Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA32zrOMAwegpAzT3ck4K6EXlcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrJv4uXOvZtVo79wwJhL5AxN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit plaatje heb ik even gemaakt in paint ter inspiratie. Ik mis alleen de onderliggende data om het kloppend te laten zijn. Weet iemand die data of soortgelijke grafiekjes te vinden waarin die info word weergegeven ?

Ik zoek dus informatie die me een beter inzicht verschaft hoeveel rendement je verliest bij het kiezen van een omvormer aanzienlijk kleiner dan het vermogen van de panelen. Hoe gedetailleerder en uitgebreider de info, hoe liever. Ik wil een goed inzicht verkrijgen, dat een omvormer van rond de 80-90% van het vermogen van de panelen is geadviseerd weet ik al :)

Bij voorbaat dank,

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Je kunt het vrij vlot simuleren met Sunny designer; Je kunt het maximum vermogen van de omvormer instellen; en zo snel voldoende datapunten genereren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Tl;dr: het valt erg mee.

In dit forum is er ooit uitgebreid aan gerekend door o.a. @antonboonstra , zie bv:

antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Vergelijkbare conclusies trekken ook anderen:

http://www.enerpedia.be/n...hte-van-de-omvormer-2183/

Let op dat Belgen een financiële reden hebben om echt fors af te toppen: je betaalt daar nl. een belasting over het vermogen van de omvormer. In Nederland zou ik het niet zo ver overdrijven, maar tot 20% extra is het verlies op jaarbasis dus zo goed als verwaarloosbaar.

Hier kan het bv. lonen als je dan nog net een 1-fase omvormer kunt gebruiken, of als je anders nog dikkere kabels of zekeringen zou moeten aanleggen e.d.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 30-08-2021 23:50 ]

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
Juist dat is exact wat ik zocht Wilke. Bedankt !