Internet in de camper

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 20:14
Omdat een schotel ook niet het ideaal is om in een camper tv te kijken doen wij het via 4g en streaming. Van de gsm hotspot maken werkt niet altijd even goed en daarom dacht ik aan een buitenantenne met mifi. Een veel gebruikt systeem is maxvieuw (https://www.obelink.be/ma...FKWZ9wFy-j1YaArsYEALw_wcB).
Ik kwam ook deze buitenantenne tegen (https://www.reichelt.com/...ck-88989-p164836.html?r=1) en samen met een mifi (https://www.bol.com/be/nl...LKUp29ZfwYgIaAiHKEALw_wcB) is de prijs ongeveer hetzelfde en die laatste heeft 5g ondersteuning wat toekomst gericht langer mee gaat, enkel de mifi vervangen is minder gedoe dan de antenne van het dak halen.
Veel info vind ik niet maar van die buitenantenne zie ik het bos niet door de bomen, welke zijn goed en kan ik wel enkele jaren mee verder. Een losse antenne met 5g ondersteuning en WiFi (moest er WiFi zijn op de kamping) zou ik graag zo toekomstproof mogelijk hebben, iets op het dak vervangen doe ik niet graag ivm waterdichtheid enzo.
In principe past de buitenantenne ook op iedere router en zijn die aansluiting meestal universeel. Iemand hier een goede kennis van die buitenantennes? Welke zijn goed en waar moet ik op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:46
Je moet een paar dingen bekijken:
- In welke landen moet het compatible zijn
- Welke frequenties gebruiken ze daar
- Welke LTE categorien worden er ondersteund

Dan weet je welk type antenne en Mifi je nodig hebt.
Dan heb je ook nog zoiets als 4G categorie (ik neem bij 5g ook maar daar weet ik niets van).
Die 950 doet categorie 4, dat is niet heel erg hoog. Ik zou wel iets kopen wat hoger kan

5g ondersteuning lees ik trouwens niets over?
https://teltonika-network...t950/RUT950-Datasheet.pdf

Laatst heeft @dion_b een mooi stuk geschreven in een vergelijkbaar topic hierover. moet je even zoeken
4G (LTE) – Cat 4 up to 150 Mbps, 3G – Up to 42 Mbps, 2G – Up to 236.8 kbps
edit:
het was geen dion_b maar @DJSmiley
DJSmiley in "Verbeteren bereik 4G / wifi in Italië dmv mifi / booster"
DJSmiley in "Verbeteren bereik 4G / wifi in Italië dmv mifi / booster"

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 30-08-2021 16:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt antennes: een antenne boeit het niet welke hogere protocollen (3G/4G/5G/wat dan ook) er overheen gaan, daarom vind je in de specs niets daarover terug. Een antenne werkt binnen een bepaald frequentiebereik en heeft een bepaalde gain.

Frequentiebereik is simpel: het moet passen bij je toepassing, en hoe smaller de range van de antenne. des te efficienter het zal zijn als je het ook op die frequenties gebruikt. Dat is bij 5G gelijk een uitdaging, want dat kan alles zijn van 700MHz tot 27.5GHz. Moge duidelijk zijn dat je dat niet met dezelfde antenne gaat gebruiken. Gelukkig kun je de bovenkant van dat bereik rustig negeren in het buitengebied: naarmate frequentie hoger wordt, stijgt demping met afstand. Dergelijke frequenties zijn alleen binnen gebouwen of op korte afstand op drukke gebied interessant. In het buitengebied - waar ik vermoed dat je met de camper gaat zitten - ga je waarschijnlijk tussen de 700-2600MHz blijven, en daarbinnen ook nog vooral onder de 2GHz.

Dan gain. Meer is niet altijd beter: het is een maat voor hoe gericht een antenne is. Als je een vaste antenne zonder richtmogelijkheid zoekt, dan wil je juist een lage gain (<5dBi) om een platte donut te hebben qua dekking zodat je ongeacht orientatie goede ontvangst hebt. Een high-gain richtantenne (>10dBi) kan mits correct gericht meer signaal ontvangen en (nog belangrijker!) terugsturen, maar dan moet je hem dus wel steeds richten.

Tenslotte heb je voor MIMO minimaal het aantal antennes nodig als je 4G/5G modem aan kan. Dat kan 2x2 zijn, maar 4x4 is ook gangbaar. Dat levert altijd meerwaarde bij ontvangst (antenna diversity) ook al kan de zendmast niet meer aan, maar bottleneck is meestal verzenden vanaf client, en daar helpt het niet. Kortom, zoek uit wat de netwerken leveren in de gebieden waar je denkt te gaan reizen, kies de modem met dat in het achterhoofd, en kies antenne met modem in het achterhoofd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
De netgear nighthawk M2 had ik ook in overweging, daar lees ik wel goeie reviews van, de grote vraag is eigenlijk als zo een buitenantenne een meerwaarde gaat zijn, (foute) kabels en connectors maken de zaken er niet altijd beter op en de mast kan idd ook maar aan wat hij aan kan. Misschien dat enkel een goede router beter is dan een hele constructie die niet veel winst gaat opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:01
Antenne's: allemaal leuk maar relatief prijzig.

En gevoelig, want de link is zo sterk als de zwakste schakel. Degelijke connectoren en kabels zijn minstens zo belangrijk.
Een antenne kan zeker wat winst opleveren, maar is niet magisch. Met een externe antenne is je bereik niet ineens perfect. Het kan zeker wel verschil maken, maar daar houd het wel mee op.

Inmiddels heb ik een Huawei B818 gescoord. Die is een klap vlotter dan mn vorige (TPLink MR600 CAT6). Maar vooral op de matigere plekken merk ik toch wel beter bereik. Zelfs beter/vlotter dan mijn iphone SE 2.

Die B818 heeft 4x mimo intern en die antenne's werken prima.

Overigens is het ook wel opletten, want niet elke modem met 4x4 enzo heeft dat ook als externe aansluitingen. Zo heeft die huawei maar 2 antenne aansluitingen. Dus met externe antenne's val je terug naar 2x2, of je moet m zelf voorzien van 4 aansluitingen (en evenredig aan antenne's). Da's ook nog een heel projectje. Heb ik nog geen enkele aanleiding voor.

Hij is wel groter dan zo'n netgear en heeft ook geen eigen accu. Maar voor in de camper vind ik dat allemaal niet echt relevant. Hij kan gewoon op 12V. Voor de zekerheid hangt ie bij mij wel achter een 12V stabilisator, maar hij hoeft dus niet perse via de omvormer.

En met een prijs van zo'n 100-125 euro op Marktplaats is het, kwa prijs/prestatie, een heel interessant ding naar mijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 30-08-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:31
Maar is het bereik wel echt het probleem? Soms is gewoon een mast overbelast als de hele camping na het eten even gaat internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Voor 1/3 van de prijs is de B818 zeker interessant, uiteindelijk is het vooral wat streamen en 4K zal het niet worden op een klein scherm waar je kort bij zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chundo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:18:
De netgear nighthawk M2 had ik ook in overweging, daar lees ik wel goeie reviews van, de grote vraag is eigenlijk als zo een buitenantenne een meerwaarde gaat zijn, (foute) kabels en connectors maken de zaken er niet altijd beter op en de mast kan idd ook maar aan wat hij aan kan. Misschien dat enkel een goede router beter is dan een hele constructie die niet veel winst gaat opleveren
Kan. Hangt af van de constructie van de camper. Als de boven/zijkanten van metaal zijn, heb je feitelijk een grote kooi van Faraday en gaat je dekking verre van optimaal zijn. Je wint echt wat door buiten zo'n metalen kooi te zitten met je antenne. Omgekeerd, als het een plastic/glasvezel kap is, dan is het zo goed als transparant voor RF en maakt het weinig tot niets uit.

Mbt kabels en connectoren, dat is gewoon zaak van voorzichtig zijn, goede apparatuur kopen, goed wegwerken en vooral niet teveel aan de connectoren rommelen. Ook zorgen voor juiste moment bij het aansluiten. Te weinig lekt, teveel riskeert doldraaien of vervorming. 0.3-0.6 Nm is voor messing connectoren gangbaar, voor staal 0.1-1.1 Nm. Mix zowel ivm corrosie als verschillend moment geen metalen op dezelfde verbinding (dus mannetje en vrouwtje die op elkaar ingrijpen beide van zelfde materiaal).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1