koptelefoon voor TV met gescheiden volumebediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Voor mijn schoonouders ben ik op zoek naar een liefst niet al te ingewikkelde oplossing voor een toch wel lastig probleem. Pa hoort niet zo goed meer en ma kan niet tegen harde geluiden. Dat is best een lastige combinatie bij het samen TV kijken: voor ma staat ie al snel te hard en voor pa moet ie liefst nog harder. Een koptelefoon voor pa lijkt de oplossing, maar:
- het gewone TV-geluid voor ma moet niet uit gaan als pa zijn koptelefoon inplugt
- de koptelefoon moet niet zachter gaan als ma de TV zachter zet
- de TV moet niet harder gaan als pa de koptelefoon harder zet

Iemand enig idee of er oplossingen voor dit soort situaties zijn?

Beste antwoord (via JME op 31-08-2021 08:36)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:32
Domste wat je kan doen is een oplossing om een aparte koptelefoon te versterken. Tijdelijk werkt het, maar omdat de hoofdtelefoon feitelijk veel te hard staat, wordt je vader nog dover. Moet je het volume nog verder verhogen en wordt hij nog dover. Dit is het begin van het einde van het gehoor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:46
Bij onze tv (Samsung ju7000 serie) blijft het volume aan op de tv als ik bijvoorbeeld via de ziggo next geluid vanaf de tv naar de versterker doe.

Voor ons vervelend, maar voor je ouders wellicht een optie.
Alleen weet even niet meer hoe het aangesloten is. Volgens mij met een glas kabel van next naar versterker.

Dat is iets wat wel te testen is. Wat vroeger wel was, een scart aansluiting op de tv die geluid gaf wat er op de tv afspeelde.

Als er een audio uit op de tv zit, dan kun je daar wellicht iets mee.

Maar welke tv hebben ze en maken ze al dan niet gebruik van een settopbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

kleine koptelefoonversterker? Hoeft geen hifi te zijn, maar daarmee kun je het volume van de koptelefoon apart regelen - zeker als je hem op de line-out o.i.d. kunt aansluiten.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Waarom geen hoortoestel? Kun je meestal ook koppelen aan een ringleiding verbonden met de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een bluetooth headset met eigen volumeregeling kan ook nog een oplossing zijn? Of van die 'ouderwetse' draadloze hoofdtelefoons met eigen volumewieltje? Zoiets bijvoorbeeld: https://nl-be.sennheiser....hones-stereo-rf-rs-120-ii

[ Voor 51% gewijzigd door Admiral Freebee op 30-08-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-06 20:15
begrijp dus dat het geluid van de TV uitgeschakeld word zodra de koptelefoon aansluiting gebruikt word dus dat is geen optie.

Misschien handig dat je even laat weten om welke TV het gaat.

Een optie is om een koptelefoonversterker via de optische uitgang te gebruiken maar dan moet daar wel altijd een signaal op staan, bij mijn tv (samsung) heb ik de keuze uit 3, geluid via tv speakers, hdmi of optical, maar geen van deze tegelijk.
Dus dat moet je eerst uitzoeken.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Bedankt allemaal voor het meedenken!!
Als ik het goed heb begrepen, schakelt de TV over op uitsluitend koptelefoon geluid zodra die wordt aangesloten. Als we dat kunnen omzeilen (instelling?) en de koptelefoon een eigen versterker heeft, is het probleem misschien al opgelost.
Ik snap dat ik eerst meer info over de aanwezige apparatuur moet hebben. Ik zal er de eerstvolgende keer dat ik er ben eens goed naar kijken. Wordt vervolgd!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:32
Domste wat je kan doen is een oplossing om een aparte koptelefoon te versterken. Tijdelijk werkt het, maar omdat de hoofdtelefoon feitelijk veel te hard staat, wordt je vader nog dover. Moet je het volume nog verder verhogen en wordt hij nog dover. Dit is het begin van het einde van het gehoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Zo had ik het nog niet bekeken. Zit zeker iets in. Dank voor het advies, ga eerst dit maar eens voorleggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:04
Denk dat het dan tijd wordt om naar de audicien te gaan. Even een drempel over voor je vader maar denk dat hij er uiteindelijk heel blij mee is. Want als hij de televisie al niet meer kan horen dan mist hij ook al veel van gesprekken om hem heen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Dit zal alleen lukken met een losse versterker op de scart of optische uitgang. Die geven een vast volume, onafhankelijk van de tv speakers.

Op de scart staat een normaal analoog stereo signaal zoals bij een normale koptelefoon, daar heb je verloopstekkers voor

[ Voor 30% gewijzigd door frickY op 31-08-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De technische oplossing is idd gewoon de lijnuitgang van de tv gebruiken en die naar een versterker laten gaan waar je een (al dan niet draadloze) hoofdtelefoon op zet.
De echte oplossing is eerst langs de audicien voor een hoortest en evt hoorapparaten en dan pas verder kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1