te loeren of ze daar al het licht hebben aangedaan
of komen ze van Liander langs om te melden dat je weer prik hebt?
LOL ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

cwrm63 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Netjes een brief van Liander gehad. Zodra de stroom eraf gaat zet ik dus alle zekeringen uit, omvormers ook maar gewoon uitdoen en wachten tot de stroom daadwerkelijk terug is. Daarna een voor een alles weer aanzetten.
Beter laat je de zekeringen zitten maar zorg je dat je dure / gevoelige apparatuur vooraf netjes uitschakelt (PCs, NAS, tv, audioapparatuur, etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De kipfiletjes en de spare ribs uit de diepvries naar familie
En de odroid kan er tegen. De SMA valt van zelf uit.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:20:
Totdat je nieuwsberichten zit te lezen over de gevolgen van een loszittende/zwevende nul, daar lees ik de afgelopen jaren steeds vaker wat over :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:45:
De kipfiletjes en de spare ribs uit de diepvries naar familie
En de odroid kan er tegen. De SMA valt van zelf uit.
Voor de vriezer hoef je je echt geen zorgen te maken, tenzij het langer dan 12 uur gaat duren.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

PClop schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:24:
Hoe ga je dat dan merken dat de spanning er weer is, ga je tegen de tijd dat het
donker is naar de overburen staan te loeren of ze daar al het licht hebben aangedaan
of komen ze van Liander langs om te melden dat je weer prik hebt?
LOL ;)
Je slimme meter geeft dan weer beeld. ;)

Of je laat één groep aan met een lamp in de kamer waar je bent, zodat je weet wanneer het licht aan springt.
Raven schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Totdat je nieuwsberichten zit te lezen over de gevolgen van een loszittende/zwevende nul, daar lees ik de afgelopen jaren steeds vaker wat over :X
Als je je eigen groepen hebt uitgeschakeld is die kans vrijwel nul. De buren die niets uitschakelen komen daar veel eerder achter dan jij.
Daarbij, zwevende nullen komen vaker voor bij het vervangen van de slimme meter, vooral als iemand 3fasen heeft in plaats van een enkele fase. Of bij het gebeun aan zonnepanelen wat hier en daar voorkomt. De voedingskabels bij de trafo worden goed vast gebout, als het goed is zelfs op moment. De kans dat die verbinding niet goed is valt reuze mee. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:18
De avond van te voren de diepvries op invriezen zetten, dan is een stuk kouder en komt ie vast niet boven de -18 tijdens de onderbreking.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:47
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:05:
Daarbij, zwevende nullen komen vaker voor bij het vervangen van de slimme meter, vooral als iemand 3fasen heeft in plaats van een enkele fase. Of bij het gebeun aan zonnepanelen wat hier en daar voorkomt. De voedingskabels bij de trafo worden goed vast gebout, als het goed is zelfs op moment. De kans dat die verbinding niet goed is valt reuze mee. :)
Gaat meer om de aftakmofjes in de grond/straat.
De verbindingen op de rails ben ik niet zo bang voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:05:
[...]

Je slimme meter geeft dan weer beeld. ;)

Of je laat één groep aan met een lamp in de kamer waar je bent, zodat je weet wanneer het licht aan springt.
hier dat dus gedaan toen ze eens werkzaamheden hadden.. wasmachine groep was voor mij het handigste om ingeschakeld te laten..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwrm63
En dan wordt het net, komende week, schitterend weer met een hopelijk hoge opbrengst! Halen ze de stroom ervan af. Ik wordt gek. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
Als je daar al gek van wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09
Overdrijven is ook een vak. Het Nederlandse stroomnet is super stabiel. De keren dat ik in mijn leven een echte stroomstoring heb meegemaakt zijn op 1 hand te tellen.
Moet er 1 keer een paar uurtjes de stroom eraf vanwege werkzaamheden en dan word je gek...

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Ozzie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:42:
Overdrijven is ook een vak. Het Nederlandse stroomnet is super stabiel. De keren dat ik in mijn leven een echte stroomstoring heb meegemaakt zijn op 1 hand te tellen.
Moet er 1 keer een paar uurtjes de stroom eraf vanwege werkzaamheden en dan word je gek...
Tuurlijk, ben net begonnen met die panelen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Ozzie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:42:
Precies dit. En dan word je in Nederland nog gecompenseerd ook bij een stroomstoring van een duur langer dan 4 uur. Nou dat in de afgelopen 10 jaar welgeteld 1x meegemaakt. Was niet eens thuis. Koelkast mits dicht kan dat ook prima hebben. Behoudens medische gronden is er echt totaal geen man overboord met een stroomonderbreking.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Ik maak gewoon een geintje maar jullie maken het wel heel groot. Ik ga nu gewoon een dagje weg en s`avonds zie ik het wel. ;)
Pagina: 1