Toon posts:

Verplicht internet afnemen via verhuurder.

Pagina: 1
Acties:

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-09 10:28
Mijn buitenlandse collega huurt voor langere tijd een huisje op een chalet park.
Permanente bewoning is daar toegestaan en hij woont er inmiddels al 3 maanden.

De huisjes hadden geen internet aansluiting dus heeft hij een MiFi 5G router aangeschaft met daarbij een 2 jarig abonnement, onbeperkt (fair-use) voor 30 euro per maand.

Nu kreeg hij gisteren een brief van de verhuurder dat volgende maand de huisjes een internet aansluiting krijgen en deze verplicht afgenomen moet worden voor bijna 70 euro per maand (20 mbps).

Hij gaat dus twee keer zoveel betalen voor een veel lagere snelheid (snelheid via 5G is bijna 90 mbps) en hij zit nog bijna 2 jaar aan zijn andere abbonnement vast.

Mijn vraag is dus of de verhuurder dit zomaar kan eisen?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23:51
remmuz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:48:

Het lijkt me het makkelijkste om te vragen aan die verhuurder op grond van wat deze denkt het te kunnen verplichten. Maar, dan ga je er meteen tegen in.

Het is waarschijnlijk makkelijker om gewoon een briefje te sturen "Hallo! Wij zijn reeds voorzien van een (draadloze) internetverbinding. Deze aansluiting hebben wij dan ook niet nodig. Groetjes!"

Dan komt de verhuurder vanzelf terug bij je of ie daar oke mee is of niet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:10
Ik zou beginnen bij zijn huurcontract, wat zijn de huidige voorwaarden en welke bedingen zijn er opgenomen om de voorwaarden te mogen wijzigen. Ik kan me ergens wel voorstellen dat een verhuurder zijn diensten mag aanpassen, maar dat moet dan wel correct opgenomen zijn in de huidige overeenkomst.

Maar aangezien dit een vakantie park betreft, zijn er wel standaard huurcontracten, of kan een van beide partijen per ommegaande opzeggen bijvoorbeeld? Indien dat laatste wil je natuurlijk ook niet direct dat de verhuurder opzegt als je het niet eens bent met de aanpassing.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Ik vermoed dat de verhuurder misbruik maakt van het feit dat-ie aan onwetende buitenlanders verhuurt en er dus allerlei kosten bovenop kwakt.

Dikke kans dat ze ook betalen voor kletskoek zoals vuilniszakkentoeslag, plintenladderhuur en dauwopvang.

• remmuz
In de brief van de verhuurder staat dat per 1 oktober de internet aansluiting vergoedt moet worden, net zoals b.v. gas, water, licht.
Dit noemt hij al een tegemoet koming; voor nieuwe klanten gaat het direct in.

Het vervelende is dat (gezien het vakantiepark karakter) de huisjes per 2 maanden verhuurd worden.
De kans bestaat dus dat als je als huurder moeilijk gaat doen dat de verhuurder gaat zeggen dat het huisje niet meer beschikbaar is en je dus op straat staat.

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:43
remmuz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:10:
In de brief van de verhuurder staat dat per 1 oktober de internet aansluiting vergoedt moet worden, net zoals b.v. gas, water, licht.

Het vervelende is dat (gezien het vakantiepark karakter) de huisjes per 2 maanden verhuurd worden.
De kans bestaat dus dat als je als huurder moeilijk gaat doen dat de verhuurder gaat zeggen dat het huisje niet meer beschikbaar is en je dus op straat staat.
Er bestaat toch zoiets als huurbescherming? Of gaat dat niet op omdat het een contract is met een vast einddatum.

[Voor 5% gewijzigd door Jboy1991 op 31-08-2021 11:24]

• Freeaqingme
  • Laatst online: 23:51
Maar dan kan je je afvragen wat het nut van dit topic is. Immers, wat er dan uit komt, in alle gevallen zal de verhuurder minder omzet binnenharken en als gevolg daarvan wellicht de huur opzeggen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 21:52

pizzacabonara

It's a put on..

Het lijkt mij dat je niet zoiets kan eisen van een huurder. Ook niet in een contract.

[Voor 18% gewijzigd door pizzacabonara op 31-08-2021 11:25]

• Rofdof
  • Laatst online: 21-09 14:58

Daarvoor heb je contracten bepaalde tijd. Wij hebben ook een vakantiehuisje verhuurd aan mensen die 6 maanden of langer huurden (verhuizing/verbouwing/scheiding/ etc)

Dan loopt dat contract dus de afgesproken tijd en heb je als huurder rechten. Wij verhuurden huisje met internet en tv. Dat was alleen mogelijk via ziggo en daarvoor betaalden huurders de kostprijs.

Gwe moesten ze zelf abbo afsluiten. 70 euro voor inet is erg duur voor die snelheid. Zit er überhaupt tv bij?

• Squixx
  • Laatst online: 21:01
Jboy1991 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Er bestaat toch zoiets als huurbescherming? Of gaat dat niet op omdat het een contract is met een vast einddatum.
Huurbescherming is alleen bij onbepaalde tijd. en/of stilzwijgende verleninging van bepaalde tijd. E.G je hebt een 2maanden contract voor de eerste 2 maanden, waar in staat dat deze elke keer met 2 maanden verlengt word als er geen nieuwe afspraken komen. Veel verhuurders maken deze fout, waarbij de huurder eigenlijk toch gewoon huurbescherming geniet.

Of je t daar op wil gooien is dan weer een 2e, het bevorderd de leefsituatie meestal niet

android since G1.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 23:15
Squixx schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:30:
E.G je hebt een 2maanden contract voor de eerste 2 maanden, waar in staat dat deze elke keer met 2 maanden verlengt word als er geen nieuwe afspraken komen.
Dat kan niet. Je kan een huurder maar eenmalig een tijdelijk contract aanbieden, voor zelfstandige woonruimte maximaal 2 jaar, daarna gaat ie eruit of wordt het contract voor onbepaalde tijd.

• Squixx
  • Laatst online: 21:01
Pizza_Boom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:33:
[...]
Dat kan niet. Je kan een huurder maar eenmalig een tijdelijk contract aanbieden, voor zelfstandige woonruimte maximaal 2 jaar, daarna gaat ie eruit of wordt het contract voor onbepaalde tijd.
https://radar.avrotros.nl...tract-wat-zijn-de-regels/

I stand corrected, in het geval van 2 maanden termijnen heeft deze huurder dan eigenlijk sowieso wel huurbescherming >:)

android since G1.

• Rofdof
Pizza_Boom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:33:
[...]
En je moet heel precies zijn met de opzegbrief. Die is pas geldig als die in een bepaalde periode voor einde contract is verstuurd.

Ik denk dat verhuurder een foutje heeft gemaakt als die eerst een contract van 2 maanden heeft gemaakt en de huurder er nu 3 maand in zit.

Alleen vraag is wat voor verhuurder het is. Een nette of het type kampbewoner die met een koevoet en stel vrienden het contract gaat bespreken.

• remmuz
De eigenaar van het park is langdurig ziek en heeft het beheer tijdelijk over gedragen aan een ander (weet niet of dat een persoon of een bedrijf is). Het is een keurig park en contact (met de eigenaar) was altijd vriendelijk.
Deze nieuwe beheerder komt nu opeens met deze internet verplichting.
TV gaat via Digitenne. Ik zal even infromeren of dat ook op deze manier verplicht is.

Maar goed, in het kort komt het er dus op neer dat de huur 70 euro omhoog gaat en dat je 'gratis' internet in je huisje krijgt.
Ik heb zelf het gevoel dat er niet veel tegen te doen is maar ik was benieuwd naar de mening van anderen.

• Rofdof
remmuz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:49:
De eigenaar van het park is langdurig ziek en heeft het beheer tijdelijk over gedragen aan een ander (weet niet of dat een persoon of een bedrijf is). Het is een keurig park en contact (met de eigenaar) was altijd vriendelijk.
TV gaat via Digitenne. Ik zal even infromeren of dat ook op deze manier verplicht is.

Maar goed, in het kort komt het er dus op neer dat de huur 70 euro omhoog gaat en dat je 'gratis' internet in je huisje krijgt.
Ik heb zelf het gevoel dat er niet veel tegen te doen is maar ik was benieuwd naar de mening van anderen.
Dat ligt eraan wat we in het contract staat. 2 maanden nadien kun je niet eenzijdig dat aanpassen.
Btw was er al een aansluiting in het huisje of word alles nieuw aangelegd?

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:43

Er is genoeg tegen te doen maar hoever wil je gaan is eerder de vraag.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:56

mvdam

EV-Gekkie

Mijn buitenlandse collega huurt voor langere tijd een huisje op een chalet park.
Permanente bewoning is daar toegestaan en hij woont er inmiddels al 3 maanden.

De huisjes hadden geen internet aansluiting dus heeft hij een MiFi 5G router aangeschaft met daarbij een 2 jarig abonnement, onbeperkt (fair-use) voor 30 euro per maand.

Nu kreeg hij gisteren een brief van de verhuurder dat volgende maand de huisjes een internet aansluiting krijgen en deze verplicht afgenomen moet worden voor bijna 70 euro per maand (20 mbps).

Hij gaat dus twee keer zoveel betalen voor een veel lagere snelheid (snelheid via 5G is bijna 90 mbps) en hij zit nog bijna 2 jaar aan zijn andere abbonnement vast.

Even voor de goede orde, dit park is in Nederland toch? Niet in het buitenland? :).

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:09
Eerst uitzoeken of er huurbescherming is, gezien de huizencrisis is er toch altijd wel iemand die wil huren, dus je kan er om niets uitgetrapt worden.

Wat je kan doen is het volgende:

Betaal alleen de huur zoals in het contract staat.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:36

Het zal, zoals gebruikelijk, wel weer aankomen op de details.

Als deze kosten per 1 oktober ingaan, dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat die kosten in rekening worden gebracht vanaf het volgende huurcontract. Ik ken de ins- en outs van de nieuwe wet die tijdelijke huurcontracten toestaat nog niet, eigenlijk. Maar, het is niet onmogelijk dat de huur wijzigt, omdat de dienstverlening die daarbij ook wijzigt. En, dat als de nieuwe huurprijs niet overeenkomt met de verwachting van de huurder, deze vrij is elders onderdak te zoeken en zo. Of daar een speld tussen te krijgen valt weet ik eigenlijk niet.

Je zou dit kunnen beschouwen als een update van servicekosten. Als in, de servicekosten van het gehuurde gaan omhoog - daar krijg je een internetaansluiting voor terug. Sowieso, je betaalt een voorschot op de servicekosten. Als de dienstverlening wijzigt, zullen de kosten ook wel wijzigen. Zeker is dat servicekosten moeten zijn gebaseerd op werkelijk gemaakte kosten. Dat betekent dat de beste man op zn minst facturen moet kunnen overleggen voor dat abo'tje van € 70/mnd. Nu ja.

Wat te doen met de kosten van dat tweejarige 5G abo.... De vraag is of de huurder geïnformeerd heeft naar internet bij de beheerder. Als het antwoord is geweest 'regel zelf maar wat', in de wetenschap dat er in de nabije toekomst een internetverbinding aan de dienstverlening zou worden toegevoegd, dan is dat mogelijk wel laakbaar. Maar, vraag een echte jurist naar de betere ins- en outs.

Maar dan is er ook het grote spook van de tijdelijke huurcontracten. Ik denk dat het volstrekt niet paranoïde is adem te halen, en twee keer na te denken voordat je gaat klagen tegen de verhuurder van een tijdelijke woonruimte. Het is een ideale manier om van lastige huurders af te komen, en als huurder ben je natuurlijk ontzettend snel lastig. Zoek dat goed uit voordat je in de pen klimt, zogezegd.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:30

Ik zie al een aantal indicatoren waarbij belletjes bij mij afgaan. Je beschrijft precies het soort situatie waar predatore verhuurder/uitvoerders illegale clausules in contracten steken en eisen stellen die ze niet mogen stellen. Juist ook buitenlandse verhuurders zijn een gewild target.

Neem contact met het Juridisch Loket op. Kijk of je het huurcontract kunt laten beoordelen. Ik durf wel een centje in te leggen dat de nieuwe zaakwaarnemer precies zo zijn geld verdient.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• bvdbos
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:24
Helixes schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Je zou dit kunnen beschouwen als een update van servicekosten. Als in, de servicekosten van het gehuurde gaan omhoog - daar krijg je een internetaansluiting voor terug. Sowieso, je betaalt een voorschot op de servicekosten. Als de dienstverlening wijzigt, zullen de kosten ook wel wijzigen. Zeker is dat servicekosten moeten zijn gebaseerd op werkelijk gemaakte kosten. Dat betekent dat de beste man op zn minst facturen moet kunnen overleggen voor dat abo'tje van € 70/mnd. Nu ja.

Wat te doen met de kosten van dat tweejarige 5G abo.... De vraag is of de huurder geïnformeerd heeft naar internet bij de beheerder. Als het antwoord is geweest 'regel zelf maar wat', in de wetenschap dat er in de nabije toekomst een internetverbinding aan de dienstverlening zou worden toegevoegd, dan is dat mogelijk wel laakbaar. Maar, vraag een echte jurist naar de betere ins- en outs.

Maar dan is er ook het grote spook van de tijdelijke huurcontracten. Ik denk dat het volstrekt niet paranoïde is adem te halen, en twee keer na te denken voordat je gaat klagen tegen de verhuurder van een tijdelijke woonruimte. Het is een ideale manier om van lastige huurders af te komen, en als huurder ben je natuurlijk ontzettend snel lastig. Zoek dat goed uit voordat je in de pen klimt, zogezegd.
Ik verhuur zelf ook maar dat zou ik dus niet doen: toegeven aan een huisjesmelker...

Internet hoort bij de servicekosten, niet bij de huur. Dat zou ik in ieder geval als standpunt innemen. Dat heeft wel tot gevolg dat je eerder akkoord zal moeten gaan met een verhoging van de servicekosten maar ook dat deze onderbouwd moeten kunnen worden aan de eind van het jaar. Als internet onder de huur zou vallen, dan kan dat alleen bij een nieuw contract of wederzijds goedvinden.

Of je dan onder je 5g-abbo uit kunt, dat is weer iets anders, dat is een ander contract.

En even goed laten kijken naar het huurcontract, met name t.a.v. opzegtermijnen idd maar ook t.a.v. servicekosten.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:08

Basszje

Reisvaap!]

Brent schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Ik zie al een aantal indicatoren waarbij belletjes bij mij afgaan. Je beschrijft precies het soort situatie waar predatore verhuurder/uitvoerders illegale clausules in contracten steken en eisen stellen die ze niet mogen stellen. Juist ook buitenlandse verhuurders zijn een gewild target.

Neem contact met het Juridisch Loket op. Kijk of je het huurcontract kunt laten beoordelen. Ik durf wel een centje in te leggen dat de nieuwe zaakwaarnemer precies zo zijn geld verdient.
Je kan ook bij de huurcommissie kijken. Die kunnen een puntentelling doen om te kijken of je teveel betaalt en zo nodig een andere huurprijs berekenen. Er is ook een handboek van wat doorberekend mag worden . Ik heb zo'n vermoeden dat dit teveel is.

Als je collega trouwens woont in een tijdelijk onderkomen of iets dat onder dergelijke wetgeving valt (antikraak e.d. ) dan moet je wel opletten of je enige rechten hebt, dat hoeft namelijk niet. In dit geval is het ook niet redelijk trouwens om volle huurprijs te betalen, maar dat terzijde.

Hou er wel rekening mee dat dergelijke verhuurders behoorlijk ver kunnen gaan als je besluit je rechten uit te oefenen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Ja ... en dat is iets wat vaak terugkomt bij zaakwaarneming bij verhuur van dergelijke faciliteiten.

Zodra de eigenaar terugkomt is hij happy, de marge gaat ondertussen als commissie in de waarnemende broekzak.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• remmuz
Iedereen bedankt voor de reacties zover.
Ik probeer wat vragen die gesteld werden te beantwoorden;
- Het park is in Nederland
- Alles wordt nieuw geinstalleerd, er was nog geen internet voorziening
(In de brief is ook niet aangegeven om wat voor verbinding het gaat, alleen dat er een router geplaatst gaat worden. het zou zelfs een Mifi router kunnen zijn gezien de genoemde snelheid van 20mbps))
-Andere voorzieningen (Digitenne) worden nergens apart vermeld, die kosten zitten ook in de huurprijs.
-Er is geen sprake van een opzeg termijn. Je huurt de accomodatie voor 2 maanden, net zoals je dat b.v. in de vakantie zou doen. (Maar het beleid lijkt dus niet gericht op toerisme aangezien je minmaal 2 maanden moet huren)

• Rofdof
remmuz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:06:
Iedereen bedankt voor de reacties zover.
Ik probeer wat vragen die gesteld werden te beantwoorden;
- Het park is in Nederland
- Alles wordt nieuw geinstalleerd, er was nog geen internet voorziening
(In de brief is ook niet aangegeven om wat voor verbinding het gaat, alleen dat er een router geplaatst gaat worden. het zou zelfs een Mifi router kunnen zijn gezien de genoemde snelheid van 20mbps))
-Andere voorzieningen (Digitenne) worden nergens apart vermeld, die kosten zitten ook in de huurprijs.
-Er is geen sprake van een opzeg termijn. Je huurt de accomodatie voor 2 maanden, net zoals je dat b.v. in de vakantie zou doen. (Maar het beleid lijkt dus niet gericht op toerisme aangezien je minmaal 2 maanden moet huren)
er was nog geen internetvoorziening....
IS dat als: er ligt nog geen coax/adsl/glasvezelkabel in de woning en dus dat word gegraven
of
er is al een aansluiting en er word nu een abbo bij een provider afgesloten
of
er word een soort van draadloze oplossing gemaakt?

als ik kijk naar micazu dan zou je in principe kunnen huren voor 8 weken. maar dan spreek je al niet meer over vakantie en zullen veel verhuurders vragen gaan stellen.

dus heeft hij een soort van contract en hoe ziet dat eruit? kun je een geanonimiseerde versie plaatsen?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee