Domotica + HMI - the next step --> wat heb ik nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Wat heb ik al:

Siemens Logo 8 PLC voor besturing van verschillende domotica functies
SMA solar inverter
Raspberry Pi4
P1 poort interface energiemeter naar Pi4

De Logo ondersteunt Modbus TCP server / client en als test lees ik van de SMA reeds de actuele opbrengst op (y)

Wat wil ik doen ?

Lees alle relevante data over Modbus en verzamel dit in de Pi. De Modbus client op de Pi kom ik wel uit.
De Pi bouwt een database op met alle historische waardes welke ik op een dashboard wil tonen.
Ik heb "Home Assistant" hier gezien en lijkt mij een geschikt programma.

Maar ik heb ook bijv. de Grafana dashboards gezien en zien er ook gelikt uit.

Wat wil ik bereiken ?

Ik wil mijn domotica functies via een Touchscreen bedienen. De interface wordt getoond op een iPad alsof het een HMI interface is.

Tevens wil ik allerlei waardes (zoals energie / temperaturen / status IO op de Logo's) op mijn scherm zien en buiten de fysieke knoppen die aan mijn domotica hangen ook de IO kunnen bedienen via mijn scherm.

Wat heb ik nodig ?

Hier loop ik vast omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Om de date te verzamelen heb ik waarschijnlijk een MQTT server nodig ?
Om de dashboards te tonen een webserver op de Pi ?
Node Red ?

Ik weet (hoop ?) dat ik redelijk in de goede richting zit maar wie kan mij op weg helpen.
Ik heb alleen de basis blokken nodig ... wat er dan nog nodig is om alles aan elkaar te knopen / programmeren kom ik wel zelf een heel eind mee maar voordat ik nu al met de verkeerde zaken aan de slag ga kan ik beter meteen de juiste bouwblokken selecteren.

Alvast bedankt :)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Node red kan dienen als je centrale.

Modbus tcp/ip lezen en schrijven, mqtt messages maken, ontvangen en verzenden in de juiste topic format.
Home assistant leest dan de mqtt, maar direkte koppeling met node-red kan ook.
Mqtt server kan je toevoegen in home assistant

En via node-red schrijf je alles weg in influxdb en grafana leest het dan weer.
Wat tutorials

In nodered lees ik ook de sma's uit via modbus tcp/ip en webconnect en verwerk het naar influxdb en Home assistant
Mbus (meterbus) uitlezen van de kamstrup
Modbus RTU uitlezen en schrijven van de mitsubishi warmtepomp
Mitsubishi heavy airco via een esp8266 via wifi
enz, enz.

Handigste is een hassio image.
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/
Dan draait alles in home assistant en kan je backups maken. (naar google drive ofzo)

Zelfs OPC UA in node-red is mogelijk als je een siemens s7-1200 hebt liggen. (tia portal V16 - firmware update)

De zwakke schakel gaat wel een pi zijn, met een sd kaartje.
Ik ben helemaal overgestapt op odroid met emmc.
Nooit geen crashes meer gehad (en heb er een stuk of 6 draaien bij anderen ook)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2021 19:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Bedankt voor je reactie (y)

Ik zie wel wat nieuwe zaken voorbij komen die ik nog niet eerder gezien had dus zal mij er verder in verdiepen.

Op de Pi heb ik trouwens een SSD via USB gemount dus opslag is geen probleem.

De Logo 8 ondersteunt ook Siemens S7 protocol dus dat zou dan ook moeten kunnen werken voor OPC-UA ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet het niet, zo ver zit ik ook niet in de materie.
Een S7-1200 kan na firmware update met Tia portal V16 als OPC UA server optreden.

Ik heb er wel eens mee gespeeld, maar meer ook niet.

Mocht je wat dingetjes willen proberen met modbus tcp, sma en node-red, heb ik wel wat flows liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2021 18:21 ]

• Oystein
Aangezien ik geen S7 server heb zou ik de connectie kunnen maken met de Logo via een S7 --> OPC-UA interface.
Kost echter een paar honderd Euro dus kan dan beter alle Logo data via Modbus naar de Pi halen en daar dan verwerken en doorzetten naar een database.

Grafana is toch alleen weergave of kan je via Grafana ook I/O bedienen (zoals een output op de Logo) of kan dat alleen met Home Assistant ?

Ik neem aan dat als ik één dashboard wil ik dan niet Grafana en Home Assistant gebruik ?
Of zie ik hier iets over het hoofd ?
Uiteraard zal afhankelijk van de benodigde info het dashboard uit meerdere pagina's bestaan.

P.S. als je die Node-Red flows door kan sturen graag _/-\o_
Laat maar weten hoe je dat door kan/wilt sturen ... (y)

[ Voor 8% gewijzigd door Oystein op 02-09-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DM

Grafana is allleen de grafische weergave van data (die haalt het uit influxdb)
https://snapshot.raintank...LjY49EPfiLeNPtEGj?orgId=2

Hier staan er nog een paar
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 151% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ondertussen ben ik een hal jaar verder maar eindelijk een P1 kabel besteld voor de E-meter en dat heb ik nu werkend onder Domoticz.

Ik heb ook de ModbusTCP plugin geinstalleerd en heb daarmee ook de data uit mijn SMA inverter zichtbaar.
Nu nog de benodigde signalen uit de Siemens Logo via Modbus beschikbaar maken, alles doorzetten naar bijv. InfluxDB en ben dan al een heel eind op weg naar wat ik wil.

Maar de meeste dashboards (zo ook Grafana) tonen alleen informatie ... maar ik vind eigenlijk niks (of door de bomen het bos ...) waarmee ik een gelikt dashboard kan maken waar ook buttons of invoer op mogelijk zijn dat ik dan vanuit het dashboard een actie kan genereren de andere kant op zoals via Modbus een functie op de Logo activeren.

Dit dan zowel aan/uit (Boolean) als ook een waarde (byte/word) als setpoint kan geven.
Denk aan de verwarming, leuk dat ik de kamer temperatuur uit kan lezen maar zou helemaal makkelijk zijn als ik op mijn dashboard ook de verwarming hoger/lager kan zetten.
Daarvoor heb ik dan wel een Modbus/OpenTherm interface nodig maar daar kom ik dan wel uit.

Heeft iemand hier nog tips / suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik heb zonet ook de communicatie met de Siemens Logo werkend.
Via Modbus TCP in Domoticz kan ik een aantal analoge waardes uitlezen, werkt perfect.

Ondertussen heb ik wel openHAB gevonden om waardes te lezen maar ook inputs / waardes de andere kant op te kunnen sturen.
Ik vermoed dat ik dan beter Domticz toch moet laten schieten en alles in openHAB opnieuw moet inrichten ?
Of maak ik het mij onnodig moeilijk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of home assistant (hassio) met node-red

Ik lees 4 SMA's uit, bestuur 1 mitsubishi warmtepomp, MHI airco's en een hoop lampen gaan automatisch aan en ook weer uit via zigbee.(conbee2). Ben nu bezig met een nivo meting van het zoutnivo in de ontharder via ultrasonic sensor op een esp. Mijn Brink WTW aanstiuring en uitlezing met modbus is nog niet aangesloten maar werkt al wel bij een vriend.
Daar heb je geen PLC voor nodig. (maar een betrouwbare SBC en dat is voor mij een odroid c4 met emmc geheugen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifZDGs-GX_UCkg8jGrq1WEzm9Z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIlhxsOnQsHsPOMCTkVVSZxw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaLyhTUuSqhbmIq72CamJOf4__Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j48Rn4N9LeHfLOt5yKVHq5m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETy8I9g-ATw26BJ_UfifH14EbLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSovGPYp1zMxBsw9BvxJhBwg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77tr-CI1w3pnZy6Xc_rcN_uJQYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gbCi7kv3cV4VHZ2qGROEKed.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph4AzyoM6fU7Kx2tpFdO2fSLd0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryInHk5KYhrSChdA0YERokag.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmosJElXuf0emYYUw6wztrkT7G4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itwerX9SzBX3K42cOC80wiS8.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan een modje dit topic verplaatsen naar Smarthome ?
@ThinkPad of @teacher

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2022 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@AUijtdehaag check! Volgende keer graag topicreport. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
Ik zal eens een ander SD-kaartje schrijven met een Home Assistant image en daarmee aan de slag gaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Oystein op 15-03-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik ben eerst begonnen met de Home Assistant image maar kwam er al snel achter dat dit niet op Debian / Raspbian gebaseerd was want alle normale Linux commands waren onbruikbaar.
Ik gebruik de Pi ook als SMB netwerk share voor mijn muziek streamer (SSD drive op USB poort) en als NTP server voor mijn Logo's alhoewel dat laatste ook anders opgelost kan worden.

Dan toch maar Raspbian met Docker en daarin Home Assistant geinstalleerd.
Heb DSMR en SMA Integrations kunnen installeren en daarmee ook de gewenste Devices / Entities.
Tot hier ging het prima.

Maar ik krijg op geen enkele manier Modbus werkend.
Ik wil enkele waardes uitlezen uit wat Logo's en als alternatief ook nog geprobeerd uit de SMA wat uit te lezen maar er gebeurt niks.

Ik heb alle HA + Modbus topics op internet gezocht en het lijkt zo simpel .. je geeft alleen de benodigde data in in confirguration.yaml en klaar ??
In Domoticz had ik de Modbus plugin + pyModbus(TCP) geinstalleerd en werkte meteen, zowel de Logo als ook uit de SMA maar bij HA is dat blijkbaar niet zo eenvoudig.

Na het aanpassen van configuration.yaml wat zou ik dan moeten zien ?
Komt er dan een extra Integration of Device waar ik wat mee kan ?

Of vergeet ik nog wat simpels ?
Ik heb voor HA toch geen extra's nodig zoals pyModbus o.i.d. ?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/dzm6y8eUpNfx/1k0.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Oystein op 16-03-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik heb bovenstaande Modbus probleem ook in het HA topic gezet want daar is deze beter op zijn plek om ook anderen hun visie erop te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Na meer dan een volle dag aankloten om modbus in HA aan de praat te krijgen ben ik er mee gestopt.
Kreeg helemaal niks werkend …

Ik ben dan toch maar weer met Domoticz aan de slag gegaan en eigenlijk kan ik er alles mee.
Ook alle modbus lees en schrijf acties doen het ook.
Ik kan de Siemens Logo over modbus uitlezen en naar de Logo I/O aansturen.
De interface van Domoticz is niet optimaal maar daar kom wel een 3rd-party dashboard voor in de plaats.

Achter Domoticz komt dan nog een database zoals bijv. influxDB en een mooie grafische interface waar alle gewenste data getoond kan worden en waar ik d.m.v. buttons ook acties kan activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:12
Bij mij werkt de combinatie OpenHab-MariaDB-Grafana als een zonnetje om data te verzamelen, op te slaan en weer te geven. Modbus naar SMA, MQTT naar de warmtepomp & CV, P1 naar de slimme meter, en een berg losse powermeters op Zwave. Openhab draait op een normale RPi.
OpenHab kan ook flitsende buttons maken, heb ik verder nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik kan nu alle informatie lezen en schrijven wat ik nodig hebben dus voor nu kan ik prima vooruit :)

Ik zal mij nog verdiepen in de 3rd-party dashboards zoals Grafana en Dashticz want als ik data toch naar
influxDB o.i.d. zet kan ik vanuit daar ik overal naar toe naar elk willekeurig dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik zie dat je Dashticz al hebt gevonden, daar kan je alles mee wat je wilt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ja, ik denk het wel.

Ik kan ondertussen ook al met JSON en jq de waardes ophalen in een bash script.
Beetje bij beetje kom ik ergens maar heb nog maar weinig ervaring met linux maar met veel geduld, zoeken en proberen leer je steeds meer :)

Pagina: 1