AM1H-ITX 'vergeet' opstartschijf (lege BIOS-batterij)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb na jaren het stof van een pricewatch: ASRock AM1H-ITX afgeblazen, en de BIOS-batterij blijkt leeg te zijn. Het is helaas geen standaard knoopcel, maar wel één met een vastgesoldeerd kabeltje en een krimpkous errond om de boel bij elkaar te houden:

Afbeeldingslocatie: https://www.xtremehardware.com/images/stories/ASRock/AM1H-ITX/Immagini/foto/09_AM1H-ITX.jpg

De verpakking - inclusief de vastgesoldeerde contactpunten - heb ik opengepield en er een nieuwe ingestoken, maar dat brengt geen soelaas. Ik vind online wel vervanging maar de 2-pinsconnector lijkt niet echt standaard te zijn. Ik lees ook wat verhalen over de polariteit die voor sommige modellen verkeerd zit, dus ik heb nog niet direct vervanging besteld.

Nu komt de clou: zolang de stroom niet van de voeding afgaat onthoudt de UEFI zijn instellingen, en ook de opstartschijf. Als de stroom eraf gaat (bv. uit het stopcontact om PC te verplaatsen) dan herkent het moederbord de opstartschijf niet meer. Ook manueel de opstartschijf in de UEFI shell selecteren haalt niks uit; het lijkt erop alsof de bootloader gewist is. Als ik van een USB-stick opstart, naar de Debian-installatie op de oorspronkelijke opstartschijf chroot, en GRUB2 opnieuw installeer, dan kan ik daarna gewoon opstarten van diezelfde schijf alsof er niks gebeurd is. Dat gaat allemaal goed (cold boot, reboot) zolang de stroom op de voeding blijft staan. De interne klok van het moederbord werkt natuurlijk niet, dus dat is wel een probleem, maar NTP fikst dat zolang de afwijking niet te groot is.

Ik kan maar niet vinden wat er juist aan de hand is waardoor het moederbord wel de schijven ziet, maar (ook als ik 'm por) geen bootschijf of bootloader vindt tot ik GRUB2 opnieuw installeer. Weet iemand wat hier aan de hand is? Ik heb een workaround, maar had graag geweten wat er hier juist speelt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Beste antwoord (via Borromini op 31-08-2021 22:21)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 22:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Borromini schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:22:
Ik heb na jaren het stof van een pricewatch: ASRock AM1H-ITX afgeblazen, en de BIOS-batterij blijkt leeg te zijn. Het is helaas geen standaard knoopcel, maar wel één met een vastgesoldeerd kabeltje en een krimpkous errond om de boel bij elkaar te houden:

[Afbeelding]
Dat valt nog wel mee qua "niet-standaard" toch? Het is in ieder geval het normale formaat: een CR2030. Die "W" staat mogelijk voor "wrapped" wat duid op de krimpkous die er omheen zit.
Als ik zoek op een CR2032W vind ik dit ding ook terug als CR2032 batterij en op AliExpress vind je ze kant en klaar met de krimpkous er omheen en de stekker er aan.
Volgens mij is er wel aan te komen.
De verpakking - inclusief de vastgesoldeerde contactpunten - heb ik opengepield en er een nieuwe ingestoken, maar dat brengt geen soelaas.
Zijn zeker twee metalen stripjes die met twee puntlassen op de pool bevestigd zijn?
Als je een goede CR2032 hebt kun je die wellicht loshalen en gewoon solderen. Probeer alleen te zorgen dat je de batterij zo kort mogelijk opwarmt dat deze niet te heet wordt.
Ik vind online wel vervanging maar de 2-pinsconnector lijkt niet echt standaard te zijn. Ik lees ook wat verhalen over de polariteit die voor sommige modellen verkeerd zit, dus ik heb nog niet direct vervanging besteld.
Polariteit kun je wel zien. CR2032 is positief van buiten (het lijfje) en negatief bovenop (de knoop). Staat er vaak ook op en bij twijfel kun je het nameten.

Ik denk dat als je op AliExpress zoiets (https://www.aliexpress.com/i/32871791966.html) besteld dat je er al bent qua vervanging. Stel de connector is anders dan zou je de draden kunnen afknippen en deze connector op de nieuwe batterij kunnen solderen.

Wat je ook kunt doen is een losse CR2032 houder kopen, en dan eentje waarvan de contactpunten naar de zijkant wijzen. De draad met connector van de huidige afknippen en op de nieuwe houder solderen.
De polen van die houder isoleren met krimpkous en/of misschien kapton tape.
Er een batterij in steken en die op dezelfde plek terugplakken met een dubbelzijdige plak pad.
Connector insteken en je BIOS/UEFI saved zijn waarden weer.
Nu komt de clou: zolang de stroom niet van de voeding afgaat onthoudt de UEFI zijn instellingen, en ook de opstartschijf. Als de stroom eraf gaat (bv. uit het stopcontact om PC te verplaatsen) dan herkent het moederbord de opstartschijf niet meer. Ook manueel de opstartschijf in de UEFI shell selecteren haalt niks uit; het lijkt erop alsof de bootloader gewist is. Als ik van een USB-stick opstart, naar de Debian-installatie op de oorspronkelijke opstartschijf chroot, en GRUB2 opnieuw installeer, dan kan ik daarna gewoon opstarten van diezelfde schijf alsof er niks gebeurd is. Dat gaat allemaal goed (cold boot, reboot) zolang de stroom op de voeding blijft staan. De interne klok van het moederbord werkt natuurlijk niet, dus dat is wel een probleem, maar NTP fikst dat zolang de afwijking niet te groot is.

Ik kan maar niet vinden wat er juist aan de hand is waardoor het moederbord wel de schijven ziet, maar (ook als ik 'm por) geen bootschijf of bootloader vindt tot ik GRUB2 opnieuw installeer. Weet iemand wat hier aan de hand is? Ik heb een workaround, maar had graag geweten wat er hier juist speelt.
De UEFI registreert bootloaders in zijn lijst. Bij een reset wordt die lijst geleegd en weet UEFI niet meer waar hij van kan booten. Hij vergeet het omdat je batterij leeg is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-10 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit heeft dus helemaal niets met het OS te maken, maar 100% de hardware, je moederbord. Je bent volgens mij de weg even kwijt geweest, maar geen zorgen, ik verhuis je wel naar de juiste plaats. NOS > PMG.

Bij UEFI systemen die niet willen opstarten nadat het BIOS een reset heeft gekregen, vergeten de registratie van EFI loaders en zoeken niet zelfstandig naar reeds aanwezig. Dat het handmatig toevoegen niet werkt kan duiden op een bug, check dus voor een update van het BIOS als die er is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Borromini schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:22:

[Afbeelding]
Dat valt nog wel mee qua "niet-standaard" toch? Het is in ieder geval het normale formaat: een CR2030. Die "W" staat mogelijk voor "wrapped" wat duid op de krimpkous die er omheen zit.
Als ik zoek op een CR2032W vind ik dit ding ook terug als CR2032 batterij en op AliExpress vind je ze kant en klaar met de krimpkous er omheen en de stekker er aan.
De verpakking - inclusief de vastgesoldeerde contactpunten - heb ik opengepield en er een nieuwe ingestoken, maar dat brengt geen soelaas.
Zijn zeker twee metalen stripjes die met twee puntlassen op de pool bevestigd zijn?
Als je een goede CR2032 hebt kun je die wellicht loshalen en gewoon solderen. Probeer alleen te zorgen dat je de batterij zo kort mogelijk opwarmt dat deze niet te heet wordt.
Ik vind online wel vervanging maar de 2-pinsconnector lijkt niet echt standaard te zijn. Ik lees ook wat verhalen over de polariteit die voor sommige modellen verkeerd zit, dus ik heb nog niet direct vervanging besteld.
Polariteit kun je wel zien. CR2032 is positief van buiten (het lijfje) en negatief bovenop (de knoop). Staat er vaak ook op en bij twijfel kun je het nameten.

Ik denk dat als je op AliExpress zoiets (https://www.aliexpress.com/i/32871791966.html) besteld dat je er al bent qua vervanging. Stel de connector is anders dan zou je de draden kunnen afknippen en deze connector op de nieuwe batterij kunnen solderen.

Wat je ook kunt doen is een losse CR2032 houder kopen, en dan eentje waarvan de contactpunten naar de zijkant wijzen. De draad met connector van de huidige afknippen en op de nieuwe houder solderen.
Er een batterij in steken en die op dezelfde plek terugplakken met een dubbelzijdige plak pad.

De UEFI registreert bootloaders in zijn lijst. Bij een reset wordt die lijst geleegd en weet UEFI niet meer waar hij van kan booten. Hij vergeet het omdat je batterij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt voor jullie grondige antwoorden allebei (@Ultraman in het bijzonder) :).

@Hero of Time Die is er niet, helaas. Daar heb ik al naar gekeken. Het leek me vreemd dat hij andere instellingen wel leek weg te schrijven (presets die je kan instellen), die lijken in tegenstelling tot de opstartschijf wel bewaard te blijven.
Ultraman schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:53:
[...]
Er is zeker wel aan te komen, ik kreeg ook best wat hits op Amazon bv. Alleen lijken die witte stekkertjes niet gestandaardiseerd. Ik vind er ook zelf geen goede foto's van (en mijn smartphone doet het ook niet al te best bij pogingen 'm te fotograferen).
Die waren inderdaad met puntlassen bevestigd, die heb ik met een mesje losgesneden. Ik heb twee andere knoopcellen geprobeerd die nog voldoende lading zouden moeten hebben (waarvan één die nog nieuw uit de verpakking kwam) en dat deed niks. Maar ik had de polariteit misschien verkeerd.

Bedankt voor de tips. Ik ben geen held met solderen, dus het zal online zo'n ding bestellen worden en dan hopen dat het werkt :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Graag gedaan en succes :)

Qua solderen is dit redelijk simpel. Geen idee waar je zit, maar als je langs wilt droppen dan zet ik het boutje wel even aan. Hier durf ik me nog wel aan te wagen.
En anders ken je misschien wel iemand die de draden van de passende stekker voor je kan bevestigen aan de draden van een verse wrapped CR2032.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Noorden van België hier, bedankt voor het aanbod. Misschien het moment om mijn eigen soldeerbout ook es leren te gebruiken :P.

Ik kan via een kennis ook wel iets regelen misschien, die is daar ook handiger mee dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb een setje vergelijkbare knoopcellen via Amazon besteld. Bij heel wat aanbiedingen werd geklaagd dat ze 'niet werkten' maar dat bleek een probleem met de polariteit te zijn. Ook hier leek die omgekeerd te zijn, de kabels bij de originele knoopcel zaten omgekeerd in het stekkertje. Kabels eruit gepeuterd, omgewisseld en systeempje draait weer als een tierelier d:)b.

Pagina: 1