Authorisatieprobleem bij inloggen in een andere plaats e.d.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Ik gebruik al heel lang gmail in combinatie met THUNDERBIRD en dat werkt probleemloos.
Als oude man is POP3 voor mij ook heilig.

Het probleem is als ik op vakantie ga, ik VPN gebruik of dat ik de mail wil openen op een ander toestel

Ik krijg dan authorisatieproblemen en mijn mail is niet te benaderen.

Als ik weer thuis ben of VPN verwijder dan is alles weer oke

Wat doe ik verkeerd, wat moet ik veranderen, wie helpt mij
...

Beste antwoord (via koosr1946 op 01-09-2021 19:34)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:53

Klippy

Still Game

@koosr1946 Het wordt me nu duidelijk, dank voor de antwoorden.
Bij Gmail heb je een zogenaamd app-wachtwoord nodig in dit geval zodat achtergrond programma's gewoon kunnen inloggen zonder tweede factor.

Zie https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=nl onder "App-wachtwoorden maken en gebruiken"

De wachtwoord zin die hier gemaakt wordt vul je dan in als wachtwoord in Thunderbird en GMail Notifier Pro.

Negeer het stukje "Het gebruik van app-wachtwoorden wordt afgeraden en is in de meeste gevallen niet nodig." want je gebruikt oudere clients zoals GMail Notifier Pro, zoals @martyw zegt is oudere software die niet kan omgaan met de nieuwe authenticatiemethodes.

Of Thunderbird dit wel kan weet ik niet, Outlook in elk geval wel. Maar het is niet perse onveiliger, mits je het app-wachtwoord reset als je ooit je laptop kwijt raakt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

POP3 heilig vinden is als zonder gordel rijden heilig vinden want in 1930 de norm. Zeg ik als oudje :P

ik snap de vraag niet. Welke server / instellingen? Welke concrete melding? Dat een server piept dat er een probleem kan zijn bij een login op een heel andere locatie lijkt me heel erg terecht waar zowel loginnaam als wachtwoord zijn af te luisteren als je niet oppast.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 30-08-2021 23:18 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
dus als ik IMAP zou gebruiken dan is dat prob;eem per definitie weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
ik zal het morgen proberen te simuleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Maar het is dus niet per se "locatie" afhankelijk? Als je op hetzelfde netwerk zit als het toestel waar het op dat moment wel werkt, werkt een ander toestel dan ook niet?
Er kunnen enorm veel redenen zijn waarom het niet werkt, van allerlei beveiligingen aan de serverzijde (weten we niet als je niet aangeeft waar de mail gehost wordt), firewall zaken die poorten als 110 (hoop 't niet) of 993 blokkeren, tot simpelweg de verkeerde logingegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Zonder te vermelden welke email provider is dit lastig om met zekerheid te beantwoorden.
Ik gok dat het gaat om je email adres bij de eigen internetprovider (Ziggo, KPN ed).

Controleer dan welke poort er gebruikt wordt voor POP3 en SMTP.
De standaard poorten zijn onbeveiligd en daardoor alleen benaderbaar vanaf het netwerk van je eigen provider. Dit is poort 110 voor POP3 en 25 voor SMTP.

Vervang deze door 995 voor POP3 en 587 voor SMTP en zet beveiligde verbindingen aan (TLS of STARTLS).
Deze poorten zijn bij de meeste providers gelijk (KPN ed).

Voor Ziggo: https://www.ziggo.nl/klan...e-mail/serverinstellingen
Voor KPN: https://www.kpn.com/servi...l/instellen-laptop-pc.htm

Zie ook https://www.gratissoftwar...hunderbird-mailprogramma/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Bedankt voor jullie hulp, maar ik ben en blijf een amateur

Ik zit bij KPN, poort 995, smtp is 465

Ik gebruik gmail notifier pro die elek minuut controleert, maar als ik VPN aan heb staan dan geeft hij een authorisatiefout

Misschien moet ik meer doen als ik een account aanmaak

Ik kan gmail normaal wel benaderen, maar niet via Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

koosr1946 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:10:
...
Ik kan gmail normaal wel benaderen, maar niet via Firefox
?? Wat probeer je nu te benaderen: gmail of de KPN pop3/smtp server?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@koosr1946 Het wordt er niet echt duidelijker op.

Paar vragen:
- Welke email provider gebruik je? Geef ons het deel achter @ in je email adres.
- In welk programma krijg je die authorisatiefout? In je eerste vraag staat Thunderbird, nu heb je het over Gmail notifier pro. Geven die beide die foutmelding?
- Kan je alleen geen email ontvangen of ook niet verzenden?
- Wat bedoel je met "of dat ik de mail wil openen op een ander toestel"? Een andere computer of je telefoon bijvoorbeeld? En gebruik je daar dan ook die programma's uit vraag twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Klippy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:41:
@koosr1946 Het wordt er niet echt duidelijker op.

Paar vragen:
- Welke email provider gebruik je? Geef ons het deel achter @ in je email adres.
- In welk programma krijg je die authorisatiefout? In je eerste vraag staat Thunderbird, nu heb je het over Gmail notifier pro. Geven die beide die foutmelding?
- Kan je alleen geen email ontvangen of ook niet verzenden?
- Wat bedoel je met "of dat ik de mail wil openen op een ander toestel"? Een andere computer of je telefoon bijvoorbeeld? En gebruik je daar dan ook die programma's uit vraag twee?
Ik gebruik GMAIL als email
Ik krijg het probleem in Thunderrbird en in Gmail Notifier Pro
G.N.P. krijgt geen verbinding met Gmail en geeft die opmerking
Dit zijn de drie programma's die ik gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Normaal gebruik ik dit account op de laptop.
Nu geopend op de PC en dan krijg ik deze boodschap:

Er is zojuist ingelogd op je Google-account vanaf een nieuw Windows-apparaat. Je ontvangt deze e-mail omdat we zeker willen zijn dat jij het was.
Activiteit controleren
Je kunt ook beveiligingsactiviteit bekijken op
https://myaccount.google.com/notifications

Als dat eenmalig zou zijn dan heb ik er geen probleem mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:48
Ik zou overwegen te stoppen met de GMail Notifier Pro, deze wordt al ruim vier jaar niet meer geupdate (http://www.gmailnotifier.se/download.php). Thunderbird heeft een eigen notifier (https://www.lifewire.com/...lerts-thunderbird-1173081).

En ja, er wordt door Google dit soort security toegepast als je vanaf een nieuwe PC/laptop/telefoon inlogt op je account.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@koosr1946 Het wordt me nu duidelijk, dank voor de antwoorden.
Bij Gmail heb je een zogenaamd app-wachtwoord nodig in dit geval zodat achtergrond programma's gewoon kunnen inloggen zonder tweede factor.

Zie https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=nl onder "App-wachtwoorden maken en gebruiken"

De wachtwoord zin die hier gemaakt wordt vul je dan in als wachtwoord in Thunderbird en GMail Notifier Pro.

Negeer het stukje "Het gebruik van app-wachtwoorden wordt afgeraden en is in de meeste gevallen niet nodig." want je gebruikt oudere clients zoals GMail Notifier Pro, zoals @martyw zegt is oudere software die niet kan omgaan met de nieuwe authenticatiemethodes.

Of Thunderbird dit wel kan weet ik niet, Outlook in elk geval wel. Maar het is niet perse onveiliger, mits je het app-wachtwoord reset als je ooit je laptop kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosr1946
Allemaal bedankt voor jullie medewerking en inspanning om mij te helpen.
Ik ga de tips allemaal bekijken en als ik dan nog vragen heb dan neem ik de vrijmoedigheid
om nog een keer te melden.
Nogmaals allemaal bedankt
Pagina: 1