VoIP naar analoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBoydNL
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb een KPN Vox12 modem (glasvezel 1000 Mbits) net laten installeren. Iemand (niet bij KPN) vertelde me dat op dit modem de Phone 1 aansluiting al een ATA converter heeft, waardoor je er een analoge telefoon op kunt aansluiten en gebruik kunt maken van je VoIP abonnement. Natuurlijk heb ik dat meteen geprobeerd en dat werkt. Fantastisch.
Nu is mijn huis (natuurlijk) voorzien van een heel netwerk van koperen draadjes, die naar vrijwel elke kamer lopen en daar aangesloten zijn op een inbouw ouderwetse KPN aansluiting (met 4 gaatjes). Dit noem ik voor het gemak even "mijn huis". Aangezien Phone1 op het modem werkt met een analoog aangesloten DECT basis unit telefoon, wil ik weten of ik in plaats van die base unit "mijn huis" kan aansluiten op Phone1? Zo kan ik hopelijk die base unit elders in huis aansluiten (in de woonkamer in plaats van in de meterkast aan Phone 1) en bovendien een tweede DECT base unit op de 1e verdieping aansluiten en misschien zelfs een gewone telefoon op de 2e verdieping (studeerkamer). Het is NIET de bedoeling om meerdere gesprekken gelijktijdig te kunnen voeren, ik wil gewoon die ene "lijn" die uit Phone1 komt aansluiten op "mijn huis" om overal vandaan te kunnen telefoneren (nogmaals: niet gelijktijdig).
Er zijn in de meterkast diverse aansluiting, waaronder een dikke blauwe kabel die uit de grond schijnt te komen en aangesloten is op iets wat lijkt op een travo. Die is weer aangesloten op een splitter met een telefoon jack aansluiting en zo'n ouderwetse vier gaten "stopcontact". Daar komen weer 2 draden uit. Eén daarvan lijkt naar boven (door het plafond) te gaan, de andere draad is niet aangesloten maar heeft een phone jack aansluiting (waarschijnlijk door de KPN monteur losgehaald en laten zitten). Ik heb geen idee welke draad of draden doorverbonden zijn met "het huis". Wat moet ik loshalen? Wat moet ik aansluiten? Hoe vind ik dat?
Ik heb verstand van electrische aansluiten en pas dat toe op telefoon aansluitingen (dat werkte vroeger prima - ik heb destijds ooit mijn eigen ISDN centrale en alle andere telefoonlijnen gelegd en aangesloten). Maar nu praten we over VoIP, electronica, converters en bovendien een koperen leiding aansluiting op de wijkcentrale, waarvan KPN zegt dat ik dit beslist niet kapot mag maken. Het lijkt mij dat de aansluiting losgekoppeld zou moeten worden? Dus ik ben een beetje huiverig. Iemand advies?

David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Daar komen weer 2 draden uit.
Draden of kabels? Een schets of een foto maakt het duidelijker.
Maar nu praten we over VoIP
Nauwelijks. Na je modem gaat het alleen nog maar over analoge telefonie. Zoek uit welke kabel vanuit je meterkast naar je woonkamer loopt, sluit die kabel aan op je modem, en op je telefoon uiteraard, en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:23
Klinkt als het ISRA punt. Daar heb je niets meer mee te maken (gezien alles via glasvezel zal verlopen). Je moet de phone 1 gaan zien als vervanger van het isra punt (in zoverre). Ik weet niet of de modem het trekt om meerdere apparaten van voldoende stroom te voorzien, maar ik zou zeggen dat het moet werken als je al je interne (en dus NIET de dikke blauwe kabel) aansluit op die poort.

verschillende isra punten:

https://www.internetvergelijk.nl/blog/isra-punt/