Macbook ventilator werkt (meestal) niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Ik heb de laatste tijd vaak dat de ventilator in mijn macbook het niet doet.

De vorige keer hielp het om de SMC een paar keer te resetten, maar dat heb ik nu al meerdere keren gedaan en nog steeds draait hij niet, waardoor de macbook heel heet wordt en begint te haperen.

Ook met Mac Fans Control krijg ik hem niet aan de praat en is te zien dat het aantal rotaties echt op 0 staat.

Ik heb de laptop al open gehad en kan niks geks ontdekken qua stof, vuil of losse kabel of iets dergelijks.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen of in ieder geval kan uitvinden waar het probleem zit?

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rfPrp8P/Schermafbeelding-2021-08-30-om-11-49-09.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yhxpXYn/Schermafbeelding-2021-08-30-om-11-53-15.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Soms hoort hij inderdaad ook niet te draaien, maar als hij 'heel heet' wordt (hoe heet is dat dan en hoe meet je dat?) zou hij wel moeten gaan draaien.

Ik meen me te herinneren dat bij deze modellen een probleem kan zijn met de aansturing van de fans via een externe control-app, en als ik het goed heb heeft dat te maken met een van de SATA kabels die dan niet goed meer is. Misschien haal ik nu dingen door elkaar, want een SATA en een fan hebben niks met elkaar van doen maar alles zit zo dicht op mekaar in zo'n apparaat dat het me ook niet zou verbazen.

Ik zou als ik jou was daar even verder naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
De fan draait nu helemaal nooit. Dat hoort niet. Ik kan het aantal rpm ook niet meer aanpassen met Mac Fan Control.

Hij wordt echt boven de 100 graden, zodat de meest simpele dingen al enorm haperen.

Ik heb een SSD nu ipv de originele HDD.

Dus er zit iets anders mis lijkt het. Hij heeft het wel weer even gedaan na de SMC reset, maar nu al een tijdje niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door averagegamer op 30-08-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
SSD zal hier geen oorzaak van zijn. Ik heb een zelfde model en bij mij werken de fans nog. Heb je de laptop al eens open gemaakt? Dit kan eenvoudig door een aantal schroeven eruit te halen.
Kijk eens of de fans niet verstopt zitten met stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ja, ik heb hem opengemaakt en er is niks geks aan te zien, geen stof of vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als hij goed aangesloten zit en er is verder niks dramatisch mee gebeurd (glas water er overheen oid) dan is je fan waarschijnlijk kapot. Als je handig bent met een multimeter, kun je even kijken of de voltages kloppen, dan weet je zeker dat het aan de fan ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xtt2WDPTqKs-9vLkvOsCgg1Y9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ckjkPGEhLctwDu5NSZTd2Brd.jpg?f=user_large

Je moet 5V op pin 1 hebben en 3V op pin 3 als hij zou moeten draaien. Geen kortsluiting maken, anders ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Dank voor het meedenken. Het is inderdaad bij "stil weer" gebeurd. Nou ben ik niet zo handig met een multimeter en heb ik die ook niet, maar hoe groot is de kans dat een nieuwe fan erin zetten het probleem oplost? Ze kosten twee tientjes en de fan wisselen lukt me nog wel. Of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen? Dan is vervangen een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Als je in de regio Den Haag woont/werkt/komt, kun je zo'n fan gratis van me krijgen als je wilt. Kans is groot dat dat het oplost, anders is het waarschijnlijk een logic board probleem, dan wordt het prijziger.

• averagegamer
rvanpruissen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:01:
Als je in de regio Den Haag woont/werkt/komt, kun je zo'n fan gratis van me krijgen als je wilt. Kans is groot dat dat het oplost, anders is het waarschijnlijk een logic board probleem, dan wordt het prijziger.
Dat is aardig! Den Haag is een beetje ver voor mij, ik ga er toch maar even mee langs een reparateur die eventueel ook kan solderen. Ik heb zitten kijken en het probleem zit denk ik in de connector. Als hij daarna nog niet werkt ga ik de fan vervangen. Als dat ook niet werkt dan wordt het tijd om deze 9 jaar oude laptop af te schrijven denk ik, want waar moet ik aan denken qua prijs voor logic board reparatie/vervanging? paar honderd euro?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor dit soort logic boards moet je lekker op marktplaats kijken, daar moet je geen nieuwe voor gaan halen want dan ben je aan de beurt. Lak duurder dan de brief.

Hier, 350 euro (weet alleen niet of het modeljaar correct is): https://www.appleparts.nl...cbook-Pro-A1278-jaar-2011

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Bij niet nader te noemen reparateur 199 voor reparatie en een stuk minder nog als het enkel de connector is. Geen idee waar die Logic boards tweede hands voor gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ik heb net bericht gekregen van de reparateur, voor 45 euro hebben ze de connector weer goed vastgesoldeerd en hij doet het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ik heb de macbook terug en de fan is gemaakt, hij draait weer. Maar niet superhard en ik vind dat de CPU nog steeds erg heet wordt. Hij loopt al snel op naar 100 graden, zonder zware take. Zou de fan dan niet harder moeten gaan draaien? Die blaast nog niet hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

100 graden is het maximum inderdaad. Waarschijnlijk throttelt hij de snelheid om niet nog heter te worden. Maar de fan zou op dat moment wel maximaal moeten draaien inderdaad.

• averagegamer
rvanpruissen schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:49:
100 graden is het maximum inderdaad. Waarschijnlijk throttelt hij de snelheid om niet nog heter te worden. Maar de fan zou op dat moment wel maximaal moeten draaien inderdaad.
Je hoort ze dan nog niet eens. Hij doet het wel, want ze draaiden wel een keer heel hard, maar de snelheid lijkt niet (goed) te reageren op de temperatuur.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
averagegamer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:38:
Ik heb de macbook terug en de fan is gemaakt, hij draait weer. Maar niet superhard en ik vind dat de CPU nog steeds erg heet wordt. Hij loopt al snel op naar 100 graden, zonder zware take. Zou de fan dan niet harder moeten gaan draaien? Die blaast nog niet hard.
Nu moet ik zeggen dat Apple standaard lang wacht voordat de fans gaan blazen, eigenlijk wanneer het al oncomfortabel wordt voor je vingers. Ik gebruik zelf Macs Fan Control met zelf ingestelde triggers om de temperatuur een beetje in toom te houden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als aanvulling: als die MacBook richting de 100 graden gaat dan zou ik de boel voorzichtig uit elkaar halen en alles eens goed schoonmaken. Daarna voorzien van nieuwe koelpasta. Grote kans dat de boel daarmee veel minder warm wordt.

Koelpasta heeft na een jaar of 3 jaar z'n langste tijd wel gehad, het werkt dan niet meer zo goed als verse koelpasta.
Pagina: 1