Op zondag 19 augustus 2001 23:34 schreef Reverse het volgende:
ik heb nog een kleine vraag, en aangezien het hier past (denk ik, dan moet ik geen nieuw topic aanmaken)
weet iemand de formule voor uit te rekenen, als je een fan op 12V laat draaien, blaast die een bepaalt aantal CFM
als je de fan op 7V zet, hoe kan je dan uitrekenen (volgens welke formule) hoe veel CFM die nog blaas ?
(soz voor het *misbruiken* van dit topic

)
Hah..
Dat is bijna niet te berekenen, zeker niet als je een fan hebt waar je niet alle data van hebt.
Een fan heeft meer dan één cfm waarde. Als je bij de fabrikanten de specs naziet, krijg je een lijn vanaf nul druk. Die loopt niet recht maar met hobbels. Zoiets dus :

Je ziet hier dat bij maximale luchtsnelheid de fan geen druk kan leveren, en bij meer druk afgeleverd door de fan vermindert de hoeveelheid bewogen lucht (cfm of m3/uur etc..), maar niet volgens een rechte lijn.
Twee dezelfde fans met 12v en 40 cfm kunnen een ander stroom verbruik hebben, en een andere kracht ontwikkelen, waardoor ze bij een andere opstelling (heatsink, kast, een filter er voor...) een heel andere cfm waarde hebben.
Als je het simpel wilt houden en schattingen kunt gebruiken :
1) Case fans leveren luchtsnelheid hoofdzakelijk, geen kracht. Dat betekent ongeveer dat bij halve spanning de fan ook de helft van de lucht verplaatst
2) Heatsink. Meestal moet een fan op een heatsink meer kracht dan snelheid leveren. Dit is ook vaak de reden dat een fan met mindere cfm maar een hoger stroomverbruik net zo goed werkt.
Ga hier er maar vanuit dat opgenomen vermogen (stroom x spanning) van de fan evenredig met het aantal cfm is.
(Of halve spanning = cfm door vier delen)
PS bij twijfel altijd iets tussen die twee waardes aanhouden, zit je altijd redelijk goed...