Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NVME werkt niet in NVME slot 1 van mobo, andere NVME wel

Pagina: 1
Acties:

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:05
Ik loop tegeb een vreemd probleem aan.
Mijn pc:

Msi B450 Mortar Max
Athlon 3000g
Chinese 512GB NVME-SSD
Geen losse grafische kaart, ik gebruik de igpu van de athlon 3000g.

Ik heb voor een andere pc waar ik nog niet alle onderdelen voor heb, alvast een nieuwe SSD gekocht, de Kioxia XG6 (non-SED) 256GB, deze wilde ik testen in bovengenoemd systeem, de Chinese NVME eruit gehaald (NVME-slot1), en de nieuwe Kioxia XG6 (non-SED) 256GB erin gedaan (NVME-slot1).
Toen kwam ik erachter dat mijn bord de Kioxia XG6 (non-SED) 256GB niet zag, ook niet in de bios, heel raar want mijn andere NVME-SSD ziet die wel, in hetzelfde slot.
Toen heb ik de Kioxia XG6 (non-SED) 256GB in NVME-slot2 van het moederbord gedaan, en tot mijn verbazing ziet die hem dan wel, maar ik heb begrepen dat die in het tweede NVME slot langzamer draaid, dat is natuurlijk jammer als dat zo is, het nieuwe systeem waardoor die gebruikt gaat worden heeft hetzelfde moederbord als deze waarin ik hem nu test.

Hoe kan het zijn dat mijn moederbord de ene NVME-SSD wel ziet in NVME-slot1 en de andere NVME-SSD wordt niet herkent in hetzelfde slot, maar werkt wel als ik hem in het tweede NVME slot zet?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Maar werkt het ook met beide?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Vlizzjeffrey
Dat heb ik niet geprobeerd, maar dat zou als het goed is niet moeten werken als je een APU gebruikt omdat er dan geen pci lanes meer vrij zijn.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18
Welke BIOS versie heb je?
7B89v24 bracht een NVME compatibility update

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Je zou het BIOS kunnen resetten.

Met een Athlon 3000G heeft het bovenste M2 slot 2 lanes voor de ssd beschikbaar ipv de gangbare 4 lanes. Sws wordt de ssd daarmee beperkt in snelheid.

Het 2e M2 slot maakt gebruik van chipsetlanes en heeft daardoor niets van doen met de gebruikte cpu.

• Vlizzjeffrey
Uszka schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:57:
Je zou het BIOS kunnen resetten.

Met een Athlon 3000G heeft het bovenste M2 slot 2 lanes voor de ssd beschikbaar ipv de gangbare 4 lanes. Sws wordt de ssd daarmee beperkt in snelheid.

Het 2e M2 slot maakt gebruik van chipsetlanes en heeft daardoor niets van doen met de gebruikte cpu.
Hartstikke bedankkt, ik denk dat dat het probleem is, de Chinese NVME-SSD is pci-gen2, die nieuwe Xioxia NVME is pci-gen3, heeft de laatste meer pci lanes nodig?

• Uszka
Zou niet uit hoeven maken want PCI-e is backwards compatibel.

Is de Chinese NVME PCI-e2.0 x2/x4 of PCI-e3.0 x2/x4?

• Vlizzjeffrey
Uszka schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:21:
Zou niet uit hoeven maken want PCI-e is backwards compatibel.

Is de Chinese NVME PCI-e2.0 x2/x4 of PCI-e3.0 x2/x4?
Die is PCI-e3.0 x2, en de Kioxia is PCI-e 3.0 x4, dus dat zou het ''probleem'' inderdaad moeten wezen.
Ik denk dat ik op de bovenste NVME slot van het moederbord nog naar 2 PCI lanes over heb( zoals jij al vermelde), waardoor de Chinese NVME het wel doet, en voor de Kioxia komt die dan 1 lane tekort.

Ik wist helemaal niet dat dit een ding was met NVME-SSD's, ik wist dat ze pci lanes gebruikten, ik wist niet dat de één er meer gebruikte dan de andere, dacht dat het snelheidsverschil enkel in de PCI generatie zat.
In ieder geval weer iets geleerd, echt hartstikke bedankt.

Er mag een slotje op, het is helemaal duidelijk waar het aan lag.

• Uszka
Normaal gesproken werkt een x4 ssd op x2. Heb er meerdere (Samsung 960 EVO) op s1150 moederborden geplaatst en die werkten perfect. De Kioxia (voorheen Toshiba) ken ik niet dus geen idee of die het op x2 wel doet. Je zou de oplossing van @Dieks77 kunnen proberen en het BIOS updaten mocht dat nog niet gedaan zijn.

• Vlizzjeffrey
Uszka schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:01:
Normaal gesproken werkt een x4 ssd op x2. Heb er meerdere (Samsung 960 EVO) op s1150 moederborden geplaatst en die werkten perfect. De Kioxia (voorheen Toshiba) ken ik niet dus geen idee of die het op x2 wel doet. Je zou de oplossing van @Dieks77 kunnen proberen en het BIOS updaten mocht dat nog niet gedaan zijn.
Bios update ga ik binnenkort een keer doen dan, maar in dit geval is het probleem wel opgelost, ik dacht dat de NVME in NVME slot 2 juist langzamer zou draaien, terwijl die in mijn geval met de athlon apu juist langzamer zou draaien in NVME slot 1 ( 2 pci lanes), dus is het goed dat die in de tweede NVME slot zit.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Vlizzjeffrey schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:52:
Dat heb ik niet geprobeerd, maar dat zou als het goed is niet moeten werken als je een APU gebruikt omdat er dan geen pci lanes meer vrij zijn.
Bij mijn bagger b450 board worden er per NVME poort 2 SATA poorten uitgeschakeld... Dus IPV flink wat schijven kwijt te kunnen... Is het:
- 1 x NVME + 4 x SATA
- 2 x NVME + 2 x SATA
- 6 x SATA.

Dit is gewoonweg ruk (voor de duidelijkheid ik heb zelf niet gekozen voor de hardware) om nog maar te zwijgen dat een bios update je hele NVME RAID om zeep helpt....

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Vlizzjeffrey schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Bios update ga ik binnenkort een keer doen dan, maar in dit geval is het probleem wel opgelost, ik dacht dat de NVME in NVME slot 2 juist langzamer zou draaien, terwijl die in mijn geval met de athlon apu juist langzamer zou draaien in NVME slot 1 ( 2 pci lanes), dus is het goed dat die in de tweede NVME slot zit.
Het verschil tussen de sloten is kleiner dan je kan merken. Slot 1 heeft namelijk 2 lanes PCIe3, en slot 2 heeft 4 lanes PCIe2. In totale bandbreedte heeft het 2e slot een fractie meer (maar moet dat mogelijk delen met andere dingen die ook aan de chipset zitten), en wat betreft latency zou het 1e slot net iets sneller moeten zijn.
Pagina: 1