Voordeur schuren en verven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedeavond,

Ik ben vandaag begonnen met het schuren van mijn voordeur. Er zit een oude bruine lak op (botenlak heet het geloof ik) en dit wil ik er af schuren om te vervangen voor een mooie groene of rode lak.

Nu ben ik begonnen met schuren maar er blijf eens soort pasta op mijn schuurbladen zitten waardoor ik mijn bladen vrij snel moet vervangen. Ik vermoed dat het grondverf is omdat het alleen voorkomt als ik echt doorschuur tot het hout.

Weet iemand wat het kan zijn? En hoe ik het voorkom? Volgens mij is het geen optie om over de oude grondverf heen te lakken of wel?

Wat is nu de beste manier om het beste resultaat te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWl3Cf7_nGr8QlnelXsLioP5PeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOH3HBszGCJbW5ALissgS3yA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-7Dfrh_VClCxoD1yq7EmgD440Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zFTgfXN8d7zhDntC8bqr8l0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGStTIA-i9g0CtvUNURivh-0bko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qPm8tfB4rxLBmqtN21E0QPc.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor uw hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Schuren met korreltje 40 of 80 en heel heel veel papiertjes gebruiken. Sowieso gebruiken de meeste mensen te weinig (of te goedkoop!) schuurpapier.

Je kan het ook proberen met een verfbrander en krabber, werkt vaak ontzettend goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:35
Zal wel een oud soort menie zijn. Dat is geen doen, heb er ervaring mee.. mijn beste remedie (proefondervinderlijk ondervonden); afbranden met verfbrander (föhn) en krabber, dan schuren, 2x gronden, voorlakken en aflakken.

Als je geen brander hebt/kan lenen, dan kun je het ook met verfafbijt proberen. Werkt ook prima, iets arbeidsintensiever.

[ Voor 5% gewijzigd door Eivogel1985 op 30-08-2021 22:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11
misschien stopverf?

doe je zelf trouwens een plezier, en haal de brievenbus en beslag er af, voordat je gaat schuren en schilderen. Het eindresultaat is enorm veel strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Paar truukjes: zoals al gezegd: verfstripper en afkrabben.

Maar dan het schuren: loopt je papier te snel vol kan dat een aantal oorzaken hebben:
1. Goedkoper papier met glasdeeltjes.
2. Te veel hitte door te lang op 1 plek schuren
3. Machine met kleine uitslag dus ook meer hitte.

Dus, amaril/granaat/korundpapier scoren, machine in beweging houden, machine evt op een lagere stand.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 22:01
Alabastine super afbijt is een dikke aanrader, je kan het na 30 min er zo af halen met een verfkrabber. Wel een goede laag erop smeren en niet te dun anders helpt het niet. En na het aanbrengen meteen afdekken met huishoudfolie, werkt extra goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18
Khallouki schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:47:
Alabastine super afbijt is een dikke aanrader, je kan het na 30 min er zo af halen met een verfkrabber. Wel een goede laag erop smeren en niet te dun anders helpt het niet. En na het aanbrengen meteen afdekken met huishoudfolie, werkt extra goed.
Wel zou ik dan evt. huisdieren uit de buurt houden want die pleuren spontaan om, en jijzelf ook als je geen goede ventilatie hebt. Gezond kan dat spul echt niet voor je zijn.

Daarom zou ik het eerst met een brander/föhn proberen en zo'n driehoek, krabben maar. Dat werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Dank voor jullie feedback, zeer nuttig!
In dit geval is het 40 korrel papier van Bosch (dan denk ik dat de kwaliteit oke is maar ga ik eigelijk ook maar uit van een merknaam)

Ik ga dan inderdaad maar andere methodes proberen. Gaat afbranden en krabben een beetje op deuren met veel randjes en hoekjes? (Is natuurlijk relatief maar mijn vorige voordeur zat niks op).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
stino99 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:40:
In dit geval is het 40 korrel papier van Bosch (dan denk ik dat de kwaliteit oke is maar ga ik eigelijk ook maar uit van een merknaam)

Ik ga dan inderdaad maar andere methodes proberen. Gaat afbranden en krabben een beetje op deuren met veel randjes en hoekjes? (Is natuurlijk relatief maar mijn vorige voordeur zat niks op).
Ja, gaat prima. Wel uitkijken bij dunne randjes, die kunnen snel verbranden. En NIET met de brander op het glas. Je kan bijvoorbeeld een plamuurmes gebruiken als hitteschild.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je het dekkend gaat verven ( btw :'( ) dan kun je toch gewoon ontvetten, opruwen, gronden en lakken?

Dan hoeft het niet helemaal kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 22:01
Wilke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:58:
[...]

Wel zou ik dan evt. huisdieren uit de buurt houden want die pleuren spontaan om, en jijzelf ook als je geen goede ventilatie hebt. Gezond kan dat spul echt niet voor je zijn.

Daarom zou ik het eerst met een brander/föhn proberen en zo'n driehoek, krabben maar. Dat werkt uitstekend.
Ja klopt, dat spul stinkt enorm. Mondkapje op is ook een must en inderdaad goede ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Dit ziet er uit als de ouderwetse grondlaag die er vanaf 191* op heeft gezeten. Zelf ook last van in mijn huis. Advies in deze is om een verffohn te gebruiken met een goede krabber. Wel opletten dat je de krabber regelmatig schoon maakt. Dat spul blijft namelijk ook kleven op de krabber. Even af en toe laten afkoelen en dan breek je het zo van de krabber af.

Ander dingetje, voorzichtig aan doen met het branden. Blijf je te lang op dezelfde plek steken heb je kans dat je de boel zwart blakert.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 16:24
Ook met een verfföhn zou ik zeker ook een mondkap opdoen en goed ventileren, wie weet wat voor fijne chemicaliën er honderd jaar geleden in de verf zaten.

Als je de deur toch helemaal kaal stript zou ik hem ook weer met een goede lak behandelen. Ik heb een vergelijkbare/bijna identieke deur van dezelfde leeftijd weer helemaal mooi gekregen met 'Le Tonkinois'.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Koop een schuurband schoonmaakblok (bijvoorbeeld https://www.goedkoopgeree...lok-150-x-75-x-25-mm.html, maar ze zijn veel goedkoper te krijgen). Daarmee verleng je de levensduur van je schuurpapier 2 tot 4 keer omdat je het schoon kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

elleP schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:55:
Ook met een verfföhn zou ik zeker ook een mondkap opdoen en goed ventileren, wie weet wat voor fijne chemicaliën er honderd jaar geleden in de verf zaten.

Als je de deur toch helemaal kaal stript zou ik hem ook weer met een goede lak behandelen. Ik heb een vergelijkbare/bijna identieke deur van dezelfde leeftijd weer helemaal mooi gekregen met 'Le Tonkinois'.
Geloof me, meer dan tegenwoordig. Ben opgegroeid in een verfzaak (en run deze nog steeds). :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 08:15
Ik denk ook dat een heteluchtpistool een goed idee is. Mocht je die willen gaan gebruiken, laat je niet verleiden er eentje te huren (bij de bouwmarkt bijvoorbeeld), gewoon kopen. Voor de huurprijs van een dag of drie heb je de koopprijs er al uit, laat staan als je tweedehands koopt. En je weet nooit wanneer hij nog eens van pas komt :)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

stino99 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:05:
Goedeavond,

Ik ben vandaag begonnen met het schuren van mijn voordeur. Er zit een oude bruine lak op (botenlak heet het geloof ik) en dit wil ik er af schuren om te vervangen voor een mooie groene of rode lak.

Nu ben ik begonnen met schuren maar er blijf eens soort pasta op mijn schuurbladen zitten waardoor ik mijn bladen vrij snel moet vervangen. Ik vermoed dat het grondverf is omdat het alleen voorkomt als ik echt doorschuur tot het hout.

Weet iemand wat het kan zijn? En hoe ik het voorkom? Volgens mij is het geen optie om over de oude grondverf heen te lakken of wel?

Wat is nu de beste manier om het beste resultaat te krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor uw hulp!
Een verfkrabber is ook wel handig als je veel van die drek eraf moet krijgen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:45
Als het een botenlak is, is er een kans dat het een lak is die zo rubberachtig hoort te zijn.
Die lak is dan waarschijnlijk ook in 6 lagen opgezet. Je kan kijken bij Epifanes of ze daar een methode hebben om dit er makkelijk af te halen.

https://www.epifanes.nl/n...ies/epifanes-pleziervaart

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
stino99 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:40:

Mijn voordeur is een vergelijkbaar model.
De schilder heeft die helemaal afgekrabt voor hij ging schuren.
Afkrabben vond ik zelf altijd een pokke klus, maar hij gaf als tip dat je moet zorgen dat je krabber zelf loeiheet is.
Toen ik mijn en-suite deuren ging doen ging dat met een hete (en scherpe) krabber inderdaad veel makkelijker.

Dus krabber heetstoken met de fohn en dan de lak en krabber tegelijk in de hete luchtstroom houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-07 05:05
Sethro schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:49:
Als je het dekkend gaat verven ( btw :'( ) dan kun je toch gewoon ontvetten, opruwen, gronden en lakken?

Dan hoeft het niet helemaal kaal.
Dat dus. Dit is wel erg veel werk terwijl botenlak juist een mooie onderlaag is, mits goed opgeschuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
FRANQ schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Mijn voordeur is een vergelijkbaar model.
De schilder heeft die helemaal afgekrabt voor hij ging schuren.
Afkrabben vond ik zelf altijd een pokke klus, maar hij gaf als tip dat je moet zorgen dat je krabber zelf loeiheet is.
Toen ik mijn en-suite deuren ging doen ging dat met een hete (en scherpe) krabber inderdaad veel makkelijker.

Dus krabber heetstoken met de fohn en dan de lak en krabber tegelijk in de hete luchtstroom houden.
Ik had een huurder die met de muurverf over de deuren en kozijnen was gegaan. Idd proefondervindelijk werkt dat goed.

Alleen bleef een pleuriswerk. Achteraf was deuren vervangen sneller geweest. Heb ik dat mens vervloekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 22:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Woon je er al lang? Die voordeur ziet er uit alsof het hout en de lijm ongeveer 100 jaar oud is. Dat betekent dat je er een beetje voorzichtig mee moet doen; met wat pech kan hij zomaar in losse planken uit elkaar vallen.

Had je al bij de VvE en/of bij de gemeente gecheckt of het wel toegestaan is om deze voordeur zomaar een andere kleur geven? Er is namelijk een kans dat het helemaal niet mag (bij mij mag het niet).

Als je er pas bent komen wonen, controleer dan ook eens of het formaat van de opening van de brievenbus voldoet aan de normen van PostNL.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Erg grappig, ik heb precies dezelfde deur. Wel in monumentengroen trouwens :)

Ik heb een tijdje geleden een verffrees gebruikt voor mijn trap. Daar kan je miniscule lagen (bijv. 0.1 mm) mee affrezen, zodat je (weer) kaal hout hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
aawe mwan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:32:
Woon je er al lang? Die voordeur ziet er uit alsof het hout en de lijm ongeveer 100 jaar oud is. Dat betekent dat je er een beetje voorzichtig mee moet doen; met wat pech kan hij zomaar in losse planken uit elkaar vallen.

Had je al bij de VvE en/of bij de gemeente gecheckt of het wel toegestaan is om deze voordeur zomaar een andere kleur geven? Er is namelijk een kans dat het helemaal niet mag (bij mij mag het niet).

Als je er pas bent komen wonen, controleer dan ook eens of het formaat van de opening van de brievenbus voldoet aan de normen van PostNL.
Nee ik woon er net maar het pand is ruim 100 jaar oud dus die deur zal ook wel minstens tientallen jaren oud zijn.

Ik heb bij de VVE voorgesteld om alle voordeuren te laten schilderen (zien er niet meer uit) maar daar was men het niet mee eens. 6/8 van de leden zijn huurbazen en die kijken vooral naar functioneel onderhoud heb ik het idee.

In de notulen heb ik vast laten leggen dat we dus concluderen dat de voordeur iedereens eigen verantwoordelijkheid is en dat men schilderwerkzaamheden bij de voordeur op eigen initiatief mag starten. Overigens voer ik de administratie uit en heb de voorzittersrol op mij genomen voor de gehele VVE (bij gebrek aan andere die er tijd in wilde steken) dus ik heb niet het gevoel dat iemand van de VVE mij al teveel in de weg wilt zitten.
maar voor de zekerheid zal ik het nog eens (op papier vragen) zodat het bij een eventuele eigenaarswisseling geen issue kan worden.

Overigens zit mijn voordeur nis (is dat het juiste woord? een trappetje op waar alle voordeuren in een overdekte nis van het pand zitten) dus verwacht ik niet dat de gemeente moeilijk doet (sterker nog die weet liever van niets en gedoogd liever dan ergens toestemming voor verlenen naar mijn ervaring)

De brievenbus heb ik al bijgezaagd/gefreest naar het juiste formaat (was een pokkeklus overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
MartijnAbel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:01:
[...]

Dat dus. Dit is wel erg veel werk terwijl botenlak juist een mooie onderlaag is, mits goed opgeschuurd
mmm ik denk dat het nu geen optie meer is aangezien de deur al deels tot het hout opgeschuurd is.
ik denk dat halverwege dan overstappen naar toch overheen verven niet echt een goed plan is of wel?

Ik heb viavia een elektrische verfbrander kunnen lenen dus die wil ik vandaag/morgen gaan inzetten om de rest ook tot het hout af te gaan schrapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 22:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@stino99

Goed bezig!

Zo'n nis heet volgens mij officieel een „portiek”. Omdat de deur dus beschut zit, hebben ze hem waarschijnlijk de afgelopen 100 jaar elke keer „alleen een beetje opgeschuurd” en daarna gewoon overgelakt en daardoor is de laag zo dik geworden.

Vermoedelijk is dit de originele 100 jaar oude voordeur. Waar wij in de VvE last van hebben, is dat bij een inbraak of inbraakpoging niet het slot, maar de complete voordeur total-loss raakt. De herstelkosten zijn dan meer dan 5.000 euro per voordeur en nu worden die nog door de opstalverzekering betaald (via de VvE). Dus je zou je kunnen afvragen of je wel moet willen dat de voordeur je eigen verantwoordelijkheid wordt...

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
aawe mwan schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:40:
@stino99

Goed bezig!

Zo'n nis heet volgens mij officieel een „portiek”. Omdat de deur dus beschut zit, hebben ze hem waarschijnlijk de afgelopen 100 jaar elke keer „alleen een beetje opgeschuurd” en daarna gewoon overgelakt en daardoor is de laag zo dik geworden.

Vermoedelijk is dit de originele 100 jaar oude voordeur. Waar wij in de VvE last v9an hebben, is dat bij een inbraak of inbraakpoging niet het slot, maar de complete voordeur total-loss raakt. De herstelkosten zijn dan meer dan 5.000 euro per voordeur en nu worden die nog door de opstalverzekering betaald (via de VvE). Dus je zou je kunnen afvragen of je wel moet willen dat de voordeur je eigen verantwoordelijkheid wordt...
Dat zou heel goed kunnen. Zie je maar weer hoelang hout mee gaat als het goed in de lak/verf staat.

Ik zou dan eigelijk de neiging hebben om meteen de gehele deur te vervangen voor een meer inbraakwerekende maar je hebt een punt. Ik zal het nog even zo formuleren dat het het verven betreft en niet loskoppeling van de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 16:24
Ik heb in mijn 100 jaar oude deur zelf een driepuntsluiting gefreesd, er is een behoorlijk risico dat je de hele deur sloopt, maar als het lukt heb je een hele mooie en redelijk veilige deur.

elleP

Pagina: 1