"Vochtschade" Apple MacBook pro uit 2019

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedonn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-02 08:53
Hallo,

Ik heb een week geleden mijn macbook naar apple gebracht vanwege de welbekende toetsenbord probleem.
(een aantal letters die niet zo goed werken). Apple heeft het naar apple care support gebracht.

Ik heb helaas de mededeling gehad dat ze het niet gratis kunnen laten maken omdat er vochtschade blijkt te zijn op het moederboard.

Apple care vraagt een bedrag van rond de 950 om de moederboard te vervangen en toetsenbord.
Toen ik naar Apple zelf bellen zou het 554 kosten

Is hier sprake van vochtschade?
De foto's zijn best wel van slechte kwaliteit en ik kan hier niet echt opmaken dat het mijn laptop is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCYc0V5crcAgWkjzbJFK5dwPpXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7LlElSr2HSEWCzUM9beYRJg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gucnNdXPKoFHp_0WOJF1pWKFVro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYWNHHuGd8AEHEGh08HSJycw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet zeker dat ik geen water op mijn laptop heb laten vallen.
Er is wel een incident geweest waarbij ik mijn laptop op tafel had gelegd wat nat was. Dat zou het dan wel zijn en heb ik gewoon dikke pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Over het algemeen stuurt Apple high-res plaatjes. (En zo niet, vraag erom!) Misschien zijn ze geschaald op je telefoon lage kwaliteit; kan je ze mogelijk eens proberen te openen op Mac/PC om te zien of ze dan wél hoge kwaliteit zijn? Dit valt voor geen meter te beoordelen al LIJKT dat laatste plaatje wel heel erg verdacht veel op corrosie ja.

De vraag is wel of het relevant is. Je Mac deed het (neem ik aan) nog en je wilde enkel het keyboard omruilen, niet je logic board. Ze hebben hem uit elkaar en moeten hem ook weer in elkaar zetten, dat kan ook met een nieuw keyboard. Tenzij deze waterschade errors veroorzaakt (in MRI), want dan kunnen ze ook je keyboard niet adequaat testen en kunnen ze niet garanderen dat het probleem opgelost is en snap ik ook dat ze claimen dat ze niet weten of je last hebt van het welbekende keyboard probleem of dat dit veroorzaakt wordt door je aangetaste logic board; wat dan je eigen schuld is. Je zou echter natuurlijk kunnen vragen aan ze of ze niet alsnog enkel het keyboard kunnen vervangen en het logic board laten voor wat het is. :)

Maar ik geloof dat er ook 't een en ander aan policy is mbt waterschade, omdat dit 1.) een veiligheidsrisico kan vormen en b.) discussie kan opleveren met de 90 dagen garantie die Apple biedt op door haar uitgevoerde reparaties, daar waterschade allerlei problemen kan veroorzaken. Maar worst case krijg je hem zo terug, zou je kunnen overwegen om hem schoon te (laten) maken en het misschien nog eens proberen bij een apple premium repair center. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WhatsappHack schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 02:28:
Je zou echter natuurlijk kunnen vragen aan ze of ze niet alsnog enkel het keyboard kunnen vervangen en het logic board laten voor wat het is. :)
Dat doen ze dus niet, mede vanwege redenen die je onderaan je bericht geeft. Het is een kwestie van "garanderen dat de boel het blijft doen én het afschuiven van verantwoording. We kennen dit uit de reparatiewereld van telefoons. Een klein deukje aan een behuizing zorgt er voor dat reparatie onder garantie niet door kan gaan etc.

@dedonn Wat je het beste kunt doen is de boel ongerepareerd retour nemen, al dan niet met onderzoekskosten, schoon (laten) maken en bij Apple ter garantie aanbieden. Het feit dat je laptop open is geweest en het logic board verwijderd is geweest is nog geen reden voor weigering garantie. Wanneer alles weer netjes op z'n plekje zit, aangesloten is etc dan ziet niemand dat zomaar. Uiteraard moet je bij Apple niet het complete verhaal vertellen dat er waterschade is geconstateerd of dat je 'm eerder bij een AASP hebt aangeboden ter reparatie.

Het schoonmaken van zichtbare corrosie kan vaak al met een tandenborstel en/of wattenstaafje met alcohol (>90%)

Let er wel even op dat er geen waterschade-indicatoren zijn die rood zijn gekleurd, dan ben je namelijk wél de pineut.

EDIT: Als aanvulling: het kan zijn dat de tweede kans geweigerd wordt omdat op jouw serienummer al staat genoteerd dat er waterschade is gedetecteerd, aangezien je de foto's via getsupport.apple.com krijgt te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 30-08-2021 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
Vochtschade krijg je niet alleen door water over je machine te gooien. Als de vochtindicatoren verkleurd zijn is het bingo, dat kan ook door condens gebeurd zijn. € 950,- is natuurlijk volstrekt belachelijk.