Klein onbekend printplaatje aan bedrading van 12v led rail.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2024
Mijn vraag
In onze caravan zijn railtjes gemonteerd waarop spotjes zitten. Het betreft een 12v systeem voor binnen. Een lampje ging na een botsing met een kussen niet meer aan. Ik heb het lampje in een ander railtje geklikt. Lampje is in orde. Ik heb het railtje gedemonteerd en de doorvoer gemeten met een multimeter. Railtje is in orde, evenals de schakelaar en bedrading. Aan de zwarte draad (de continue) draad is een zeer klein printplaatje gesoldeerd. Ik heb ook de doorvoer van het printplaatje gemeten. Geen doorvoer. Deze is dus stuk. Om het te kunnen vervangen moet ik weten wat het is (led driver? Dimstabilisatot? Iets anders?) en of ik het los kan kopen. Een railtje kopen is helaas vreemd genoeg niet in dit formaat mogelijk. De afmeting van het printplaatje is 4 mm x 15 mm. Ik weet niet of het systeem dimbaar is. In ieder geval zijn de langere railtjes van hetzelfde systeem met spotjes extern dimbaar. Aan het desbetreffende systeem (dus met het defecte printplaatje) zit uitsluitend een aan/uit knop. Zie foto’s voor details.
Ik ben niet heel handig met elektra. Ook niet heel onhandig. Solderen kan ik prima. Graag in Jip-en-Janneke taal.
Mijn vraag is dus: wat is het? En, kan ik het printplaatje los kopen? En waar? Of wellicht een andere goede oplossing?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Multimeter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet afgestruind. Defect printplaatje geruild met goede. Printplaatje is echt stuk. Geen doorvoer meer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1xAss15FiztlG3lBSQTRpuR-Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMdTRPPTt47kEdInUwX31bXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxPb83sDejccMXLhPCbxdDette8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWf94UR4p0acxTsSyWjHOtOb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door GerardHdorp op 30-08-2021 21:01 ]

Beste antwoord (via GerardHdorp op 30-08-2021 22:15)

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
Het is een SMD zekering, en die kan je prima vervangen voor een andere zekering.12 volt led spot, gokje, iets van 3 Watt, vervangen door ongeveer 500mA.

[ Voor 9% gewijzigd door _root op 30-08-2021 21:38 ]

PVoutput 3250 WP

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt een simpele zekering op printplaatje. Kan je nog wat opmaken van de letters op de (vermoedelijke) zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Ik heb met de “code” die op het printplaatje zit het internet afgestruind. Helaas niets bruikbaars kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:56
Volgens mij staat er o.a. 'l use' wat had moeten zijn 'fuse'. Dus dit lijkt me een zekering ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Maar een zekering zou uiteraard goed mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Ok, als het inderdaad een zekering is, dan is het eenvoudig op te lossen. Gewoon een zekeringhouder met 12v glas zekering er tussen plaatsen. Toch? Of denk ik weervoer simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Ja hoor of gewoon een andere smd fuse.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _root
Het is een SMD zekering, en die kan je prima vervangen voor een andere zekering.12 volt led spot, gokje, iets van 3 Watt, vervangen door ongeveer 500mA.

[ Voor 9% gewijzigd door _root op 30-08-2021 21:38 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lijkt een PTC self reset fuse.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Allemaal super reacties! Hier kan ik wat mee. Ik heb het even opgezocht, het betreft geen 3w maar een 1w led lampje. Dus ipv 500mA een 200mA nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
GerardHdorp schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:04:
Allemaal super reacties! Hier kan ik wat mee. Ik heb het even opgezocht, het betreft geen 3w maar een 1w led lampje. Dus ipv 500mA een 200mA nemen?
Lijkt mij prima..

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Bedankt allemaal! Ik sluit mijn topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _root
Wij willen graag nog de afloop horen _/-\o_ :)

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Ok, caravan staat nu in de stalling, maar gaat er iets van 12 oktober weer uit. Ik kom erop terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Ik ben bang dat ik toch nog jullie hulp nodig heb. Zekeringen genoeg. Maar ik moet dus een smd zekering hebben van 250mA voor een 12 volt led lampje. Mijn vraag is:
Ik kan deze combinatie niet vinden. Is voltage belangrijk? Mag het voltage ook (flink) hoger zijn?
Traag of juist snel? Waarom? Waarom smd? Mag het geen glaszekering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Als ik Google smd fuse 12 v krijg ik gewoon deze:
https://www.reichelt.nl/n...&nbc=1&q=smd%20fuse%2012v

Weliswaar hoger amperage, maar mmet sluiting vliegt ie er echt wel eerder uit dan de draad hoor. Of ff verder zoeken naar lager amperage.

Glas is ook geen probleem, als het fysiek maar past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Juist, je kunt ook een inline fuse kopen waar daadwerkelijk een glaszekering in zit. Alleen de vorm is anders. Mocht die glaszekering doorbranden dan is die wel makkelijker te vervangen.

Zoiets maar dan korter waarschijnlijk: https://www.joostenwaters...-draadzekeringhouder-univ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
Ok, maar voltage is niet van groot belang? Ik mag/kan een 60 volt nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:35
Ja, dat mag gewoon, zolang het maar hoger is dan het voltage van de LEDs. De voltage rating van een fuse geeft aan tot welk voltage hij veilig zijn werk kan doen (als je een fuse met een te lage voltage rating gebruikt bestaat de kans dat de fuse in het geval van overbelasting toch blijft geleiden, bijvoorbeeld doordat er een vlamboog ontstaat).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerardHdorp
Hij doet het! Ik heb een doosje glaszekeringen snel 5x20mm van 250mA gekocht, samen met een bijbehorende houder. Voor de zekerheid en als reserve vier stuks. Ik heb een 12 volt voeding liggen met een sigarettenaansteker stekker. Knip, stekker eraf, zodat ik er ook andere 12 volt dingetjes op kan aansluiten.
Defecte zekering eraf, nieuwe met houder er tussen, aansluiten op de 12 volt voeding, schakelaar aan en… hij doet het weer!
Nu nog even netjes solderen en volgende maand weer in de caravan bouwen.
Dit projectje is dus afgerond. De volgende staat al klaar en heeft ook met elektra te maken. Ik krijg de smaak te pakken. Het heeft te maken met een elektrische boiler in de caravan waarbij ik niet kan zien wanneer het water in de boiler volledig is opgewarmd. Ik zal eerst alle informatie verzamelen, zelf nadenken en dan mijn vragen stellen. Ik zal daarvoor een nieuw topic aanmaken. Bedank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-lvf23NDDt8AD4A8DbNCQeM6VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdhtcCEgXJQgNpKZfULTc65t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
@GerardHdorp Dank voor de update.. succes met het volgende project

PVoutput 3250 WP

Pagina: 1