Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:24
Een familielid heeft vorig jaar een 15,6 inch laptop gekocht met een Full HD scherm 1920x1080.
Windows 10 gaf als aanbevolen schaalfactor bij de beeldscherminstellingen 125% aan. 100% zou namelijk veel te kleine, maar wel scherpe, letters opleveren. Dus Windows adviseerde 125% (aanbevolen).
Effectief werd daarmee de resolutie dus ingesteld op 1536x864.

Toen ik 2 weken geleden een programmaatje daar installeerde bleek die niet op het scherm te passen. Ik controleerde de beeldscherminstellingen en ik zag dat Windows nu ineens 150% adviseerde: 1280x720 dus. Dat was dan ook automatisch zo ingesteld, zonder gebruikers tussenkomst.

Ik heb niets veranderd en 1 week geleden keek ik en zag dat dat programmaatje plots (zonder gebruikers tussenkomst) wél op het scherm paste en bij de beeldscherminstellingen stond nu weer 125% als aanbevolen schaal.

Vandaag keek ik weer en zag dat het weer op 150% als aanbevolen schaal stond.
Let wel, de schaal die als aanbevolen geldt wordt door Windows aangegeven. Deze aanbeveling kan niet door de gebruiker veranderd worden. Wel kan de gebruiker aan andere schaal kiezen, maar niet de tekst
"(aanbevolen)", dat is aan Windows.

Wat is dit voor gedoe dat Windows iedere week besluit een andere schaal 125% of 150% aan te bevelen en daarmee automatisch de schaal te veranderen en daarmee kleinere of grotere letters, icoontjes, forms en zo?

Hebben meer mensen daar last van?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
Geen last van.

Om welke laptop gaat het om? En heb je een Scherm aangekoppeld?

Welk "programmaatje" gaat het om?
Zijn alle drivers wel correct geïnstalleerd?

Ofwel veel info mist nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
corporalnl schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:24:
Geen last van.

Om welke laptop gaat het om? En heb je een Scherm aangekoppeld?

Welk "programmaatje" gaat het om?
Zijn alle drivers wel correct geïnstalleerd?

Ofwel veel info mist nog.
Het is niet mijn laptop maar van iemand uit de familie die elders woont.
Uw vragen lijken me niet van belang want bij een verhouding 15,6 inch laptop en Full HD moet Windows een beslissing nemen wat het wil adviseren 125% of 150% en niet iedere dag/week een andere aanbeveling geven. Het gaat om de verhouding aantal beeldpunten (niet pixels) per fysieke inch wat prettig leesbaar is. Full HD a 100% op een 15,6 en waarschijnlijk ook op een 17 inch zorgt voor te kleine letters. De verhouding is m.i. optimaal bij 125% en bij 150% weer te groot. Het is niet afhankelijk van merk/type laptop of welke programmas er geinstalleerd zijn omdat de schaal voor de hele computer/beeldscherm geldt.

Bureaublad, rechtermuistoets, Beeldscherminstellingen, De grootte van de tekst, apps en andere items wijzigen. Daar staat een aanbevolen percentage wat voor de computer logischerwijs zou moeten gelden.
Mijn eigen 15" laptop heeft een resolutie van 1366x768. stel dat deze resolutie fysiek echter 2732x1536 pixels zou zijn dan zou 200% het aanbevolen percentage logischerwijs zijn zodat het lijkt of ik op een prettige 1366x768 werk want bij 100% zou mijn huidige bureaublad anders maar een kwart vullen.

Die schaal was dus al door Windows veranderd voor ik mijn programma installeerde. Het was alleen toen dat het me opviel. Ik zit natuurlijk niet iedere dag achter iemand anders laptop.

Alle drivers zijn overigens correct en worden door Windows beheerd en de laptop is van Horrible Products, als je begrijpt wat ik bedoel.

[ Voor 16% gewijzigd door TanteBeth op 30-08-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
TanteBeth schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Het is niet mijn laptop maar van iemand uit de familie die elders woont.
Uw vragen lijken me niet van belang want bij een verhouding 15,6 inch laptop en Full HD moet Windows een beslissing nemen wat het wil adviseren 125% of 150% en niet iedere dag/week een andere aanbeveling geven. Het gaat om de verhouding aantal beeldpunten (niet pixels) per fysieke inch wat prettig leesbaar is. Full HD a 100% op een 15,6 en waarschijnlijk ook op een 17 inch zorgt voor te kleine letters. De verhouding is m.i. optimaal bij 125% en bij 150% weer te groot. Het is niet afhankelijk van merk/type laptop of welke programmas er geinstalleerd zijn omdat de schaal voor de hele computer/beeldscherm geldt.

Bureaublad, rechtermuistoets, Beeldscherminstellingen, De grootte van de tekst, apps en andere items wijzigen. Daar staat een aanbevolen percentage wat voor de computer logischerwijs zou moeten gelden.
Mijn eigen 15" laptop heeft een resolutie van 1366x768. stel dat deze resolutie fysiek echter 2732x1536 pixels zou zijn dan zou 200% het aanbevolen percentage logischerwijs zijn zodat het lijkt of ik op een prettige 1366x768 werk want bij 100% zou mijn huidige bureaublad anders maar een kwart vullen.

Die schaal was dus al door Windows veranderd voor ik mijn programma installeerde. Het was alleen toen dat het me opviel. Ik zit natuurlijk niet iedere dag achter iemand anders laptop.

Alle drivers zijn overigens correct en worden door Windows beheerd en de laptop is van Horrible Products, als je begrijpt wat ik bedoel.
Prima, als jij het niet relevant vind om het te vermelden dan wordt het wel erg lastig om jou te helpen. ( programma's kunnen systeem instellingen wijzigen, ook programma's van bepaalde laptops etc. )

Wellicht helpt dit je als je dat al niet gedaan hebt...

Klik

Hopelijk vind je je antwoord.

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 30-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Het probleem is niet de resolutie, die blijft 1920x1080 en niet de veranderende scaling sec maar de aanbevolen scaling en daarmee de ingestelde scaling. "Aanbevolen" zou de uitkomst van een gewone rekensom moeten zijn om op een DPI in een vaststaand bereik uit te komen. Bijv. tussen 100 en 116.

Ik had hem vandaag op een niet aanbevolen 125% ingesteld ipv de aanbevolen 125% van vorige week.
Een andere optie die ik zou kunnen proberen die iemand op Google voorstelde, was om een handmatig percentage, misschien ook wel 125%, in te stellen op het geavanceerde schaalinstellingen scherm. Of anders 124 of 126 als het per se moet afwijken van de standaardopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Daarom is het van belang om het programma te benoemen omdat sommige programma's de resolutie en/of scale aanpassen van Windows of overrulen....

Daarnaast kan de gebruiker tussen door dingen gedaan hebben onbewust.

[ Voor 20% gewijzigd door corporalnl op 30-08-2021 21:05 ]

Pagina: 1