AP enkel op 100mbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 09:59
Dames/Heren Netwerkdeskundigen,

Ik zit hier met een raar probleem. Het volgende;

Een Unifi UAP-AC-M accesspoint wil maar niet negotiaten op 1000mbit op een bepaalde kabel. Als ik deze kabel test met een kabel tester zijn alle aders goed. Hang ik een ander device (non poe) aan deze zelfde kabel dan verbindt deze wel met 1000mbit. Hang ik deze AP direct aan de switch dan verbindt deze ook met 1000mbit.

Het gaat fout op het moment dat de AP aan de laatste kabel hangt welke door de tuin loopt. Dit is een outdoor kabel en werkt zoals eerder aangegeven wel goed met andere devices dan deze AP. Ik heb al meerdere malen op deze kabel nieuwe plugs geknepen (cat6). Enige wat ik nog niet heb gedaan is de hele kabel vervangen maar dat lijtk me in dit geval niet de oplossing?

Situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOdjosRXGVPCcWMcFJTRmYU_nCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uGqLGWC63M5ZFyL6K1GMneqs.jpg?f=user_large

- Unifi 25p 250watt POE switch
- Patchkast cat6
- cat6 kabels in de muur (sandervunderink.nl)
- cat6 outdoor kabel (amazon)
- WCD cat6 (busch jeager dacht ik)

Wie o wie helpt me verder :)

Beste antwoord (via rens-br op 06-09-2021 10:55)

• lowfi
Voor de geïnteresseerden. Vandaag de kabel van Amazon binnengekregen. Dit is een koperen... En inderdaad hierbij een negotiate op 1GB.

Bedankt voor het meedenken 😉

Wel staat me bij dat het een tijd terug wel gewoon heeft gewerkt met de oude kabel. Maar goed voor nu een oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door lowfi op 04-09-2021 19:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 10:58
Lengte van de totale kabel naar de AP? Heb je een ander PoE device liggen om te testen aan het einde van die kabel?

[ Voor 50% gewijzigd door Tha Render_2 op 30-08-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@lowfi wat voor stekkers heb je op de kabel geknepen? En wat voor kabel is het? Stranded of solid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb op de outdoor kabel deze plugs geknepen:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Deze heb ik gekocht om eens andere te proberen. Heb hier nog wel andere plugs waar ik het ook mee geprobeerd heb.

Stranded en solid door elkaar. Zie schets. In de muur solid. Rest stranded.

Als ik een UAP in wall aan de outdoor kabel hang dan komt ie ook niet verder dan 100mbit.

Boosdoener lijkt daarmee dan toch de kabel maar dan begrijp ik er nog steeds niet van waarom :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lowfi schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:09:
...
Boosdoener lijkt daarmee dan toch de kabel maar dan begrijp ik er nog steeds niet van waarom :S
Tja, het knijpen van kabels kun je m.i. het beste aan professionals over laten.
Het prijsverschil is dusdanig klein dat je ternauwernood de kosten van de tang terugverdient en je hoort maar zelden dat mensen problemen hebben met fabrieksmatig geknepen kabels.

Anyway, als je je eigen knijpwerk door twiekers wilt laten debuggen, moet je foto's plaatsen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 08:21
Brahiewahiewa schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Tja, het knijpen van kabels kun je m.i. het beste aan professionals over laten.
Het prijsverschil is dusdanig klein dat je ternauwernood de kosten van de tang terugverdient en je hoort maar zelden dat mensen problemen hebben met fabrieksmatig geknepen kabels.

Anyway, als je je eigen knijpwerk door twiekers wilt laten debuggen, moet je foto's plaatsen
Ja je hebt natuurlijk gelijk. maar 1000'den mensen hebben zelf ook met succes kabels geknepen. Als je het niet vaak doet koop connectoren die uit twee delen bestaan dan kan je de kabels los erin doen en dan in de connector. Of koop een inbouw doosje, en één meter kabel. (als dat mogelijk is).

Ik denk ook dat het de kabel is, maar mijn vermoede is dat het eerder ligt aan het te hard trekken aan te kabel en storing ergens anders.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kevinp schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:40:
[...]
Ik denk ook dat het de kabel is, maar mijn vermoede is dat het eerder ligt aan het te hard trekken aan te kabel en storing ergens anders.
Dat is idd ook een risico, vooral bij stranded kabels. Een el cheapo kabeltester kan dat vaststellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lowfi schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Als ik een UAP in wall aan de outdoor kabel hang dan komt ie ook niet verder dan 100mbit.

PoE vs non-PoE. Bij PoE belast je de kabel veel sterker.

Iets wat ik hier niet lees: waar is die kabel van gemaakt? Puur koper of CCA? En wat is de wire gauge van de kabel? CCA voldoet sowieso niet aan Ethernet spec, maar wordt - net als te dunne kabels - uit kostenoverweging veel verkocht.

Voor goede PoE overdracht wil je sowieso zuiver koperen kabels; bij korte patchcables kom je weg met 26AWG, maar als het langer word wil je 24AWG hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
De kabel is OK volgens een kabeltester. 1 kant van de kabeltester helemaal in de meterkast (het begin) de andere in de schuur (het eind). ~40ish meters met alle zelfgeknepen gepunchte conectoren patchpanelen en noem maar op ertussen.

Een "profesional" laten komen om twee plugjes eraan te laten zetten vind ik eerlijkgezegd een dooddoener :)

CCA vs AWG is een goeie. Ik weet eerlijk gezegd niet meer helemaal waar ik deze kabel heb gekocht en kan het ook niet achterhalen.

Als alternatief zie ik deze: https://www.amazon.nl/-/e...awg&qid=1630320630&sr=8-1

Zou dat wat zijn?

Voro de goede orde deze kabel komt zo'n 15 meter onder de grond e.d. te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 23:10
Ik zou zelfs nog zeggen 23AWG voor >25 meter en/of buiten toepassing met PoE. Minder spanningsverlies en verkleint het risico op breuk bij wat moeilijkere installatie aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@lowfi Wat voor een 'kabeltester' gebruik je? Die dingen uit de €5,- grabbelbak van een willekeurige bouwmarkt kunnen vaak alleen maar aangeven óf alle pairs verbonden zijn, dat zegt vaak nog niets over de kwaliteit van een kabel.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb helaas geen fluke nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lowfi schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:57:
De kabel is OK volgens een kabeltester. 1 kant van de kabeltester helemaal in de meterkast (het begin) de andere in de schuur (het eind). ~40ish meters met alle zelfgeknepen gepunchte conectoren patchpanelen en noem maar op ertussen.

Een "profesional" laten komen om twee plugjes eraan te laten zetten vind ik eerlijkgezegd een dooddoener :)

CCA vs AWG is een goeie. Ik weet eerlijk gezegd niet meer helemaal waar ik deze kabel heb gekocht en kan het ook niet achterhalen.
Kijk op de kabel zelf, het zal er meestal op staan. Als ik hier de dichtstbijzijndste UTP pak staat erop:
EIA/TIA-586-B.2 24AWG UTP CAT.5e
Geen CCA, maar dat koop ik dus niet. Van de week keek ik in de Action naar een UTP kabel. Kostte geen drol - en op de kabel stond netjes "CCA" gedrukt. Afrader, zeker voor PoE. Maar ook in wat hoger aangeschreven gelegenheden zie je al te vaak CCA. Ik heb keer op keer op het werk moeten vechten om bij nieuwe producten (we schuiven af en toe dozen met netwerkapparatuur) alleen Cu kabels te gebruiken, want het scheelt al snel enkele tientallen procent in de prijs.
Als alternatief zie ik deze: https://www.amazon.nl/-/e...awg&qid=1630320630&sr=8-1

Zou dat wat zijn?
Dat ziet eruit als kwalitatief hoogwaardig spul met zuiver Cu en AWG24.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 10:58
Als het CCA kabel is, dan heb je je antwoord:
Another main concern is that these CCA cables do not support PoE applications due to their increased DC Resistance. Resistance of a solid aluminum cable is about 55% greater than for a copper cable of the same diameter. The greater resistance will result in greater heating of the cable and lower voltage available at the powered device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik hoop dat de oorzaak is. Oud collega van mij heeft bij Fluke gewerkt en daarvan kan ik een UTP tester lenen volgende week.

Kijken wat daaruit rolt met de huidige bekabeling :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
Voor de geïnteresseerden. Vandaag de kabel van Amazon binnengekregen. Dit is een koperen... En inderdaad hierbij een negotiate op 1GB.

Bedankt voor het meedenken 😉

Wel staat me bij dat het een tijd terug wel gewoon heeft gewerkt met de oude kabel. Maar goed voor nu een oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door lowfi op 04-09-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Kabels die ineens niet meer werken hebben bijna altijd als oorzaak zelf aangeknepen Rj45's.
Gewoon nooit aan beginnen.

Goede Rj45 connecties krijg je enkel met machinaal gemaakte kabels.
Kabels die je zelf maakt moeten massieve aders hebben en afgemonteerd worden op lsa als je langdurige kwaliteit wilt hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb niet het idee dat je het hele topic gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Jawel hoor alleen wordt er volgens mij de verkeerde conclusie getrokken.

Als een kabel terugvalt naar 100Mbps is er een aderpaar dat niet lekker werkt en dat wordt bijna altijd veroorzaakt bij de connectors.
Als het probleem lag aan het feit dat de kabel CCA was zou hij gewoon niet werken of Poe zou niet werken, maar niet terugvallen naar 100Mbps link speed.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 05-09-2021 09:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1