Misselijk na het spelen van Quake 3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Al langere tijd heb ik dit, zodra ik dit soort spellen speel, dan ben ik na 10 minuten al kots misselijk.

Heb gehoord dat je o.a. quake anders kan instellen (dat je hem voor je ziet in plaats van door zijn ogen kijkt - zal best een technische term voor zijn, maar kom er niet op)

Wat kan ik hieraan doen, want heb dit met alle spellen waarin je je in een doolhof beweegt, bij Wolf3d heb ik het niet, alleen die wordt ook best saai :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:49

g0tanks

Moderator CSA
loek6000 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:54:
Heb gehoord dat je o.a. quake anders kan instellen (dat je hem voor je ziet in plaats van door zijn ogen kijkt - zal best een technische term voor zijn, maar kom er niet op)
First-person en third-person.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/zFxzg6wviGg/maxresdefault.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

loek6000 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:54:
Al langere tijd heb ik dit, zodra ik dit soort spellen speel, dan ben ik na 10 minuten al kots misselijk.

Wat kan ik hieraan doen, want heb dit met alle spellen waarin je je in een doolhof beweegt, bij Wolf3d heb ik het niet, alleen die wordt ook best saai :P
Daar kun je weinig aan doen. Gewoon doorspelen totdat het over gaat of stoppen met 1st person shooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 10:22
Point of view aanpassen helpt soms ook hoor ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
3rd person of Point of view ja inderdaad, dat zocht ik, alleen hoe stel ik dit in met bv quake, want dat zie ik niet bij de instellingen, ik ga sowieso zelf ff googlen. Ik denk niet dat het ooit overgaat @downtime althans niet zoals een allergie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:55

Rmg

3rd person kan niet met quake 3. (Tenzij modded clients)

Wel kan je je field of view aanpassen (fov), dit is hoe "breed" je karakter ziet.

Hogere fov kan helpen tegen misselijkheid.
set cg_fov <nummer>

In je console, probeer ergens tussen 90 (standaard) en 120.

Je kan ook nog de bob uitschakelen

code:
1
2
cl_bob 0 disables all the bob
cl_rollangle 0 disables the tilt that happens when strafing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
`@Rmg heb het aangepast maar zie geen veranderingen (ik ben dan de game al gestart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

loek6000 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:15:
Ik denk niet dat het ooit overgaat @downtime althans niet zoals een allergie :P
Het effect is vergelijkbaar met zeeziekte of wagenziekte en wordt veroorzaakt doordat jouw ogen beweging zien maar het evenwichtsorgaan dat niet voelt. Veel mensen komen er na verloop van tijd overheen, gewoon omdat de hersenen zich aanpassen, maar dat lukt inderdaad niet iedereen.
Ik speel al jaren geen 1st persoon shooters meer maar het hielp mij indertijd om mee te bewegen met wat ik op het scherm zag. Op die manier zien je hersenen niet alleen beweging maar voelen ze die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier ook wagenziek geworden na een hele poos niet meer gegamed te hebben. Na een aantal weken (netto 3 uur per week) is dit vanzelf verdwenen, bij mij was het dus gewenning/ontwenning. CS:S en GTA5 gaan nu prima.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

zou ook de monitor minstens op 100Hz laten draaien en muis gevoeligheid verlagen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:49

dragonhaertt

@_'.'

Geen idee of Quake dit heeft, maar veel FPS spellen hebben een optie om "head bob" uit te zetten.
Dat is een animatie die mij ook snel 'wagenziek' kan maken.

Ook third person kan bewegingsziekte geven trouwens. Ik kan me nog wel een dag herinneren dat ik me helemaal misselijk heb gespeeld op een Laura croft spel vroegah.

[ Voor 34% gewijzigd door dragonhaertt op 29-08-2021 19:54 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Haha, sommige reacties lieten mij wel lachen, bedankt daarvoor en ook voor de tips, ga ik proberen om eraan te wennen, maar dan nog, ik speel zo zelden en op zo'n suffe zondag wou ik ff wakker worden met quake maar dat liet ff anders, ipv wakker werd ik misselijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:17
Via console Fov aanpassen geloof ik, Maar krijg ook altijd motion sickness van de meest Quake engine based games.

Een van de redenen dat ik late 90's tot nu eigenlijks de meeste FPS games vermijdt. Unreal engine heb/had ik eigenlijks nooit last van Motion sickness.

Geen idee of Quake 3 Fov kan worden aan gepast!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 19:31
het is mij niet duidelijk of je dicht op het scherm zit of juist op een afstand.
Ik heb namelijk dit probleem ook en krijg ook last van misselijkheid wanneer ik een tijdje aan het racen ben met een camerastand van achter het stuur.
Ik heb aardig wat uurtjes Destiny 1 en 2 gespeeld en had daar alleen last van als ik een aantal dagen niet had gegamed. Moest dan een half uurtje in komen en daarna ging het prima. Ik speel dan op de PS4 vanaf de bank met een normale afstand van de TV. Dat helpt wel degelijk. Als ik wat dichter op het scherm ga zitten wordt het een zakje pakken :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

motion blur uitzetten
depth of field uitzetten
kortom alles wat beweging simuleert.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 23:35
Zorgen dat de ruimte waarin je speelt goed verlicht is.
Niet te dicht op je monitor gaan zitten. zorgen dat je in je blikveld ook iets anders dan de game hebt dat voldoende verlicht is.
Ruimte waar je speelt vodoende ventileren.
Goed rechtop zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Grappig dat mensen dit bij first person juist ervaren, ik weet dat ik er op de PS3 heel erg last van had bij Ratchet en Clank, kon uren first person shooters spelen zonder enig probleem, maar half uur Ratchet was ik misselijk..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Pagina: 1