Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18
Wij willen een stuk grond aanschaffen wat wij van agrarische grond naar bouwgrond mogen omzetten en daar een huis op bouwen .

Nu vroeg ik mij af wat voor hypotheek wij moeten nemen omdat de periodes qua kosten ver uit mekaar liggen.Een bouwdepot is maximaal 2 jaar geldig.
Moet je dan 3 verschillende hypotheken aangaan?
Of 1 hypotheek elke keer verhogen ?

2021 oktober aankoop bouwgrond en omzetting
2023 februari start bouw
2022-2027 betaling planschades

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar WBV PFSL aangezien het om financiering gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 30-08-2021 17:09 ]

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37
Naar een hypotheekadviseur.

Je krijgt een bouwdepot pas als je exact kan vertellen hoeveel de bouw kost. Bijvoorbeeld door een getekende offerte van een aannemer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:02
Hoe zeker is de omzetting?

Mijn ervaring is dat hypotheek verstrekkers pas willen financieren als er een vergunning is verleend. Zekerheid voor de bouw van de woning. Dus dat kan pas na de omzetting van het bestemmingsplan.
In dat geval kun je eerst de aankoop van de grond financieren en vervolgens later de bouw van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 17:26
Wat bedoel je precies met planschades? Van wat ik op Wikipedia lees lijkt het me heel raar dat de gemeente de agrarische bestemming wijzigt en je achteraf dan nog gaat pesten met boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
keeperson schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:15:
Wat bedoel je precies met planschades? Van wat ik op Wikipedia lees lijkt het me heel raar dat de gemeente de agrarische bestemming wijzigt en je achteraf dan nog gaat pesten met boetes.
Planschade is geen boete, maar een vergoeding ter compensatie van waardevermindering van onroerend goed. Bijvoorbeeld een eigenaar van een woning die nu uitzicht heeft over een agrarische grond zonder bebouwing, die woning wordt minder waard indien op deze grond een woning staat waardoor het uitzicht anders wordt.
Het is terecht dat de gemeente dit verhaald bij de initiatiefnemer van de ontwikkeling.
Onder de huidige wetgeving wordt dit verrekend nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is. Met de omgevingswet wordt dit anders. Hoe en wat precies weet ik niet, voor de TS goed om hierin te verdiepen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bas.013 op 29-08-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 17:26
Bas.013 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:41:
[...]
Planschade is geen boete, maar een vergoeding ter compensatie van waardevermindering van onroerend goed. Bijvoorbeeld een eigenaar van een woning die nu uitzicht heeft over een agrarische grond zonder bebouwing, die woning wordt minder waard indien op deze grond een woning staat waardoor het uitzicht anders wordt.
Het is terecht dat de gemeente dit verhaald bij de initiatiefnemer van de ontwikkeling.
Onder de huidige wetgeving wordt dit verrekend nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is. Met de omgevingswet wordt dit anders. Hoe en wat precies weet ik niet, voor de TS goed om hierin te verdiepen.
Had er nog nooit van gehoord. Mijn instinct zegt dat het niet mee te financieren is in een hypotheek, maar dat het een persoonlijke lening is (als je het überhaupt wil financieren). Vraag vooral je financieel adviseur ernaar.

Je moet ook maar net de pech hebben dat iemand zich daarop beroept. Bouw je een hele woonwijk of een boerenwoning die niet opvalt tussen de anderen? Als het dat eerste is, dan acht ik de kans groter dat iemand zich erop beroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Bas.013 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:05:
Hoe zeker is de omzetting?

Mijn ervaring is dat hypotheek verstrekkers pas willen financieren als er een vergunning is verleend. Zekerheid voor de bouw van de woning. Dus dat kan pas na de omzetting van het bestemmingsplan.
In dat geval kun je eerst de aankoop van de grond financieren en vervolgens later de bouw van de woning.
Precies dit. Je gaat geen hypotheek krijgen op iets wat binnenkort gaat veranderen. Heb ik zelf recent alle ervaring mee. Door een bevriende burgermeester getipt dat een bepaald chaletpark een woonvergunning zou gaan krijgen waarop villa's te koop stonden voor toen nog 180k. Maar geen enkele bank ging daarin mee en ik mocht ze wél allemaal bellen zodra het bestemmingsplan was aangepast. Helaas schoten op die dag alle huisjes van 180k naar bijna 400.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:40
Dennisdn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:33:
[...]

Door een bevriende burgermeester getipt dat een bepaald chaletpark een woonvergunning zou gaan krijgen waarop villa's te koop stonden voor toen nog 180k.
is dat wel ethisch verantwoord dat de burgervader of moeder zulke tips geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
bie100 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:29:
[...]

is dat wel ethisch verantwoord dat de burgervader of moeder zulke tips geeft?
Hij heeft mij op reeds openbare stukken gewezen, volgens mij is dat redelijk verantwoord. Het enige voordeel wat ik had is dat ik dat anders zelf nooit in het lokale suffertje had gelezen. Alleen was een voornemen in de krant waar in theorie nog bezwaren op konden komen niet voldoende voor de bank.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennisdn op 30-08-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Dennisdn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:41:
[...]

Hij heeft mij op reeds openbare stukken gewezen, volgens mij is dat redelijk verantwoord. Het enige voordeel wat ik had is dat ik dat anders zelf nooit in het lokale suffertje had gelezen.
met die openbare stukken had je toch dan naar de bank kunnen gaan want de huisjes gingen van de ene naar de andere dag naar 4 ton

of de bank heeft zelf de huisjes opgekocht dat kan ook :)

[ Voor 26% gewijzigd door bie100 op 30-08-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
bie100 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

met die openbare stukken had je toch dan naar de bank kunnen gaan want de huisjes gingen van de ene naar de andere dag naar 4 ton

of de bank heeft zelf de huisjes opgekocht dat kan ook :)
Een voornemen tot planwijziging was helaas niet voldoende. Vandaar mijn eerste reactie of men dat gaat redden bij de bank. OT: Ik weet in ieder geval dat het huis wat wij op het oog hadden is overgenomen door een handelaar die normaal op faillissementsveilingen huizen opkoopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 30-08-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Dennisdn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Een voornemen tot planwijziging was helaas niet voldoende. Vandaar mijn eerste reactie of men dat gaat redden bij de bank. OT: Ik weet in ieder geval dat het huis wat wij op het oog hadden is overgenomen door een handelaar die normaal op faillissementsveilingen huizen opkoopt.
nee dat begrijp ik maar de burgemeester heeft dan wel geweten dat de plannen werden goedgekeurd vandaar de tip dus voorkennis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Bas.013 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:41:
[...]

Met de omgevingswet word het inderdaad flink anders.
Ik moet nog onderzoeken wat wijsheid is wanneer ik de omzetting zou willen doen.Nu of na 1 juli 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Je zult sowieso met de gemeente moeten overleggen. Inhoudelijk, maar ook qua planning. Veel gemeenten zitten met tekort aan r.o. medewerkers die deze plannen begeleiden. In die gemeente heb je dan geen keuze en kom je achteraan in de rij nadat de Omgevingswet in werking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zolang de bestemming geen bewoning is er geen hypotheekverstrekker die je aanvraag serieus gaat behandelen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
IJsbeer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:15:
Zolang de bestemming geen bewoning is er geen hypotheekverstrekker die je aanvraag serieus gaat behandelen,.
Tenzij je zelf een flinke som geld neer legt, waardoor het risico voor de bank wordt gemitigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Flozem schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:02:
[...]

Tenzij je zelf een flinke som geld neer legt, waardoor het risico voor de bank wordt gemitigeerd.
Als de overwaarde ook telt dan leg ik 50% in.
Zou mooi zijn als ik vanaf de start de hypotheek kan gebruiken en achteraf het budget wat ik nu gebruik voor onvoorziene zaken extra kan aflossen in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:19
Je zult een omgevingsvergunning en aannemingsovereenkomst moeten hebben voordat een bank je een hypotheek gaat verstrekken. Die aannemingsovereenkomst valt nog wel te regelen als je een offerte hebt, maar die omgevingsvergunning krijg je pas als een architect aan het werk hebt gezet. Dit hele proces zul je zelf voor moeten schieten (of op een andere manier financieren). Wij zijn het traject in December 2020 gestart (zonder wijziging van het bestemmingsplan) en hebben twee weken geleden pas overdracht gehad.

Ik heb geen ervaring met het wijzigen van een bestemmingsplan, maar mijn verkopers (bouwgrond, hiervoor agrarische bestemming binnen de bebouwde kom) konden me vertellen dat ze er meerdere jaren mee bezig zijn geweest. Je planning lijkt me daarom erg optimistisch.

Met andere woorden: in oktober heb je op zijn vroegst een voorlopig koopcontract. Dan kost het je nog (minimaal?) een jaar om het bestemmingsplan te wijzigen en nog een half jaar om te tekenen en vergunning te verkrijgen. Dat is de meest ideale situatie.

Ga eens praten met een onafhankelijke hypotheekadviseur, zeker als je een bestaande woning met overwaarde hebt kan deze je goed adviseren. Wij kunnen je dan helpen met het uitdagen van het advies. Met alle respect, ik zou dergelijk traject nooit starten op basis van informatie uit een (informele) online bron.
Pagina: 1