Wat heb ik al:
Siemens Logo 8 PLC voor besturing van verschillende domotica functies
SMA solar inverter
Raspberry Pi4
P1 poort interface energiemeter naar Pi4
De Logo ondersteunt Modbus TCP server / client en als test lees ik van de SMA reeds de actuele opbrengst op
Wat wil ik doen ?
Lees alle relevante data over Modbus en verzamel dit in de Pi. De Modbus client op de Pi kom ik wel uit.
De Pi bouwt een database op met alle historische waardes welke ik op een dashboard wil tonen.
Ik heb "Home Assistant" hier gezien en lijkt mij een geschikt programma.
Maar ik heb ook bijv. de Grafana dashboards gezien en zien er ook gelikt uit.
Wat wil ik bereiken ?
Ik wil mijn domotica functies via een Touchscreen bedienen. De interface wordt getoond op een iPad alsof het een HMI interface is.
Tevens wil ik allerlei waardes (zoals energie / temperaturen / status IO op de Logo's) op mijn scherm zien en buiten de fysieke knoppen die aan mijn domotica hangen ook de IO kunnen bedienen via mijn scherm.
Wat heb ik nodig ?
Hier loop ik vast omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Om de date te verzamelen heb ik waarschijnlijk een MQTT server nodig ?
Om de dashboards te tonen een webserver op de Pi ?
Node Red ?
Ik weet (hoop ?) dat ik redelijk in de goede richting zit maar wie kan mij op weg helpen.
Ik heb alleen de basis blokken nodig ... wat er dan nog nodig is om alles aan elkaar te knopen / programmeren kom ik wel zelf een heel eind mee maar voordat ik nu al met de verkeerde zaken aan de slag ga kan ik beter meteen de juiste bouwblokken selecteren.
Alvast bedankt
Siemens Logo 8 PLC voor besturing van verschillende domotica functies
SMA solar inverter
Raspberry Pi4
P1 poort interface energiemeter naar Pi4
De Logo ondersteunt Modbus TCP server / client en als test lees ik van de SMA reeds de actuele opbrengst op
Wat wil ik doen ?
Lees alle relevante data over Modbus en verzamel dit in de Pi. De Modbus client op de Pi kom ik wel uit.
De Pi bouwt een database op met alle historische waardes welke ik op een dashboard wil tonen.
Ik heb "Home Assistant" hier gezien en lijkt mij een geschikt programma.
Maar ik heb ook bijv. de Grafana dashboards gezien en zien er ook gelikt uit.
Wat wil ik bereiken ?
Ik wil mijn domotica functies via een Touchscreen bedienen. De interface wordt getoond op een iPad alsof het een HMI interface is.
Tevens wil ik allerlei waardes (zoals energie / temperaturen / status IO op de Logo's) op mijn scherm zien en buiten de fysieke knoppen die aan mijn domotica hangen ook de IO kunnen bedienen via mijn scherm.
Wat heb ik nodig ?
Hier loop ik vast omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Om de date te verzamelen heb ik waarschijnlijk een MQTT server nodig ?
Om de dashboards te tonen een webserver op de Pi ?
Node Red ?
Ik weet (hoop ?) dat ik redelijk in de goede richting zit maar wie kan mij op weg helpen.
Ik heb alleen de basis blokken nodig ... wat er dan nog nodig is om alles aan elkaar te knopen / programmeren kom ik wel zelf een heel eind mee maar voordat ik nu al met de verkeerde zaken aan de slag ga kan ik beter meteen de juiste bouwblokken selecteren.
Alvast bedankt
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86