Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Audio en visueel productie pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 17:03
Tevens vraag ik me af of dit het juiste moment is om het systeem te bouwen, aangezien hoge chipprijzen en de te bouwen pc nu nog niet perse gebruikt hoeft te worden (wel leuk natuurlijk).....zit te twijfelen, of nu kopen of even uitstellen en ondertussen 2e hands onderdelen bij mekaar sprokkelen ..... maarja, de inflatie speelt ook mee natuurlijk en die containers die vast zitten in Chinese havens doen de vooruitzichten niet goed m.i.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal gebruikt worden in een muziekstudio om Cubase en andere audio software op te draaien. Tevens wil ik ook video editing en andere visuele software gaan draaien (Adobe software enz.). Waaronder Topaz AI video enchance om oude video's te upscalen. Aangezien de Topaz software een goede GPU nodig zal zijn, zal het ook heel verleidelijk zijn om eens te gaan gamen op het systeem ;-))
Goed scherm zoek ik wel op Marktplaats of V&A in den toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat 2e hands kan, 2e hands om de kosten te drukken. Best for the bucks. 600 - 1000 eur? Goedkoper is altijd beter ;-)) Toeters en bellen zoals lichtjes enz waarop bezuinigd kan worden laat ik liever weg. Het gaat om what's in the box.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb hier nog een V-Nand 860 EVO liggen van 500gb. Maar wil voornamelijk nieuwe PCI SSD gaan gebruiken (heb ik nog niet) deze VNand zou opzich leuk zijn om data op te zetten, maar niet voor OS. Wil FULL speed PCI SSD wegschrijven
Windows 7 & 10 licentie aanwezig
Nog een aantal oude kasten van pakweg 13 jaar oud maar denk niet dat deze comptible zijn met huidige mobo's ?
- tube Arctic Silver 5 koelpasta
- denk ook nog wel koelers te hebben liggen, maar zijn ook oud. Weet niet of de CPU koelers van minimaal 10 jaar geleden compatible zijn met hedendaagse CPU's

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i9 processor(??) PCIssd's (Full speed ) , Moederbord met upgrade mogelijkheden (?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

nope, ik laat me adviseren :-)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Wellicht ga ik een dual boot maken windows 10 / windows 7

Ga je overklokken?
Nee, wil stock blijven. Tenzij dit nadrukkelijk veilig kan.

Wat verwacht je van ons?
Dit wordt de eerste keer dat ik zelf een PC bouw. Met logisch verstand en wat inlezen moet me dit lukken denk ik. Er is vandaag de dag zoveel keuze qua componenten dat ik niet precies weet wat in mijn situatie het beste zou zijn. Ik hoop dat jullie me daarin kunnen adviseren en misschien wat andere tips hebben waar ik op zou moeten letten. Ook belangrijk, waar kan ik op bezuinigen door het 2e hands te kopen? Welke dingen vooral niet 2e hands kopen? (SSD's 2nd hand lijkt me slecht idee )

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 30-08-2021 11:02 ]

Alle reacties

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Een goede gpu en een totaal budget van 600 tot 1000 is helaas nauwelijks meer te doen tegenwoordig.

Wellicht dat je kunt kijken naar 2e hands build? Er staan wat interessante op V&A. :)

• saken
Inverted_World schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:05:
Een goede gpu en een totaal budget van 600 tot 1000 is helaas nauwelijks meer te doen tegenwoordig.

Wellicht dat je kunt kijken naar 2e hands building? Er staan wat interessante op V&A. :)
Of misschien een 2e hands redelijke goede GPU die Topaz enz. kan draaien? Het gaat me er om dat ik in de toekomst eventueel de componenten kan upgraden. Als er meer budget is bijvoorbeeld en de prijzen wat zijn gedaald. :-)

Is een goed nieuw moederbord hierin leidend?

Welke systemen van de V&A zou je adviseren? Dank!

Ps. ik ben hoofdzakelijk muzikant en geen video edittor. Denk dat in eerste instantie de CPU power het belangrijkste is aangezien de muziek software vnl CPU kracht gebruikt.
What is the minimum hardware requirement for Video Enhance AI?

A DirectX12 compatible GPU (NVidia or AMD). An Intel CPU from 2015 onwards or an AMD CPU from 2016 onwards are our minimum requirements for the CPU.

[ Voor 32% gewijzigd door saken op 30-08-2021 11:14 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 338,99€ 338,99
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 120,-€ 120,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 79,30€ 79,30
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,07€ 131,07
1VoedingenCorsair TX550M€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 94,73€ 94,73
Totaal€ 870,83

zoiets zou een optie zijn.

soms zie je cpu koelers / ram sticks op V&A, die zijn vaak prima te doen.

• saken
99ruud99 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:34:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 338,99€ 338,99
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 120,-€ 120,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 79,30€ 79,30
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,07€ 131,07
1VoedingenCorsair TX550M€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 94,73€ 94,73
Totaal€ 870,83

zoiets zou een optie zijn.

soms zie je cpu koelers / ram sticks op V&A, die zijn vaak prima te doen.
Allereerst dank voor je advies Ruud. Is het verschil tussen een i7 en i9 groot? ik zal eens foto's maken vanavond van de onderdelen en kast die ik nog heb liggen. Ik heb altijd Intel processoren gehad, met AMD processoren ben ik totaal niet bekend, maar misschien is AMD ook een optie?
Ik geef liever iets meer uit aan een snelle cpu dan dat ik over een half jaar moet upgraden. Vind het belangrijk dat het moederbord ook "op de toekomst is voorbereid" so to say, dus als er snellere cpu's uitkomen bijvoorbeeld dat ik in den toekomst de mogelijkheid heb om te upgraden. (of zeg ik iets stoms.... geen idee hoe de compatability vandaag de dag is).

En niet te vergeten, mijn audio interfaces hebben waarschijnlijk ook een aantal PCI slots nodig.
Sommige audio interfaces hebben een Firewire aansluiting, maar dit zal ws. ook wel met een PCI module te behelpen zijn ?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
kan bij geen enkel bord op dit moment,AM5 komt in 2022 uit, en de nieuwe intel sockets komen ook dan uit.
dus een snellere CPU op je huidige bord zetten gaat niet lukken, dan moet je eventjes wachten (al is eerste generatie nieuwe socket / ddr vaak erg duur).

Firewire: even zelf controleren welke module je ervoor nodig hebt, en dan kijken wat deze module voor aansluiting nodig heeft.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De pricewatch: Startech.com 4-poort PCI 1394a FireWire - 3 Extern 1 Intern is geschikt. Heeft een controller van Texas Instruments. Er zijn goedkopere maar die hebben VIA chips en audio apparatuur wil je niet daarop laten lopen.

• saken
Ik zit te denken om misschien het budget op te hogen naar om en nabij de 1200,- . Zie op marktplaats verschillende systemen staan met een i9-9900K processor....met AMD ben ik totaal niet bekend. Zal nog even rondkijken en vergelijken wat dan de besparing is tov nieuw kopen en zelf in elkaar zetten. Als de besparing maar 150,- zou zijn bijv. dan koop ik toch liever nieuw omdat het al een x aantal branduren er op zal hebben zitten.

• Djarune
Een 11700 is sneller en goedkoper dan een 9900k. Een nieuwbouw is vaak voordeliger. Enkel voor videokaarten is tweedehands interessant. Dan wel via de Tweakers V&A en niet op Marktplaats.

• saken
Djarune schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:59:
Een 11700 is sneller en goedkoper dan een 9900k. Een nieuwbouw is vaak voordeliger. Enkel voor videokaarten is tweedehands interessant. Dan wel via de Tweakers V&A en niet op Marktplaats.
Wat vind je van de Intel Core i9-10900K Processor ? Er staat er een op V&A.
Ik als ik de tests bekijk, vreemd...die i7 blijkt op een aantal fronten zelfs sneller te presteren dan de i9 10900K . Wat is dan het voordeel van een i9?

• Djarune
saken schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:19:
[...]

Wat vind je van de Intel Core i9-10900K Processor ? Er staat er een op V&A.
Ik als ik de tests bekijk, vreemd...die i7 blijkt op een aantal fronten zelfs sneller te presteren dan de i9 10900K . Wat is dan het voordeel van een i9?
De 10900k heeft 10 cores en geen PCIe 4.0.
De 11700 heeft 8 snellere cores (hogere IPC) en wel PCIe 4.0.

• saken
Djarune schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:23:
[...]

Ahh zo......, Ik lees net op internet dat een I9 als voordeel heeft dat het kan hyperthreaden.
En de 2 bovengenoemde processors zijn dat min of meer de beste van dit moment?

Ik denk dat ik dan voor de grafische kaart even op V&A ga kijken alvast. Wat zou een goed model zijn voor dit soort toepassingen ?

[ Voor 29% gewijzigd door saken op 27-09-2021 23:32 ]

• Djarune
saken schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:24:
[...]

Ahh zo......, Ik lees net op internet dat een I9 als voordeel heeft dat het kan hyperthreaden.
En de 2 bovengenoemde processors zijn dat min of meer de beste van dit moment?

Ik denk dat ik dan voor de grafische kaart even op V&A ga kijken alvast. Wat zou een goed model zijn voor dit soort toepassingen ?
De i7 heeft ook hyperthreading dus dat is niet het voordeel.

Wat betreft videokaarten. Kijk wat je budget je toelaat. Misschien dat Quadro kaarten ook interessant zijn. Die zijn waardeloos om te gamen, maar goed voor jouw wensen.

• saken
Djarune schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:26:
[...]

De i7 heeft ook hyperthreading dus dat is niet het voordeel.

Wat betreft videokaarten. Kijk wat je budget je toelaat. Misschien dat Quadro kaarten ook interessant zijn. Die zijn waardeloos om te gamen, maar goed voor jouw wensen.
Idd, misschien eerst prioriteiten stellen, een betere video kaart voor af en toe een spelletje kan altijd nog.

Ik wil een Audio Interface met Thunderbolt aansluiting gaan kopen voor de audio toepassingen.

Hier wordt aangegeven:
Let op: je computer dient in het bezit te zijn van een moederbord met Thunderbolt of Thunderbolt 2 ondersteuning. Indien je een systeem hebt met Thunderbolt 3 ondersteuning dan dien je gebruik te maken van een adapter. Deze wordt niet meegeleverd.

Dat veranderd de zaak misschien een beetje.
De ASRock B560M Steel Legend zoals in een eerdere post aangegeven heeft zover ik kan zien geen Thunderbolt support.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Djarune schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:23:
[...]

Even voor de volledigheid: een i9 11900 heeft maar 8 cores, en is daarmee zijn meerprijs niet waard. Een 11700 of 10900 (met of zonder K-toevoegingen) zijn wat dat betreft het leukste, of een ryzen 5600X /5800X. Die zijn per core iets sneller maar zijn net iets duurder en daar heb je een losse GPU bij nodig. Een 5600G of 5700G hebben juist weer een relatief vlotte GPU aan boord maar zijn weer net iets trager (maar ook ontzettend zuinig en koel).

Aangezien je zit te twijfelen of je nog even moet uitstellen is het misschien ook interessant dat waarschijnlijk op 4 november Intel's 12000-serie verschijnt, en daar wordt wel een flinke sprong in prestaties verwacht. Of de prijzen en beschikbaarheid ook meteen een beetje goed zijn is natuurlijk een tweede, met een beetje pech is het de eerste maanden alsnog te duur of niet te krijgen. Ik gok dat dat mee zal vallen; de prijs omdat AMD sterke concurrentie levert, en de leverbaarheid omdat Intel stiekem al een tijd op dat procedé bakt (maar tot nu toe laptop- en enkele server-chips). Maar het blijft gokken. Genoeg mensen die de laatste tijd zaten te wachten op betere prijzen voor videokaarten, en dat is de laatste tijd juist weer slechter geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 28-09-2021 16:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• saken
bwerg schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:19:
[...]

Even voor de volledigheid: een i9 11900 heeft maar 8 cores, en is daarmee zijn meerprijs niet waard. Een 11700 of 10900 (met of zonder K-toevoegingen) zijn wat dat betreft het leukste, of een ryzen 5600X /5800X. Die zijn per core iets sneller maar zijn net iets duurder en daar heb je een losse GPU bij nodig. Een 5600G of 5700G hebben juist weer een relatief vlotte GPU aan boord maar zijn weer net iets trager (maar ook ontzettend zuinig en koel).

Aangezien je zit te twijfelen of je nog even moet uitstellen is het misschien ook interessant dat waarschijnlijk op 4 november Intel's 12000-serie verschijnt, en daar wordt wel een flinke sprong in prestaties verwacht. Of de prijzen en beschikbaarheid ook meteen een beetje goed zijn is natuurlijk een tweede, met een beetje pech is het de eerste maanden alsnog te duur of niet te krijgen. Ik gok dat dat mee zal vallen; de prijs omdat AMD sterke concurrentie levert, en de leverbaarheid omdat Intel stiekem al een tijd op dat procedé bakt (maar tot nu toe laptop- en enkele server-chips). Maar het blijft gokken. Genoeg mensen die de laatste tijd zaten te wachten op betere prijzen voor videokaarten, en dat is de laatste tijd juist weer slechter geworden.
Heb je ook gelijk in. Even wachten nog dus, ben benieuwd wat de prijzen gaan doen.
Misschien kan ik tot die tijd alvast kijken voor een 2e hands computerkast, kleurecht scherm, voeding enz.

• saken
Ik zit te denken om alvast eea qua componenten aan te schaffen en met het Mobo enz. te wachten totdat de nieuwe intel serie cpu uitkomt. De Corsair Crystal 570X lijkt me opzich wel wat. Heeft iemand ervaring met deze kast? Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik full of mid size tower neem. In principe hoef ik geen DVD drives enz. er in te hebben neem ik aan, dat kan ook allemaal via een USB dvd drive. Full tower heeft dan wel meer uitbreidingsmogelijkheden lijkt me qua SSD's enz.

• Djarune
Mid tower is zat. Argumenten voor full tower zijn betere koeling (voor zware videokaarten) of veel opslag (meer dan 4x 3.5” HDD’s). Daarnaast hebben sommige liever een grotere kast omdat ze dat esthetisch mooier vinden.

• saken
Djarune schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:36:
Mid tower is zat. Argumenten voor full tower zijn betere koeling (voor zware videokaarten) of veel opslag (meer dan 4x 3.5” HDD’s). Daarnaast hebben sommige liever een grotere kast omdat ze dat esthetisch mooier vinden.
Die pc kast die ik op het oog heeft heeft dus ruimk te voor 2 ssd's en 2 grotere hardeschijven. Neem aan dat met een beetje dubbelzijdigplakband of een bracket in die grotere HD slots ook wel ssd's passen, dus eigenlijk 4 SSD's in totaal?
Voor de rest wil ik een aantal PCI ssd's in de te bouwen pc gaan zetten in den toekomst:
https://www.mediamarkt.nl...-m-2-ssd-1tb-1680480.html
De normale ssd's zijn puur voor opslag van data. Dus ik denk dat het aantal pci slots op de te kopen mobo belangrijk gaat zijn.
En natuurlijk een wifi kaartje.

• saken
bwerg schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:19:
[...]

Ik zie dat de eerste prijzen van de nieuwe cpu's al bekend zijn (maxict). Ik probeer alvast onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Bijv. Case en voeding, desnoods 2e hands (alhoewel ik denk dat ik de voeding misschien beter nieuw kan kopen). Wat voor voeding zou ik voor deze cpu's nodig zijn (het aantal watts enz) en vereisen deze cpu's ook nieuwe moederborden die nog uit moeten komen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
saken schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:37:
alhoewel ik denk dat ik de voeding misschien beter nieuw kan kopen
Dat is een juiste conclusie
). Wat voor voeding zou ik voor deze cpu's nodig zijn (het aantal watts enz)
Bij gebruik van de igpu volstaat in principe een goede 300w, alleen zijn die er niet. Goede 450w> wel pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W, pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W
en vereisen deze cpu's ook nieuwe moederborden die nog uit moeten komen?
Ja. Daar komt de 600 serie chipset voor in de vorm van iig B660, H670 en Z690.

• Aragnut
  • Laatst online: 20:52
saken schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Die pc kast die ik op het oog heeft heeft dus ruimk te voor 2 ssd's en 2 grotere hardeschijven. Neem aan dat met een beetje dubbelzijdigplakband of een bracket in die grotere HD slots ook wel ssd's passen, dus eigenlijk 4 SSD's in totaal?
Voor de rest wil ik een aantal PCI ssd's in de te bouwen pc gaan zetten in den toekomst:
https://www.mediamarkt.nl...-m-2-ssd-1tb-1680480.html
De normale ssd's zijn puur voor opslag van data. Dus ik denk dat het aantal pci slots op de te kopen mobo belangrijk gaat zijn.
En natuurlijk een wifi kaartje.
er zijn gewoon brackets te krijgen waarmee je netjes een 2,5" apparaat in een 3,5" bay kan monteren (soms komt dat zelfs mee geleverd met de SSD). Let bij je moederbord wel op of er gedeelde slots zijn tussen de M2 en S-ata poorten.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Uszka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:57:
Ja. Daar komt de 600 serie chipset voor in de vorm van iig B660, H670 en Z690.
Los van de chipset, ook vooral socket LGA-1700. Al zal dat op hetzelfde neerkomen.

• saken
Ik zie dat die i7 processor ongeveer 450,- gaat kosten. Hoop dat de moederborden een beetje betaalbaar gaan worden. Moederbord is meestal goedkoper dan de processor toch?

En met de nieuwe generatie intel processoren, geldt daar ook het advies om de i7 te nemen ipv i9 ?

[ Voor 23% gewijzigd door saken op 26-10-2021 11:19 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Misschien heb je genoeg aan een 10 core i5-12600?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 15:03
saken schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:18:
Ik zie dat die i7 processor ongeveer 450,- gaat kosten. Hoop dat de moederborden een beetje betaalbaar gaan worden. Moederbord is meestal goedkoper dan de processor toch?

En met de nieuwe generatie intel processoren, geldt daar ook het advies om de i7 te nemen ipv i9 ?
Wat ik heb begrepen is dat in eerste instantie alleen high-end moederborden met Z serie chipset worden uitgebracht. Deze worden, vrees ik, niet goedkoop. Begin 2022 volgen dan de budgetvriendelijkere moederborden.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

saken schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:18:
Daar is nog geen pijl op te trekken zolang er nog geen reviews zijn. ;) 27 oktober, 18.00, is de aankondiging, 4 november verloopt het review-embargo.

Grote kans dat de i9 bij alder lake meer meerwaarde zal hebben dan bij de huidige generatie, al was het maar omdat die gewoon meer cores heeft (een i9 11900k heeft net zoveel cores als een i7). Maar als dat net zo'n hittemonsters zijn, of de prijs is niet goed, dan heb je er nog niks aan.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 26-10-2021 13:05 ]

• saken
bwerg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Daar is nog geen pijl op te trekken zolang er nog geen reviews zijn. ;) 27 oktober, 18.00, is de aankondiging, 4 november verloopt het review-embargo.

Grote kans dat de i9 bij alder lake meer meerwaarde zal hebben dan bij de huidige generatie, al was het maar omdat die gewoon meer cores heeft (een i9 11900k heeft net zoveel cores als een i7). Maar als dat net zo'n hittemonsters zijn, of de prijs is niet goed, dan heb je er nog niks aan.
Idd ik zit even het artikel op tweakers te lezen over de nieuwe generatie intel procs, maar dan zal waarschijnlijk dus ook een kleinere voeding voldoen? Of is het zo, liever een te zware voeding dan te licht ? Aangezien deze procs dus ws veel energiezuiniger zullen zijn.

• saken
bwerg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Ik zit een aantal reviews te lezen over de nieuwe intel procs. Maar ik lees dus dat de prestaties fors vooruitgegaan zijn, maar ook het stroomverbruik. Het stroomverbruik zou veel hoger liggen. Dit doet me toch twijfelen. misschien toch voor een generatie eerder gaan....

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 20-11-2021 01:57 ]

• saken
https://www.nytimes.com/w...-intel-newest-processors/

Ik zie dus dat de 11e generatie i7 ook elektriciteitslurpers zijn. Om dan een 10e generatie te kopen vind ik ook wat, wil graag veel power hebben maar ook geen onnodig hoge energierekening krijgen.
Heb altijd Intel cpu computers gehad, maar lees nu steeds meer waardoor ik naar AMD neig.

https://www.learnhowtopro...c-production-amd-or-intel

AMD schijnt over het algemeen ook beter te presteren voor muziekproductie software.

Ik heb een Presonus Quantum 4848 audio interface die op Thunderbolt 2 werkt, ik weet niet of dit compatible is met AMD ? Op internet lees ik dat er wel mobo's zouden zijn die Thunderbolt ondersteunen icm AMD processors.

https://www.presonus.com/products/Quantum-4848
Pagina: 1