Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Verwijderd
Dat is een lens die alleen het beeld dat recht van een object afkomt zou moeten weergeven. Je probeert hiermee zoveel mogelijk het perspectief weg te krijgen, zodat je een beeld krijgt alsof het van een oneindige afstand is genomen.
Het is dus de bedoeling dat je zo'n beeld krijgt in parallel perspectief.
(Zeg ik het zo goed?)
Sorry voor de onduidelijke eerste melding
---
Verwijderd
Professionele fotografie voor de reclame-branche?
Hobby?
Op zondag 19 augustus 2001 17:03 schreef Cheatah het volgende:
Professionele fotografie voor de reclame-branche?
Hobby?
---
Verwijderd
Ik neem tenminste aan dat je de druppeltjes van de zijkant fotografeert?
Het enige probleem is volgens mij dat als je het perspectief uit de fotootjes haalt, je ook de ijking wellicht moet aanpassen? We ijken op dit moment met behulp van een kogeltje van bekende grootte, waarna we een scale-factor berekenen. Door vervolgens de druppel op dezelfde plaats neer te leggen als de ijk-kogel (middellijn) lag, kun je je beeldjes koppelen aan de werkelijke grootte van de druppel (uiteraard nodig voor berekening). Als je nu de boel intern in de lens zeg maar transporteert naar een soort perspectief-loos beeld, ben je toch je koppeling tussen werkelijkheid en beeld kwijt? Of lul ik nu uit me nek
---
Verwijderd
Zoals je zelf al (onbewust) zegt, is die ijking puur en alleen om de verhouding in grootte tussen een druppeltje en een kogeltje te bepalen. Dit is altijd onafhankelijk van afstand en perspectief zolang je bij beide beelden exact hetzelfde camera-standpunt neemt. Uit jouw verhaal lijkt het mij logisch dat dat al het geval is.Op zondag 19 augustus 2001 17:22 schreef hufkes het volgende:
We ijken op dit moment met behulp van een kogeltje van bekende grootte, waarna we een scale-factor berekenen. Door vervolgens de druppel op dezelfde plaats neer te leggen als de ijk-kogel (middellijn) lag, kun je je beeldjes koppelen aan de werkelijke grootte van de druppel (uiteraard nodig voor berekening).
enOp zondag 19 augustus 2001 17:28 schreef Cheatah het volgende:
[..]
Dit is altijd onafhankelijk van afstand en perspectief
snap ik even niet. Hier zeg je toch precies het tegeovergestelde? Maar waar het mij om gaat is dat zo'n lens dus moedwillig gaad zitten vervormen om het perspectief eruit te krijgen? OK, aangenomen dat die vervorming bij ieder beeld hetzelfde is, kun je ook gewoon dezelfde methode van ijken blijven gebruiken, maar is het zeker zo dat hij bij ieder beeldje precies hetzelfde vervormd of worden de buitenkanten van het beeld meer/anders vervormd dan de rest van het beeld. Dit is vooral van belang aangezien de druppels vrij breed en laag zijn, en je een kogeltje gebruikt dat dus in verhouding veel hoger is dan het uiteindelijk te berekenen druppeltje, maar niet zo breed. (snappiezolang je bij beide beelden exact hetzelfde camera-standpunt neemt.
---