Advies CV ketel gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 09:52
Ik ben bezig een nieuwe cv ketel aan te schaffen. Ik heb daartoe twee installateurs een offerte laten maken, maar kom er toch niet goed uit, vandaar dat ik hier mijn vraag eens neerleg.

De ene installateur raad een intergas xtreme 36 aan, de andere een intergas hre 36/30
Argument (volgens de installateurs): xtreme: is nieuwer dan de hre36/30, argument installateur 2: hre 36/30 is een betrouwbaardere ketel).

Omdat de huidige cv oud is, en in mijn ogen veel herrie maakt (50 db op een meter afstand), heb ik bedacht de cv te verplaatsen van de zolder naar de bijkeuken. Het verplaatsen kost uiteraard best wel wat extra, maar als ik alleen de cv laat vervangen zou ik er nog steeds hinder van kunnen ondervinden.

Het huis is een hoekwoning, 3 personen, met bad en douche (geen spaardouche). Het huidige gasverbruik is hoog te noemen (2550 m3 gas). Ik verwacht dat dat dit jaar lager zal uitvallen, omdat ik de schuifpui heb vervangen en hr++ glas heb laten plaatsen in de woning.
Ook heb ik 18 zonnepanelen laten plaatsen (hoewel dat met het gasverbruik niets te maken heeft).

Uiteraard heb ik even overwogen om naar hybride of warmtepomp te gaan, maar dan komt er toch weer een compressor buiten te staan, die een 40db geluid produceert. Een grondwater systeem vind ik echter te duur.

Mijn vraag is deze: Welke ketel zouden jullie mij aanraden (geluid, capaciteit etc)?
Mocht je moeten kiezen uit een van bovenstaande twee types, welke zou je dan aanraden, en waarom?
Tips, adviezen?

Alvast dank!

Beste antwoord (via Coder71 op 02-09-2021 21:18)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:07
Figo112 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Maar wat bespaar je nou bij zo een hybride? Je betaald volgens mij al 3x de prijs van een normale cv ketel en daarnaast heb je nog steeds een gas aansluiting. Vervolgens heb je ook nog is zonnepanelen nodig. De vraag is hoe snel verdien je het terug, over 10 jaar 20 jaar?
Dat is het dilemma waar we allemaal mee zitten.
Flinke besparing op verbruik gas waardoor vastrechtkochten een groot gedeelte van de som worden waardoor je weer een buffervat kan kopen en aanschaf CV + hybride warmtepomp gelijk is aan volledige warmtepomp.

Over een jaar of 15 gerekend ontloopt dat elkaar niet veel.

Maar met zoveel zonnepanelen wil je inderdaad zoveel mogelijk overschot aan stroom gebruiken voor verwarming

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Heb je wel zo'n grote warmwater behoefte? CW5 levert een hoop warm water, maar als je een reguliere douche hebt is een cw4 ook prima.

Daarnaast kan je ook overwegen om de ketel niet te verplaatsen maar je geld in een stillere te steken. Of simpelweg een kastje er omheen bouwen.

Stel, je neemt een Nefit/Bosch Trendline II cw4, dan kom je nog maar op 47dB, waar de Xtreme 36 op 58dB komt. Nogal een groot verschil.

Zelf ben ik een paar jr geleden van intergas naar de trendline 1 gegaan, wereld van verschil qua herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Met dat gasverbruik zou ik juist voor een hybride gaan. Vooral icm met je zonnepanelen en je dan mooi extra opbrengst zelf kan gebruiken. Plus, de warmtepomp wordt buiten geplaatst en zal echt niet altijd op vol vermogen draaien en binnen hoor je er denk ik weinig van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
D-dark schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:22:
Met dat gasverbruik zou ik juist voor een hybride gaan. Vooral icm met je zonnepanelen en je dan mooi extra opbrengst zelf kan gebruiken. Plus, de warmtepomp wordt buiten geplaatst en zal echt niet altijd op vol vermogen draaien en binnen hoor je er denk ik weinig van.
Maar wat bespaar je nou bij zo een hybride? Je betaald volgens mij al 3x de prijs van een normale cv ketel en daarnaast heb je nog steeds een gas aansluiting. Vervolgens heb je ook nog is zonnepanelen nodig. De vraag is hoe snel verdien je het terug, over 10 jaar 20 jaar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Figo112 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Dat is het dilemma waar we allemaal mee zitten.
Flinke besparing op verbruik gas waardoor vastrechtkochten een groot gedeelte van de som worden waardoor je weer een buffervat kan kopen en aanschaf CV + hybride warmtepomp gelijk is aan volledige warmtepomp.

Over een jaar of 15 gerekend ontloopt dat elkaar niet veel.

Maar met zoveel zonnepanelen wil je inderdaad zoveel mogelijk overschot aan stroom gebruiken voor verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 09:52
Dank voor jullie reacties! Ik heb nogmaals overleg gehad over een hybride systeem, maar de installateur geeft aan dat dat voor deze woning eigenlijk niet loont. De investering is een 7K extra, en dat terwijl de woning niet met lage temperatuur te verwarmen is, dus blijft de gewone cv bijspringen.
Ik denk er dan nu toch over om voor een gewone cv te gaan (de hreco lijtk nog stiller te zijn wat specificaties betreft), en over een jaartje of 10 a 15 opnieuw te kijken. Wie weet zijn er dan wel goede (en betaalbare) oplossing beschikbaar.
Als enige optie voor het extra energie, denk ik erover om tzt een electrische boiler toe te voegen, of electisch te gaan rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
Coder71 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:36:
Dank voor jullie reacties! Ik heb nogmaals overleg gehad over een hybride systeem, maar de installateur geeft aan dat dat voor deze woning eigenlijk niet loont. De investering is een 7K extra, en dat terwijl de woning niet met lage temperatuur te verwarmen is, dus blijft de gewone cv bijspringen.
Ik denk er dan nu toch over om voor een gewone cv te gaan (de hreco lijtk nog stiller te zijn wat specificaties betreft), en over een jaartje of 10 a 15 opnieuw te kijken. Wie weet zijn er dan wel goede (en betaalbare) oplossing beschikbaar.
Als enige optie voor het extra energie, denk ik erover om tzt een electrische boiler toe te voegen, of electisch te gaan rijden...
goede keus die intergas ik heb er al eentje van 20 jaar bijna en ik zit nu ook te overwegen om die xtreme cw5 aan te schaffen. Al die mooie hybride systemen zijn te complex en vaak niet lonend heb ik het idee.

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 06:32
Ik zit met een soortgelijke vraag, alleen heb er ook nog vloerverwarming bij voor de gehele benedenverdieping (60m2). Ook een hoekhuis, overal HR++ glas maar (nog) geen goede dakisolatie. Boven hangen er 2 kleine radiatoren maar worden in de praktijk weinig gebruikt. Ik heb geen bad, wel een stortdouche. De nieuwe ketel komt op zolder dus geluid is niet een mega issue. Installateur adviseert een Valliant of een Remeha CW5 (types moet ik nog door krijgen). Ik ben gaan zoeken naar recente reviews op modellen van deze merken, maar het is net alsof je zoekt op 'vreemd bultje' in google, en dan eigenlijk het gevoel hebt dat je zovast maar je uitvaartpolis moet gaan checken of ie alles wel goed dekt. De horrorverhalen vliegen je meteen om de oren.

Hoe weet je nou wat de juiste keuze is. Als ik de top5's van verschillende websites lees (allemaal van elkaar overgenomen) komen daar steeds Intergas modellen naar voren, en de beste Remeha is de Calenta Ace 40C maar daar lees ik dan dus verschillende slechte reviews over. Echt lastig dit.

[ Voor 3% gewijzigd door cobalt60 op 02-09-2021 21:12 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Coder71 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:36:
Met 2500 m3/jaar heeft hij denk ik wel gelijk, als dit om een normaal woonhuis van orde 100-150 m2 gaat. Als het onder de 1000 zat was het een heel ander verhaal geweest.

Kost tegenwoordig serieus geld trouwens, meer dan 200/maand alleen al voor gas, en dat nog zonder vastrecht!
Pagina: 1