Hoe zorg ik dat een hoogspanningsgenerator niet overhit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicolaas1990
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-08-2021
Hallo!

Ik ben een amateur die zeer weinig van electra techniek weet. Ik heb de volgende vraag:

Ik heb zelf een zogenaamde 'static grass applicator' gebouwd volgends de instructies van dit youtube filmpje:

YouTube: Static Grass Applicator – Professional Tools for Modelers

Ik heb een 'DC 6-12 V tot 1000 KV hoogspanning impulsgenerator' op amazon gekocht om de electrische spanning te genereren die nodig is om de 'flocking' fibres recht op te laten staan.

Nadat ik deze geinstalleerd heb werkt de static grass applicator goed. Echter, na een uur gebruik brand de impulsgenerator door ofzo.. het apparaat werkt niet meer, spanning is weg.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de impulsgenerator niet doorbrand? mis ik iets in mijn electrische circuit?

Ik sluit zelf de generator gewoon direct aan op de 12DC adaptor. Moet er misschien nog een iets tussen ofzo?

Vriendelijk bedankt Nicolaas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
Heb niet het hele filmpje gekeken om te weten te komen wat je precies gemaakt hebt... Maar staat die impulsgenerator dan continue onder spanning?

Daar is het ding niet geschikt voor.
can run continuously for 20 seconds
Dan is het niet zo gek dat het na een uur stopt met werken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Ik denk dat met die "20 seconds" de module inderdaad gewoon niet geschikt is voor continu gebruik. Het probleem zou theoretisch ook nog in de diodes kunnen zitten, want de film schrijft 1A diodes voor maar volgens de specificaties gebruikt jouw module 2-5A. Dat lijkt me eigenlijk wel een excessief stroomverbruik en ik twijfel of die module daadwerkelijk zoveel zou kunnen gebruiken, maar het is nog een andere mogelijkheid.
(En dat die module 1000kV zou kunnen genereren is totale onzin. Daarvoor kan zo'n kleine module nooit goed genoeg geïsoleerd zijn. 1000kV kan 30cm door de lucht heen een vlamboog slaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou hem open maken, en onderzoeken met een infrarood thermometer welke componenten heet worden. Wellicht kun je daar een koelbok+fan op plaatsen, zodat de boel niet opblaast.
Je zou ook kunnen kijken of je met een geregelde voeding het vermogen, en spanning op het laagste nog werkbare pijl kunt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zo'n taser-module is inderdaad niet geschikt.
En wat Tom-Z al zegt, die 1000kv (een miljoen volt) kan je inderdaad wel met een paar scheppen zout nemen, zal in de werkelijkheid misschien 1kv zijn. De luitjes die die zooi verkopen plakken er vervolgens een zo groot mogelijk getal op, want groter is beter dan die van de concurrent.

Het originele schema linkt naar een voedingsmodule voor een 'negative ion' ofwel ozon generator. Die zijn wel geschikt voor continu gebruik.