Toon posts:

[fans] Wie heeft gelijk, multimeter of formule?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Formule
P = V * T
P = 12 * 0.11
P = 1.32
1.32 = 6 * I
I = 0.22

Multimeter
12 V = 0.11 A
6 V = 0.06 A

Welke van de twee klopt nouw? Dit wil ik weten omdat ik op me LM317 (die max 1.5 A kan hebben) parralel 3 uitgangen heb geschakel en nu wil ik weten hoeveel ampere ik max op die uitgang kan zetten zonder dat me schakeling en L:M317 doorbrand. (Ik heb wel het idee dat De LM317 met heatsink warmer word als ik de fans op 6 ipv 12 V zet)

Verwijderd

P=U*I
U=I*R
dus ook P=I^2*R

Deze formule is goed want heir is verdorie de hele elektro wereld op gebaseerd, en die werkt!

Maar wat voor forumles heb jij?
Snelheid maal Temperatuur is Vermogen? sinds wanneer?

Verwijderd

U=V :P

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10
Maak je geen zorgen dat je die LM317 opblaast, die zijn temperatuurbeveiligd en mogen 150°C worden... no prob dus :)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 16:10
E = MC^2 :P

FF serieus, die formule is meer betrouwbaar.
Die meter is een machine, machines kunnen fouten vertonen/maken. :)

dikzak

Verwijderd

in dit geval slaat de berekening nergens op.

de meter heeft gelijk.

Verwijderd

plus de frequentie is voor de meter van groot belang !

P= I^2 * R Die klopt zeker weten !

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mening:

"De berekenig klopt wel als de fans op 6 volt met de zelfde vermogen (toerental) draaien. Maar dat is niet het geval."

"De multimeter heeft gelijk want bij 6 volt heeft ie niet hetzelfde vermogen als bij 12 volt dus ook minder amperage"

(Dit is gebaseerd op ervaring van een "mijn kleine electro" doos en een beetje natuurkunde, dus ik roep maar wat.)

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Wat je vergeet is dan een ventilator geen vast weerstand heeft (net als een lampje bv). Op 12 volt is de weerstand bv lager dan op 6 volt, waardoor het vermogen bij 12 volt (veel) hoger is dan op 6 volt.

Guanoape was me net voor :)

Verwijderd

Topicstarter
edit:
dubbel

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 17:11 schreef Da_Bink het volgende:
Guanoape was me net voor :)
Guanoape is de topicstarter :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 16:44 schreef subsonik het volgende:
Maak je geen zorgen dat je die LM317 opblaast, die zijn temperatuurbeveiligd en mogen 150°C worden... no prob dus :)
Dus gooit ie bij 150°C alles open of alles dicht? Dus veel of weinig werstand?

En is het verstandig om er een 1.5 Ampere zekering tussen te zetten? Zodat ik als ik er teveel doorheen rag de voeding niet doorbrand?

Verwijderd

Topicstarter
edit:
shit

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 09:59

Digistorm

ex-demo scener

Een fan trekt bij een lager voltage ook minder stroom...
Dat je regelaar wel heter wordt komt omdat ie op 6 volt meer spanning moet wegwerken (een spanningsverschil van 6 volt) en dat gaat in dat dingetje zitten...
spanningsverschil * stroom die door je fan loopt = vermogen dat door de regelaar gaat...

Hier stond achterhaalde informatie…

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

De warmte die in je spanningsregelaar optreedt is gelijk aan I^2*R. De warmte ontwikkeling in je schakeldoosje is dus gelijk aan de stroomsterkte in het kwadraat keer de weerstand waar je hem op ingesteld hebt.

Wordt je weerstand 2x zo hoog (van 12 naar 6V), neemt de stroomsterkte ook met een factor 2 af. Als je dat in die formule invult zul je merken dat je schakeldoos maar de helft van het vermogen vreet dan bij de eerste weerstand.

Bij grotere stroomsterkte wordt het ding dus heter en bij minder stroom koelt ie af.

Let wel, dit is als de fans als parallel blokje in serie met de regelaar staan :) ik ken de structuur van die regelaar niet exacto.

Enneh, zekering is altijd handig mits je hem netjes kunt monteren :)

ieeeepppppp :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Maar is dan bij 6 V het vermogen 2^2 = 4 keer zo klein?
Want dat zou theoretisch zo zijn als spanning en stroom beiden halveren...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Op zondag 19 augustus 2001 17:13 schreef Guanoape het volgende:

[..]

Guanoape is de topicstarter :)
Bink let niet op :Z

Verwijderd

multimeter heeft gelijk!!!
tenzij hij heel slecht is en jij niet kan meten!

formule is heel tof, als die P geen nominale waarde onder bepaalde condities zou zijn!
met die 6V moet je wel oppassen, want een fan is geen zuiver ohmse belasting (eigenlijk wel, maar niet lineair, net als een gloeilamp dus, de weerstand is afh van de spanning of temperatuur), zodat je niet zomaar ant rekenen mag slaan!

3*0.11A = 0.3 A, reken dus op 0.4A, klein koelpaneeltje of op case monteren is zeker genoeg!

wat je wel altijd kan toepassen bij kleine stabilisators (tenzij ze schakelende voedingen in ic vorm zijn) is de vermogensdissipiatieberekening: P(warmte)= Iout*(Vin -Vout),
als je dus 1A trekt en je stuurt 8V in en de uitgang is 3V verstookt die LM317 5W, wat best veel is!
toegepast op jouw fans bij 6V: 3*0.06*(Vin-6), di 1.62W als je ingang 15V zou zijn, di best veel, maar niet te veel!
verklaart ineens waarom ie op 6V uitgang warmer kan worden dan bij 12V! bij 12V uit zou Pwarmte = 0.99W !

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 18:16 schreef VROEM! het volgende:
De warmte die in je spanningsregelaar optreedt is gelijk aan I^2*R. De warmte ontwikkeling in je schakeldoosje is dus gelijk aan de stroomsterkte in het kwadraat keer de weerstand waar je hem op ingesteld hebt.

Wordt je weerstand 2x zo hoog (van 12 naar 6V), neemt de stroomsterkte ook met een factor 2 af. Als je dat in die formule invult zul je merken dat je schakeldoos maar de helft van het vermogen vreet dan bij de eerste weerstand.

Bij grotere stroomsterkte wordt het ding dus heter en bij minder stroom koelt ie af.
wat een onzin, lees mij reactie hierboven voor de juiste berekeningen!

Verwijderd

ik heb nog een kleine vraag, en aangezien het hier past (denk ik, dan moet ik geen nieuw topic aanmaken)

weet iemand de formule voor uit te rekenen, als je een fan op 12V laat draaien, blaast die een bepaalt aantal CFM
als je de fan op 7V zet, hoe kan je dan uitrekenen (volgens welke formule) hoe veel CFM die nog blaas ?

(soz voor het *misbruiken* van dit topic ;) )

Verwijderd

zijn formules voor, maar daarvoor moet je de karakteristieken van de fan kennen, allerlei kenmerkende gegevens voor de fan. staan bij de betere fans soms wel eens vermeld!

is niet zomaar invullen in een simpel formuletje!

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 23:34 schreef Reverse het volgende:
ik heb nog een kleine vraag, en aangezien het hier past (denk ik, dan moet ik geen nieuw topic aanmaken)

weet iemand de formule voor uit te rekenen, als je een fan op 12V laat draaien, blaast die een bepaalt aantal CFM
als je de fan op 7V zet, hoe kan je dan uitrekenen (volgens welke formule) hoe veel CFM die nog blaas ?

(soz voor het *misbruiken* van dit topic ;) )
Hah..
Dat is bijna niet te berekenen, zeker niet als je een fan hebt waar je niet alle data van hebt.

Een fan heeft meer dan één cfm waarde. Als je bij de fabrikanten de specs naziet, krijg je een lijn vanaf nul druk. Die loopt niet recht maar met hobbels. Zoiets dus :
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/papstgrafiek.jpg
Je ziet hier dat bij maximale luchtsnelheid de fan geen druk kan leveren, en bij meer druk afgeleverd door de fan vermindert de hoeveelheid bewogen lucht (cfm of m3/uur etc..), maar niet volgens een rechte lijn.

Twee dezelfde fans met 12v en 40 cfm kunnen een ander stroom verbruik hebben, en een andere kracht ontwikkelen, waardoor ze bij een andere opstelling (heatsink, kast, een filter er voor...) een heel andere cfm waarde hebben.

Als je het simpel wilt houden en schattingen kunt gebruiken :

1) Case fans leveren luchtsnelheid hoofdzakelijk, geen kracht. Dat betekent ongeveer dat bij halve spanning de fan ook de helft van de lucht verplaatst

2) Heatsink. Meestal moet een fan op een heatsink meer kracht dan snelheid leveren. Dit is ook vaak de reden dat een fan met mindere cfm maar een hoger stroomverbruik net zo goed werkt.
Ga hier er maar vanuit dat opgenomen vermogen (stroom x spanning) van de fan evenredig met het aantal cfm is.
(Of halve spanning = cfm door vier delen)
:Y)

PS bij twijfel altijd iets tussen die twee waardes aanhouden, zit je altijd redelijk goed...
Pagina: 1