Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerbrasser
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 18:08
Voor een student Bouwlunde ben ik op zoek naar een muis.
Deze muis moet dus geschikt zijn voor CAD programma’s.
Zijn dan de DPI’s belangrijk??

Mijn wensen zijn:
Bluetooth dus geen usb receiver want muis gaat veel reizen en in en uit een tas.
Formaat compact of medium
Bedrag EUR 50-65 maar zeker niet boven EUR 80
Laser is ook wel handig volgens mij
Is een accu handig? Wat zijn jullie ervaringen?
We denken aan een Logitech of Microsoft, dit omdat de rest ons niets zegt, beetje kwaliteit is wel hamdig…

Verder dacht ik aan een stille muis en ergonomisch maar het is toch nog lastig - voor mij - om bij alle wensen iets te vinden dus deze wensen zijn beetje ondergeschikt geworden….

Mijn man tekent met de Logitech M705 maar deze heeft een usb receiver dus voor student niet geschikt. DPI is hier 3200. Is het aantal DPI’s inderdaad het criterium om op te letten?

De logitech MX serie is met akku. Geen idee of dat handig is voor student.

De Microsoft Bluetooth Ergonomic Black lijkt ons eigenlijk wel wat maar 2x is mij verteld dat deze muis DPI 2400 heeft. Mijn twijfel zit in het aantal DPI’s. Is dit voldoende? In principe is dit een optische muis maar werkt net even anders ……

Welk advies hebben jullie?
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:37
Ik gebruik nu bijna 5 jaar de MX Master voor professioneel CAD. Accu gaat lang mee en kun je prima opladen via een kabeltje aan de laptop / pc. Tijdens het opladen kun je de muis blijven gebruiken.

Momenteel is de originele MX Master via Amazon Frankrijk voor slechts 35 euro verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerbrasser
Bedankt. Goed om te horen. Welke MX Master heeft u? Hoeveel DPI heeft de door u gebruikte muis?
Is dat ook hetgeen het belangrijkste is voor een optimale werking?
Op Amazon Fr heb ik nog nooit besteld maar wel DE. Daar wilde ik net gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerbrasser
Nog even naar de muis gekeken. Maar deze is met usb receiver. Het is ook de eerste serie. De 2e serie kan niet met lader regelijk gebruikt worden dus ik denk de eerste ook niet…..
Maar ik ga mij in deze muis nog eens verder verdiepen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 06:04
Ik heb zelf de MX Master 2s, die doet max 4000 DPI en die werkt met zowel de Unifying USB receiver of Bluetooth. Tijdens het opladen aan de micro-USB kabel is hij inderdaad gewoon te gebruiken (is letterlijk de manier waarop ik em nu gebruik).

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:05
Ik verwacht dat de mx master 3 ook binnen het budget kan vallen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
brouwerbrasser schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:00:
Nog even naar de muis gekeken. Maar deze is met usb receiver. Het is ook de eerste serie. De 2e serie kan niet met lader regelijk gebruikt worden dus ik denk de eerste ook niet…..
Maar ik ga mij in deze muis nog eens verder verdiepen…..
De MX Masters zijn zowel met Bluetooth als receiver te gebruiken. Je kunt die koppelen met 2 verschillende receivers (standaard krijg je er één meegeleverd) en één Bluetooth ontvanger, via een knopje aan de onderkant kun je dan wisselen tussen ontvanger. Nadeel van de MX Master serie is dat er geen ruimte is in de muis om de ontvanger in op te bergen als je die mee wilt nemen, bij bv de M705 kun je de receiver in het batterijvakje opbergen.

Ik begrijp niet goed waarom een ontvanger een probleem is. Een Logitech Unifying Receiver steekt +- 5 mm uit de USB poort, die kun je gewoon laten zitten in de laptop, ook als je die wegsteekt in een rugzak. Zorg gewoon dat de USB receiver naar boven wijst als je de laptop weg steekt.

Ik heb ook een Logitech M705 voor werk en die ontvanger zit al 3 jaar in mijn laptop. Dan heb ik nog 2 ongebruikte USB-A poorten en 2 USB-C poorten, dus kan die ene poort wel missen. Bluetooth gebruik ik als het kan net liever niet, de Unifying receiver is naar mijn ervaring minder storingsgevoelig.

DPI is niet zo relevant voor CAD. Je wilt net geen te hoge DPI want dan heb je met een kleine beweging van de hand een grote beweging van de cursor. Als je een paar componenten die kort tegen elkaar staan moet aanklikken, wil je dat net niet.

En wat betreft niet tegelijk kunnen gebruiken met de lader, ik denk dat je daar een paar reviews verkeerd interpreteert. Wat sommige reviewers bedoelen is dat de MX Master altijd draadloos verbinding maakt met de computer, ook als je die met een USB kabel aansluit om op te laden, die USB kabel wordt alléén gebruikt om op te laden. Sommigen willen een bedrade verbinding tijdens het gamen om een lagere reactietijd te bekomen tijdens het gamen, maar bij gebruik om te werken is dat minder relevant en is draadloos goed genoeg.

Edit: Bedenk me net dat een receiver een probleem kan zijn als je een laptop hebt zonder USB-A poorten en alleen USB-C, maar voor een student Bouwkunde zou ik toch stellig aanraden een meer workstation type laptop te nemen met voldoende poorten. Een Macbook Air type apparaat gaat echt tekort schieten.

[ Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 31-08-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

MX master 2 hier zeeeeeeer tevreden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-05 14:31
Ik gebruik gewoon een Logitech G403 (703 wireless versie) of een spacemouse (niet echt realistisch tijdens opleiding :+ ). Maar DPI maakt naar mijn inziens niet veel uit. Ik ben gewend met 400DPI te werken, is ook lekker precies want muis beweegt langzaam. Maar collega's werken met veel meer en dat gaat ook prima, net wat je gewend bent en fijn vindt.

Tegenwoordig is draadloos en bedraad zo goed als even snel en met CAD merk je helemaal niets van een delay, dus daar zou ik me niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerbrasser
Bedankt voor alle opmerkingen!

De MX master vind ik toch vrij prijzig en ‘zwaar’.
Nu denk ik aan de MX anywhere 2s of eventueel de 3. Anywhere heeft vlgs mij nano en bt!
Of omdat DPI minder belangrijk is als ik dacht zou de MS bluetooth ergonomic mouse met dpi2400 ook weer een optie zijn?!
Of toch geen goede keuzes voor dit luxe probleem? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerbrasser
Dit zijn de aansluitingen van de laptop.
Video uit HDMI, USB type-C
Hoogste HDMI versie HDMI 2.1
Aansluitingen (USB/FW) 4x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), 2x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c

Alle usb aansluitingen zitten er dan toch op? (Beetje leek ;-) )
Of moet ik voor de LG Anywhere 2s nog een nieuwe kabel kopen?

[ Voor 11% gewijzigd door brouwerbrasser op 01-09-2021 09:46 . Reden: Laatste regel vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij een laptop is een anywhere wel meer passend. Het is wel een doorsnee kleine muis, maar het kan net..

Heb zelf thuis een anywhere 2s en vind dat verder prima werken. Knoppen werken ook erg fijn.

Weet niet wat voor laptop en welk toetsenbord, maar numerieke toetsenbord is wel aan te raden met CAD.

Mss wil je ook nog een 3D muis (space navigator?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 20:15

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb zowel de MX Master 2s, MX Master 3 en een G502. De MX Masters zijn super om mee te werken bij laptops en simpele dingen zoals office werk, web browsen, programmeren.
Alleen prefereer ik de G502 heel erg wanneer ik bezig ga met bijv. Blender, Photoshop, Illustrator, Cura of gaming. De MX Masters zijn dan gewoon niet goed genoeg voor tenzij je het casual doet. Ik vind dat er een merkbare inputlag is en het feit dat je DPI controle mist. Voor deze werkzaamheden vind ik ze niet precies genoeg.

Het is ook logisch dat de MX Master daarvoor gewoon niet de juiste tool is; Het zijn muizen die makkelijker 4-6 maanden meegaan met de accu en daardoor inleveren op andere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:09
MX Anywhere 2s hier, die voldoet aan alle wensen.
€50
BT en Unifying ontvanger
Medium formaat
Extra knoppen die je vrij kunt instellen
Gebruik tijdens opladen kan
Accu gaat 2 weken mee bij 60 upw.
Superstil
Gebruik de muis ook voor CAD, meestal Eagle en solidworks

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 03-09-2021 07:31 ]

Pagina: 1