Toon posts:

Een nieuwe spiegelreflex camera aanschaffen of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taschenpier
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 29-08 20:22
Sinds een heel aantal jaar, gebruiken wij een Nikon D3200 als vakantie camera.
Toch vallen de foto's altijd een beetje tegen. Ze zijn nooit echt scherp of helder.
Foto's die binnen zijn genomen, zijn of overbelicht (door de flits) of veel te donker.
Nu kan dit ook aan mijn camera kunsten liggen, want ik maak altijd foto's op de 'automatische' stand.

Ik heb even snel op internet opgezocht en kwam er achter dat mijn camera 24 megapixels heeft.
Maar tegenwoordig heeft een camera niet veel meer megapixels, bijna alle camera's hebben tegenwoordig ook 24 megapixels.
Is dan een nieuwe camera wel een goed idee of ga ik er dan niet op vooruit?

Mijn budget ligt rond de €800 en ik moet er niet veel aan hoeven instellen.
Is het verstandig om een nieuwe camera te kopen, of misschien een andere flitser, of een andere lens?
Alle suggesties zijn welkom!

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-10 16:44

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je geeft niet aan wat voor lens je gebruikt. Dat bepaalt toch wel voor een groot gedeelte de kwaliteit van je foto's. Je kunt natuurlijk altijd eens (evt op afspraak) bij een fotowinkel langs om wat andere lenzen te proberen icm je camera.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 10:35
Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar ik zou me eerst verdiepen in de basisbeginselen van fotografie en niet gelijk naar nieuwe camera’s of lenzen gaan kijken. Ook met een D3200 met een kitlens kun je prima foto’s maken, mits je voldoende basiskennis van fotografie hebt. Als je de achterliggende principes en technieken begrijpt weet je ook wat je in welke situatie moet instellen op de camera.

Als je alleen op de automatische stand foto’s maakt zul je nooit uit een camera halen wat erin zit. Het kan dan aan 1000 en 1 dingen liggen waarom een foto niet scherp, helder, over- of onderbelicht is. Een nieuwe camera zal misschien op bepaalde punten wel iets beter zijn, maar als je alleen de automatische stand gebruikt blijf je waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aanlopen.

Ik zou dus eerder wat geld uitgeven aan een goede basiscursus fotografie, dan 800 euro uitgeven aan een andere camera of een nieuwe lens. Dat laatste kan altijd nog, mocht je uiteindelijk toch nog tegen de beperkingen van je apparatuur aanlopen. Maar ik heb de indruk dat de beperking nu vooral bij, zoals je het zelf noemt, je eigen camerakunsten zit en niet zozeer bij de camera.

[Voor 12% gewijzigd door Erwin186 op 29-08-2021 22:59]

• Johan Bogle
  • Registratie: juli 2020
  • Nu online
Ik heb de D3100. Op auto maakt deze geen mooie foto’s, maar wel als ik deze zelf bedien met een goede externe flitser. Spiegelreflex is alleen beter als je een cursus volgt om deze te bedienen. Point en click maakt mijn iphone mooiere foto’s dan de Nikon.

• Dikke2342
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 24-10 23:16
Johan Bogle schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 04:58:
Ik heb de D3100. Op auto maakt deze geen mooie foto’s, maar wel als ik deze zelf bedien met een goede externe flitser. Spiegelreflex is alleen beter als je een cursus volgt om deze te bedienen. Point en click maakt mijn iphone mooiere foto’s dan de Nikon.
Ik hou het ook bij de Fuji X-T200 prachtige foto's en net een smartphone qua bediening.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Ik ben het er mee eens dat je geen nieuwe camera hoeft te kopen om betere foto's te maken maar ik ben het er niet mee eens dat je een fotografie-cursus nodig hebt om de ware potentie uit je camera te halen.

Zoals de TS het omschrijft kan er vanalles mis zijn. Misschien trilt hij gewoon te veel, is er sprake van een defect waardoor de focus altijd verkeer staat, etc, etc... Misschien kan @Taschenpier wat foto's delen met ons, wellicht zien we dan wat er mis gaat.

En afhankelijk van wat voor lenzen er nu zijn kan een nieuwe lens aanschaffen wel verschil maken, zeker voor binnenshuis kan een lichtsterke prime een wereld van verschil zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Tijd voor een nieuwe kookplaat als je eten niet meer lekker is, logisch! :Y)

Flauw natuurlijk, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Ik kan uit je post niet opmaken waar het precies mis gaat. Maar het klinkt wel alsof wat oefening hier een groot verschil kan maken.

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Archer_VC10
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 23:01
Het is misschien meer een kwestie van 'ken de beperkingen van de camera' dan 'neem les', hoewel dit toch ook zeker kan helpen. Foto's die je binnen maakt zullen op de automatische stand vaak gebruik maken van de ingebouwde flitser en deze is erg beperkt qua lichtopbrengst. Wanneer je de flitser niet gebruikt loop je ook tegen de niet zo lichtsterke kitlens aan, wat leidt tot een lage sluitertijd en het risico van beweging/onscherpte. Wat al kan helpen is om gebruik te maken van de 'guide' optie in je Nikon. Probeer deze eens uit als je weer een foto hebt die niet is zoals je wilt en kijk wat je voor setting hebt die je kan helpen of wat het advies is (ik heb zelf dit type Nikon niet... dus ik kan even niet specifieker zijn qua advies).

• Johan Bogle
  • Registratie: juli 2020
  • Nu online
We kunnen wel allemaal net doen of een speigelreflex mooie foto’s maakt op auto en met wat kleine tips, maar dat is gewoon niet zo. (Tenzij onder perfecte condities) Een cursus is echt aan te raden.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ook zonder cursus is er genoeg info te vinden over fotografie. Krijg het idee dat je met je DSLR net zo binnen met weinig licht kan fotograferen als een goede smartphone.
Lees je eens in over diafragma en wat dat doet. Zet dan je camera op sluitertijd voorkeuze en automatische ISO. Probeer vervolgens in RAW te schieten en kijk wat je ervan kan maken.
Kortom lees probeer en ontwikkel jezelf, over een paar jaar lukt het vast veel beter, maar laat je daardoor zeker niet ontmoedigen.
Als laatste die camera is prima maar ga eens opzoek naar een goede lens, 2e hands is er genoeg te vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-10 19:38
Je camera is niet een van de nieuwste maar eigenlijk is dat helemaal niet erg.

Ik steun de suggestie van een fotocursus. Die kost je een fractie van je budget en levert je véél meer op dan een nieuwe camera.
Je vragen (donker,overbelicht, flits) worden namelijk niet opgelost met een andere camera.
Een andere camera kan gewoon sneller te overbelichte foto's maken; en sneller scherpstellen op het verkeerde onderwerp om zo een onscherpe foto te produceren.
Een nieuwe camera lost je probleem niet op, net zo min als een nieuwe auto een oplossing is als je vaak tegen stoepranden aan rijdt.

Ik ben er altijd voor om geld te besteden waar de kleinste uitgave het meeste verschil maakt.
Doe jezelf een plezier, doe zo'n fotocursus.
Als je daarna nog een nieuwe camera wilt weet je in elk geval waarom je dat geld uitgeeft.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:11
Het hangt er natuurlijk helemaal van af of je tijd wilt investeren in een fotocursus. Dat zou wel helpen om mooiere foto's te maken, maar misschien zit je daar helemaal niet op te wachten. In dat geval zou ik gewoon een (goede) smartphone aanschaffen. De situaties die je beschrijft (binnen met flits te flets of zonder flits te donker) kan een smartphonecamera met software oplossen, al kan de natuurkunde nooit genegeerd worden.

Het gaat erom dat je je altijd realiseert wat je fotografeert. Als je alleen een persoon binnen wilt fotograferen, dan gebruik je spotmeting. Je krijgt dan de persoon goed belicht, maar de achtergrond wordt donker. Wil je beide erop, dan moet je iets doen om het verschil in belichting te verkleinen. Gordijnen open, lampen aan, afstand tussen onderwerp en achtergrond verkleinen, helpt allemaal een beetje. Een echte fotograaf zou een externe flitser gebruiken en die achterwaarts richten (hopelijk is daar een witte muur) zodat je veel licht mooi verdeeld in de hele kamer schiet. Kamer mooi verlicht, onderwerp mooi verlicht, mission accomplished. Met de ingebouwde flitser wordt het eigenlijk nooit mooi.

Een spiegelreflex kan hele mooie foto's maken. Ook die van jou (mits geen defect aan camera of lens). Maar je moet er wel mee kunnen omgaan. Wil je dat niet leren, gebruik dan een smartphone.

• Dikke2342
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 24-10 23:16
Taschenpier schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:22:
Sinds een heel aantal jaar, gebruiken wij een Nikon D3200 als vakantie camera.
Toch vallen de foto's altijd een beetje tegen. Ze zijn nooit echt scherp of helder.
Foto's die binnen zijn genomen, zijn of overbelicht (door de flits) of veel te donker.
Nu kan dit ook aan mijn camera kunsten liggen, want ik maak altijd foto's op de 'automatische' stand.

Ik heb even snel op internet opgezocht en kwam er achter dat mijn camera 24 megapixels heeft.
Maar tegenwoordig heeft een camera niet veel meer megapixels, bijna alle camera's hebben tegenwoordig ook 24 megapixels.
Is dan een nieuwe camera wel een goed idee of ga ik er dan niet op vooruit?

Mijn budget ligt rond de €800 en ik moet er niet veel aan hoeven instellen.
Is het verstandig om een nieuwe camera te kopen, of misschien een andere flitser, of een andere lens?
Alle suggesties zijn welkom!
Fuji X-T200
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee