Glasvezel aansluiting verlengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Goedemorgen.

Ze komen de 8e bij mij glasvezel aansluiten. Glasvezel is verder iets waar ik me nog nooit mee bezig heb gehouden vandaar dat ik graag wat advies nodig heb O-)

Ik wil de modem ergens anders hebben dan waar de glasvezel nu binnenkomt.
Kan ik vanaf het kastje waar het binnenkomt gewoon een glasvezel kabel naar de meterkast trekken?

Zo ja, welke kabel moet ik dan precies hebben?

Dit is de aansluiting die ik binnen krijg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xl7Z8tEpS1EM5gLarfbAq8zRx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMqqOxrGi6JiBcr4IMUw4fy4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door rupsen op 31-08-2021 09:52 ]

Beste antwoord (via rupsen op 31-08-2021 11:33)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
(jarig!)
je hebt een singlemode kabel met aan de overname kant een sc/apc connector. de andere kant zou ik zo niet kunnen vertellen. Tevens is het raadzaam om de vezel te poetsen voordat je hem in gebruik neemt. ook op de modem zijde.

Hier een link naar poetsmiddelen: https://nl.aliexpress.com...-4357-b333-2936e79e5367-8
je moet dan de sc variant hebben.

Daar kan je ook je patchkabel mee cleanen. uitleg staat op youtube

hier een link voor je patchkabel: https://www.kabelshop.nl/...0TwAx_EAYYCCABEgLM1_D_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door vincedd op 31-08-2021 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 16:57
is dit daadwerkelijk bij jou ook al?

ik kon zelf kiezen waar ik hem wilde hebben. kabel zat bij mij in de woonkamer, gevraagd of de glasvezel in de meterkast kon, was geen probleem.

mocht dat niet kunnen, ja er zijn kabels die daar in passen, weet zo alleen even niet welke je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Nou de aansluiting zat er al toen ik dit huis kocht. De vorige bewoner maakte er geen gebruik van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rupsen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:52:
Ik wil de modem ergens anders hebben dan waar de glasvezel nu binnenkomt.
Kan ik vanaf het kastje waar het binnenkomt gewoon een glasvezel kabel naar de meterkast trekken?
Waar is ergens anders? En welke provider ga je krijgen?

Als je de aansluiting permanent verhuisd wilt hebben, kan je dat regelen via Mijnaansluiting.nl. Dat kost dan 300 euro.

Mocht je KPN (of een van zijn dochters krijgen) of T-mobile. Komt er aan de aansluiting een Media Converter te zitten. Vanuit daar kan je gewoon met UTP naar je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
rens-br schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Waar is ergens anders? En welke provider ga je krijgen?

Als je de aansluiting permanent verhuisd wilt hebben, kan je dat regelen via Mijnaansluiting.nl. Dat kost dan 300 euro.

Mocht je KPN (of een van zijn dochters krijgen) of T-mobile. Komt er aan de aansluiting een Media Converter te zitten. Vanuit daar kan je gewoon met UTP naar je modem.
Ik wil de modem in de meterkast plaatsen.

Als ik gewoon met utp verder kan naar de modem is dat ook prima idd.
Of vanaf dit punt met een glasvezel kabel naar de meterkast, maar welke kabel daar dan voor nodig is weet ik niet.

De aansluiting hoeft niet perse verplaatst te worden.

Ik krijg straks glasvezel via GlobalXS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rupsen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Ik wil de modem in de meterkast plaatsen.

Als ik gewoon met utp verder kan naar de modem is dat ook prima idd.
Of vanaf dit punt met een glasvezel kabel naar de meterkast, maar welke kabel daar dan voor nodig is weet ik niet.

De aansluiting hoeft niet perse verplaatst te worden.

Ik krijg straks glasvezel via GlobalXS
Let wel op met een modem in de meterkast, dat je qua WiFi gelijk meer' afgeblokt' bent dan vrij in de woonkamer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Je kan gewoon bij de betere glasvezelkabelboer een langere kabel kopen. Ik heb zo ook een verlenging van 5 meter (ik heb ook 1 van de 2 glasvezel aansluitingen op een niet zo logische plek hangen) via een duplex kabel geregeld. Dan gebruik je maar 1 van de 2 draden. (Ja dat kan) en heb je een 2e als reserve.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
(jarig!)
je hebt een singlemode kabel met aan de overname kant een sc/apc connector. de andere kant zou ik zo niet kunnen vertellen. Tevens is het raadzaam om de vezel te poetsen voordat je hem in gebruik neemt. ook op de modem zijde.

Hier een link naar poetsmiddelen: https://nl.aliexpress.com...-4357-b333-2936e79e5367-8

hier een link voor je patchkabel: https://www.kabelshop.nl/...0TwAx_EAYYCCABEgLM1_D_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door vincedd op 31-08-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Hackus schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Let wel op met een modem in de meterkast, dat je qua WiFi gelijk meer' afgeblokt' bent dan vrij in de woonkamer
Bij mij is de situatie iets anders dan in een gewoon huis, de meterkast zit centraal in het huis dus wat dat betreft een betere plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
vincedd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:36:

Dan ga ik die patch kabel sowieso bestellen en alvast naar de nieuwe plek leggen, dan kan de monteur van GlobalXS dat vast wel voor mij aansluiten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-06 10:35

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je moet SC-APC patch snoeren hebben voor je aansluiting. Waar je ze haalt maakt dan niet zoveel uit.

Als je in de buurt woont kun je er wel 1 van me krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Hurricane op 31-08-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11
vincedd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:36:

Houd er rekening mee dat je een vezel ook met een fiberscope dient te controleren.
Je kan hem wel poetsen, maar zonder scope kun je niet zien of ie ook daadwerkelijk schoon is.
Een vezel word namelijk niet per sé direct schoon door er een keer een cleaner overheen te halen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:35
rupsen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:31:
[...]

Bij mij is de situatie iets anders dan in een gewoon huis, de meterkast zit centraal in het huis dus wat dat betreft een betere plek
Het blijft een dichte kast. Een wifi bron zet je het liefste in een open ruimte en wat hoger. Niet achter een gordijn en ook niet in een dichte kast.

Maar goed zijn natuurlijk altijd nog andere oplossingen te bedenken mocht de wifi tegenvallen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hackus schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Een modem heeft in beginsel niets met WiFi te maken.

Ja, het is mogelijk dat modem (NTU), router en WiFi-AP in zelfde kastje zitten, maar dat hoeft nadrukkelijk niet. Erg relevant dus om te horen wat voor modem het hier betreft.

Dat kan ook gevolgen hebben voor hoe de boel naar meterkast te krijgen. Als de "modem" een NTU is, dan kan hij prima naast deze FTU en vervolgens zoals TS al voorstelt (" Als ik gewoon met utp verder kan naar de modem is dat ook prima idd.") Ethernet richting meterkast voor router (niet modem) en evt WiFi-AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:17
Dat poetsen is en beetje overbodig.
Die glasvezel is aangelegd en toen getest en afgedopt.
Zie geen enkele reden waarom dat nu ineens gepoetst moet worden.

Kun je altijd nog gaan doen als je problemen krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dion_b schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Een modem heeft in beginsel niets met WiFi te maken.

Ja, het is mogelijk dat modem (NTU), router en WiFi-AP in zelfde kastje zitten, maar dat hoeft nadrukkelijk niet. Erg relevant dus om te horen wat voor modem het hier betreft.

Dat kan ook gevolgen hebben voor hoe de boel naar meterkast te krijgen. Als de "modem" een NTU is, dan kan hij prima naast deze FTU en vervolgens zoals TS al voorstelt (" Als ik gewoon met utp verder kan naar de modem is dat ook prima idd.") Ethernet richting meterkast voor router (niet modem) en evt WiFi-AP.
Bij GlobalXS krijg je een modem waar WiFi bij zit. Er is nergens gesproken van andere modem/router. Veelal zijn meterkasten met tenminste 7cm gasbeton gebouwd(zijwanden) en lopen er elektra en evt gas en waterleiding. Dat is niet bevorderlijk als je vanaf daar WiFi gaat gebruiken.

vanaf het modem/router bekabelt naar 'buiten' en daar WiFi punten aanleggen kan wel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hackus schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Bij GlobalXS krijg je een modem waar WiFi bij zit. Er is nergens gesproken van andere modem/router.
Er is nergens gesproken over wat het is, punt. Ik heb op de site van GlobalXS gekeken en vind daar niets over merk, model of specs. Het blijft dus een relevant punt, zeker voor de lezer die niet direct bekend is met wat GlobalXS op dit moment levert.
Veelal zijn meterkasten met tenminste 7cm gasbeton gebouwd(zijwanden) en lopen er elektra en evt gas en waterleiding. Dat is niet bevorderlijk als je vanaf daar WiFi gaat gebruiken.
Eens, al kan dat bij oudere huizen nogal eens verschillen. TS zegt dat het hier mee zou vallen, ik zou ook hier meer info willen, al is WIFi-dekking an sich niet onderwerp.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Het is een huis uit 1920.
De "meterkast" is niet een officiële meterkast zoals tegenwoordig de standaard is.
Het is eigenlijk gewoon een groepenkast die ik zelf ga af timmeren, dus ik denk dat doordat de modem/router (wat het ook is :P) beter af is midden in het huis dan 6 meter verderop aan de buitengevel.

Nu komt hij centraal in het huis, dicht bij de slaapkamer en praktisch in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11
Ben(V) schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:47:
Dat poetsen is en beetje overbodig.
Die glasvezel is aangelegd en toen getest en afgedopt.
Zie geen enkele reden waarom dat nu ineens gepoetst moet worden.

Kun je altijd nog gaan doen als je problemen krijgt.
Maak anders toch zeer regelmatig patchsnoeren mee die vies zijn, ondanks dat er een dopje op zit.

Nu zal het bij iemand thuis met een 1Gbit verbinding wel meevallen dat dit problemen op gaat leveren, maar áls je dan toch gaat poetsen moet je hem ook controleren met een scope anders kun je de connector net zo goed níet poetsen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat je ook kan doen is wachten tot je de apparatuur hebt, dan weet je of de andere kant ook een groene connector is of een vlakke blauwe connector.

PS. In het linkje zie ik dat er een duplex kabel wordt voorgesteld, maar volgens mij is dit gewoon een enkele vezel of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
(jarig!)
Ik zie dat je bij Globalxs een fritzbox krijgt zonder glasvezel aansluiting. Je krijgt dus een ntu met daar achter je modem. Dus die glasvezelkabel is niet nodig.

zie de site van globalxs : https://globalxs.nl/faq/

[ Voor 8% gewijzigd door vincedd op 31-08-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
(jarig!)
Fairy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:16:
Wat je ook kan doen is wachten tot je de apparatuur hebt, dan weet je of de andere kant ook een groene connector is of een vlakke blauwe connector.

PS. In het linkje zie ik dat er een duplex kabel wordt voorgesteld, maar volgens mij is dit gewoon een enkele vezel of zie ik het verkeerd?
een duplex kabel kan je ook enkel maken. Mesje ertussen ,uit elkaar trekken en het is een simplex kabel geworden.
De blauwe aansluiting is een sc aansluiting .
Pagina: 1