Op iMac is beheerder 'system' geworden en kan ik er niet bij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furlong
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08-2021
Mijn vraag
Ben al een eeuwenoude Apple gebruiker maar nu duikt iets in mijn systeem op dat ik niet kan verklaren: Onder de info button zie ik mappen en apps, die als bevoegdheid / beheerder 'system' hebben. Daarnaast nog 'wheel' en 'everyone'.
Waar komt dat vandaan; ik zie geen weg naar mijn eigen beheers-account.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac OS Monterey 12.0 op iMac 4K, 3,6 GHz Quad-Core i7, 16 Gb. iCloud abo 2TB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Zie deze afbeelding:
/Users/hansfroling/Desktop/Schermafbeelding 2021-08-31 om 11.38.14.png
Ook zie ik via Clean My Mac -geheel onverwacht- het bericht dat ik ruimte zou moeten vrijmaken in mijn RAM geheugen. Dat doe ik dan, maar het verandert niets aan de systeem beheer status...

Alvast dank voor reactie, waarbij het me niet zou verbazen als ik iets domweg over het hoofd zie...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Furlong schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:44:
Zie deze afbeelding:
/Users/hansfroling/Desktop/Schermafbeelding 2021-08-31 om 11.38.14.png
Wij kunnen een plaatje dat op jouw lokale harde schijf staat hier niet zien.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 11:41
Heb je een screenshot die werkt?

De group "wheel" is de BSD-groep voor systeem administrators, vergelijkbaar met "root".
Wat betreft het vrijmaken van RAM, dit is op macOS overbodig (en zelfs tegendraads).

Tenslotte gebruikt je een beta van macOS, waar CleanMyMac hoogstwaarschijnlijk nog niet voor is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Vroeger "repareerde" ik de voorkeuren door Macs in "target disk mode" te booten waardoor het in feitelijk een belachelijke dure HD werd en kon ik zo via een tweede mac via de terminal de instellingen recht zetten.

Kan waarschijnlijk ook rechtgezet worden via een opstarten via terminal?
https://appletoolbox.com/mac-user-account-disappeared-fix/

Maar omdat de Schermafbeelding niet op het forum staat blijft het gissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Het feit dat je kan zien wie er rechten heeft geeft mij aan dat er geen probleem is. Wat is precies je probleem? Ik bedoel wat werkt er niet en waarom zit je rechten van bestanden te bekijken? En van welke bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:00
Veel van de programma's in die map Apps (voorheen Applications) op de Mac hebben al jaren die rechten. Zeker de programma's die bij het besturingsysteem meekomen (Foto's, Music, teksteditor, chess...etc). Ik raad TS ernstig af om daarmee te gaan stoeien.

Daarnaast zie ik dat er wordt gewerkt met een beta van het nieuwe Monterey... Een gerede kans dat eventuele 'problemen' die je tegenkomt te maken hebben met het feit dat je met een testversie van een OS werkt, wat nog niet af is.

[ Voor 3% gewijzigd door Pavv op 07-09-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Was dit al zo voordat je beta software ging installeren? Kan natuurlijk een bug zijn. Monterey is nog niet af, immers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Furlong schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:44:
Ook zie ik via Clean My Mac -geheel onverwacht- het bericht dat ik ruimte zou moeten vrijmaken in mijn RAM geheugen.
En hoe wil je ruimte vrijmaken in je RAM? Dat wil alleen maar door programma's af te sluiten. Bovendien heeft macOS een prima manier om met geheugen om te gaan, misschien Monterey niet omdat die nog in bèta is.

Even je systeem opnieuw installeren, backup terugzetten en je kunt weer verder. (en laat Clean My Mac lekker voor wat het is, heeft nog nooit iets goeds uitgehaald)

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Je draait een beta versie van het OS. Deze bevinding kun je als feedback naar Apple uploaden.
3rd party software kan problemen opleveren, dit accepteerde je bij deze beta installatie.
We zijn als ik het goed heb bij beta 5 (build 21A5304g), updaten naar die beta 5, of helemaal terug naar de laatste vrijgegeven non-beta is ook een keuze ?
Pagina: 1