wat zijn telecentrische lenzen

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-01 22:16

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Topicstarter
Iemand een idee wat een telecentrische lens precies is en wat daar nou het voordeel van is? Is geloof ik iets met meer bewegingscorrectie of zo, maar precies kan ik het niet vinden.

PS: Het gaat weliswaar om een voorzet lens voor een ccd-camera, maar aangezien dit meer mijn gebrek aan kennis van de optiek is maar even een berichtje in wetenschapsforum

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

http://www.computeroptics.com/telecentric.html

Dat is een lens die alleen het beeld dat recht van een object afkomt zou moeten weergeven. Je probeert hiermee zoveel mogelijk het perspectief weg te krijgen, zodat je een beeld krijgt alsof het van een oneindige afstand is genomen.
Het is dus de bedoeling dat je zo'n beeld krijgt in parallel perspectief.

(Zeg ik het zo goed?)

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Ik had dat stukje ook al gelezen, maar ik vraag me dus erg af of ik dit nodig heb en in hoeverre het gebruik van een niet telecentrische lens mijn beeld zal vervormen. Ik vond alleen maar "reclame"-praatjes zo van onze lens xyz is zoveel beter bla bla bla. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een wetenschappelijke benadering zodat ik objectief kan beslissen wel/niet telecentrisch aan te schaffen.

Sorry voor de onduidelijke eerste melding |:(

---

Verwijderd

Misschien kun je even vertellen wat je ermee wilt gaan doen?

Professionele fotografie voor de reclame-branche?
Hobby?

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 17:03 schreef Cheatah het volgende:
Professionele fotografie voor de reclame-branche?
Hobby?
:) Nope, met een CCD-Camera beeljes opnemen van een druppel vloeistof op een bepaalde ondergrond (wisselende vloeistofsamestellingen en ondergronden) om aan de opgenomen beeldjes te gaan rekenen. Contacthoekbepalingen en oppervlaktespanning berekenen.

---

Verwijderd

Ik denk dat het dan wel zeer handig is als je een telecentrische lens gebruikt, je hoeft bij de hoekberekeningen dan geen rekening te houden met het perspectief.
Ik neem tenminste aan dat je de druppeltjes van de zijkant fotografeert?

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Ja, we doen het van opzij, alhoewel het ook van boven kan, maar dan kun je slechts alleen de opp.spanning bepalen en niet de contacthoek :+

Het enige probleem is volgens mij dat als je het perspectief uit de fotootjes haalt, je ook de ijking wellicht moet aanpassen? We ijken op dit moment met behulp van een kogeltje van bekende grootte, waarna we een scale-factor berekenen. Door vervolgens de druppel op dezelfde plaats neer te leggen als de ijk-kogel (middellijn) lag, kun je je beeldjes koppelen aan de werkelijke grootte van de druppel (uiteraard nodig voor berekening). Als je nu de boel intern in de lens zeg maar transporteert naar een soort perspectief-loos beeld, ben je toch je koppeling tussen werkelijkheid en beeld kwijt? Of lul ik nu uit me nek :? (zoals ik al zei is de optiek niet mijn goedste vak...)

---

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 17:22 schreef hufkes het volgende:
We ijken op dit moment met behulp van een kogeltje van bekende grootte, waarna we een scale-factor berekenen. Door vervolgens de druppel op dezelfde plaats neer te leggen als de ijk-kogel (middellijn) lag, kun je je beeldjes koppelen aan de werkelijke grootte van de druppel (uiteraard nodig voor berekening).
Zoals je zelf al (onbewust) zegt, is die ijking puur en alleen om de verhouding in grootte tussen een druppeltje en een kogeltje te bepalen. Dit is altijd onafhankelijk van afstand en perspectief zolang je bij beide beelden exact hetzelfde camera-standpunt neemt. Uit jouw verhaal lijkt het mij logisch dat dat al het geval is.

• hufkes

hufkes

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 17:28 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Dit is altijd onafhankelijk van afstand en perspectief
en
zolang je bij beide beelden exact hetzelfde camera-standpunt neemt.
snap ik even niet. Hier zeg je toch precies het tegeovergestelde? Maar waar het mij om gaat is dat zo'n lens dus moedwillig gaad zitten vervormen om het perspectief eruit te krijgen? OK, aangenomen dat die vervorming bij ieder beeld hetzelfde is, kun je ook gewoon dezelfde methode van ijken blijven gebruiken, maar is het zeker zo dat hij bij ieder beeldje precies hetzelfde vervormd of worden de buitenkanten van het beeld meer/anders vervormd dan de rest van het beeld. Dit is vooral van belang aangezien de druppels vrij breed en laag zijn, en je een kogeltje gebruikt dat dus in verhouding veel hoger is dan het uiteindelijk te berekenen druppeltje, maar niet zo breed. (snappie ;))

---

Pagina: 1