Carpoolen met collega's zonder auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Hallo,

Blijkbaar is dit een ingewikkeld onderwerp. Samen zijn we er nog niet uitgekomen en op internet is het lastig zoeken naar dit specifieke onderwerp. Ik heb ook geen app kunnen vinden die de situatie ondersteunt.

Situatie: Ik carpool naar het werk met een aantal collega's waarvan er 2 in de stad wonen en geen auto hebben. We willen de kosten natuurlijk netjes verdelen. Meestal rijden 2 collega's om en om. Hoe doe je dat? Iedereen krijgt van de baas een reiskostenvergoeding.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 20:22
Vaak geeft de werkgever ook een vergoeding per kilometer als je bijvoorbeeld een extra rit voor je werk moet maken.
Bij ons is dat 0,19 per kilometer. Je kan dit prima rekenen voor de totale prijs. Dus voor jullie 4 samen. Stel jij rijdt 40 km dan kom je op een totale ritprijs van €7,60. Per collega dus €1,9 per rit.
Als je even vaak rijdt als de andere collega met een auto kun je er voor kiezen elkaar niet te betalen anders is het een beetje broekzak vestzak.
Als het een dagelijkse rit is kan je elke maandag een tikkie sturen naar de 2 ander collega's. (Of je laat hun de patat op vrijdag betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
Ik denk dat die 0,19 inmiddels een beetje onrealistisch is. De Anwb sprak in 2017 over 0,30.

Wat het nog wat ingewikkelder maakt is dat elke week er weer anders uit ziet bij ons, we rijden vaak het hele land door.

Maar als we het gewoon door 4en delen dan is het niet eerlijk omdat iedereen dan evenveel betaalt maar de chauffeurs hebben ook nog de brandstof en overige kosten.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Als je de correcte verdeling hebt, maak dan een Excel in Google Docs zodat iedereen erbij kan en ziet wanneer wie rijdt en wie meerijdt. Zelf invullen en iedereen ook zelf laten invullen. Bij akkoord, iedereen tikkies sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:15

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

je krijgt dezelfde reiskostenvergoeding als je zelf rijdt of meerijdt?

de twee chauffeurs doen het met gesloten beurs, de meerijder levert zijn vergoeding in. (wat voor hem goedkoper is dan zelf rijden).

off topic: weet de baas dat jullie samen rijden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je krijgt een vergoeding per rit, alle vergoedingen van die rit gaan naar de collega die op dat moment rijdt. Met vier man is dat dus een kilometervergoeding van 76 cent per kilometer, lijkt me prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Makkelijkst is om gewoon een vaste km-prijs af te spreken, dan kun je die vervolgens per wisselende week gewoon gebruiken om een verdeelsleutel te bepalen, naar gelang wie chauffeurt en wie bijrijdt.

[ Voor 41% gewijzigd door naitsoezn op 29-08-2021 13:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zorgen dat je werkgever een pool-auto beschikbaar stelt?

Diegene die de haaldienst heeft gaat eerst de pool-auto ophalen, dan collega's, dan naar het werk.

Met werkgever afspreken dat diegene die de haaldienst heeft betaald wordt vanaf moment dat ie bij de poolwagen is.

Tankpas erbij.

Als je nu een ongeval krijgt terwijl je van opdracht naar opdracht gaat is de wg verantwoordelijk voor je schade.

Geen gezeik, geen bijtelling, gewoon een zakelijke auto, km's bijhouden en geen gedoe met reiskosten verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
Tens schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:46:
je krijgt dezelfde reiskostenvergoeding als je zelf rijdt of meerijdt?

de twee chauffeurs doen het met gesloten beurs, de meerijder levert zijn vergoeding in. (wat voor hem goedkoper is dan zelf rijden).

off topic: weet de baas dat jullie samen rijden?
Iedereen krijgt gewoon een vast bedrag per maand op basis van je woonplaats naar een locatie waar we regelmatig moeten zijn. We wonen redelijk bij elkaar in de buurt dus die zal ongeveer hetzelfde zijn. In de praktijk moeten we het hele land door en dan houd je dus de ene maand wat meer over dan de andere maand, of je moet wat bijleggen.

Er zijn ook soms auto's beschikbaar maar dat maakt het verhaal nog ingewikkelder dus dat wil ik even buiten beschouwing laten.

De baas weet dat we samen rijden en dat is geen probleem.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:20
Het is wel apart dat je af en toe verder moeten reizen maar niet vergoed krijgen..
Maar ik vermoed dat het vaker dichterbij is dan verder, en dus netto onderaan de streep vinden jullie prima om zo te laten?

Makkelijkste is om een "dag tarief" af te spreken. Die betaalt de collega zonder auto aan de collega die op dat moment rijdt. Het helpt ook om process simpeler te maken. Bijv dat je afspreekt dat de 2 "chauffeurs" om en om doen wekelijks. Dan hoeven jullie elkaar niet te betalen (want broekzak vestzak). Maar kan de andere 2 collegas deze week aan je betalen, de week daarop aan die andere jongen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

gr8slayer schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

Iedereen krijgt gewoon een vast bedrag per maand op basis van je woonplaats naar een locatie waar we regelmatig moeten zijn. We wonen redelijk bij elkaar in de buurt dus die zal ongeveer hetzelfde zijn. In de praktijk moeten we het hele land door en dan houd je dus de ene maand wat meer over dan de andere maand, of je moet wat bijleggen.

Er zijn ook soms auto's beschikbaar maar dat maakt het verhaal nog ingewikkelder dus dat wil ik even buiten beschouwing laten.

Nou tel dan alle vier de vergoedingen bij elkaar op, vervolgens door vier delen en iedereen krijgt hetzelfde.

Zonder gekheid op een stokje, doe het volgende: brandstofkosten berekenen wat je per maand kwijt bent aan werk-woon verkeer en dat door 4 delen, dan betalen die twee andere mee aan de benzinekosten d.m.v. hun reiskosten vergoeding.

Dan mats je ze nog gezien ze niets aan onderhoud/keuringen hoeven te betalen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het is in principe een kostenvergoeding, het is geen vergoeding voor je reistijd. Dan is het dus logisch dat het overgrote deel van de vergoeding naar de personen gaat die kosten maken.

Dus alle kostenvergoeding bij elkaar optellen, delen door het aantal ritten dat gemaakt wordt en dan krijgt iedereen uitbetaald naar gelang het aantal ritten dat met zijn auto gemaakt is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:52
Ik probeer elk jaar bij benadering de kosten per kilometer van mijn auto te berekenen. Alle kosten (afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof) in meegenomen. Meestal kwam ik op ongeveer €0,27 per km uit, omdat ik een oudere dieselauto rijd en per jaar redelijk veel kilometer maakte.
Ik zou zo'n berekend bedrag hanteren, per persoon per kilometer laten betalen. Auto voor de helft gevuld is dus €0,135 ct/km/passagier en auto geheel gevuld is dus per persoon goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door fonsoy op 30-08-2021 17:34 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb ooit met een aantal maanden een collega mee gehad en die gaf mij zijn volledige reiskostenvergoeding. Toen ik daar verbaasd over was zei hij: "Ik hoef de vergoeding niet want ik heb geen kosten en met mijn vergoeding erbij komt het voor jou ook uit."
Dat was wel over een grotere ww afstand dan we een vergoeding kregen dus het maakte ww verkeer voor mij een kleinere verliespost.

Je moet het zo zien dat jij een probleem voor je collega's oplost waar ze best wel wat voordeel aan hebben. Ze worden dagelijks op en neer gereden van huis naar werk en daar krijgen zij zelf ook nog geld voor. Jij hebt nu enkel nadeel. Het kost je tijd en geld, je kan niet zomaar spontaan een dag vrij nemen zonder overleg met je meereizigers. Reëel is dat jullie ieder een gelijk voordeel/nadeel hebben. Dus hun vergoeding moet zodanig zijn dat jouw totale kosten, incl. tijd, voor het ww en het rijden van je collega's wordt gedekt. Immers hebben zij ook geen kosten. Daar bovenop komt dan een verdeling van de "winst", als er na aftrek van alle kosten nog geld over is.

[ Voor 46% gewijzigd door evilution op 30-08-2021 17:59 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Bepaal in overleg kosten per km (ergens tussen 30ct en 100ct) en betaal de rijder dat.
Tel de km vergoedingen op, haal de vergoede kosten eraf, deel door 4 en betaal elk dat deel. Indien positief is dat de winst van het carpoolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Verder is het ook een interessant vraagstuk wat er gebeurd op het moment dat er een ongeluk (met (blijvend) letsel) onderweg gebeurd. Wie moet er dan naar de portemonnee grijpen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Als je een bedrag per kilometer afspreekt met elkaar, kan je de app wiebetaaltwat gebruiken. Maak je voor elke maand een activiteit aan met de mensen die potentieel meerijden.
Vervolgens vult de chauffeur de gemaakte dagkosten in, en geeft aan voor welke personen deze kosten van toepassing zijn. Als er iemand een dag niet meerijdt, hoeft die niet te betalen. Gebruik je een leaseauto, dan vul je alleen de kosten in die daarvoor van toepassing zijn.
Aan het eind van de maand rond je je activiteit af, en berekent de app precies wie wat moet betalen aan welk persoon. Wij gebruiken het met vrienden altijd als we ergens heen gaan, maar dit werkt ook perfect voor jouw toepassing.

Ik ben overigens van mening dat je best iets meer kosten mag rekenen dan de daadwerkelijke kosten per kilometer. Je moet je auto nog wassen, snellere afschrijving, dingen gaan sneller stuk, meer onderhoud, etc. Je kan nooit precies uitrekenen wat dit gaat kosten, dan kan je beter iets 'verdienen' als autoeigenaar dan dat je er op bij moet leggen. Het lijkt mij oneerlijk dat degene zonder auto het meest profiteren van de situatie.
Je kan ook zeggen dat, indien dat de kosten dekt, degene zonder auto hun reiskostenvergoeding verdelen onder degene met auto, afhankelijk van de gereden kilometers. Minder lastig systeem, ene maand zal je meer overhouden dan de andere.

[ Voor 33% gewijzigd door Dexs op 31-08-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:38

LankHoar

Langharig tuig

Ik weet dat je dit buiten beschouwing wilde laten, maar volgens mij zit hier toch ook een stuk(je) van het probleem. Wnat dit:
[...]
In de praktijk moeten we het hele land door en dan houd je dus de ene maand wat meer over dan de andere maand, of je moet wat bijleggen.
I.c.m. dit:
Doet mij vermoeden dat jullie eigenlijk recht op een hogere vergoeding dan jullie krijgen. Je rijd nu op eigen kosten zakelijke kilometers. Tenzij je de mogelijkheid hebt om een bedrijfsauto te gebruiken, zou ik daar niet zomaar mee akkoord gaan.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:50
evilution schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:49:
Ik heb ooit met een aantal maanden een collega mee gehad en die gaf mij zijn volledige reiskostenvergoeding. Toen ik daar verbaasd over was zei hij: "Ik hoef de vergoeding niet want ik heb geen kosten en met mijn vergoeding erbij komt het voor jou ook uit."
Dat was wel over een grotere ww afstand dan we een vergoeding kregen dus het maakte ww verkeer voor mij een kleinere verliespost.

Je moet het zo zien dat jij een probleem voor je collega's oplost waar ze best wel wat voordeel aan hebben. Ze worden dagelijks op en neer gereden van huis naar werk en daar krijgen zij zelf ook nog geld voor. Jij hebt nu enkel nadeel. Het kost je tijd en geld, je kan niet zomaar spontaan een dag vrij nemen zonder overleg met je meereizigers. Reëel is dat jullie ieder een gelijk voordeel/nadeel hebben. Dus hun vergoeding moet zodanig zijn dat jouw totale kosten, incl. tijd, voor het ww en het rijden van je collega's wordt gedekt. Immers hebben zij ook geen kosten. Daar bovenop komt dan een verdeling van de "winst", als er na aftrek van alle kosten nog geld over is.
En daar heeft die collega mijn inziens ook gewoon gelijk in. De collega's van TS moet niet beredeneren van uit een "wat is eerlijk" oogpunt. Ze moeten uitrekenen wat de bus + eventueel trein + alle moeite voor ze kost. Als ze dat dagelijks moeten doen, dan zijn ze de volledige reiskosten ook kwijt en leggen ze er zelf nog een beetje geld bij waarschijnlijk. En daar bovenop kunnen ze waarschijnlijk nog wat langer slapen en zijn ze eerder thuis.

TS draagt verder alle risico's betreft onderhoud en ongelukken.

Dan had ik het wel geweten als een collega aanbood om mij standaard elke dag op te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
gr8slayer schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:00:
Hallo,

Blijkbaar is dit een ingewikkeld onderwerp. Samen zijn we er nog niet uitgekomen en op internet is het lastig zoeken naar dit specifieke onderwerp. Ik heb ook geen app kunnen vinden die de situatie ondersteunt.

Situatie: Ik carpool naar het werk met een aantal collega's waarvan er 2 in de stad wonen en geen auto hebben. We willen de kosten natuurlijk netjes verdelen. Meestal rijden 2 collega's om en om. Hoe doe je dat? Iedereen krijgt van de baas een reiskostenvergoeding.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
De rede dat je hier niks algemeens over kan vinden op internet is omdat je zelf de afspraken maakt over hoe je het wilt doen. Er zijn legio mogelijkheden om de kosten te verdelen met elkaar.

Maar met je TS en reacties blijf ik nog wel met wat vragen zitten:
* is er een CAO van toepassing?
* krijgt iedereen evenveel reiskostenvergoeding (bijv. 0,19 euro / km)
* betreft het alleen woon-werk of ook werk-werk? Dat laatste krijgt soms een hogere vergoeding. Krijgt iedereen deze dan, of alleen degene die rijdt?
* rijdt iedereen in dezelfde auto? Of rijdt de één een VW UP en de ander een Volvo XC90 (even extreem onderscheid i.v.m. vaste lasten en verbruik van een auto)
* moet de chauffeur extra kilometers maken om iedereen op te halen / af te zetten? Of verzamelen jullie op een vast punt (afhankelijk van wie er die dag rijd)?

Bij ons bedrijf is het zo, dat bij bepaalde km range er werktijd geschreven kan worden voor de reistijd. De te schrijven werktijd wordt groter, als je carpoolt (en alleen degene die rijdt mag dit doen, de andere niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik heb ook een dergelijke situatie, ik pik halverwege mijn dagelijkse rit een collega ( zonder auto ) die ik vanaf haar locatie zo'n 46km meeneem naar het werk. Dus dagelijks 92 kilometer.

ik heb beide auto's meegenomen, omdat ik soms afwisselend in beide auto's rijd, maar het merendeel in de Aygo.
Het is natuurlijk eigenlijk niet handig om in de seat te gaan rijden met het 'afgesproken' tarief wat meer bij de aygo past...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is het redelijk/eerlijk om alle gemaakte ( inclusief vaste ) kosten door te berekenen?

[ Voor 23% gewijzigd door HyperTrophy op 04-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30

lord_fh

PS5

ik heb in het verleden met school dit ook gehad, ik had een auto, klasgenoot niet , woonde in zelfde woonplaats. Als hij naar driebergen moest met trein/bus was hij dubbel zolang onderweg en dan moest alles goed gaan en hij heel vroeg vertrekken, een auto kon hij niet betalen. Hij reed met mij mee, mijn auto reed 1 op 12 oid, afgesproken met 1 op 10 te rekenen en bij betaalde per maand: (gereden km/10) x de brandstof prijs van dat moment. Kostte hem minder moeite en ik gok ook iets minder dan met de bus/trein.

Zoals gezegd is, die mensen die nu mee rijden en buiten dat ze geen enkel risico op een kapotte auto oid lopen EN niet hoeven te rijden (dus kunnen relaxen) ook niet met een bus trein fiets whatever hoeven, gewoon goed laten betalen want jij hebt al het risico en afschrijving + trein/bus etc. is ook mega duur (+ de tijd extra)

Laat ik nog wel even zeggen dat mijn werkgever niet hoeft te zeggen dat ik met eigen auto moet gaan rijden voor werk (behalve dan naar werk toe en terug van kantoor dan) en dan ook nog is allemaal mensen mee moet gaan nemen, dan regelt hij/zij maar een pool auto of ik ga helemaal niet, vind dit ook een beetje een gekke situatie als je werkgever er nog van weet ook dat jullie samen rijden voor het werk

[ Voor 20% gewijzigd door lord_fh op 04-07-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:09
Volgens mij is dit gewoon een kwestie van onderling afspraken maken waar beide/alle partijen zich goed bij voelen. Als de meerijder kilometervergoeding krijgt, dan zou ik zeggen maak die kilometervergoeding voor die dag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:44
Mijn collega vaak meerijdt geeft me gewoon de km vergoeding van die dag. Lijkt me logisch, daar is het voor bedoeld. Per saldo krijg ik die dagen dan 42 ct/km dat alles ver dekt. Van de andere kant is ze sneller op het werk dan dat ze de trein (ook volledig te declaren) zou pakken. Dus win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Het is, als het mij zou betreffen, heel simpel.

het is een reiskosten vergoeding, als die collega's dankzij jullie geen reiskosten hebben is die vergoeding voor de "chauffeurs" (misschien beter gezegd, de eigenaars van de auto's). Als die allebei 50% procent van de tijd rijden is die vergoeding 50/50 verdelen logisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Marc H op 04-07-2023 19:27 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1