Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kaag28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09-2021
Hallo, ik overweeg ook onze mechanische ventilatie te vervangen door (de)centrale WTW. Jaren 80 hoekwoning waar we zelf extra dakisolatie hebben toegevoegd en overwegen om vloerisolatie toe te voegen. Reden om WTW te overwegen is dat wij veel kouval (tocht) hebben in de woonkamer en keuken van de ventilatieroosters en omdat we denken ook wat energie te kunnen besparen met een WTW.

We bekijken meerdere opties, waar ik een paar vragen over heb
- decentrale WTW voor woonkamer (30m2) en open keuken (9m2)
- centrale WTW voor hele woning (3 slaapkamers op de 1e en 1 slaapkamer op zolder)

Ik denk voor de toevoerkanalen deels gebruik te kunnen maken van de bestaande leidingenkoker die onder de ventilatiebox rechtstreeks naar beneden gaat langs de trap, eventueel in combinatie met extra koker aan andere zijde van de trap. En daarmee de woonkamer + keuken van toevoer te voorzien.
Slaapkamers op eerste verdieping zouden dan via 2 gaten in de kanaalplaatvloer bereikt moeten worden, vanuit ruimte achter de knieschotten op zolder.
Zolderkamer van via plafond / vliering bereikt worden.
Afvoer is aanwezig in keuken, toilet en badkamer.

Ik heb de volgende vragen:
- levert een decentrale WTW (capaciteit 70 m3/h) wel voldoende verversing voor hele woonkamer + keuken?Op basis van vloeroppervlak woonkamer zou ik 100m3 nodig hebben volgens richtlijnen.
- hoe ver moeten de inlaatopeningen van wand / plafond zitten? zowel boven als links en rechts 40 cm? of kan het ook in een hoek als je een stukje uit plafond blijft en voor de opening voldoende vrije ruimte hebt?
- Is het voldoende als ik 1 kanaal aanleg (met voldoende diameter) om twee inlaatopeningen in woonkamer te realiseren of er twee slaapkamers op aan te sluiten? In dat laatste geval zou er naast de doorgang in plafond ook een doorgang in de muur van de ene naar de andere slaapkamer moeten komen. Dat lijkt mij makkelijker dan nog een extra gat in de vloer.

Ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren uit eigen ervaring!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kaag28

Even ter illustratie uit het bouwbesluit (dus eigenlijk minimaal)

keuken is 21 dm³/s
woonkamer is 0,9* 30 = 27 dm³/s

totaal = 48 dm³/s => 171 m3/h

nu mag je de toevoer in de woonkamer hebben en dan de afzuiging in de keuken, dan krijg je
27 dm³/s toevoer in de woonkamer en 21 dm³/s afvoer in de keuken. (plus 7 in het toilet)

omdat een decentrale wtw niet op die manier een onbalans heeft heb je dus
27 dm³/s toevoer+ afvoer in de wk
21 dm³/s toevoer+ afvoer in de keuken

ik zou er 2 ophangen.

maar als je toch centraal gaat werken de afvoer punten heb je waarschijnlijk al (keuken+wc) Je hebt dan alleen nog een toevoer nodig en dan ben je klaar voor ook de woonkamer en de keuken

[ Voor 52% gewijzigd door twain4me op 30-08-2021 13:36 ]

• Kaag28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09-2021
@twain4me Dank voor de info, dat bevestigt mijn vermoeden!