Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedemink
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-04-2024
Hi hi.

Ik hoop dingen zo eenvoudig mogelijk te houden, maar wil daarmee niet in de problemen komen wat betreft belastingen.
Vandaar mijn vraag over de volgende situatie.

Mijn vriendin gaat werken/wonen in Zwitserland. Inclusief verblijf/werk-vergunning.
Mijn insteek is om in Nederland (ingeschreven in mijn eigen huis) te blijven wonen, maar veel in Zwitserland te verblijven.
Ik heb een eigen BV en betaal mijzelf een DGA-salaris. De activiteiten van de BV zijn financieel en hebben veelal te maken met de beurs/effecten. (Op euronext (meestal Franse aandelen))
De BV blijft ook gewoon Nederlands.

Kortom.
Moet ik iets doen?
Ik heb er weinig verstand van. Maar ik zou zeggen dat NL het zo helemaal prima vindt.
Wat betreft de Zwitser voorzie ik eventueel wel moeilijkheden. Wellicht zullen die vinden dat ik gebruik maak van hun (sociale) voorzieningen, en daardoor daar belastingplichtig ben?

Wie kan mij verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een belastingadviseur met ervaring op dit gebied

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 30-08-2021 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zolang je de Nederlandse nationaliteit behoud, in Nederland een verblijf hebt en daar ingeschreven staat en via een Nederlandse BV een inkomen krijgt zal je in Nederland belasting betalen.

Dat je vaak in Zwitserland verblijft is geen probleem, je blijft in die zin een toerist ook al verblijf je daar relatief veel. Dat kan wel veranderen als je je gaat inschrijven als inwoner in Zwitserland.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:18
Tsurany schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:17:
Zolang je de Nederlandse nationaliteit behoud, in Nederland een verblijf hebt en daar ingeschreven staat en via een Nederlandse BV een inkomen krijgt zal je in Nederland belasting betalen.

Dat je vaak in Zwitserland verblijft is geen probleem, je blijft in die zin een toerist ook al verblijf je daar relatief veel. Dat kan wel veranderen als je je gaat inschrijven als inwoner in Zwitserland.
Is het niet zo dat veel landen een regel hanteren dat je bij meer dan x dagen per jaar in het land verblijft je belastingplichtige wordt daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Philip Ross schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:29:
[...]
Is het niet zo dat veel landen een regel hanteren dat je bij meer dan x dagen per jaar in het land verblijft je belastingplichtige wordt daar?
Dat is idd over het algemeen zodra je ergens meer dan de helft van een jaar bent.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:43
De welbekende 183 dagen regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Bovenop de 183 dagen voor de belasting zit je potentieel ook met de 8 maanden limiet voor de BRP, al wordt deze volgens mij nauwelijks gehandhaafd.

https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-06 02:46
Nederlander wonend in Zwitserland hier

In theorie is het volgens mij zoals @keeperson aangeeft maar in de praktijk zal het geen probleem zijn om hier gewoon te blijven.
De staat weet niet wanneer jij het land bent ingekomen en wanneer je weer weggaat. Aan de grens kunnen ze je wat vragen maar daar blijft het ook vaak bij. Qua jouw werk en belasting denk ik niet dat het een probleem is.
Lastiger wellicht met je auto en andere verzekeringen. Je bent hier dan 'op reis' en reisverzekeringen gaan meestal maar tot 30 dagen. Wat als je een ongeluk krijgt als je hier al 3 maanden bent?
Daarnaast heb je de roaming van je mobiel. In theorie een probleem, maar ik gebruik mijn NL nummer de afgelopen 2 jaar ook nog af en toe hier in CH en daar heb ik nog niks over te horen gekregen.
Denk dat het allemaal wel meevalt, maar houd dat soort zaken wel in het achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 17:45

Basszje

Reisvaap!]

timpy007 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:02:
Lastiger wellicht met je auto en andere verzekeringen. Je bent hier dan 'op reis' en reisverzekeringen gaan meestal maar tot 30 dagen. Wat als je een ongeluk krijgt als je hier al 3 maanden bent?
Doorlopende reisverzekering kan uitkomst bieden.

Overigens moet je wel elke 4 maanden even in Nederland zijn. Als je langer dan dat zonder onderbreking weg zijn moet je je formeel uitschrijven. Hint: Ik zou elke keer als je terug bent zeker gebruik maken van de bankpas, dan is dat ook simpel bewijsbaar.

Tegenwoordig rijden er trouwens ook nachttreinen die kant op en volgens geruchten komen er nog een paar bij. Er is ook een reguliere intercity via Frankfurt die ongeveer 7 uur duurt. Relaxter dan de auto in elk geval ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:45

neh

Basszje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Doorlopende reisverzekering kan uitkomst bieden.
Een doorlopende reisverzekering heeft over het algemeen een maximale reisduur van 60 dagen.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

TS heeft een eigen woning in Nederland, staat daar ingeschreven en is enkel in Zwitserland op bezoek. Wellicht blijft hij daar een stuk langer dan een gemiddelde toerist maar zo lang hij daar niet ingeschreven staat, geen huis of auto bezit en geen enkele economische binding heeft met de regio zal het niet zo snel lopen. Sterker nog, geen enkele autoriteit zal weten dat hij daar zo vaak aanwezig is.
neh schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Een doorlopende reisverzekering heeft over het algemeen een maximale reisduur van 60 dagen.
Er zijn genoeg reisverzekeringen waarbij dat tegen betaling uit te breiden is. Bij Univé kost je dat 50 eurocent per maand, prima te betalen. Je mag dan 180 dagen aaneengesloten op reis zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Laatst online: 08-06 20:41
Mocht jij wel over die 183 dagen heengaan moet je dus in Zwitserland inkomstenbelasting betalen. Die is daar veel lager, dus waarschijnlijk ga je erop vooruit.
Je exporteert op dat moment een dienst naar het buitenland, dus moet je even opzoeken of je daar nog BTW over moet afdragen. Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 13-06 07:43
Wolfos schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:40:
Mocht jij wel over die 183 dagen heengaan moet je dus in Zwitserland inkomstenbelasting betalen. Die is daar veel lager, dus waarschijnlijk ga je erop vooruit.
Je exporteert op dat moment een dienst naar het buitenland, dus moet je even opzoeken of je daar nog BTW over moet afdragen. Waarschijnlijk niet.
Daar is bij mijn dienstverband wel vaker gesteggel over geweest (ik ben grensarbeider). De regels van de belastingdienst zijn als volgt:
  • De werknemer verblijft binnen een bepaalde periode niet langer dan 183 dagen in het werkland. Afhankelijk van het belastingverdrag dat van toepassing is, kan deze periode een kalenderjaar zijn, een aaneengesloten periode van 12 maanden of een belastingjaar. Voor het berekenen van de 183 dagen telt u alle dagen mee waarop de werknemer in het werkland was, dus ook weekends en vakantiedagen. Een dagdeel telt als een volledige dag.
  • De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
  • De werknemer werkt niet in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland.
Alle 3 deze voorwaarden moeten gelden als hij belasting af moet dragen aan de Zwitserse fiscus. Daarbij twijfel ik of regel 2 in werking treedt. Aangezien de BV in Nederland gevestigd is, zal TS in Nederland inkomstenbelasting moeten betalen. Deze regeling geldt vaak voor gedetacheerden die over de grens werken. Of TS in Nederland dan nog sociaal verzekerd is vind ik een moeilijkere kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De eerste reactie in dit topic is gelijk ook de enige waar je wat aan hebt. Iedereen die verwijst naar de 183-dagenregeling slaat een paar belangrijke stappen over. Je komt pas aan die regeling toe als je inwoner bent van een bepaald land en inkomen geniet van een werkgever die in dat land is gevestigd maar je meer dan 183 dagen in een ander land verblijft, én je werkgever geen vaste inrichting of vaste vertegenwoordiger in dat andere land heeft. Hiervoor moet je dus een aantal zaken uitzoeken:
- Blijf je inwoner van Nederland?
- Zul je 183 dagen of meer in Zwitserland verblijven?
- Blijft de fiscale vestigingsplaats van de BV in Nederland?
- Heeft je BV een vaste inrichting of vaste vertegenwoordiger (jijzelf) in Zwitserland?
- Ga je nog steeds fictief loon betalen als blijkt dat Zwitserland over het loon mag heffen?

Ik zal een opzet geven voor het antwoord op de eerste vraag, maar het is hopelijk wel duidelijk dat dit topic meer weg heeft van een echokamer dan van een advies waar je van op aan kunt.
[...]

Ehm, nee, veel landen kijken naar je daadwerkelijke woonplaats als het gaat om belastingheffing, waarbij alle omstandigheden worden meegewogen. In de Nederlandse wet wordt dat mooi verwoord met "waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld". Je kunt dus fiscaal inwoner van Nederland zijn zonder er veel tijd door te brengen.

Inwonerschap Nederland: dat TS een eigen huis in Nederland ter beschikking heeft is een belangrijke factor die erop wijst dat TS in Nederland woont, maar kennelijk staat het huis van zijn vriendin ook permanent tot zijn beschikking. Andere factoren die worden meegewogen zijn persoonlijke en economische betrekkingen zoals waar zijn vrienden, familie, verenigingen, tandarts, bankzaken, verzekeringen enz zich bevinden. Hierbij wijs ik erop dat zijn vriendin in Zwitserland woont. Ik beschik niet over voldoende informatie om een gedegen afweging te maken.

Inwonerschap Zwitserland: Zwitserland hanteert een ander criterium om te bepalen of je inwoner bent:
An individual is deemed to be a tax-resident under Swiss domestic tax law, if:
  • the individual has the intention to permanently establish his/her usual abode in Switzerland, which is usually where the individual has his/her centre of vital interest, and is registered with the municipal authorities, or if
  • the individual stays in Switzerland with the intention to exercise gainful activities for a consecutive period (ignoring short absences) of at least 30 days, or if
  • the individual stays in Switzerland with no intention to exercise gainful activities for a consecutive period (ignoring short absences) of at least 90 days.
Het eerste criterium kan ik niet beoordelen op basis van de informatie in dit topic. Aangezien je voor je BV werkzaamheden zult verrichten, ben je voor Zwitserland inwoner als je er 30 dagen of langer verblijft, waarbij korte uitstapjes naar Nederland niet meetellen. Zwitserland gaat je dus vermoedelijk als inwoner aanmerken.

Tussenconclusie: het is mogelijk dat beide landen je fiscaal als inwoner beschouwen, maar het kan ook zo zijn dat Nederland je fiscaal niet langer als inwoner ziet. Mocht je fiscaal inwonerschap van Nederland ten einde komen zul je te maken krijgen met een fictieve vervreemding in box 2 waardoor je moet afrekenen over het verschil tussen de waarde in het economische verkeer en de verkrijgingsprijs van je aandelen. Je krijgt in dat geval een conserverende aanslag opgelegd.

Nadat je het inwonerschap hebt beoordeeld, kun je per inkomenscategorie kijken hoe het belast wordt. Zowel Nederland als Zwitserland betrekken het wereldwijde inkomen van hun inwoners in de belastingheffing, maar geven soms een vrijstelling of een vermindering over buitenlands inkomen. Van niet-inwoners wordt in de regel enkel belasting geheven als er een verband is met het land, bijvoorbeeld als je fysiek in een land werkt of inkomen hebt uit onroerend goed dat in een land is gelegen.

Tot slot wordt het heffingsrecht van een land beperkt door het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Zwitserse Bondsstaat tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedemink
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-04-2024
Super bedankt allemaal!

Ik ga even op me laten inwerken en zal dan reageren.
Pagina: 1