VESA wallmount hoogte adapter ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zoek een?
Een VESA wallmount adapter om hoogte aan te passen.

Wat is je budget?
Niet de goudprijs per KG ;)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
OLED TV met afwijkende VESA ophanging aan bestaande wallmount te bevestigen

Wat heb je zelf al gevonden?
Krijg hierover niets gevonden met Google ed. Weet ook niet of het uberhaupt bestaat

Zo'n 13 jaar geleden hebben we ooit eens een 50" Panasonic Plasma TV aan de slaapkamer muur gehangen met een <geen idee welk merk> behoorlijke stevige wallmount. Deze mount ging er toen van uit dat het midden van de TV op de mount/beugel komt, er is geen hoogte regeling.
De muur was wat broos, en gezien de TV tegen de 50KG zit, is de wallmount met 10x M8 chemische ankers aan de muur bevestigd. Alleen een slijptol gaat deze nog verwijderen.
M.a.w. de wallmount kan niet verplaatst worden.
Nu mag de TV binnenkort eindelijk eens met pensioen, en hiervoor wil ik een 55" LG of Sony OLED voor in plaats gaan hangen.
Echter, de Panasonic had de VESA gaten precies in het midden van het scherm, terwijl alle OLED's, zo lijkt, de VESA gaten juist op het onderste helft van het apparaat hebben.
Ofwel, zou ik zo 1 op 1 de TV aan de beugel maken, gaat het scherm dus veel te hoog hangen!

Voordat ik straks á la MacGyver zelf het wiel opnieuw moet uitvinden, en iets moet maken van een ijzeren plaat ofzo.
Zijn er hier kant-en-klare adapterplaten voor ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:09
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar: Welke vesa maat is compatibel met de wallmount en welke maat/maten met de beoogde nieuwe tv? Misschien dat we hier dan wat zoekresultaten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Er zijn wel VESA adapters verkrijgbaar in plaat en beugel model. Dus gewoon wat beter zoeken naar een plaat met het juiste gatenpatroon.

Vanwege de montage komt het scherm wel verder van de muur af.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Madshark schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 01:50:
De muur was wat broos, en gezien de TV tegen de 50KG zit, is de wallmount met 10x M8 chemische ankers aan de muur bevestigd. Alleen een slijptol gaat deze nog verwijderen.
M.a.w. de wallmount kan niet verplaatst worden.
Je kunt de moeren wel van de ankers draaien, toch? Dus ook een andere mount aan dezelfde ankers hangen?

Er zijn wel veel muurbeugels waar de VESA-mount een stuk lager zit dan de muurbevestiging. Of is dat bij de huidige mount ook al zo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
itcrowd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:19:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar: Welke vesa maat is compatibel met de wallmount en welke maat/maten met de beoogde nieuwe tv? Misschien dat we hier dan wat zoekresultaten kunnen vinden.
Een nieuwe TV zou qua VESA maat prima op de wallmount passen, dat is het probleem niet.
Probleem is dat de VESA mount van de OLED TV's niet meer gecentreerd zitten, maar onderaan, waardoor de TV veel te hoog komt te hangen.
JukeboxBill schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:36:
Er zijn wel VESA adapters verkrijgbaar in plaat en beugel model. Dus gewoon wat beter zoeken naar een plaat met het juiste gatenpatroon.

Vanwege de montage komt het scherm wel verder van de muur af.
Ik ben min of meer gebonden aan de huidige mount, maar een verloopplaat waardoor een nieuwe TV een stuk lager komt te hangen, dat zou de oplossing zijn, die ik helaas nergens kan vinden.
Xander schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:44:
[...]

Je kunt de moeren wel van de ankers draaien, toch? Dus ook een andere mount aan dezelfde ankers hangen?

Er zijn wel veel muurbeugels waar de VESA-mount een stuk lager zit dan de muurbevestiging. Of is dat bij de huidige mount ook al zo?
Ik heb inderdaad overwogen om een andere mount te vinden, die min of meer past in het patroon van de huidige ankers, waarbij de TV wat lager komt te hangen, maar helaas niets kunnen vinden.
Mijn huidige mount is nog uit de tijd dat TV's erg zwaar konden zijn, een mount geschikt voor TV's tm. 100KG. Hij is dan ook een meter breed en (naar schatting) zo'n 30cm hoog.
De meeste mounts die ik vind, zijn een stuk kleiner, maar hierdoor dus ook een hogere belasting per anker.
Weet niet of ik dat aan de muur kan toevertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zoiets:

https://www.amazon.com/Gl...-Arm-Mount/dp/B07QC94ZZ3/

of zoiets:

https://www.amazon.com/Mo...te-400x200/dp/B07F577TKZ/

En het dan verticaal gebruiken?

Het zou iig al helpen wanneer je aangeeft welke vesa maten de mount ondersteund en welke de door je gekozen tv heeft.

-edit-

Deze kan ook nog: https://www.allekabels.nl...UUxH0iegam5UaAvfiEALw_wcB

[ Voor 23% gewijzigd door Janoz op 31-08-2021 16:40 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Madshark schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Een nieuwe TV zou qua VESA maat prima op de wallmount passen, dat is het probleem niet.
Probleem is dat de VESA mount van de OLED TV's niet meer gecentreerd zitten, maar onderaan, waardoor de TV veel te hoog komt te hangen.
En dus zoek je een adapter. @itcrowd vraagt welke VESA maat die adapter moet hebben. Dat lijkt me inderdaad wel een belangrijk detail? ;)
Ik heb inderdaad overwogen om een andere mount te vinden, die min of meer past in het patroon van de huidige ankers, waarbij de TV wat lager komt te hangen, maar helaas niets kunnen vinden.
Mijn huidige mount is nog uit de tijd dat TV's erg zwaar konden zijn, een mount geschikt voor TV's tm. 100KG. Hij is dan ook een meter breed en (naar schatting) zo'n 30cm hoog.
De meeste mounts die ik vind, zijn een stuk kleiner, maar hierdoor dus ook een hogere belasting per anker.
Weet niet of ik dat aan de muur kan toevertrouwen.
Welke mount zit er nu dan? Heb je wellicht een foto die ook duidelijk maakt waar de VESA mount zit ten opzichte van de bevestiging?

10 chemische ankers lijkt me echt zware overkill trouwens in iedere willekeurige muur. Daar kun je een verdiepingsvloer mee ophangen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:20:
Zoiets:

https://www.amazon.com/Gl...-Arm-Mount/dp/B07QC94ZZ3/

of zoiets:

https://www.amazon.com/Mo...te-400x200/dp/B07F577TKZ/

En het dan verticaal gebruiken?

Het zou iig al helpen wanneer je aangeeft welke vesa maten de mount ondersteund en welke de door je gekozen tv heeft.

-edit-

Deze kan ook nog: https://www.allekabels.nl...UUxH0iegam5UaAvfiEALw_wcB
Die platen zouden inderdaad kunnen helpen, maar ze zijn helaas te klein.
Huidige Panasonic TV is VESA400, de meeste OLED's lijken VESA300 te zijn.
Xander schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:10:
[...]

En dus zoek je een adapter. @itcrowd vraagt welke VESA maat die adapter moet hebben. Dat lijkt me inderdaad wel een belangrijk detail? ;)

[...]

Welke mount zit er nu dan? Heb je wellicht een foto die ook duidelijk maakt waar de VESA mount zit ten opzichte van de bevestiging?
Ik kan de exacte mount niet meer vinden online, maar qua werking en design lijkt het veel op deze mount maar dan groter en zwaarder (tot 100KG) uitgevoerd, was destijds de enige mount die geschikt was voor de loeizware 50" Plasma's. Qua maat, ondersteund het 4xVESA100 tm VESA400, en max VESA800 breed.
Komt eigenlijk neer op een basisplaat (met 10 gaten), en 2 armen, die helaas in de laagste stand, nog steeds te hoog zijn voor een OLED TV waarbij de VESA in het onderste gedeelte bevind.
10 chemische ankers lijkt me echt zware overkill trouwens in iedere willekeurige muur. Daar kun je een verdiepingsvloer mee ophangen...
Jah, het is inderdaad wat overkill (30mm gat, M8 125mm diep + 20mm erbuiten), maar die muur is zo broos als een reep bros chocolade, en geen mogelijkheid om aan de achterkant een plaat te bevestigen.
En ach, het heeft 13 jaar lang een loeizware TV gedragen, zonder dat we ooit zorgen hoefde te maken of het wel bleef hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Madshark schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Die platen zouden inderdaad kunnen helpen, maar ze zijn helaas te klein.
Huidige Panasonic TV is VESA400, de meeste OLED's lijken VESA300 te zijn.
Tja, als je in de startpost had gezegd om welke VESA maat het ging zou ik wat gerichter kunnen zoeken. Maar als het een mount is vergelijkbaar met wat je post maakt de breedte sowieso niet uit. Met een oplossing zoals in mijn laatste link heb je dan iets voor de hoogte. Gewoon even zoeken op VESA Adapter.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1